– CUPRA Leon łączy w sobie kluczowe elementy, które posiada każdy pojazd naszej marki: oryginalny design, wydajność i dynamikę. Model jest dostępny z napędami nowej generacji i powstał w oparciu o bardziej świadome środowiskowo podejście do wydajności – powiedział Wayne Griffiths, dyrektor generalny marki CUPRA.
W ubiegłym roku CUPRA osiągnęła nowy kamień milowy i przekroczyła liczbę pół miliona samochodów dostarczonych od momentu wejścia na rynek w 2018 roku jako samodzielna marka. Nowa CUPRA Leon została na nowo zaprojektowana i udoskonalona, aby odnosić dalsze sukcesy.
Nowe modele CUPRA Leon 5D i CUPRA Leon Sportstourer zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zachwycać swoim nowoczesnym wyglądem. Każdy pojazd, bez względu na styl nadwozia, odzwierciedla stylistykę marki w zupełnie nowej odsłonie, zyskując mocniejszy charakter i jeszcze bardziej sportowy wygląd, dopasowany do charakteru pojazdów.
Nowa CUPRA Leon prezentuje nowy kierunek stylistyczny i wyjątkowy design marki CUPRA. Jej charakterystyczną cechą jest wydłużona maska, która przypomina kształtem nos rekina, przednie reflektory Matrix LED w trójkątnym kształcie oraz dużym i wyrazistym, dolnym wlotem powietrza. Przód nowej CUPRY Leon emanuje siłą i determinacją, z logo CUPRA umieszczonym bezpośrednio na masce nad dużym wlotem powietrza oraz przednimi światłami Matrix LED, zgodnie z filozofią marki – trzema podświetlanymi trójkątami osadzonymi w charakterystycznej dla CUPRY figurze trójkąta.
W tylnej części nowej CUPRY Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowej, jak i Sportstourer, dodatkowej wyrazistości dodaje linia V na drzwiach bagażnika, która łączy bok samochodu z tylnym błotnikiem. Dwukolorowy, muskularny zderzak wzmacnia sportowy charakter i obniża wizualnie pojazd.
Proporcje nowej CUPRY Leon, zarówno w wersji 5-drzwiowej, jak i Sportstourer, zostały wzmocnione przez wybór nowych wzorów kół; w wyposażeniu pojazdu znajduje się dziewięć pakietów 18- i 19-calowych felg ze stopów lekkich.
Klienci, którzy zdecydują się na zakup nowej CUPRY Leon, będą mieli do wyboru dziewięć różnych lakierów nadwozia, w tym ekskluzywne opcje matowe – Century Bronze i Enceladus Grey wraz z dostępnym obecnie Magnetic Tech Matt. Paletę kolorów nadwozia uzupełniają Fiord Blue, Midnight Black, Glacial White, Magnetic Tech, Graphene Grey oraz Taiga Grey.
Nowa CUPRA Leon wita kierowcę i pasażera ceremonią powitalną, wyświetlając logo CUPRA na ziemi i podświetlanym progiem.
Kierownica CUPRA z przyciskami trybu Cupra i uruchamiania silnika – która znajduje się w standardowym wyposażeniu w wersji ze skrzynią biegów DSG – zapewnia maksymalną kontrolę i łatwość obsługi, komfort i stabilność sportowych lub kubełkowych foteli, cyfrowa architektura i całkowicie nowa gama materiałów sprawiają, że jest to wysokiej jakości samochód, poprawiający osiągi. Dodatkowo, wnętrze zostało wzbogacone o nowe materiały, przy uwzględnieniu bardziej zrównoważonego podejścia.
