Najlepiej sprzedający się w historii samochód marki Škoda zaprezentowany został w odświeżonej formie. Oprócz zmodyfikowanej konstrukcji przynosi także zmienioną ofertę jednostek napędowych, większą moc oraz nowocześniejsze multimedia z ChatGPT.
Odświeżona Octavia może się podobać. Przednie reflektory sięgające aż do nowego zderzaka (co wraz z tylnym wydłużyło auto o 9 mm do 4698 mm) otrzymały diody. W przypadku opcji Selection i Sportline będą opcjonalnie wyposażone w układ matrycowy. W najwyższej wersji RS te reflektory będą standardem.
Odbłyśniki tworzą nową sygnaturę świetlną i zawierają dwa moduły LED, których wygląd podkreśla nowy niebieski detal, który podkreśla kontury reflektorów i wygląda jak kolorowe szkło kryształowe. Zewnętrzny moduł Bi-LED stosowany jest do świateł mijania i drogowych. Moduł wewnętrznej matrycy (Matrix) posiada 36 pojedynczych segmentów świetlnych w dwóch rzędach, czyli o 12 więcej niż dotychczasowy model. Dzięki temu przestrzeń przed samochodem jest lepiej oświetlona, a kierowcy nadjeżdżających pojazdów są jeszcze lepiej chronieni przed oślepieniem, gdy włączone są światła drogowe. Światła przeciwmgłowe zostały zastąpione funkcją oświetlenia przy złej pogodzie, która optymalnie dostosowuje strumień świetlny do aktualnych warunków drogowych.
Wchodzące w skład standardowego wyposażenia tylne światła LED dostępne są w dwóch wersjach. Wariant podstawowy będzie dostępny z poziomami wyposażenia Essence i Selection. Górne tylne światła LED są również wyposażone w animowaną funkcję Coming/Leaving Home oraz animowane kierunkowskazy, które rozciągają się aż do piątych drzwi wraz z górnym segmentem tylnych świateł w kształcie litery C.
Nowością są 16-calowe obręcze kół Matar, 17-calowe tarcze Slagard z segmentami aerodynamicznymi, 18-calowe felgi Lena i 19-calowe felgi Elias do topowej Octavii RS. Gama kolorów nadwozia Octavii obejmuje trzy podstawowe odcienie niemetaliczne i siedem kolorów metalicznych. Zielona Mamba jest dostępna wyłącznie w modelach Octavia Sportline i Octavia RS. Ofertę tę poszerzamy o kilkadziesiąt innych odcieni z oferty farb premium.
Od momentu premiery czwartej generacji Octavii cztery lata temu, system multimedialny był krytykowany za szybkość reakcji i skomplikowane sterowanie. Odmłodzona konstrukcja ze standardowym 10-calowym wyświetlaczem lub 13-calowym w przypadku wyższej wersji stara się wyeliminować przynajmniej część niedociągnięć.
Asystentka głosowa Laura otrzymała zintegrowaną funkcję ChatGPT ze sztuczną inteligencją, co znacznie rozszerza zakres poleceń głosowych i podnosi ogólny poziom technologiczny systemu multimedialnego. Standardem staje się także 10-calowa wirtualna tablica wskaźników i dwustrefowa klimatyzacja Cimatronic.
Przydatnym rozszerzeniem systemu dostępu bezkluczykowego Kessy jest to, że może on teraz automatycznie otwierać i zamykać samochód, gdy tylko kierowca wejdzie lub opuści pomieszczenie z kluczykiem w dłoni w odległości mniejszej niż 1,5 metra od samochodu. Dostępna jest także bezprzewodowa ładowarka do telefonu o mocy 15 W z aktywnym chłodzeniu, zaś złącza USB-C mogą pochwalić się teraz aż 45 W, czyli trzykrotnie większą mocą ładowania niż dotychczas.
