Categories: Klasyki

SEAT Ibiza – 40 lat i dekady ewolucji hiszpańskiej ikony

Od premiery w 1984 roku model SEAT Ibiza doczekał się aż pięciu różnych generacji i sprzedał się w ilości 6 mln egzemplarzy. Samochód ten dość szybko stał się kultowym modelem hiszpańskiej marki, przyciągając uwagę przede wszystkim młodych klientów, zainteresowanych innowacjami oraz nowinkami technologicznymi, jakie oferowały poszczególne generacje na przestrzeni minionych lat.

SEAT Ibiza MK 1, zaprezentowany w 1984 roku, stanowił odważny krok, a zarazem kamień milowy w rozwoju przedsiębiorstwa. Był to pierwszy model, który został opracowany przez SEAT-a jako niezależnego producenta, bez wykorzystania wsparcia technicznego innych marek. Ibiza powstała w oparciu o projekt wyglądu zewnętrznego autorstwa słynnego Giorgetto Giugiaro, jedynie jej wnętrze zostało zaprojektowane przez firmę Karmann, a układ napędowy – przez Porsche. Pierwsza generacja (produkowana w latach 1984-1993) przyciągała wzrok nie tylko wyglądem zewnętrznym, ale i aluminiowymi felgami, które nadawały jej sportowego charakteru.

SEAT i historia hiszpańskiego motorsportu w latach 2000

W latach 1993-2002 na rynku pojawiła się Ibiza MK 2, wyprodukowana w fabryce w Martorell i ponownie zaprojektowana przez Giugiaro. Kształt pojazdu stał się bardziej aerodynamiczny, zaokrąglony, a tym samym nadał Ibizie jeszcze bardziej sportowego charakteru. Pomimo kompaktowego kształtu, samochód zapewniał dużo przestrzeni wewnątrz, skrywając pod maską 2-litrowy silnik benzynowy z wtryskiem, co czyniło go pojazdem o największej pojemności w swoim segmencie. Druga generacja Ibizy była lekka (zaledwie 1010 kg) i łatwa w prowadzeniu dzięki wspomaganiu kierownicy, a jej atuty potwierdzone zostały m.in. podczas Rajdowych Mistrzostw Świata, w słynnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwycięstwami Rajdowego Pucharu Świata FIA pojazdów dwulitrowych w latach 1996-1998.

Krok w nowe tysiąclecie

Nowa era w historii ludzkości przyniosła ze sobą kolejną generację kultowego już wówczas modelu. Ibiza MK 3 po raz pierwszy została zaprezentowana w 2001 roku w ramach Bologna Motor Show, z miejsca pokazując postęp, jakiego SEAT dokonał pod względem jakości produkcji, osiągów, inżynierii i projektowania. Tym razem za deską kreślarską stanął inny legendarny projektant – Walter de Silva, nadając Ibizie nowej energii i sportowego charakteru. W efekcie bryła samochodu przywodziła na myśl zwinność, która znalazła odzwierciedlenie w zwiększonej do 130 KM mocy silników. Do 2004 roku, kiedy Ibiza świętowała 20-lecie istnienia, sprzedane zostały ponad 3 mln egzemplarze wszystkich trzech modeli, a na rynku pojawiła się nowa, sportowa wersja FR, oferująca m.in. turbodoładowany 1,8-litrowy silnik o mocy 150 koni mechanicznych.

W 2009 roku Ibiza skończyła 25 lat, a rok wcześniej do produkcji trafiła czwarta generacja modelu, wyróżniająca się ostrymi, geometrycznymi liniami. Model ten, dostępny zarówno w 3- jak i 5-drzwiowej wersji oraz jako kombi, powstał w oparciu o projekt Luca Donkerwolke’a, a zmiany objęły także wnętrze samochodu. Pojawiły się poduszki powietrzne chroniące głowę, system ESP, funkcja Hill Hold Control czy też system ostrzegania o niskim ciśnieniu opon. W efekcie Ibiza zajęła pierwsze miejsce w swojej klasie, uzyskując solidne wyniki w testach zderzeniowych Euro NCAP. Produkowany do 2017 roku model dostępny był zarówno z jednostkami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi o mocy od 70 KM do 105 KM, a jedną z zastosowanych w Ibizie MK 4 nowości była 7-biegowa skrzynia biegów DSG z układem podwójnego sprzęgła.



W kierunku cyfrowej rewolucji

Produkowana od 2017 roku piąta generacja SEAT-a Ibizy stanowi płynne wejście w erę cyfryzacji oraz świadomości ekologicznej. Kierowcy zyskali pełną kontrolę zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz samochodu, dzięki pojawieniu się systemu Android Auto i Apple CarPlay, a także łączności za pośrednictwem SEAT CONNECT.

Co jednak najważniejsze, SEAT Ibiza MK 5 stał się najbezpieczniejszym samochodem w historii marki, dzięki wykorzystywaniu zaawansowanych systemów. Były nimi technologie Travel Assist, Lane Assist, Side Assist oraz rozpoznawanie znaków drogowych, przy równoczesnym nieodbieraniu kierowcy przyjemności prowadzenia samochodu.

Źródło: SEAT



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

16 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

16 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago