Categories: Testy

Citroën C5 Aircross PHEV 225 MAX EAT8 – model, który potrafi uwieść

Produkowany we Francji, Indiach i Chinach. Zadebiutował w kwietniu 2017 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Szanghaju. Do Europy trafił 1,5 roku później. Zbudowany na koncernowej platformie EMP2 i zaprojektowany z najnowszą koncepcją designu francuskiego producenta.

W styczniu 2022 roku europejska wersja modelu przeszła face lifting, w którym zmodyfikowano przednią i tylną część nadwozia oraz elementy wnętrza pojazdu. Obecnie produkowany jest w chińskim Wuhan, francuskim Sochaux i indyjskim Tiruvallur. Technicznie spokrewniony z takimi modelami jak: Peugeot 3008 i 5008, Opel Grandland i DS 7 Crossback.

W styczniu 2022 roku europejski C5 Aircross przeszedł modernizację, która objęła przednią i tylną część pojazdu oraz część elementów wnętrza.

Citroën C5 Aircross PHEV 225 MAX EAT8 – funkcjonalne i komfortowe wnętrze

Przyznać trzeba, iż projektanci C5 Aircross stworzyli gustowny design wnętrza. Wirtualny kokpit i centralny ekran systemu multimedialnego, pozwalają na maksymalne wykorzystanie dostępnych możliwości. Przednie fotele zapewniają duży komfort, co docenimy podczas długich wypraw. Rozkładane tylne siedzenia zwiększają powierzchnię ładunkową.

Citroën C5 Aircross PHEV 225 MAX EAT8 – fot. Lesław Sagan

Citroën C5 Aircross PHEV 225 MAX EAT8 – hybrydowy napęd

Napęd C5 Aircross Plug-in Hybrid tworzy silnik benzynowy PureTech o mocy 180 KM z automatyczną skrzynią przekładniową EAT8 oraz silnika elektrycznego dostarczającego 81,2 kW, co daje łączną moc systemu 225 KM. Maksymalny moment obrotowy 360 Nm jest dostępny natychmiast, dzięki czemu pojazd jest w stanie osiągnąć znakomite przyspieszenie w każdych warunkach. Dostępne są trzy tryby jazdy: Electric, Hybrid i Sport. Teoretyczny zasięg w trybie czysto elektrycznym to 64 km, ale w realnych warunkach jest to około 45 km.



Aby zoptymalizować eksploatację samochodu producent zaleca codzienne ładowanie akumulatorów. Za pośrednictwem Wall Box i kabla Typ 3 100 procent energii jesteśmy w stanie osiągnąć w ciągu około 2 godzin (z opcjonalną ładowarką pokładową 7,4 kW). Natomiast ze standardowego domowego gniazdka naładujemy akumulatory w ciągu około 7 godzin. Akumulatory o pojemności 13,2 kW objęte są 8-letnim okresem gwarancji lub przebiegiem 160 tys. km do poziomu 70 proc. wydajności.

Pojazd wyposażony jest w specjalne menu, które zapewnia dostęp do informacji o funkcjonowaniu napędu w trybie elektrycznym: na cyfrowym zestawie wskaźników wyświetlane są informacje o statusie procesu ładowania i stanie naładowania akumulatorów, jak również wskaźniki mocy i przepływu energii. Na ekranie dotykowym 10-cali możesz sprawdzić aktualny status funkcjonowania systemu oraz parametry odroczonego ładowania, wstępnego ustawienia temperatury wnętrza i funkcji e-save, która umożliwia zachowanie energii na później w celu pokonania wybranego dystansu w trybie elektrycznym.

Citroën C5 Aircross PHEV 225 MAX EAT8 – fot. Lesław Sagan

Citroën C5 Aircross PHEV 225 MAX EAT8 – innowacyjne zawieszenie

Ten model ma wyjątkowo komfortowe zawieszenie. Ta innowacyjna konstrukcja doskonale absorbuje mniejsze i większe nierówności nawierzchni, dając pasażerom wrażenie delikatnego unoszenia się nad drogą. Zachowuje przy tym wzorowe właściwości dynamiczne i zapewnia kierowcy pełną kontrolę nad samochodem. Konwencjonalny układ jezdny składa się z amortyzatora, sprężyny i mechanicznego ogranicznika. Zawieszenie z Progressive Hydraulic Cushions dodatkowo wprowadza dwa hydrauliczne ograniczniki po obu stronach amortyzatora. Jeden z nich odpowiada za sprężanie, drugi − za rozprężanie. Przy dużym skoku zawieszenia system spowalnia jego ruch eliminując efekt nagłego dobicia. Przy niewielkim skoku zawieszenia rozwiązanie znacząco poprawia skuteczność tłumienia nierówności, wywołując efekt podróżowania „latającym dywanem”.

Odgłosy toczenia czy hałas wynikający z opływu powietrza wokół samochodu zostały zredukowane do minimum dzięki zastosowaniu podwójnych laminowanych szyb przednich z filtrem akustycznym i warstwą izolacyjną.

Citroën C5 Aircross PHEV 225 MAX EAT8 – podsumowanie

Z cała pewnością to jeden z najbardziej komfortowych modeli francuskiej marki. Docenimy to podczas dłuższych podróży. Hybrydowa jednostka napędowa PHEV pozwala na bezemisyjną jazdę na teoretycznym dystansie do 50 km, co jednak realnie nie przekracza 40 km. W ofercie mamy także bogate wyposażenie, które ma wpływ nie tylko na komfort, ale przede wszystkim na nasze bezpieczeństwo.

Citroën C5 Aircross PHEV 225 MAX EAT8 – fot. Lesław Sagan

Le Chëvron – ekskluzywny Pop-up Story z Citroenem ë-C3 w roli głównej

Citroën C5 Aircross PHEV 225 MAX EAT8 – podstawowe dane techniczne

Citroën C5 Aircross PHEV 225 MAX EAT8 – cennik

 



Redakcja

Recent Posts

Mondial de l’Auto Paris 2024 – premiery całkowicie odświeżonej gamy modeli

Rzadko zdarza się, aby marka Citroën miała tak wiele nowych modeli do zaprezentowania na targach…

14 godzin ago

Mondial de l’Auto Paris 2024 – globalny debiut Leapmotor B10

Leapmotor International zrobiła spektakularne wejście na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu światowym debiutem długo oczekiwanego…

2 dni ago

Nissan Townstar Combi – 7-osobowy uniwersalny samochód na intensywne dni powszednie i weekendowe wypady

Astara – oficjalny dystrybutor Nissana w Polsce – wprowadza do gamy modelu Townstar wersję Combi…

2 dni ago

Audi driving experience – adrenalina z Audi RS na torze Silesia Ring

Już tylko kilka dni dzieli nas od kolejnego wyjazdu najmocniejszych modeli Audi na nitkę toru…

3 dni ago

Mondial de l’Auto Paris 2024 – Stellantis prezentuje swoje globalne portfolio

Energia elektryczna przepływa przez stoiska marek Citroën, Peugeot i Alfa Romeo obecnych na Międzynarodowym Salonie…

3 dni ago

Mondial de l’Auto Paris 2024– Francuzi uratowali honor europejskiej motoryzacji

Ostatnie lata nie były zbytnio łaskawe dla motoryzacji. Ze względu na malejące zainteresowanie wystawców kolejno…

4 dni ago