Categories: Testy

SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI – sprawdzi się w każdych warunkach

Z całą pewnością nie jest to model samochodu, który mógłby stawać w szranki mistera motoryzacji. Ma długość 5405 mm, a z nadstawką nad skrzynią ładunkową wygląda jakby w połowie był przełamany. Cechuje go prosta stylistyka nadwozia i wnętrza. Przy bliższym poznaniu okazuje się wyjątkowo funkcjonalny.

Okazuje się, że długość 5405 mm nie jest wadą, bo dzięki niej Musso Grand oferuje pełnowymiarową, obszerną kabinę, w której w komfortowych warunkach może podróżować pięć dorosłych osób. Skrzynia ładunkowa ma długość 1610 mm i ma metalową podłogę oraz szerokość pomiędzy nadkolami 1050 mm. Tak więc, bez problemu zmieści się tam europaleta o wymiarach 120x80x14,4 cm. Maksymalna użytkowa ładowność to aż 1085 kg. Użytkownicy docenią fakt, że tylna burta po otwarciu tworzy jedną płaszczyznę z podłogą i można ją obciążyć

Do skrzyni można zamówić plastikową nadbudówkę zabezpieczającą przewożone towary przed deszczem, śniegiem i złodziejami. Nadbudówka ma tylną szklaną klapę, którą można otwierać niezależnie od dolnej klapy, np. wtedy gdy chcemy włożyć niewielki przedmiot.

SsangYong Musso Grand zyskuje przy ocenie właściwości przewozowych, ale kolejne punkty zdobywa, gdy zajmiemy miejsce za kierownicą. Cała deska rozdzielcza nie jest zbytnio skomplikowana – w górnej części mamy duży (przekątna 12,3-cala) ekran do sterowania nawigacją i multimediami, poniżej panel sterowania klimatyzacją i nawiewami, pozostałymi funkcjami sterujemy z rozbudowanej w przyciski
kierownicy. Bez odrywania rąk od kierownicy możemy sterować systemem audio, a także tempomatem i komputerem pokładowym. Obsługa jest prosta, intuicyjna, jedyny problem był z… wybieraniem stacji radiowych.

SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI – Fot. Lesław Sagan

Testowy SsangYong Musso Grand wyposażony był w silnik Diesla o pojemności 2,2 l rozwijający moc maksymalną 202 KM przy 3800 obr./min oraz wysokim momencie obrotowym 441 Nm w zakresie 1600-2600 obr./min. Ta wartość dotyczy wersji z 6-biegową skrzynią automatyczną, bo taka była w testowanym egzemplarzu.



SsangYong Musso Grand wyposażono w system dołączanego napędu 4×4. Zmianę wprowadzamy pokrętłem umieszczonym na tunelu środkowym, przy dźwigni zmiany biegów. W normalnych warunkach wybieramy napęd 2H, czyli na tylne koła, w trudniejszych 4H, czyli 4×4, a w bardzo trudnych 4L, czyli napęd na 4 koła z przełożeniem redukcyjnym (tylko do jazdy terenowej, a nie na drogach o dobrej nawierzchni). Automat 6-biegowy spisywał się dobrze, w trybie 2H przełożenia są długie, a miany biegów płynne i szybkie. Zużycie paliwa podczas testu wyniosło 8-9 l/100 km wvzależności od warunków i prędkości. Po ruszeniu, przez pierwszych kilka-kilkanaście kilometrów wskaźnik chwilowego zużycia paliwa pokazuje wysokievspalanie – nawet na poziomie 20 l/100 km, dopiero później w miarę jak silnik się rozgrzewa chwilowe spalanie spada i stabilizuje się na poziomie 8-9 l/100 km. To wysokie spalanie na początku każdej jazdy wpływa na zwiększenie średniej, jeśli musimy często zatrzymywać się i potem kontynuować jazdę, wtedy spalanie znacząco wzrasta, a zasięg maleje.

Stosunkowo duże wymiary SsangYonga Musso Grand nie stanowią problemu w trasie. Duży rozstaw osi
(3210 mm) powoduje, że pojazd nie buja się na wzdłużnych pofałdowaniach drogi, zawieszenie dobrze wybiera nierówności.

KG Mobility (SsangYong) Tivoli – w nowej odsłonie z atrakcyjnym wyposażeniem

Kabina jest obszerna i zapewnia wygodną podróż kierowcy i czterem pasażerom. Fotel kierowcy ma regulację wysokości oraz możliwość regulacji podparcia lędźwiowego. Fotele przednie są ustawianie elektrycznie oraz podgrzewane i wentylowane. Kierownica (pokryta skórą) jest regulowana w dwóch płaszczyznach oraz podgrzewana. Widok z fotela kierowcy jest bardzo dobry do przodu i na boki. Do tyłu nieco gorszy, ale nie utrudnia to manewrów, ponieważ auto wyposażone jest w kamerę cofania ze wskaźnikiem skrętu kół. Jest także czujnik parkowania z przodu.

SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI – Fot. Lesław Sagan

Podczas jazdy przydają się także: system wykrywania pojazdów w martwym punkcie lusterek zewnętrznych, system monitorowania ruchu za naszym pojazdem (przydatny podczas cofania), ostrzeżenie o niebezpiecznie małej odległości od poprzedzającego pojazdu, asystent zmęczenia kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych.

SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI – podsumowanie

To pikap uniwersalny i funkcjonalny. Można krytykować jego design, ale z całą pewnością sprawdzi się zarówno w wersji osobowej, jak i użytkowej. To jedna z ciekawszych ofert na polskim rynku.

SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI – podstawowe dane techniczne

SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI – cennik



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

10 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

10 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago