Categories: Testy

Peugeot 408 GT Hybrid 225 KM EAT8 – luksus i elegancja

Premiera tego ważnego dla francuskiego producenta modelu odbyła się w czerwcu 2022 roku. Powstał on na platformie koncernowej EMP2, zaprojektowanej dla modeli ówczesnej Grupy PSA. Prace rozwojowe tego modelu trwały 7 lat i stanowiły rozwinięcie futurystycznego projektu konceptu Peugeot Instinet Concept. 

Peugeot 408 jest samochodem komfortowym i wyposażonym w najnowsze zdobycze techniki, które mają wpływ na bezpieczną jazdę. Może podobać się design nadwozia typu fastback i wnętrza, z charakterystyczną atrapą wlotu powietrza chłodnicy i logo z lwem. Samochód o długości całkowitej 4,69 m i szerokości 1,86 m zbudowany został na wielonapędowej, modułowej platformie EMP2 (Efficient Modular Platform), charakteryzującej się długim rozstawem osi 2,787 m, który zapewnia dużą ilość miejsca na tylnych siedzeniach.

Peugeot 408 GT Hybrid 225 KM EAT8 – cyfrowy świat kierowcy

Miejsce kierowcy w tym modelu jest wyjątkowe pod względem ergonomii i wyposażone w liczne technologie pokładowe najwyższej jakości. To przede wszystkim Peugeot i-Cockpit najnowszej generacji wraz z kompaktową wielofunkcyjną kierownicą, której kształt powstał po wielu doświadczeniach i optymalizacji designerów. Nie wszyscy ją lubią, ale w miarę dłuższego obcowania można się przyzwyczaić i docenić jej niekwestionowane zalety.

Umieszczony na wysokości wzroku, tuż nad kierownicą, nowy cyfrowy zespół zegarów posiada 10-calowy ekran cyfrowy, dostępny już od poziomu wyposażenia Allure. W wersji GT jest dostępna wersja w technologii 3D. Daje się z łatwością personalizować oraz oferuje kilka trybów wyświetlania (nawigacja TomTom z dostępem do Internetu, radio, multimedia, systemy wspomagania prowadzenia, przepływy energii…) sterowanych za pomocą przełącznika zespolonego.

Konstrukcja deski rozdzielczej nowego Peugeot 408 jest zgodna z architekturą „high vent” z wysoko umieszczonymi dyszami nawiewu, na wprost głów pasażerów, co zwiększa komfort termiczny w kabinie.



Takie rozwiązanie pozwoliło przesunąć 10-calowy centralny ekran dotykowy, umieszczony nieco niżej niż cyfrowy zespół zegarów znajdujący się bezpośrednio w zasięgu wzroku, i zbliżyć go w stronę dłoni kierowcy. System jest wyposażony w pełni konfigurowalne przełączniki klawiszowe i-toggles, rozmieszczone niczym otwarta książka pod centralnym ekranem. i-toggles stanowią unikatowy akcent stylistyczny i technologiczny w tym segmencie samochodów. Każdy klawisz pełni rolę dotykowego skrótu do ustawień klimatyzacji, książki telefonicznej, stacji radiowych, uruchamiania aplikacji, zgodnie z ustawieniami wybranymi przez użytkownika.

Centralny ekran jest lekko zwrócony w stronę kierowcy („driver oriented”), optymalizując ergonomię prowadzenia samochodu, z zachowaniem możliwości korzystania z niego i odczytywania wyświetlanych informacji przez pasażera. Natomiast środkowa konsola została celowo zwrócona w stronę pasażera.

Centralny, 10-calowy ekran o wysokiej rozdzielczości można z łatwością w pełni skonfigurować, dzięki możliwości podziału na kilka okien oraz „widżetom” czyli skrótom, które są bardzo łatwe w użyciu i działają podobnie jak w tabletach. Teraz można z łatwością przesuwać palcem poszczególne menu od lewej do prawej lub w górę i w dół w celu wyświetlenia powiadomień, a także, poprzez naciśnięcie ekranu trzema palcami, wyświetlić blok aplikacji.

W każdej chwili można też, podobnie jak w smartfonie, z łatwością powrócić do strony głównej, naciskając dotykowy przycisk „Home”. Na umieszczonym w górnej części ekranu stałym pasku wyświetlane są informacje dotyczące temperatury zewnętrznej, klimatyzacji, wyświetlanej strony widżetów, danych o łączności, powiadomień oraz godziny.

Peugeot E-3008 – można już składać zamówienia

Dzięki systemowi informacyjno-rozrywkowemu Peugeot i-Connect Advanced przyjemność podróżowania wkracza w nowy wymiar. System jest połączony z wydajną i skuteczną nawigacją TomTom z dostępem do Internetu. Dla zapewnienia optymalnej czytelności, mapa jest wyświetlana na całej powierzchni 10-calowego ekranu. Aktualizacje systemu odbywają się w trybie „over the air”, tzn. poprzez przesył danych za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej.

