Categories: Testy

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – komfort i elegancja

Szósta generacja Renault Espace stała się 7-osobowym SUV-em. Nie ma już napędu na cztery koła i silnika wysokoprężnego, a napędza go 3-cylindrowa hybryda o mocy 200 KM. Ikona francuskiej rodziny ma już za sobą ponad 40-letnią historię, która rozpoczęła się w 1983 roku.

Inspiracją do tego modelu stały się amerykańskie vany. Wizję takiego pojazdu przedstawił szefom Renault dyrektor Matry. W czerwcu 1983 r. został zaakceptowany projekt P23 pierwszego modelu marki Renault typu van, który skierowany był do europejskiego użytkownika. Za projekt nadwozia, podwozie i samą produkcję odpowiedzialna była Matra. Natomiast specjaliści Renault przejęli na siebie odpowiedzialność za rozwiązania mechaniczne, techniczne i marketing.

Produkcja seryjna, która rozpoczęła się w 1984 roku, realizowana była w fabryce Matry w Romorantin-Lanthenay i fabryce Alpine w Dieppe. Zarówno pierwsza generacja, której w latach 1984-1990 sprzedano 191 674 egz., jak i kolejne, w tym trzecia generacja produkowana przez 12 lat, przyniosły producentowi wymierne rynkowe sukcesy. W 1988 roku auto zostało zmodernizowane. Przy okazji liftingu wprowadzono do oferty wersję Quadra napędzaną na obie osie pojazdu. W 1990 roku wprowadzono możliwość zamówienia wersji z pneumatycznym tylnym zawieszeniem.

Druga generacja Renault Espace zadebiutowała w marcu 1991 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Zwiększono długość modelu i zastosowano przednie zawieszenie z Renault 25. Auto otrzymało silnik benzynowy V6 o pojemności 2.85 l i mocy 153 KM, który stanowił sztandarową wersję minivana. W 1995 roku z okazji 10-lecia produkcji modelu oraz zaangażowania Renault w F1 zaprezentowano wersję F1 Espace. W samochodzie zastosowano 3.5-litrowy silnik benzynowy V10 40V o mocy 700 KM pochodzący z jednoosobowego samochodu wyścigowego Williams-Renault FW15C.

Trzecia generacja Renault Espace pojawiła się w grudniu 1996 roku. W 1997 roku wprowadzono do produkcji wersję siedmioosobową nazwaną Grand, a w 1998 roku przeprowadzono delikatną modernizację pojazdu. W 2000 roku auto przeszło face lifting. W ofercie pojawił się silnik wysokoprężny 2.2 dCi. Łącznie wyprodukowano 365 200 egzemplarzy.



Czwarta generacja Renault Espace miała premierę w listopadzie 2002 roku. Za projekt odpowiedzialny był Patrick Le Quemen i był to pierwszy Espace zaprojektowany całkowicie przez Renault. Powstał na płycie podłogowej modelu Laguna II oraz Vel Satisa. Model był trzykrotnie modernizowany i przetrwał w produkcji 12 lat.

Renault Espace V miał premierę w marcu 2015 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Zgodnie z panującą modą producent zdecydował się na zmianę jego formy na crossover klasy wyższej. Model ten powstał na płycie podłogowej CMF, która jest wspólnym projektem Renault i Nissana. Natomiast wnętrze utrzymało charakter funkcjonalnego i komfortowego vana.

Natomiast aktualna, szósta generacja Renault Espace miała premierę 28 marca 2023 roku i jest już typowym SUV-em.

Generacja Espace I Espace II Espace III Espace IV Espace V Espace VI
Lata produkcji 1984-1991 1991-1997 1996-2002 2002-2014 2014-2023 2023-obecnie
Długość 4250/4365 mm 4429 mm 4517/4787 mm 4661/4861 mm 4878 mm 4722 mm
Szerokość 1777 mm 2060 mm 1810 mm 1860 mm 1888 mm 1825 mm
Wysokość 1660 mm 1705 mm 1690 mm 1728 mm 1675 mm 1644 mm
Rozstaw osi 2580 mm 2580 mm 2702/2874 mm 2803 mm 2884 mm 2738 mm
Masa własna 1200 kg 1210 kg 1500 kg 1785-2010 kg 1615-1860 kg 1587-1698 kg
Bagażnik 910 l 900-3000 l 275-2885 l 650-2860 l 680 l 477-581 l

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – najnowsza generacja

Bazą techniczną nowej generacji jest platforma CMF-CD, która jednak została poddana specjalnym modyfikacjom mającym na celu maksymalne wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej. Choć auto o długości ponad 4,7 metra jest o 14 cm krótsze od swojego poprzednika, to miejsce dla pasażerów w środku jest tyle samo i może pomieścić do siedmiu pasażerów, przy czym trzeci rząd siedzeń jest dostępny bez dodatkowej dopłaty.

Nowy Renault Scenic E-Tech electric – zaprojektowany dla rodzin

Espace ma taką samą architekturę jak mniejszy Austral, co w dużej mierze dotyczy również wyglądu zewnętrznego. Z przodu i z tyłu znajdziemy wiele wspólnych elementów stylistycznych, w zależności od wybranego poziomu wyposażenia (podstawowy Techno uzupełnia sportowy Espirit Alpine i bardziej luksusowy Iconic), koła mają rozmiary od dziewiętnastu do dwudziestu cali. Topowa wersja wyróżnia się czarną osłoną chłodnicy lub listwami okiennymi i dachowymi. Możliwości absolutnego szczytu docenisz jednak najbardziej w środku.

Oparcia tylnych siedzeń można również pochylić pod kątem do 31 stopni, co zapewnia naprawdę przyjemny komfort z tyłu. Wsiadanie do trzeciego rzędu nie jest oczywiście zbyt łatwe, a przestronność tutaj już wiąże się z pewnymi kompromisami. Ale nawet dorośli bez problemu poradzą sobie z krótkim przesiadaniem się. Zwłaszcza jeśli pasażerowie w drugim rzędzie przesuną swoje siedzenia dalej do przodu. Można to zrobić w zakresie dwudziestu dwóch centymetrów. Dla małych dzieci przestrzeń z tyłu będzie absolutnie idealna.

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – funkcjonalne i nowoczesne wnętrze

Kabinę przejęto z Australa. To cyfrowy kokpit z dwoma 12-calowymi wyświetlaczami systemu OpenR Link opartego na Google Automotive. Uwagę zwraca też rozbudowana konsola środkowa ze schowkami i przesuwną podpórką z ładowarką indukcyjną.

Obsługa wyświetlaczy jest wygodna, grafiki przełączają się płynnie, a dzięki systemowi Google obsługa centralnego ekranu jest intuicyjna i przypomina smartfony z Androidem. Na spłaszczonym kole kierownicy umieszczono pokrętło do wyboru trybów jazdy. Sprawdzają się też przełączniki do obsługi klimatyzacji umieszczone pod centralnym ekranem. Na pochwały zasługuje też czytelny head-up na przedniej szybie.Dla wielu kierowców problemem mogą być trzy dźwigienki umieszczone pod sobą po prawej stronie kierownicy. Zdarza się, że można je pomylić i zamiast zmiany przełożenia uruchomić wycieraczki. Jednak z czasem można do tego przywyknąć.

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – wydajna hybryda

Układ napędowy E-Tech full hybrid o mocy \200 KM jest jednym z najbardziej wydajnych w swojej klasie. Dzięki połączeniu dwóch silników elektrycznych nowej generacji z wydajnym silnikiem spalinowym Renault Espace E-Tech full hybrid oferuje do 80% czasu jazdy na napędzie elektrycznym w mieście, bez konieczności ładowania. Unikalna na rynku technologia, zaprojektowana i opracowana przez zespoły inżynierów Renault z zespołami BWT Alpine F1 Team.

Takie rozwiązanie, to również gwarancja ekonomicznej jazdy. Podczas naszego testu udało nam się osiągnąć średnie zużycie paliwa poniżej granicy 7 l/100 km.

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – podsumowanie

Z całą pewnością jest to jeden z najbardziej atrakcyjnych modeli w swojej klasie. Na pokładzie znajdziemy najnowsze rozwiązania, które ułatwiają życie kierowcy i współpasażerom. Komfortowe warunki jazdy zapewniają ergonomiczne fotele, a funkcjonalność możliwość konfiguracji wnętrza według własnych potrzeb.

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – podstawowe dane techniczne



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

2 godziny ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

2 godziny ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago