Dokładnie 65 lat temu zaprezentowano publiczności dwa samochody marki Škoda, których nazwy pojawiły się także w nowej erze producenta z miasta Mladá Boleslav, który stał się częścią niemieckiego koncernem Volkswagen. Modele Felicia i Octavia świętowały swoją premierę w marcu 1959 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie.
Oprócz szeregu zmian, nowe modele otrzymały także przeprojektowaną oś przednią, w której dotychczasowe zawieszenie na resorach piórowych zastąpiono sprężynami śrubowymi połączonymi z amortyzatorami teleskopowymi. Jednocześnie producent samochodów zrezygnował z numerycznego oznaczania swoich modeli i zastąpił je słownymi nazwami.
Oktavia została nazwana od łacińskiej cyfry oktawa, czyli ósma. Był to ósmy model Škody produkowany od 1945 roku. Z technicznego punktu widzenia Škoda Octavia stanowiła zwieńczenie serii siedmiu poprzednich samochodów ze szkieletową ramą z niezależnym zawieszeniem przednich kół i czterocylindrowymi silnikami. Serię tę zapoczątkowano modelem Popular, a od ostatniego „Spartaka”, czyli typu 440/445, wyprowadzono później ósmy z serii model o nazwie Octavia.
Oprócz czteromiejscowej nowości z zamkniętym nadwoziem i jedną parą drzwi, producent samochodów z Mladá Boleslav zaoferował także kabriolet o nazwie Felicia. Swoją nazwę ten model zawdzięcza łacińskiemu słowu felicitas, czyli szczęście. Felicia również nie była samochodem fabrycznie nowym, lecz pochodną wersją starszego typu 450, która przeznaczona była głównie na rynki eksportowe.
W sumie w latach 1958-1959 wyprodukowano zaledwie około tysiąca egzemplarzy tego samochodu, ale producent doskonale zdawał sobie sprawę z potencjału otwartej Škody. Dlatego też po marcowych premierach wystawowych w Genewie i Lipsku trzy nowe kabriolety trafiły w kwietniu 1959 roku na rynek po drugiej stronie Atlantyku. Škoda Felicia została tam zaprezentowana podczas New York Auto Show 1959 w centrum wystawienniczym Colisseum, w którym wzięło udział prawie kilkudziesięciu wystawców z całego świata. Późniejsze zainteresowanie czechosłowackim kabrioletem było ogromne, także dzięki wspólnej promocji z Miss USA 1957 Charlotte Sheffield. Do 1964 roku wyprodukowano prawie 15 000 Felicji, które sprzedano nie tylko w Europie, ale także w Ameryce Południowej i Środkowej oraz Afryce.
Klasyk tygodnia – nieśmiertelna Škoda 1203
W porównaniu do starszej Škody Spartak, oba modele nie tylko otrzymały zmodyfikowaną oś przednią, ale wdrożono także modyfikacje mające na celu zmniejszenie przenoszenia wibracji, komfort sterowania oraz ulepszone smarowanie i chłodzenia silnika. Podstawowa wersja Octavii posiadała pod maską czterocylindrowy silnik o pojemności 1,1 litra o mocy 29,4 kW (40 KM), który napędzał tylne koła poprzez czterobiegową skrzynię, a samochód osiągał prędkość maksymalną 110 kilometrów na godzinę. Mocniejsza była Octavia Super z silnikiem 1,2 litra (33 kW/45 KM), która osiągała maksymalnie 115 km/h. Otwarta Škoda Felicia korzystała z dwugaźnikowej wersji czterocylindrowego silnika o pojemności 1089 cm3, którego moc zwiększono do 50 KM (37 kW).
Nawet wraz z odejściem pierwotnych pokoleń nazwy Felicia i Octavia nie zniknęły. 26 października 1994 roku Škoda uroczyście zaprezentowała nową Felicię w wersji hatchback w hotelu Atrium w Pradze. Był to następca modelu samochodu Škoda Favorit, który przeszedł wiele większych i częściowych modyfikacji, dzięki czemu mógł być wyposażony m.in. w poduszki powietrzne czy system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS). W czerwcu 1995 roku na Salonie Samochodowym w Brnie zaprezentowano Felicję Combi.
Octavia w swojej nowoczesnej formie została po raz pierwszy wprowadzona na rynek w 1996 roku i wkrótce stała się najlepiej sprzedającym się modelem marki Škoda. Druga generacja pojawiła się na rynku w 2004 roku, trzecia w 2012 roku. Obecna, już czwarta generacja, która została wprowadzona na rynek w 2019 roku i przeszła modernizację w lutym 2024 roku. Z ponad siedmioma milionami sprzedanych egzemplarzy czterech nowoczesnych generacji, Octavia znajduje się wśród dziesięciu najlepiej sprzedających się samochodów w Europie i stanowi stabilny filar portfolio Škody.
Źródło: Škoda Auto