Inspiracją do tego modelu stały się amerykańskie vany. Wizję takiego pojazdu przedstawił szefom Renault dyrektor Matry. W czerwcu 1983 r. został zaakceptowany projekt P23 pierwszego modelu marki Renault typu van, który skierowany był do europejskiego użytkownika. Za projekt nadwozia, podwozie i samą produkcję odpowiedzialna była Matra. Natomiast specjaliści Renault przejęli na siebie odpowiedzialność za rozwiązania mechaniczne, techniczne i marketing.
Produkcja seryjna, która rozpoczęła się w 1984 roku, realizowana była w fabryce Matry w Romorantin-Lanthenay i fabryce Alpine w Dieppe. Zarówno pierwsza generacja, której w latach 1984-1990 sprzedano 191 674 egz., jak i kolejne, w tym trzecia generacja produkowana przez 12 lat, przyniosły producentowi wymierne rynkowe sukcesy. W 1988 roku auto zostało zmodernizowane. Przy okazji liftingu wprowadzono do oferty wersję Quadra napędzaną na obie osie pojazdu. W 1990 roku wprowadzono możliwość zamówienia wersji z pneumatycznym tylnym zawieszeniem.
Druga generacja Renault Espace zadebiutowała w marcu 1991 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Zwiększono długość modelu i zastosowano przednie zawieszenie z Renault 25. Auto otrzymało silnik benzynowy V6 o pojemności 2.85 l i mocy 153 KM, który stanowił sztandarową wersję minivana. W 1995 roku z okazji 10-lecia produkcji modelu oraz zaangażowania Renault w F1 zaprezentowano wersję F1 Espace. W samochodzie zastosowano 3.5-litrowy silnik benzynowy V10 40V o mocy 700 KM pochodzący z jednoosobowego samochodu wyścigowego Williams-Renault FW15C.
Trzecia generacja Renault Espace pojawiła się w grudniu 1996 roku. W 1997 roku wprowadzono do produkcji wersję siedmioosobową nazwaną Grand, a w 1998 roku przeprowadzono delikatną modernizację pojazdu. W 2000 roku auto przeszło face lifting. W ofercie pojawił się silnik wysokoprężny 2.2 dCi. Łącznie wyprodukowano 365 200 egzemplarzy.
Czwarta generacja Renault Espace miała premierę w listopadzie 2002 roku. Za projekt odpowiedzialny był Patrick Le Quemen i był to pierwszy Espace zaprojektowany całkowicie przez Renault. Powstał na płycie podłogowej modelu Laguna II oraz Vel Satisa. Model był trzykrotnie modernizowany i przetrwał w produkcji 12 lat.
Renault Espace V miał premierę w marcu 2015 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Zgodnie z panującą modą producent zdecydował się na zmianę jego formy na crossover klasy wyższej. Model ten powstał na płycie podłogowej CMF, która jest wspólnym projektem Renault i Nissana. Natomiast wnętrze utrzymało charakter funkcjonalnego i komfortowego vana.
Natomiast aktualna, szósta generacja Renault Espace miała premierę 28 marca 2023 roku i jest już typowym SUV-em.
Generacja | Espace I | Espace II | Espace III | Espace IV | Espace V | Espace VI |
Lata produkcji | 1984-1991 | 1991-1997 | 1996-2002 | 2002-2014 | 2014-2023 | 2023-obecnie |
Długość | 4250/4365 mm | 4429 mm | 4517/4787 mm | 4661/4861 mm | 4878 mm | 4722 mm |
Szerokość | 1777 mm | 2060 mm | 1810 mm | 1860 mm | 1888 mm | 1825 mm |
Wysokość | 1660 mm | 1705 mm | 1690 mm | 1728 mm | 1675 mm | 1644 mm |
Rozstaw osi | 2580 mm | 2580 mm | 2702/2874 mm | 2803 mm | 2884 mm | 2738 mm |
Masa własna | 1200 kg | 1210 kg | 1500 kg | 1785-2010 kg | 1615-1860 kg | 1587-1698 kg |
Bagażnik | 910 l | 900-3000 l | 275-2885 l | 650-2860 l | 680 l | 477-581 l |
Bazą techniczną nowej generacji jest platforma CMF-CD, która jednak została poddana specjalnym modyfikacjom mającym na celu maksymalne wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej. Choć auto o długości ponad 4,7 metra jest o 14 cm krótsze od swojego poprzednika, to miejsce dla pasażerów w środku jest tyle samo i może pomieścić do siedmiu pasażerów, przy czym trzeci rząd siedzeń jest dostępny bez dodatkowej dopłaty.
Espace ma taką samą architekturę jak mniejszy Austral, co w dużej mierze dotyczy również wyglądu zewnętrznego. Z przodu i z tyłu znajdziemy wiele wspólnych elementów stylistycznych, w zależności od wybranego poziomu wyposażenia (podstawowy Techno uzupełnia sportowy Espirit Alpine i bardziej luksusowy Iconic), koła mają rozmiary od dziewiętnastu do dwudziestu cali. Topowa wersja wyróżnia się czarną osłoną chłodnicy lub listwami okiennymi i dachowymi. Możliwości absolutnego szczytu docenisz jednak najbardziej w środku.
Oparcia tylnych siedzeń można również pochylić pod kątem do 31 stopni, co zapewnia naprawdę przyjemny komfort z tyłu. Wsiadanie do trzeciego rzędu nie jest oczywiście zbyt łatwe, a przestronność tutaj już wiąże się z pewnymi kompromisami. Ale nawet dorośli bez problemu poradzą sobie z krótkim przesiadaniem się. Zwłaszcza jeśli pasażerowie w drugim rzędzie przesuną swoje siedzenia dalej do przodu. Można to zrobić w zakresie dwudziestu dwóch centymetrów. Dla małych dzieci przestrzeń z tyłu będzie absolutnie idealna.
Kabinę przejęto z Australa. To cyfrowy kokpit z dwoma 12-calowymi wyświetlaczami systemu OpenR Link opartego na Google Automotive. Uwagę zwraca też rozbudowana konsola środkowa ze schowkami i przesuwną podpórką z ładowarką indukcyjną.
Obsługa wyświetlaczy jest wygodna, grafiki przełączają się płynnie, a dzięki systemowi Google obsługa centralnego ekranu jest intuicyjna i przypomina smartfony z Androidem. Na spłaszczonym kole kierownicy umieszczono pokrętło do wyboru trybów jazdy. Sprawdzają się też przełączniki do obsługi klimatyzacji umieszczone pod centralnym ekranem. Na pochwały zasługuje też czytelny head-up na przedniej szybie.Dla wielu kierowców problemem mogą być trzy dźwigienki umieszczone pod sobą po prawej stronie kierownicy. Zdarza się, że można je pomylić i zamiast zmiany przełożenia uruchomić wycieraczki. Jednak z czasem można do tego przywyknąć.
Układ napędowy E-Tech full hybrid o mocy \200 KM jest jednym z najbardziej wydajnych w swojej klasie. Dzięki połączeniu dwóch silników elektrycznych nowej generacji z wydajnym silnikiem spalinowym Renault Espace E-Tech full hybrid oferuje do 80% czasu jazdy na napędzie elektrycznym w mieście, bez konieczności ładowania. Unikalna na rynku technologia, zaprojektowana i opracowana przez zespoły inżynierów Renault z zespołami BWT Alpine F1 Team.
Takie rozwiązanie, to również gwarancja ekonomicznej jazdy. Podczas naszego testu udało nam się osiągnąć średnie zużycie paliwa poniżej granicy 7 l/100 km.
Z całą pewnością jest to jeden z najbardziej atrakcyjnych modeli w swojej klasie. Na pokładzie znajdziemy najnowsze rozwiązania, które ułatwiają życie kierowcy i współpasażerom. Komfortowe warunki jazdy zapewniają ergonomiczne fotele, a funkcjonalność możliwość konfiguracji wnętrza według własnych potrzeb.
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…