Nazwy poszczególnych poziomów wyposażenia ulegną zmianie po liftingu. Przejrzystsza stanie się także oferta elementów wyposażenia, które łączone są w większe pakiety, co jest korzystne z punktu widzenia planowania produkcji, a co za tym idzie, czasu dostaw.
Škoda Auto – 888 tys. pojazdów, 313 tys. akumulatorów i efektywna internacjonalizacja marki w 2023 roku
Octavia Combi otrzyma automatyczne otwieranie rolety bagażowej, a swoją premierę świętuje także specjalny schowek w tunelu środkowym, w którym pasażerowie tylnych siedzeń mogą przechowywać torbę, kubek czy butelkę. Wielofunkcyjna kieszeń w bagażniku ma teraz dwa regulowane haczyki. Uchwyt na tablet z tyłu przednich siedzeń jest teraz dostępny także dla foteli sportowych. Skrobaczka do lodu w pokrywie zbiornika paliwa lub parasol w schowku w przednich drzwiach są teraz wykonane z materiałów odzyskanych w recyklingu.
Wyższa moc maksymalna i koniec z trzycylindrowym silnikiem
Gama silników przeszła dość głębokie zmiany. Z oferty całkowicie zniknął podstawowy trzycylindrowy silnik 1.0 TSI (a właściwie w ostatnim okresie już nie było go w ofercie), który został zastąpiony czterocylindrowym 1.5 TSI o mocy 85 kW. Dostępna jest również mocniejsza wersja o mocy 110 kW, przy czym w obu przypadkach ten silnik można połączyć z siedmiobiegową dwusprzęgłową przekładnią DSG i jest połączona ze wspomaganiem miękkiej hybrydy w postaci 48-woltowego rozrusznika-generatora, który pozyskuje energię przede wszystkim poprzez odzyskiwanie energii hamowania.
Škoda Auto – Crystallinium, to mała rewolucja w reflektorach samochodowych
Ofertę jednostek benzynowych uzupełniają dwa kolejne warianty silnika 2.0 TSI. Standardowa Octavia otrzyma wersję o mocy 150 kW (pracuje w cyklu Budack o podwyższonym stopniu sprężania 12,2:1), napęd na wszystkie koła i 7 DSG (dostępność od 2025 r.). Moc wersji RS wzrośnie z obecnych 180 do 195 kW. Automatyczna przekładnia DSG jest w standardzie.
Silniki wysokoprężne 2.0 TDI o mocy 85 i 110 kW posiadają wał korbowy ze stalowymi tłokami, co skutecznie ogranicza straty ciepła, a jednocześnie zwiększa prędkość spalania. Ciśnienie wtrysku wynosi 2200 bar. W turbosprężarce zastosowano zmienną geometrię łopatek, co zapewnia optymalne ciśnienie doładowania w szerokim zakresie obrotów, dzięki czemu silnik charakteryzuje się płynniejszą charakterystyką krzywej mocy. Dzięki optymalizacji układu oczyszczania spalin zlokalizowanego w pobliżu silnika obie jednostki napędowe emitują mniej tlenków azotu (NOx). Podczas tak zwanego procesu Twin Dosing AdBlue wtryskiwany jest przed dwoma katalizatorami SCR, które są umieszczone jeden za drugim.
Jednostki napędowe | |||
Typ | Moc i maksymalny moment obrotowy | Rodzaj napędu | Przekładnia |
1.5 TSI | 85 kW i 220 Nm | przedni | 6 MT |
1.5 TSI mHEV | 85 kW i 220 Nm | przedni | 7 DSG |
1.5 TSI | 110 kW i 250 Nm | przedni | 6 MT |
1.5 TSI mHEV | 110 kW i 250 Nm | przedni | 7 DSG |
2.0 TSI | 150 kW i 320 Nm | 4×4 | 7 DSG |
2.0 TSI | 195 kW i 370 Nm | przedni | 7 DSG |
2.0 TDI | 85 kW i 300 Nm | przedni | 6 MT |
2.0 TDI | 110 kW i 360 Nm | przedni | 7 DSG |
Wraz z modernizacją Škoda Octavia otrzymała poprawioną funkcję oceny zmęczenia kierowcy. O ile do tej pory asystent oceniał głównie dane z elektromechanicznego wspomagania kierownicy, o tyle nowa wersja uzyskuje dostęp do informacji z różnych systemów kontroli pojazdu, w tym m.in. o utrzymywaniu pasa ruchu. Działa z algorytmem, który potrafi odróżnić krótkotrwałą nieuwagę od długotrwałej.
