To jeden z najważniejszych modeli w powojennej historii niemieckiego producenta. Stworzony po to, by pozwolić na rywalizację z innym niemieckim producentem i jego liderem Volkswagenem Golfem. Czy Opel Astra spełnił swoje zadanie i czy osiągnął zakładany przez producenta sukces?
Od chwili premiery we wrześniu 1991 roku podczas targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie nad Menem, Opel Astra doczekał się sześciu generacji. Nad pierwszą generacją w niemieckim Technicznym Centrum Rozwoju Opla w Rüsselsheim pracowało ponad 8 tys. inżynierów, techników i designerów. W owych czasach był to największy projekt marki, który miał zrewolucjonizować rynek i…pokonać Volkswagena Golfa, a przynajmniej zagrozić jego niekwestionowanej pozycji rynkowej. W chwili premiery zaprezentowano wersję hatchback i kombi, w kolejnym roku gamę uzupełnił sedan, a w 1993 roku kabriolet ze składanym brezentowym dachem, który zaprojektowała włoska firma Bertone. Do oferty trafiła też usportowiona wersja Astra GSi, która była produkowana w latach 1992-1995.
Następca legendarnego Opla Kadetta przejął nazwę od bratniej brytyjskiej marki Vauxhall, która pod tą nazwą sprzedawała dwie ostatnie generacje Kadetta. Produkowana w latach 1991-2002 pierwsza generacja stała się autem globalnym i wyjeżdżała z 14 fabryk zlokalizowanych w różnych zakątkach świata.
Druga generacja Opla Astra zadebiutowała we wrześniu 1997 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego IAA we Frankfurcie nad Menem. Natomiast w Gliwicach w okresie od 3 października 2003 roku do 27 sierpnia 2009 roku produkowany był model Astra Classic II w czterech wersjach nadwoziowych: sedan, 5-drzwiowy hatchback, kombi oraz van. Ponad 83% produkcji tego modelu trafiło na eksport, przede wszystkim na rynki Europy Środkowej i Wschodniej, ale również do Australii, Nowej Zelandii oraz niektórych krajów Afryki, Ameryki Południowej i Azji. W czasie całego okresu produkcyjnego gliwicki zakład opuściło 243 993 sztuki tego auta.
Trzecia generacja miała premierę podczas targów motoryzacyjnych IAA 2003 we Frankfurcie nad Menem. W listopadzie 2006 roku zaprezentowano Astrę w wersji sedan, której seryjną produkcję rozpoczęto w Gliwicach 22 sierpnia 2007 r.
Czwarta generacja zadebiutowała we wrześniu 2009 roku również podczas IAA we Frankfurcie nad Menem. Opel Astra J zbudowana została na nowej płycie Delta koncernu General Motors, którą wykorzystano także do spokrewnionego technicznie Chevroleta Cruze.
W czerwcu 2010 roku zaprezentowano wersję kombi Astra Sports Tourer. W 2012 roku gamę uzupełniły odmiany 3-drzwiowy hatchback o linii nadwozia w stylu coupé w usportowionej odmianie OPC i GTC, 4-drzwiowy sedan oraz Coupé-Cabrio CC o nazwie Cascada.
Piąta generacja zadebiutowała podczas targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie nad Menem we wrześniu 2015 roku. Model ten otrzymał prestiżowy tytuł Car of the Year 2016. W 2019 roku model przeszedł face lifting. Był produkowany już tylko w wersji 5-drzwiowej hatchback i kombi.
Szósta generacja miała premierę w lipcu 2021 roku. Samochód powstał na platformie EMP2 ówczesnej Grupy PSA razem z bliźniaczą, trzecią generacją Peugeot 308. Charakterystyczną cechą pasa przedniego stał się tzw. Opel Vizor, charakteryzujący się wąskim pasem atrapy wlotu powietrza chłodnicy i lamp w ciemnym kolorze, a także motywem trójramiennych pasów tworzących diody LED w reflektorach i zespolone lampy tylne. W kabinie pasażerskiej zastosowany został zupełnie nowy projekt kokpitu z niestosowanym wcześniej, trójramiennym kołem kierownicy, a także układem dwóch wyświetlaczy o nazwie Pure Panel. Równolegle z debiutem szóstej generacji Astry, po raz pierwszy oferowana ona jest jako samochód hybrydowy typu PHEV. We wrześniu 2022 roku zaprezentowano bardziej sportową i hybrydową wersję GSe, dostępną zarówno w 5-drzwiowej wersji hatchback, jak i w kombi. Natomiast 30 listopada 2022 roku po raz pierwszy w historii modelu zaprezentowano wersję elektryczną z silnikiem o mocy 115 kW i zasięgu 415 km. Auto to jest produkowane tylko w niemieckim Rüsselsheim am Main.
