Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – król miasta i okolic

Często dyskutujemy o poszukiwaniu idealnego auta. W rzeczywistości okazuje się, iż takowe trudno znaleźć. Z całą jednak pewnością jednym z takich aut, które są w stanie zaspokoić nasze niezbyt wygórowane wymagania, jest Suzuki Swift. Auto małe, zwrotne, dynamiczne i wygodne. Cenią go nie tylko panie…

Ten niezwykle popularny w wielu krajach model zadebiutował w 1983 roku podczas Yokohama Motor Show, a do dzisiaj doczekał się siedmiu generacji. Od początku swojego istnienia było to auto przeznaczone na globalne rynki, a pierwsza generacja produkowana była w wersji 3- i 5-drzwiowej hatchback. Model ten jednak zdobył tylko popularność w Japonii i Indiach, bo w Europie nie zdobył wystarczającej popularności.

Dopiero druga generacja, która zadebiutowała w 1989 roku zdobyła szerszą popularność, co dotyczy także rynków europejskich, dla których uruchomiono produkcję w węgierskim Esztergom. Na niektórych rynkach poza wersjami 3- i 5-drzwiowymi hatchback, oferowano również 4-drzwiowy sedan i 2-drzwiowy kabriolet. Powstały też bliźniacze modele: Geo Metro, Pontiac Firefly i Subaru Justy.

Trzecia generacja zadebiutowała w 1996 roku i poza Japonią i Węgrami, produkowana była w Ekwadorze i Kolumbii. W zależności od rynku model ten występował aż pod 14 różnymi nazwami. Największe sukcesy auto to odnosiło w Indiach, na Węgrzech i w Polsce. Produkowano go 8 lat.

Czwarta generacja została skonstruowana i zaprojektowana przede wszystkim z myślą o Europie. Debiut odbył się w marcu 2004 podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie. W 2006 roku rozpoczęto również jego produkcję chiński koncern Chang’an Motors. W 2007 roku zadebiutowała przeznaczona wyłącznie na indyjski rynek odmiana sedan o nazwie Maruti Suzuki Swift Dzire.

Piąta generacja, które w rzeczywistości była kolejnym face liftingiem, zadebiutowała w 2010 roku. Model otrzymał nowy pas przedni, zmieniono kształt reflektorów, pojawiła się nowa atrapa wlotu powietrza chłodnicy i nowy przedni zderzak. Zmniejszono masę własną pojazdu oraz poprawiono bezpieczeństwo pasażerów i parametry eksploatacyjne ze zmniejszeniem emisji szkodliwych spalin do atmosfery. W 2013 roku przeprowadzono face lifting, wraz z którym pojawiły się ledowe światła do jazdy dziennej  i kierunkowskazy w lusterkach bocznych.

Szósta generacja zadebiutowała w 2017 roku, a w połowie 2020 roku przeszła face lifting i taki egzemplarz trafił do naszego testu.

Siódma generacja miała premierę w październiku 2023 roku, a do sprzedaży ma trafić w drugim kwartale 2024 roku. Będzie dostępna w wersji hybrydowej i ma nieco większe wymiary od poprzednika. Będzie produkowana w wersji 5-drzwiowej hatchback i na niektórych rynkach także jako 4-drzwiowy sedan.

Suzuki Swift – porównanie generacji

GeneracjaSwift ISwift IISwift IIISwift IVSwift VSwift VISwift VII
Produkcja1983-19891989-20061990-20042004-20102010-20172017-20242024
Długość3585 mm3745 mm3745 mm3755 mm3850 mm3840 mm3850 mm
Szerokość1530 mm1590 mm1590 mm1690 mm1695 mm1695 mm1695 mm
Wysokość1350 mm1350 mm1350 mm1510 mm1510 mm1495 mm1500 mm
Rozstaw osi2245-2345 mm2265-2365 mm2365 mm2380 mm2430 mm2450 mm2450 mm
Masa własna620 kg740-955 kg755-815 kg1045-1195 kg945-1155 kg870-970 kg915-1100 kg
Bagażnik620-765 kg280 l280 l213 l211 l265 lbd.

 

Suzuki Swift – czwarta generacja wiosną 2024 r. w polskiej ofercie

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – ekonomiczna hybrydowa jednostka napędowa

Czterocylindrowy silnik benzynowy 1.2 DualJet wspomagany przez układ “mild hybrid” 12V SHVS, w skład którego wchodzi zintegrowany starter/generator ISG wspomagający silnik własnym momentem obrotowym (do 50 Nm) oraz akumulator litowo-jonowy (12V) o zwiększonej pojemności 10 Ah. Inteligentne zarządzanie energią elektryczną w samochodzie wraz z odzyskiem energii kinetycznej umożliwia efektywne wsparcie pracy silnika benzynowego przez ISG, a tym samym obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2. Precyzyjnie zestrojona 5-stopniowa manualna skrzynia biegów zapewnia komfortowe i precyzyjne wybieranie przełożeń. To ekonomiczna jednostka napędowe, której średnie zużycie w praktyce osiąga 5,1 l/100 km.

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – Fot. Lesław Sagan

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – wnętrze i bogate wyposażenie

Od tego modelu nie możemy oczekiwać designerskich fajerwerków, ale należy docenić dostępne bogate wyposażenie. Swift Hybrid jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia. Już podstawowa wersja Premium oferuje reflektory LED (dla świateł mijania i drogowych), funkcję automatycznego włączania świateł, tylne lampy zespolone LED, układ Radar Brake Support (RBS) oraz adaptacyjny tempomat (ACC). Wyższe wersje wyposażenia zawierają m.in. Dual Sensor Brake Support (DSBS) z kamerą monoskopową i czujnikiem laserowym, asystent świateł drogowych (HBA), połączenie smartfona z interaktywnym zestawem multimedialnym samochodu, tylne czujniki parkowania. Przestronna kabina w sportowym stylu zapewnia doskonałe samopoczucie nawet podczas długich podróży. Pojemny bagażnik (265 litrów) wraz z dzieloną tylną kanapą (60:40) umożliwia elastyczną konfigurację kabiny.

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – Fot. Lesław Sagan

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – dobry wybór

Japońska marka zawsze produkowała solidne i niezawodne samochody. Niektórzy uważają, że są nieco olf fassion, ale nie kwestionują ich niezawodności i przede wszystkim ekonomicznych parametrów eksploatacyjnych. I jak się okazuje, ten mały samochód może też być komfortowy. Docenił to jeden z moich znajomych, który ma prawie 2 metry wzrostu i masywną budowę. Wybierał dla siebie optymalny model i okazało się, iż tylko Swift okazał się dla niego wygodny do wsiadania i wysiadania.

Suzuki Ignis 1.2 DualJet mild Hybrid 4WD 5MT Elegance – mieszczuch, którego polubią panie

Ten model kochają także panie, bo jest stosunkowo mały i zwrotny, a przede wszystkim łatwy w parkowaniu. Panuje powszechne przekonanie, iż gdy raz wsiądziesz do Swifta, to natychmiast się w nim zakochasz.

12 lat z Suzuki Swift

– Tym modelem jeżdżę już ponad 12 lat i jest to już trzeci egzemplarz. Zawsze było to drugie auto w rodzinie i służyło przede wszystkim do jazdy miejskiej i po najbliższej okolicy. Nigdy mnie nie zawiodło, co dla kobiety jest najważniejszym argumentem przy wyborze auta. Swift cenię za stosunkowo małe gabaryty, zwrotność i łatwe parkowanie. Nie bez znaczenie jest też dobrze wyciszone wnętrze i wyjątkowo ekonomiczna eksploatacja. No i jeszcze jeden ważny argument, chociaż Swift ma niewielki bagażnik, to jednak bez problemu mieszczą się w nim cotygodniowe zakupu. Do takiej jazdy wystarczy to standardowe wyposażenie, które oferuje producent, bo auto dla kobiety nie powinno być zbytnio skomplikowane, ale przede wszystkim niezawodne. Od kilku lat garażuję swojego Swifta pod chmurką, ale jak dotychczas nie zauważyłam żadnego ogniska korozji.tak o swojej miłości do marki Suzuki mówi Pani Małgosia, która nie zamieniłaby Swifta na żaden inny samochód.

Ten Swift 1.2  94 KM 5MT (2011) ma już bezawaryjny przebieg ponad 70 tys. km. Jest regularnie serwisowany w ASO i doskonale sprawdza się w codziennej eksploatacji. – Fot. M

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – podsumowanie

To popularny w wielu krajach typowo miejski model, który wciąż jest modernizowany. Może podobać się jego design nadwozia i wnętrza, które przystosowane jest do obecnych wymogów użytkowników. Na pokładzie znajdziemy niezbędne systemy poprawiające nasze bezpieczeństwo oraz nawigację satelitarną. Wystarczający komfort zapewniają przednie fotele oraz otwory drzwiowe ułatwiające wsiadanie i wysiadanie. Dla użytkownika ważnym elementem jest także koszt eksploatacji, a pod tym względem Swift zaliczany jest do wyjątkowo ekonomicznych samochodów. Nie należy także zapominać o atrakcyjnej cenie.

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT Elegance – podstawowe dane techniczne

Autor: Lesław Sagan