Nowy system wykrywa odchylenia od normalnego sposobu jazdy funkcjonuje przy prędkościach powyżej 65 km/h. Na bieżąco ocenia zachowanie kierowcy i wyciąga wnioski na temat jego zdolności do kontynuowania jazdy. Jeśli system wykryje, że kierowca jest zmęczony, aktywuje ostrzeżenia akustyczne i wizualne w wirtualnym kokpicie w trzech etapach: doradczym, ostrzegawczym i narastającym.
Nowa wersja automatycznego parkowania, dostępna wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów, umożliwia całkowicie samodzielne parkowanie Octavii na miejscach parkingowych poprzecznych i wzdłużnych, a także wysuwanie z miejsc parkingowych wzdłużnych. Oprócz kierowania, podobnie jak w innych modelach Škody, steruje teraz także hamowaniem, prędkością samochodu i kierunkiem jazdy do przodu lub do tyłu. Samochód zatrzyma się również automatycznie, jeśli system wykryje przeszkodę. Nie zabraknie także funkcji zapisanego manewru parkowania, dobrze znanej z samochodów wyższych klas oraz Škody Enyaq.
Ale funkcja zdalnego parkowania, która będzie dostępna tylko z automatyczną skrzynią biegów, zaoferuje jeszcze więcej. Pozwoli kierowcy sterować automatycznymi manewrami parkowania, gdy użytkownik stoi na zewnątrz samochodu, i zdalnie sterować nim za pomocą aplikacji MyŠkoda. Samochód i smartfon komunikują się ze sobą za pomocą Bluetooth, jeśli kierowca znajduje się w promieniu czterech metrów od samochodu. Wystarczy, że w aplikacji wybierzesz rodzaj manewru parkowania oraz kierunek, w którym chcesz opuścić miejsce parkingowe. Maksymalna prędkość podczas manewru parkowania wynosi 9,5 km/h.
Najwyższa wersja RS po modernizacji pozbyła się wersji hybrydowej typu plug-in i diesla. Póki co w ofercie pozostaje jedynie model benzynowy z silnikiem 2.0 TSI, który otrzymał o 15 kW więcej mocy. Czterocylindrowy silnik pracuje w cyklu Budack. Nawiasem mówiąc, ten ostatni jest ewolucją cyklu Atkinsona, od którego różni się przede wszystkim zastosowaniem zmiennych faz rozrządu zaworów dolotowych, które przełączają się pomiędzy cyklami Budacka i Otto, lub pomiędzy cyklami Atkinsona i Otto. Druga różnica polega na tym, że sprężanie nie ulega skróceniu poprzez opóźnione zamknięcie zaworu dolotowego, lecz jego wcześniejsze zamknięcie.
W porównaniu do standardowej wersji Octavii, RS znajduje się 15 mm bliżej podłoża, a w zestawie znajduje się także elektrohydrauliczna blokada mechanizmu różnicowego VAQ. Nowością jest oryginalny sportowy układ wydechowy z czarnymi końcówkami.
Skoda Octavia RS w standardzie będzie mogła pochwalić się wspomnianymi już reflektorami matrycowymi, 18-calowymi kołami, systemem multimedialnym z 13-calowym ekranem i sportowymi fotelami.
Źródło: Škoda Auto