Categories: Testy

Volkswagen Tajgo R-Line 1.5 TSI ACT 150 KM 7DSG – lepszy niż myślisz

Ostatnie lata, to zdecydowana transformacja światowej motoryzacji. Producenci poszukują optymalnych rozwiązań, by utrzymać obecnych i pozyskać nowych klientów. W tym może pomóc szeroka gama modeli, z których możemy wybrać ten dla nas najwłaściwszy. Chociaż mit Golfa i Passata wciąż pozostaje, to jednak nowe modele sukcesywnie zdobywają serca użytkowników.

Z całą pewnością jednym z takich modeli jest Volkswagen Tajgo, który może zauroczyć swoim designem i kompaktowymi gabarytami. Ten mały SUV Coupe początkowo powstał z przeznaczeniem na rynku Południowej Ameryki. Pierwsze egzemplarze Volkswagena Nivus zostały wyprodukowane w Brazylii w połowie 2020 roku. Zmodyfikowana wersja z nieco mniejszym rozstawem osi dołączyła do europejskiej oferty we wrześniu 2021 roku. Model jest zbudowany na płycie podłogowej MQB A0, powszechnie stosowanej w mniejszych autach koncernu Volkswagena. Na niej zbudowane są takie modele jak m.in. Skoda Kamiq, SEAT Arona, Volkswagen Polo oraz Volkswagen T-Cross.   Produkcję ulokowano w hiszpańskiej Pampelunie, gdzie również produkowany jest Volkswagen Polo. Podstawowa wersja dostępna jest z trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.0 TSI o mocy 95 KM i 110 KM, a topowa R-Line z czterocylindrowym silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM. W 2022 roku model ten poddany został testom zderzeniowym EuroNCAP, w których otrzymał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek.

Volkswagen Tajgo R-Line 1.5 TSI ACT 150 KM 7DSG – jakość i funkcjonalność

Niemiecki producent w nowych modelach stara się oferować wszystko co ma aktualnie najlepsze. Wsiadając do każdego modelu marki Volkswagen natychmiast docenimy jego jakość, bo jak widać gołym okiem producent dba o swoje dobre imię. Tajgo przypadł nam do gustu. Wnętrze zostało funkcjonalnie zaprojektowane, a co najważniejsze zastosowano w nim materiały najwyższej jakości. Podoba nam się rozwiązanie z systemem multimedialnym, który stanowi część deski rozdzielczej, a nie zgodnie z aktualnie panującym trendem, poza nią wystaje. Obsługa jest intuicyjna, a kierowca ma praktycznie wszystko pod ręką.

Volkswagen Tajgo R-Line 1.5 TSI ACT 150 KM 7DSG – fot. Lesław Sagan

Volkswagen Tajgo R-Line 1.5 TSI ACT 150 KM 7DSG – technologia ACT pozwoli zaoszczędzić

ACT, czyli Active Cylinder Technology, to funkcja pozwalająca podczas pracy silnika wyłączyć dwa środkowe cylindry — w silniku 4-cylindrowym rzędowym. Jest to nic innego, jak znany od lat system wyłączenia cylindrów, ale pod tą konkretną nazwą kryje się oryginalne rozwiązanie Grupy VW. Zależnie od obciążenia silnika funkcja ACT powoduje wyłączenie dwóch z czterech cylindrów właśnie po to, aby ograniczyć zużycie paliwa. Dwa cylindry są odłączane w sytuacji, kiedy nie ma zapotrzebowania na większą moc jednostki napędowej, czyli podczas jazdy z niewielką prędkością. Zasada aktywnego zarządzania pracą cylindrów wygląda następująco: przy niskich i średnich obciążeniach dwa cylindry zostają wyłączone, przez co spalanie w znormalizowanym cyklu obniża się o 0,4 l/100 km.

Volkswagen Tajgo R-Line 1.5 TSI ACT 150 KM 7DSG – fot. Lesław Sagan

System ACT zadebiutował w benzynowym silniku 1.4 TSI już w 2012 r., po czym technologię tę przeniesiono do jego następcy, czyli jednostki 1.5 TSI. Producent obliczył, że system ten pozwala zaoszczędzić średnio ok. 0,5 l benzyny na 100 km. W praktyce wszystko zależy od kierowcy i jego stylu jazdy.



Volkswagen Tajgo R-Line 1.5 TSI ACT 150 KM 7DSG – podsumowanie

To jeden z tych modeli marki Volkswagen, które mogą się podobać. Nieocenione w aglomeracji miejskiej gabaryty i bogate wyposażenie, to niekwestionowane zalety. Szczególnie może podobać się nowoczesna i funkcjonalna deska rozdzielcza, w której zabrakło popularnego w najnowszych modelach sporych rozmiarów tabletu. Multimedia obsługiwane są w tym przypadku przez gustownie wtopiony w design ekran dotykowy. Do tego należy dodać nowoczesne i ekonomiczne jednostki napędowe.

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

Volkswagen Tajgo R-Line 1.5 TSI ACT 150 KM 7DSG – podstawowe dane techniczne

Silnik benzynowy, turbodoładowany z Active Cylinder Technology
Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1498 cm3, R4/16
Moc 150 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1500-3500 obr./min
Przekładnia, napęd automatyczna DSG, 7-stopniowa, przednia oś
Prędkość maksymalna 212 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Zużycie paliwa – średnie podczas testu 7,2 l/100 km
Masa własna 1292 kg
Długość 4266 mm
Szerokość 1757 mm
Wysokość 1518 mm
Rozstaw osi 2554 mm
Pojemność bagażnika (min./złożone siedzenia) 440/1222 l
Pojemność zbiornika paliwa 40 l
Cena wersji podstawowej 1.0 TSI Life 102 890 zł
Cena wersji testowanej 1.5 TSI R-Line 170 830 zł

 



Redakcja

Recent Posts

Wirtualna Galeria Marki PEUGEOT – Fokus na Allure w Studio Bank w Warszawie

Fokus na Allure to wyjątkowe spotkanie artystów z publicznością, która wzięła udział w wernisażu prac,…

4 godziny ago

Dacia Bigster Experience – przedpremierowa podróż po Europie

Od 9 do 22 stycznia Dacia zaprasza na cykl przedpremierowych prezentacji, podczas których będzie można…

1 dzień ago

Volkswagen LT, poprzednik Craftera, obchodzi 50. urodziny

Produkowany wyłącznie w Polsce Volkswagen Crafter, jest obecnie największym z modeli oferowanych przez markę Volkswagen…

1 dzień ago

Audi exclusive – kwintesencja personalizacji premium od 1995 roku

Od niemal 30 lat marka Audi wyznacza standardy w personalizacji samochodów klasy premium poprzez program…

3 dni ago

Toyoty C-HR, Prius i RAV4 Plug-in Hybrid przez 81% czasu w trybie elektrycznym

Wyniki wyjątkowego konkursu zorganizowanego przez Toyota France potwierdziły niesamowitą wydajność hybryd plug-in Toyoty. Podczas trwającej…

3 dni ago

Hyundai INSTER – polska premiera modelu i ogłoszenie cen

Polska premiera nowego modelu, jakim jest Hyundai INSTER. To najmniejszy elektryk w gamie koreańskiej marki,…

3 dni ago