Deska rozdzielcza wykorzystuje trójwymiarowy wzór parametryczny, zapewniając wyjątkowe doznania dotykowe i wizualne. Nowo zaprojektowana konsola centralna została starannie wykonana z dbałością o najdrobniejsze detale, przy użyciu doskonałej jakości materiałów, które podnoszą standard wnętrza. Stylu Leonowi dodają miedziane akcenty umieszczone wewnątrz kabiny samochodu, w tym m.in. na obramowaniach wlotów powietrza
Gama foteli dostępnych w nowej CUPRZE Leon i CUPRZE Leon Sportstourer umożliwia dopasowanie ich do charakteru i stylu jazdy kierowcy, przy jednoczesnym uwzględnieniu bardziej zrównoważonego podejścia do wyboru materiałów. W fotelach sportowych zastosowano tapicerkę tekstylną, natomiast fotele kubełkowe mogą być obite mikrofibrą, z której 73% pochodzi z recyklingu – dzięki zaawansowanej perforacji laserowej – lub ekologiczną skórą. Stanowi to kontynuację działań podejmowanych przez CUPRĘ w celu stworzenia bardziej zrównoważonej oferty dla klientów, zarówno w odniesieniu do marki, jak i przemysłu motoryzacyjnego. Wreszcie, fotele Cupra Performance, będące wynikiem połączenia zaawansowanej technologicznie tkaniny zawierającej recyklingowaną mikrofibrę i materiały haptyczne, trafią do modelu CUPRA Leon VZ, zapewniając poczucie niższego siedzenia za kierownicą, by osiągnąć bardziej ergonomiczną, sportową pozycję siedzącą. W przypadku wyposażenia w fotele Cupra Performance, elementy dekoracyjne wnętrza, takie jak przyciski na kierownicy, konsola środkowa czy wloty powietrza są wykończone w kolorze ciemnego chromu.
Cyfrowa transformacja jest sercem doświadczenia kierowcy. Zastosowano nowy i ulepszony interfejs w cyfrowym kokpicie za kierownicą, a także udoskonalony system multimedialny o przekątnej 12,9 cala, wyposażony w podświetlany pasek do sterowania.
Dodatkowo, zawiera pasek aplikacji, widżety oraz pasek klimatyzacji, co ułatwia obsługę interfejsu. Główną ideą jest prostota, personalizacja i najnowocześniejszy design. Sterowanie klimatyzacją zostało płynnie zintegrowane z ekranem głównym, umożliwiając dostęp do wszystkich funkcji pojazdu i asystentów za pomocą jednego kliknięcia, łącząc interakcje cyfrowe i fizyczne.
CUPRA Leon może być wyposażona w wysokiej jakości 12-głośnikowy system dźwięku, opracowany we współpracy z ekspertami dźwięku z Sennheiser Mobility. 390-watowy system dźwiękowy dostarcza kierowcy i pasażerom wyjątkowych doznań dźwiękowych. Jest to technologia audio, która zawiera oprogramowanie Sennheiser AMBEO Concerto, zdolne do wydobywania podstawowych składników dowolnego utworu muzycznego, w tym różnych instrumentów i informacji o pomieszczeniu i rozprowadza je po całym samochodzie. To oprogramowanie dostarcza czysty, charakterystyczny dźwięk Sennheiser, który został stworzony na podstawie długiej historii marki Sennheiser, dostarczającej artystom i osobom związanym z branżą muzyczną niezawodne rozwiązania dźwiękowe.
Nowa CUPRA Leon jest dostępna w czterech wersjach napędowych: TSI (benzyna), eTSI (miękka hybryda), TDI (diesel) oraz nowej generacji e-Hybrid (hybryda plug-in) o mocy od 150 KM do 333 KM, w zależności od wariantu.
TSI (benzyna)
Konwencjonalne silniki spalinowe pozostają głównym elementem gamy jednostek napędowych nowej CUPRY Leon, obejmujące również nowe warianty. Wszystkie silniki wyposażone są w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa o mocy od 150 KM (110 kW) do 333 KM (245 kW), zapewniając wysoką dynamikę pojazdu.
Podstawową jednostką napędową CUPRY Leon jest silnik 1,5 TSI o mocy 150 KM (110kW), połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów, dostępny zarówno w wersji hatchback oraz Sportstourer.