Peugeot 408 GT Hybrid 225 KM EAT8 – komfort

Wygodne przednie fotele, doskonale obejmujące ciało, uzyskały znak AGR (Aktion für Gesunder Rücken) przyznawany przez niezależne niemieckie stowarzyszenie ekspertów w zakresie ergonomii i zdrowia pleców. Znak AGR poświadcza wyjątkową ergonomię oraz duży zakres regulacji przednich foteli. Mogą one być również wyposażone w regulację ustawienia w 10 płaszczyznach z pamięcią 2 ustawień fotela kierowcy, regulację ustawienia w 6 płaszczyznach fotela pasażera, 8-komorowy pneumatyczny system masażu z 5 różnymi programami masowania oraz podgrzewane siedziska.

Design foteli podkreśla jakość użytych materiałów: barwionej tkaniny, technicznej dzianiny, alcantary, tłoczonej skóry i barwionej skóry Nappa. W wersjach GT są one dodatkowo ozdobione przeszyciami w kolorze Adamite, które eksponują także kształty deski rozdzielczej, płatów drzwi oraz piankowych obić środkowej konsoli.

Umieszczona pomiędzy przednimi fotelami wyprofilowana w kształcie łuku środkowa konsola sięga aż do wnęki na bezprzewodową ładowarkę do smartfonów. Pozostała część konsoli została w całości wykorzystana na schowki i praktyczne rozwiązania: podłokietnik, dwa gniazda USB typu C (ładowanie / przesył danych), dwa uchwyty na kubki o dużej średnicy oraz różne schowki o łącznej pojemności do 34 litrów.

Tylna część kabiny jest wyjątkowo obszerna za sprawą dużego rozstawu osi wynoszącego 2787 mm, dzięki któremu ten model oferuje najwięcej przestrzeni pasażerom na tylnych siedzeniach i aż 188 mm wolnego miejsca na wysokości kolan. Znajdująca się pod siedziskami przednich foteli wnęka na stopy dla pasażerów na tylnych siedzeniach została zaprojektowana tak, aby zmaksymalizować swobodę ruchów. Kształt foteli i kąt nachylenia siedzeń umożliwiają pasażerom maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni, aby zapewnić optymalny komfort podróżowania. Nie zapomniano też o łączności: już od poziomu wyposażenia Allure z tyłu środkowej konsoli umieszczono dwa gniazda ładowania USB typu C.

W standardzie pojazd jest dostępny z dwuczęściową kanapą (dzieloną w układzie 60/40) wyposażoną w otwór umożliwiający przewóz długich przedmiotów. W wersji GT posiada system natychmiastowego składania obydwu części poprzez pociągnięcie dwóch dźwigni łatwo dostępnych od strony bagażnika.

Peugeot 408 GT Hybrid 225 KM EAT8 – audio jak w sali koncertowej

Opracowany we współpracy z francuską firmą Focal, specjalizującą się w dziedzinie systemów nagłośnienia, system audio Focal Premium Hi-Fi montowany w modelu 408 jest owocem ponad trzyletnich wspólnych prac projektowych. System nagłośnienia Hi-Fi Premium Focal, wzbogacony o układ cyfrowej obróbki dźwięku ARKAMYS, składa się 10 głośników, w których zastosowano unikatowe, chronione patentami technologie: 4 głośniki wysokotonowe TNF z aluminiową odwróconą kopułką, 4 głośniki nisko / średniotonowe z membraną Polyglass i zawieszeniem TMD (Tuned Mass Damper) o średnicy 165 mm, 1 głośnik jednodrożny Polyglass, 1 owalny subwoofer z potrójną cewką Power Flower.
Są one podłączone do nowego 12-kanałowego wzmacniacza o mocy 690 W (ulepszona technologia klasy D).

Peugeot 408 GT Hybrid 225 KM EAT8 – fot. Lesław Sagan

Eksperci z Peugeot i firmy Focal wspólnie zaprojektowali rozmieszczenie głośników, aby zapewnić wszystkim pasażerom wyjątkowe doświadczenie wszechogarniającego dźwięku, który jest czysty i wyrazisty, a głębokość basów robi wrażenie.

Peugeot 408 GT Hybrid 225 KM EAT8 – podsumowanie

To topowy model, który zaprojektowano, by walczył o najwyższe laury. Może podobać się design nadwozia i wnętrza. Komfort jazdy zapewniają ergonomiczne fotele oraz zawieszenie dające sobie radę z największymi nierównościami na jezdni. Dobrze wyciszone zostało wnętrze pojazdu, które niweluje do minimum hałas dochodzący z zewnątrz. I to nawet podczas szybkiej jazdy. Kolejną zaletą jest i-Cockpit oraz system audio zapewniający najwyższą jakość z wrażeniem sali koncertowej.

Peugeot 408 GT Hybrid 225 KM EAT8 – podstawowe dane techniczne

 



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

7 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

7 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago