Od tej pory wszystko potoczyło się szybko: pierwsze egzemplarze nowego Opla Patentmotorwagen opuściły fabrykę wiosną 1899 roku jako pierwsze samochody wyprodukowane w Rüsselsheim – do dziś w zakładzie wyprodukowano ponad 75 milionów samochodów marki Opel. Misją Opla zawsze było i nadal jest zapewnianie indywidualnej mobilności i innowacji, które są przystępne cenowo oraz dostępne dla szerokiego grona nabywców – we wszystkich segmentach gamy modelowej Opla.
Jednym z najlepszych i aktualnych przykładów jest najnowsza generacja bestsellera klasy kompaktowej modelu Opel As tra, produkowanego właśnie na liniach montażowych zakładu w Rüsselsheim. Będąc głównym elementem elektrycznej ofensywy Opla, sprawia, że codzienna indywidualna mobilność jest szyta na miarę przyszłości. Nowa Astra Sports Tourer Electric to natomiast jeden z pierwszych w pełni elektrycznych kompaktowych kombi na rynku. Jednakże to właśnie Opel Patentwagen System Lutzmann położył podwaliny pod dalszą udaną produkcję samochodów w Rüsselsheim – dokładnie 125 lat temu.
Pierwszym samochodem marki Opel „wyprodukowanym w Rüsselsheim” był Opel Patentwagen System Lutzmann, który opuścił fabrykę wiosną 1899 roku. Jednocylindrowy, umieszczony poziomo silnik o pojemności 1 545 cm3, średnicy 122 i skoku 132 milimetrów osiągał maksymalną moc 3,5 KM przy 650 obr./min. Była ona przenoszona na tylną oś za pomocą dwubiegowej przekładni z paskiem napędowym. Auto było w stanie rozwinąć maksymalną prędkość 20 km/h. Po kilku miesiącach zaczęto produkować mocniejsze i szybsze wersje. W ofercie był nawet samochód dostawczy.
Pomimo euforii pionierów motoryzacji z Rüsselsheim, Opel zaprojektowany przez Friedricha Lutzmanna na przełomie wieków nie był już „na czasie” z mechanicznego punktu widzenia. Nawet dzięki usprawnieniom w zakresie chłodzenia i przenoszenia mocy, a także nowym wariantom nadwozia zaprojektowanym przez Lutzmanna nie udało się osiągnąć oczekiwanej wielkości produkcji. Czas konstrukcji opartych na powozie z wysokimi kołami i silnikiem umieszczonym pod siedzeniem dobiegł końca. Friedrich Lutzmann nie był w stanie zaprojektować nowoczesnego samochodu w oparciu o najnowsze odkrycia techniczne i zmieniające się gusta klientów. Dlatego po zaledwie dwóch i pół roku jego era w Oplu zakończyła się latem 1901 roku.
W efekcie, bracia Opel zaczęli coraz częściej spoglądać na Francję – ówczesne centrum postępu technicznego. Tam właśnie spotkali Alexandre’a Darracqa, przedsiębiorczego francuskiego pioniera motoryzacji, który odniósł już swoje pierwsze sukcesy dzięki idei lekkich i stosunkowo niedrogich samochodów. Darracq był niezwykle chętny do współpracy. Wraz z pojawieniem się zimą na przełomie 1901 i 1902 roku pierwszych podwozi i pojazdów Darracq, mieszkańcy Rüsselsheim mieli wreszcie dostęp do zaawansowanych materiałów, które dały im szansę, by zająć się na stałe produkcją samochodów. W tym samym czasie inżynierowie Opla zaczęli samodzielnie opanowywać sztukę konstruowania silników i samochodów. Zależność od jednej osoby nie mogła się nigdy więcej powtórzyć w przyszłości. Już jesienią 1902 roku Opel pokazał na targach motoryzacyjnych w Hamburgu model 10/12 HP, pierwszy własny projekt.
Do 1906 roku wyprodukowano aż tysiąc pojazdów. W 1909 roku producent samochodów z Rüsselsheim dokonał ostatecznego przełomu, prezentując legendarnego „Doktorwagena” 4/8 o mocy 8 KM. Oferowany w cenie 3 950 marek, kosztował o połowę mniej niż luksusowe konkurencyjne modele i utorował drogę do posiadania własnego samochodu dla szerszych kręgów społeczeństwa. W dużej mierze przyczynił się też do tego wprowadzony w 1910 r. system modułowy.
Opel był pierwszym niemieckim producentem, który wprowadził na szeroką skalę produkcję z wykorzystaniem technologii linii montażowej. Pierwszym samochodem, który zjechał z linii produkcyjnej w Niemczech w 1924 roku był 4/12 PS, zwany „Laubfrosch”, dostępny wyłącznie w kolorze zielonym. Zaledwie trzy lata później Opel 4 PS w wersji podstawowej kosztował tylko 2980 marek, co oznaczało, że samochód przestał być wyłącznie drogim luksusem dla wybranych, a stał się niezawodnym środkiem transportu dla wielu. Dzięki racjonalizacji produkcji, samochód z roku na rok stawał się coraz bardziej przystępny cenowo i oferował coraz lepsze osiągi. Popyt na Opla stale rósł, a model z 1931 roku z silnikiem o pojemności 1,2 litra stał się pierwszym samochodem autentycznie „dla ludu”.
Wkrótce potem nastąpiła kolejna rewolucja w produkcji. W 1935 roku nowy model Olympia stał się pierwszym niemieckim masowo produkowanym pojazdem z całkowicie stalowym nadwoziem samonośnym, który dzięki stosunkowo niewielkiej masie zapewniał lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Ta nowa konstrukcja po raz pierwszy umożliwiła wprowadzenie etapu zwanego „ślubem” – tak określa się moment połączenia nadwozia z zespołem napędowym. Dzięki temu cały proces montażu stał się szybszy i bardziej wydajny, ułatwiając produkcję na masową skalę.
Zaledwie rok później Opel stworzył najtrwalszą linię modelową z największymi tradycjami, produkując model klasy kompaktowej – Opla Kadetta. Opel stał się pierwszym producentem, który wprowadził na rynek rodzinny i przede wszystkim przystępny cenowo samochód kompaktowy. Do dziś bestsellery „Kadett” i „Astra” są synonimem powszechnie dostępnych innowacji w klasie kompaktowej.
Świadczy o tym również najnowsza generacja Astry – zaprojektowana, opracowana i wyprodukowana w Rüsselsheim, która jest zelektryfikowana, pełna nowinek technologicznych, a jednocześnie w pełni nadająca się do użytkowania na co dzień. Systemy takie jak najlepsze w swojej klasie, nieoślepiające światła pikselowe Intelli-Lux LED® z łącznie aż 168 segmentami diod LED, a także Intelli-Drive 2.0 z półautomatycznym układem zmiany pasa ruchu oraz inteligentnym układem dostosowania prędkości zapewniają maksymalne bezpieczeństwo. Przyjemność z jazdy połączona z odpowiedzialnością oznacza również poruszanie się po drogach bez lokalnej emisji spalin. I właśnie to umożliwia nowa Astra Sports Tourer Electric, jeden z pierwszych na rynku w pełni elektrycznych kombi z silnikiem elektrycznym o mocy 115 kW (156 KM), maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 270 niutonometrów i zasięgiem WLTP do 413 kilometrów. W ten sposób aktualny Opel Astra, podobnie jak wszystkie przyszłe modele, będzie w jubileuszowym 2024 roku konsekwentnie rozwijać elektryfikację marki.
Źródło: Opel
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…