Categories: Klasyki

SEAT i historia hiszpańskiego motorsportu w latach 2000

Od lat 70. XX wieku producent z Martorell   intensywnie angażował się w dziedzinę motorsportu w swoim kraju. SEAT Sport (obecnie znany pod nazwą CUPRA Racing) miał duży wkład w historię wyścigów w Hiszpanii.

Lata 2000. zapisały się w historii marki dzięki premierom wyjątkowych modeli, w tym m.in. SEAT-a Toledo Marathon, SEAT-a Cordoby WRC czy SEAT-a Leona WTCC TDI. W tym czasie SEAT zwyciężał m.in. w mistrzostwach świata FIA i WTCC. Początek XXI w. stanowił ważny milowy krok w historii motorsportu zarówno w Hiszpanii, jak i na świecie.

Krótka przygoda SEAT-a Toledo Marathon

Model SEAT Toledo Marathon był efektem 6-letniej pracy inżynierów i projektantów z Centrum Technicznego SEAT-a w Martorell. Dział pojazdów wyścigowych SEAT Sport zaprezentował auto w 1993 roku. Samochód powstał z myślą o startach w zawodach kategorii Rally Raid, jednak po roku został wycofany z rywalizacji.

SEAT Toledo Marathon

Wyprodukowano zaledwie dwa egzemplarze tego modelu. Za kierownicą SEAT-a Toledo Marathon zasiadali Josep Maria Servià oraz Erwin Weber m.in. w rajdach Baja Portugal, Baja Spain czy Rajdzie Grecji.



W pojeździe wykorzystano silnik z innego auta wyścigowego – Audi Coupé quattro Raid o pojemności 2100 cm3, mocy 330 KM oraz z maksymalnym momentem obrotowym równym 480 Nm. Prędkość maksymalna samochodu wynosiła 220 km/h.

SEAT Cordoba WRC – rajdowy epilog

Wraz z samochodem SEAT Cordoba WRC zakończyła się era startów hiszpańskiej marki i działu SEAT Sport w rajdach wyścigowych. Pojazd zadebiutował podczas Rajdu 1000 Jezior w 1998 roku. Za sterami zasiadali Harri Rovanperä i Oriol Gómez. SEAT triumfował tym pojazdem w wielu innych wyścigach, m.in. rajdach Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii w 1999 r., rajdzie Kenii w 2000 r. oraz Mistrzostwach Hiszpanii w Rajdach Szutrowych w 2001 r. z Marc’em Blázquezem za kierownicą.

SEAT Cordoba WRC

SEAT Ibiza FR – jeszcze więcej sportowego charakteru

Bazą do powstania SEAT-a Cordoby WRC był model Cordoba SX 2.0 16v wraz z późniejszymi zmianami.  Samochód wyposażono w czterocylindrowy silnik o pojemności 1995 cm3 i mocy 300 KM przy 5 300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy pojazdu wynosił 539 Nm przy 3 500 obr./min. Samochód posiadał m.in. zawieszenie McPhersona, aktywne dyferencjały oraz 6-biegową sekwencyjną skrzynię biegów z joystickiem. Prędkość maksymalna SEAT-a Cordoby WRC uzależniona była od rodzaju napędu końcowego. W latach 1999 i 2000 powstały kolejne, ulepszone wersje samochodu – Evo2 oraz Evo3.

SEAT Leon WTCC TDI I liczne triumfy w światowych wyścigach

W czerwcu 2006 r. komitet wykonawczy SEAT-a zezwolił na projekt samochodu z napędem TDI. Rok później, w lipcu 2007 r. SEAT Leon TDI zadebiutował w europejskich zawodach ETCC, zwyciężając w niemieckim Oschersleben. Samochód wyposażono w czterocylindrowy, poprzeczny silnik Diesla o pojemności 2000 cm3 i mocy 262 KM przy 4 000 obr. Maksymalny moment obrotowy wynosił 450 Nm przy 2 500 obr./min. Pojazd posiadał sekwencyjną 6-biegową skrzynię biegów i niezależne przednie zawieszenie McPherson.

SEAT Leon WTCC TDI

Lata 2008 i 2009 odznaczyły się w historii SEAT-a zwycięską passą w Mistrzostwach Świata FIA. Yvan Muller i Gabriele Tarquini zdobyli łącznie cztery tytuły mistrzowskie – w kategoriach dla najlepszego kierowcy oraz producenta. Dzięki tym wynikom dział SEAT Sport stał się w latach dwutysięcznych jedną z wiodących drużyn w wyścigach samochodowych.

Źródło: SEAT



Redakcja

Recent Posts

Mitsubishi Outlander PHEV 2025 już dostępny w przedsprzedaży

Firma Astara Poland – generalny dystrybutor Mitsubishi Motors w Polsce – rozpoczęła przedsprzedaż długo wyczekiwanego,…

10 godzin ago

Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto

Gama modelowa Toyoty Hiluxa zyskała nowy napęd Mild-hybrid 48V. Legendarny pick-up otrzymał nowe możliwości dzięki…

10 godzin ago

Renault 5 E-Tech 100% electric – dostępny już w Polsce od 120,9 tys. zł

Renault R5 powraca jako w pełni elektryczna ikona miejskiego stylu i innowacji. Kompaktowy samochód o…

10 godzin ago

Mercedes-Benz serii 124 kończy 40 lat

40 lat temu w Mercedes-Benz rozpoczła się historia sukcesu, która trwa do dziś. W listopadzie…

10 godzin ago

Rolls-Royce Cameo – esencja designu w miniaturowej formie

Rolls-Royce Motor Cars prezentuje Cameo, wykwintną miniaturową rzeźbę inspirowaną dziedzictwem marki, która stanowi esencję samochodów…

1 dzień ago

Nowy Volkswagen Transporter i Caravelle już dostępne do konfiguracji

Od ponad 70 lat Volkswagen Transporter jest przede wszystkim niestrudzonym towarzyszem pracy wielu profesjonalistów, a kolejna…

1 dzień ago