Porsche wprowadza na rynek swój drugi w pełni elektryczny model. Nowy Macan z układami napędowymi o mocy do 470 kW (639 KM) zapewnia wydajność napędu E-Performance w każdym terenie oraz wysoki poziom użyteczności na co dzień. Osiągom porównywalnym z samochodami sportowymi towarzyszy szybkie ładowanie, z mocą do 270 kW, oraz do 613 km zasięgu w cyklu mieszanym WLTP.
Dziesięć lat po premierze Porsche Macan wkracza w drugie pokolenie – tym razem w wydaniu całkowicie elektrycznym. Progresywny, a jednocześnie ponadczasowy design, charakterystyczne dla Porsche osiągi, zasięg umożliwiający pokonywanie dalekich tras i wysoka praktyczność w codziennym użytkowaniu sprawiają, że nowe warianty Macan 4 oraz Macan Turbo kompleksowo odpowiadają na wymagania tych klientów Porsche, którzy wybierają SUV-a. „Dzięki wyjątkowym parametrom E-Performance, nowej koncepcji doświadczenia kierowcy – Porsche Driver Experience – oraz zjawiskowemu wzornictwu przenosimy serię modelową Macan na zupełnie nowy poziom” – powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG, z okazji światowej premiery w Singapurze.
„Naszym celem w przypadku w pełni elektrycznego Porsche Macan jest zaoferowanie najbardziej sportowego modelu w swoim segmencie” – mówi Jörg Kerner, wiceprezes ds. linii produktów Macan. Aby uzyskać doskonałą efektywność i optymalną powtarzalność mocy maksymalnej, zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi Porsche wykorzystuje wyłącznie najnowszą generację synchronicznych silników elektrycznych z magnesami trwałymi (PSM). Już same liczby wskazują na najwyższą ligę E-Performance: w połączeniu z funkcją wyścigowego ruszania Launch Control nowy Macan 4 w trybie overboost generuje moc do 300 kW (408 KM), podczas gdy Macan Turbo może poszczycić się wynikiem do 470 kW (639 KM). Maksymalny systemowy moment obrotowy wynosi, odpowiednio, 650 oraz 1130 Nm. Gwarantuje to doskonałe osiągi. Macan 4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s, a Macan Turbo – w zaledwie 3,3 s. Ich prędkości maksymalne to, odpowiednio, 220 oraz 260 km/h.
Nowa platforma Premium Platform Electric (PPE) o architekturze 800 V
Silniki elektryczne czerpią energię z umieszczonego w podwoziu akumulatora litowo-jonowego o pojemności 100 kWh brutto, z czego aktywnie można wykorzystać do 95 kWh. Wysokonapięciowy akumulator to kluczowy komponent nowo opracowanej platformy Premium Platform Electric (PPE) o architekturze 800 V, zastosowanej przez Porsche po raz pierwszy właśnie w nowym modelu Macan. Moc ładowania DC wynosi do 270 kW. Na odpowiedniej stacji szybkiego ładowania poziom energii w akumulatorze uzupełnić z 10 do 80% w ciągu około 21 minut. W przypadku stacji ładowania o napięciu 400 V przełącznik wysokiego napięcia w baterii umożliwia ładowanie dzielone – efektywnie dzieli akumulator 800 V na dwa magazyny energii, każdy o napięciu znamionowym 400 V. Umożliwia to wyjątkowo wydajne ładowanie bez dodatkowego wzmacniacza wysokiego napięcia, z mocą do 135 kW. W przypadku domowych wallboxów możliwe jest ładowanie prądem przemiennym z mocą do 11 kW.
Podczas jazdy silniki elektryczne mogą odzyskiwać (rekuperować) energię z mocą do 240 kW. Również zintegrowany Power Box (ang. Integrated Power Box, IPB) przyczynia się do zwiększenia efektywności nowego Porsche Macan. Innowacyjny, kompaktowy moduł IPB łączy trzy komponenty – pokładową ładowarkę AC, grzałkę wysokiego napięcia oraz konwerter DC/DC, ograniczając masę i przestrzeń. Zasięg w cyklu mieszanym WLTP wynosi do 613 km w przypadku wariantu Macan 4 oraz do 591 km dla wariantu Macan Turbo.
Sportowe proporcje i linie w stylu coupé
Dzięki wyostrzonym proporcjom oraz DNA designu Porsche nowy Macan wygląda dynamicznie i dominująco. „W pełni elektryczny Macan to pierwsze Porsche, które elektryfikujemy w oparciu o ugruntowaną tożsamość produktu” – mówi Michael Mauer, wiceprezes firmy i szef Style Porsche. „Dzięki tożsamości marki nowy Macan jest wyraźnie rozpoznawalny jako członek naszej rodziny produktów. Klasyczne proporcje Porsche zostały tu udoskonalone i optymalnie dostosowane do warunków samochodu elektrycznego. To pozwoliło jeszcze bardziej podkreślić sportowy, nowoczesny i dynamiczny wygląd. Design jasno to pokazuje: nawet w wersji elektrycznej Macan pozostaje samochodem sportowym w swoim segmencie”.