Przesuwając się w górę skali wydajności, nowy hatchback CUPRA Leon będzie dostępny w wersji z 2-litrową jednostką napędową o mocy 300 KM (221 kW). Samochód z napędem na przednie koła wykorzystuje 7-biegową skrzynię biegów DSG, by móc przenosić moc na koła. Zintegrowana blokada dyferencjału przedniego (VAQ) pomaga zapewnić większą kontrolę nad dostarczaniem mocy pojazdu. System odczytuje dane z wielu źródeł: kąt skrętu, prędkość kół i odchylenie, oferując większą pewność podczas dynamicznej jazdy.
Mocniejszy wariant pojazdu, czyli CUPRA Leon Sportstourer będzie dostępny w dwóch wersjach silnikowych. Pierwsza z nich to jednostka 2,0 TSI o mocy 204 KM (150 kW) z napędem na wszystkie koła 4Drive i skrzynią biegów DSG.
Drugą opcją jest 2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem o mocy 333 KM (245 kW), połączony z 7-biegową skrzynią biegów DSG. Ta wersja jednostki napędowej wprowadza nowy, unikalny tryb jazdy CUPRA ze skalibrowanymi pedałami i skrzynią biegów, zoptymalizowanymi przez inżynierów marki pod kątem jazdy na torze wyścigowym. Jest również wyposażona w technologię aktywnego rozdzielania momentu obrotowego oraz opcjonalne hamulce Akebono. Dzięki tym zmianom, samochód jest najmocniejszą, seryjną wersją Leona w dotychczasowej historii marki.
Specjalnie dla tego silnika opracowano ekskluzywny tryb CUPRA, w tym zoptymalizowaną pod kątem toru wyścigowego kalibrację pedałów i skrzyni biegów, wysoką dynamiczną reakcję momentu obrotowego dzięki utrzymaniu otwartej przepustnicy, świetlny sygnalizator zmiany biegów oraz kalibrację silnika opracowaną przez Centrum Techniczne w Martorell.
System umieszczony na tylnej osi jest sterowany elektrohydraulicznie za pomocą dwóch niezależnych sprzęgieł, co umożliwia indywidualną kontrolę momentu obrotowego na każdym z tylnych kół. To pozwala na przenoszenie mocy pomiędzy lewym a prawym tylnym kołem w trakcie pokonywania zakrętów, co zwiększa zręczność CUPRY Leon VZ w trudniejszych warunkach jazdy.
Zestrojenie podwozia CUPRA Leon VZ umożliwiło wprowadzenie przez inżynierów trybu Drift, który może być wykorzystany do jazdy na torze wyścigowym. W tym trybie ESC działa w trybie sportowym, a dzięki technologii aktywnego rozdzielania momentu obrotowego pełna moc może być skierowana na jedno tylne koło, co wspomaga pokonywanie długich linii w zakrętach i wykonanie spektakularnych poślizgów.
W sytuacjach wymagających maksymalnej kontroli hamowania, CUPRA Leon Sportstourer VZ zapewnia ją dzięki standardowym hamulcom o średnicy 18 cali; ponadto opcjonalnie może być wyposażona w sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe Akebono (375 mm x 36 mm).
eTSI (miękka hybryda)
CUPRA Leon jest teraz również dostępna w opcji miękkiej hybrydy (eTSI). Wersja ta pozwala, zarówno w opcji 5-drzwiowej, jak i Sportstourer, zapewnić jeszcze wyższy poziom wydajności. System, który jest dostępny z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM (110 kW) i dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG, łączy technologię 48V miękkiej hybrydy z silnikiem spalinowym, co nie tylko dodaje wydajności napędu elektrycznego, ale także zwiększa komfort jazdy.