Generacja | Astra I F | Astra II G | Astra III H | Astra IV J | Astra V K | Astra VI L |
Długość | 4050 mm | 4110 mm | 4290 mm | 4419 mm | 4370 mm | 4374 mm |
Szerokość | 1696 mm | 1709 mm | 1753 mm | 1814 mm | 1809 mm | 1860 mm |
Wysokość | 1410 mm | 1425 mm | 1460 mm | 1510 mm | 11485 mm | 1470 mm |
Rozstaw osi | 2517 mm | 2610 mm | 2614 mm | 2685 mm | 2662 mm | 2675 mm |
Masa własna | 933-1615 kg | 1070-1400 kg | 1210-1613 kg | 1378-1590 kg | 1150-1278 kg | 1332-1785 kg |
Bagażnik | 360-810 l | 370-1180 l | 380-1295 l | 370-1235 l | 310-1210 kg | 422-1339 kg, PHEV – 352-1268 l |
*dane dotyczą 5-drzwiowej wersji hatchback
Dzięki całkowicie cyfrowemu Pure Panelowi wskaźniki analogowe odchodzą do historii. Zastępuje je nowy interfejs człowiek-maszyna (HMI) o świeżej, nowoczesnej grafice, oferujący użytkownikowi klarowne, bardziej intuicyjną obsługę. Kierowca i pasażerowie mogą obsługiwać nową Astrę intuicyjnie, korzystając z szerokich ekranów dotykowych podobnie jak ze smartfona. Projektanci oraz inżynierowie firmy Opel dołożyli wszelkich starań, aby zapewnić kierowcy dostęp do wszystkich niezbędnych informacji i przydatnych opcji – jednak bez obciążania go nadmiarem danych czy funkcji. Ponadto najważniejsze ustawienia, w tym parametry działania klimatyzacji, można nadal regulować za pomocą fizycznych przełączników i przycisków.
Tradycyjnie marka Opel oferuje też wyjątkowy komfort foteli nowego modelu klasy kompaktowej. Przednie fotele, opracowane wewnętrznie przez markę, mają atest AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. — niemiecka Kampania na rzecz Zdrowych Pleców) i dzięki wzorowej ergonomii są niezwykle komfortowe, co ma znaczenie szczególnie podczas długich podróży. Kierowcę wspierają najnowocześniejsze systemy: od wyświetlacza projekcyjnego po zestaw systemów wspomagających Intelli-Drive 1.0 oraz kamerę Intelli-Vision 360 stopni.
System pochodzący z flagowych modeli Insignia i Grandland jest wyjątkowym wyposażeniem w klasie kompaktowej. Tworzy go 168 aktywnych segmentów LED (po 84 na każdy reflektor), które precyzyjnie dostosowują wiązkę światła do warunków jazdy, bez oślepiania innych użytkowników drogi.
Pod wąskim kloszem reflektora nowej Astry znajduje się trzyrzędowa matryca płynnie realizująca następujące funkcje:
Reflektory pikselowe IntelliLux LED® nowej Astry wraz ze światłami do jazdy dziennej i kierunkowskazami są zintegrowane z Opel Vizor. To unikatowe oblicze marki jest zatem nie tylko wyrazistym elementem stylistycznym, ale także platformą technologiczną.
Przyznać trzeba, iż ten model udał się producentowi. Może zachwycać stylowym designem nadwozia i funkcjonalnym wnętrzem. Ważnym elementem jest także zróżnicowana oferta jednostek napędowych włącznie z elektrycznymi i plug-in Hybrid. Nowoczesne rozwiązania z czytelnymi wyświetlaczami oraz funkcjonalne wnętrze, to z cała pewnością atuty tego modelu. Z cała pewnością jest on jednym z ciekawszych w swoim segmencie.
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…