System wykorzystuje 48-woltowy rozrusznik-generator oraz 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Wzrost wydajności uzyskano częściowo dzięki temu, że funkcjonalność systemu umożliwia poruszanie się z wyłączonym silnikiem w niektórych scenariuszach jazdy, odzyskiwanie energii z hamowania oraz wpieranie pracy silnika poprzez częściowe wspomaganie elektryczne. Po wprowadzeniu tych ulepszeń, samochód uruchamia się teraz również za pomocą systemu 48V, co sprawia, że jego działanie jest jeszcze bardziej płynne w porównaniu do wcześniejszego systemu 12V.
TDI (diesel)
W ofercie jednostek napędowych nowej CUPRY Leon znajduje się również opcja z silnikiem diesla, która jest szczególnie istotna dla klientów flotowych. Spełniając te wymagania, 2,0-litrowy silnik TDI jest połączony z 7-biegową skrzynią DSG o mocy 150 KM (110 kW).
e-Hybrid (hybryda typu plug-in)
Dzięki nowej generacji hybrydowego układu napędowego typu plug-in, CUPRA po raz kolejny udowadnia, że elektryfikacja i osiągi to idealne połączenie.
Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowej, jak i Sportstourer, oferuje dwie opcje napędu e-Hybrid nowej generacji o mocy 204 KM (150 kW) oraz 272 KM (200 kW).
Oba są wyposażone w nowy silnik 1.5 TSI, silnik elektryczny i większy zestaw akumulatorów, o mocy 19,7 kWh (netto). Dzięki tym innowacjom, nowa CUPRA Leon dostarcza ekscytującej przyjemności z jazdy, przy jednoczesnym dbaniu o środowisko. Zasięg w trybie elektrycznym przekracza teraz 100 km. Dodatkowo, akumulator można szybko naładować za pomocą ładowarki o mocy do 50 kW (ładowanie prądem stałym) podczas jazdy lub w domu dzięki stacji Wallbox o mocy 11 kW (poprzednio 3,6 kW).
CUPRA Leon VZ e-HYBRID (200kW/272KM) może zostać dodatkowo wyposażona w hamulce Brembo. Czterotłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo łączą się z większymi perforowanymi tarczami hamulcowymi w porównaniu do standardowych opcji (370×32 mm), co przekłada się na zwiększoną skuteczność hamowania.
CUPRA Leon zapewnia precyzyjne przenoszenie mocy na drogę we wszystkich wariantach. W modelach o wyższej mocy, napęd 4Drive dostarcza niezbędną moc na wszystkie koła pojazdu, co przekłada się na maksymalną przyczepność i osiągi.
Nowa CUPRA Leon dostępna będzie z technologią 4Drive, która dostarcza moc na wszystkie koła pojazdu. System analizuje warunki drogowe w czasie rzeczywistym, w tym prędkość pojazdu, pozycję kierownicy i styl lub tryb jazdy, aby dostarczyć moc do kół natychmiastowo. Kontrola momentu obrotowego odbywa się za pomocą elektronicznego systemu EDS, który blokuje poślizg koła w stosunku do przeciwnego boku. System zintegrowany jest z tylną osią, dzięki czemu poprawia rozkład masy i redukuje bezwładność oraz czas reakcji.
Samochód został wyposażony również w system elektrycznego wspomagania hamulców, który zapewnia m.in. szybszą reakcję niż konwencjonalny system czy rozbudowany system odzyskiwania energii z hamowania (charakterystyczny dla hybrydowych wersji typu plug-in). Zastosowana architektura MQB Evo w nowej CUPRZE Leon, usprawnia integrację licznych technologii w pojeździe.
Wśród kluczowych elementów zawieszenia znajdują się przednie kolumny MacPhersona oraz tylny układ wielowahaczowy, które wspierają komfort jazdy. Dodatkowo, zastosowano sprężyny i amortyzatory precyzyjnie dostrojone w celu zrównoważenia potrzeb związanych zarówno z komfortem, jak i odpowiednio szybką reakcją, zwłaszcza podczas dynamicznej jazdy.
Do dyspozycji kierowcy jest także system Adaptive Chassis Control (DCC), który gwarantuje progresywną jazdę oraz maksymalną zwinność i zmienia ustawienia w trakcie milisekund, aby wykorzystać warunki i zapewnić większe zaangażowanie, w pełni dostosowując się do warunków drogowych.
Dynamika CUPRY Leon może być dostosowana do indywidualnych preferencji lub potrzeb. Do dyspozycji kierowcy dostępne są profile jazdy: Comfort, Performance, CUPRA, Offroad, Drift oraz także tryb Individual. Profile te pozwalają zmieniać charakter pojazdu, nadając nowej CUPRZE Leon różnorodność umiejętności, której rzadko można doświadczyć w innych pojazdach z tego segmentu.
Cechą charakterystyczną dla modelu CUPRA Leon VZ jest tzw. generator dźwięku CUPRA, który symuluje dźwięk silnika wewnątrz kabiny pojazdu. To aktywny system, który wzmacnia naturalny dźwięk silnika (zgodnie z wybranym profilem jazdy), prezentując ewolucję opartą na nowej krzywej dźwiękowej, związaną zarówno z naturalnym dźwiękiem, jak i koncepcją „Adrenaline” (głośność proporcjonalna do obciążenia i obrotów na minutę).
W trybie indywidualnym można wybrać opcję dźwięku „Pure”, wyłączając funkcję generatora dźwięku CUPRA, jednocześnie ustawiając zawory wydechowe na maksymalną głośność, co daje intensywny, ale w pełni naturalny dźwięk.
Nowa CUPRA Leon została wyposażona w ekrany o wysokiej rozdzielczości, które dostarczają kierowcy oraz pozostałym pasażerom wszystkich niezbędnych informacji, a także chrakteryzujący się wysoką jakością, opcjonalny system audio nowej generacji i dostęp do ekosystemu CUPRA z aplikacją My CUPRA.
Za kierownicą znajduje się cyfrowy kokpit, który zapewnia kierowcy dostęp do potrzebnych informacji. Dzięki szerokim możliwościom konfiguracji i przejrzystości prezentowanych informacji, może wyświetlać wszelkie istotne dane w zasięgu wzroku, co prowadzi do lepszego skupienia na drodze i bezpieczniejszego prowadzenia pojazdu.
Przy tak dużej ilości dostępnych informacji niezwykle ważne jest, aby systemy były intuicyjne. Wśród rozwiązań technologicznych zastosowanych w Leonie, pojawił się system multimedialny o przekątnej 12,9 cala, zapewniający kierowcy wygodny dostęp do wszystkich funkcji. Za sprawą innowacyjnego systemu operacyjnego, wyświetlacz z opcją personalizacji łączy funkcjonalność ekranów dotykowych z wyjątkowym, podświetlanym suwakiem, umożliwiając intuicyjne sterowanie klimatyzacją oraz regulację głośności w samochodzie.
Dzięki bezprzewodowemu systemowi Full Link, klienci mogą płynnie przenosić swoje cyfrowe doświadczenia z urządzeń mobilnych do wnętrza samochodu, korzystając z zaawansowanych funkcji, takich jak nawigacja, odtwarzanie muzyki oraz innych kompatybilnych możliwości dostępnych dzięki aplikacji Apple CarPlay czy Android Auto. Co istotne, wszystkie te funkcje są dostępne w kontrolowany, intuicyjny i bezpieczny sposób dzięki nowemu interfejsowi w modelu CUPRA Leon.
Samochód oferuje również możliwość szybkiego bezprzewodowego ładowania telefonu do 15 W, z technologią chłodzenia.
Dzięki aplikacji My CUPRA, klienci mają pełną kontrolę nad swoim pojazdem (w tym dodatkowe funkcje dostępne dla wersji e-Hybrid nowej CUPRY Leon), co umożliwia zdalne sterowanie klimatyzacją, zarządzanie ładowaniem akumulatora, zdalne zamykanie i otwieranie drzwi oraz wiele innych opcji.
Łączność to nie tylko kwestia wygody; wbudowana karta SIM wprowadza także poprawę w zakresie bezpieczeństwa, umożliwiając użytkownikom korzystanie z usługi eCall. Gdy dojdzie do kolizji, pojazd może automatycznie lub na życzenie kierowcy skontaktować się ze służbami ratunkowymi. W najgorszym scenariuszu pojazd przekazuje istotne informacje, takie jak pozycja, rodzaj silnika i liczba pasażerów, aby ułatwić służbom ratunkowym udzielenie pomocy.
Nowa CUPRA Leon oferuje szeroki zakres funkcji i systemów bezpieczeństwa. Zintegrowany zestaw technologii, który wspiera w bieżących zadaniach, nie zakłócając ich przebiegu, czyni go jednym z najbezpieczniejszych i najbardziej funkcjonalnych pojazdów w swojej kategorii.
Wśród nich znajdują się predykcyjny tempomat adaptacyjny (ACC), asystent podróży (Travel Assist), systemy Side Assist, Exit Assist oraz Emergency Assist.
Predykcyjny tempomat ACC może ustalać położenie pojazdu na podstawie trasy i danych GPS dostarczonych z systemu nawigacji, umożliwiając korektę prędkości w zależności od układu dróg znajdujących się przed pojazdem – zakrętów, rond, skrzyżowań, ograniczeń prędkości i obszarów zabudowanych. Pojazd wykorzystuje informacje z kamery umieszczonej z przodu oraz systemu rozpoznawania znaków drogowych do automatycznego dostosowywania prędkości w razie zmiany ograniczeń.
Asystent podróży (Travel Assist) wykorzystuje informacje uzyskane dzięki predykcyjnemu tempomatowi adaptacyjnemu ACC i asystentowi pasa ruchu (Lane Assist), aby aktywnie utrzymywać pojazd na środku pasa ruchu i dostosowywać prędkość do natężenia ruchu – w całym zakresie prędkości.
Dzięki systemowi monitorowania martwego pola Side Assist z funkcją wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego Exit Assist możliwe jest wykrycie obiektów, które mogą umknąć uwadze kierowcy. Po zakończeniu jazdy i próbie opuszczenia pojazdu, system Exit Warning automatycznie uruchamia ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne w przypadku zbliżania się osób czy dowolnych pojazdów, w tym również motocykli i rowerów.
System Emergency Assist, poprzez ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe, pomaga kierowcy utrzymać skupienie podczas jazdy, zapobiegając rozproszeniu uwagi. W przypadku braku reakcji ze strony kierowcy, system może zainicjować krótkie hamowanie, a w sytuacji, gdy nie nastąpi żadna zmiana, pojazd może zatrzymać się całkowicie i włączyć światła ostrzegawcze. Po zatrzymaniu się, nowa CUPRA Leon może automatycznie skontaktować się ze służbami ratunkowymi dzięki systemowi eCall.
Bezpieczeństwo czynne zapewniane jest przez zaawansowane systemy wspomagania kierowcy natomiast za bezpieczeństwo bierne odpowiada m.in. siedem poduszek powietrznych, w tym standardowa, czołowa poduszka powietrzna. Integracja różnorodnych technologii zapewnia wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa, nie ingerując przy tym w doświadczenia kierowcy.
CUPRA Leon wyróżnia się także pod względem komfortu i wygody, oferując bezkluczykowe otwieranie, elektryczne i bezdotykowe otwieranie drzwi bagażnika (dostępne tylko w modelu Sportstourer), trzystrefową klimatyzację Climatronic, ogrzewanie postojowe, podgrzewane fotele i kierownicę, elektrycznie regulowane fotele z funkcją pamięci oraz gniazdo 230V w bagażniku.
Źródło: CUPRA
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…