Nowy bazowy SUV mierzy 4784 mm długości, 1938 mm szerokości i 1622 mm wysokości. Łagodnie opadająca przednia pokrywa oraz mocno zaznaczone błotniki nadają mu dynamiczny wygląd nawet podczas postoju. W pełni elektryczny Macan jest wyposażony w obręcze o średnicy do 22 cali, z oponami o mieszanych rozmiarach. Rozstaw osi zwiększony do 2893 mm – o 86 mm większy niż w poprzedniku – równoważą krótkie nawisy z przodu i z tyłu. Reflektory podzielono na dwie części: spłaszczone górne jednostki świetlne z czteropunktowymi światłami do jazdy dziennej są osadzone w błotnikach i akcentują szerokość samochodu. Nieco niżej umieszczono główny moduł oświetlenia z opcjonalną matrycową technologią LED. Profil formuje typowa boczna linia Porsche – flyline, która tworzy jedną całość z płaską tylną szybą. W połączeniu z bezramkowymi szybami w drzwiach oraz charakterystycznymi bocznymi listwami pozwoliło to uzyskać smukły, sportowy design. Muskularny wygląd tylnej partii nadwozia nadają mocno zaakcentowane błotniki. Napis „PORSCHE” znajduje się teraz pośrodku trójwymiarowego pasa świetlnego.
Nowe Porsche Macan mierzy się z testami w obszarze osiągów i efektywności
Aktywna i pasywna aerodynamika zapewnia większy zasięg
Porsche łączy swoje DNA designu ze zoptymalizowaną pod kątem zasięgu aerodynamiką. Aktywna aerodynamika Porsche (ang. Porsche Active Aerodynamics, PAA) z elementami aktywnymi i pasywnymi oraz współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,25 sprawiają, że nowy Macan jest jednym z najbardziej opływowych SUV-ów na rynku – co pozytywnie wpływa na zasięg i zużycie energii. System PAA obejmuje adaptacyjny tylny spojler, aktywne klapy przednich wlotów powietrza oraz elastyczne osłony całkowicie uszczelnionego podwozia. Przepływ powietrza optymalizują kurtyny powietrzne pod modułami reflektorów i nisko zawieszony przód. Z tyłu efektywność aerodynamiczną zapewniają specjalne boczne krawędzie, odpowiedzialne za kontrolowane odrywanie strumienia powietrza, oraz żebrowany dyfuzor.
Dwa przedziały bagażowe i większa przestrzeń wewnątrz
Nowy Macan to SUV zorientowany na wysokie osiągi, charakteryzujący się dużą praktycznością w codziennym użytkowaniu, wysokiej jakości wyposażeniem oraz przestronną konfiguracją. Elektryfikacja pozwoliła na zwiększenie przestrzeni bagażowej. W zależności od wariantu i wyposażenia pojemność tylnego bagażnika wynosi do 540 litrów (w trybie cargo). Dodatkowo pod przednią pokrywą kryje się tzw. frunk, czyli drugi bagażnik o pojemności 84 litrów. Łącznie daje to o 136 litrów więcej niż w poprzedniku. Po całkowitym złożeniu oparcia kanapy pojemność tylnego bagażnika wzrasta do 1348 litrów. Zestaw niezwykle praktycznych cech nowego Porsche Macan kompletuje maksymalny uciąg wynoszący 2000 kg.
W zależności od wariantu i wyposażenia pozycja kierowcy i pasażera z przodu została obniżona względem poprzedniego modelu nawet o 28 mm, natomiast podróżujący z tyłu siedzą nawet o 15 mm niżej i mają większą przestrzeń na nogi. Wnętrze to bez wątpienia Porsche: zintegrowany czarny panel podkreśla szerokość kokpitu. Wznosząca się konsola środkowa potęguje wrażenie niskiej, nastawionej na osiągi pozycji siedzącej. Jednocześnie duże okna nadają kabinie poczucie lekkości i przestronności. Oprócz nowoczesnych cyfrowych interfejsów obecne są tu również analogowe elementy sterujące – na przykład do obsługi nawiewów czy klimatyzacji. Z przemyślanymi listwami wykończeniowymi kokpitu i drzwi zintegrowano listwy świetlne LED, które zapewniają zarówno oświetlenie otoczenia, jak i komunikacyjne. W zależności od sytuacji przekazują one informacje lub ostrzeżenia – np. dotyczące powitań, procesu ładowania lub systemów wspomagających kierowcę. Wyposażenie nowego Porsche Macan umożliwia wysoki stopień indywidualizacji.
Co więcej, producent sportowych aut chce stosować w swoich samochodach bardziej ekologiczne materiały. Takie okładziny znalazły zastosowanie w wybranych częściach wnętrza w pełni elektrycznego Porsche Macan.
Doświadczenie kierowcy: duża moc obliczeniowa i rozbudowana łączność
Macan korzysta z najnowszej generacji koncepcji wyświetlania informacji i obsługi, z maksymalnie trzema ekranami. Jest wśród nich wolnostojący zestaw wskaźników o zakrzywionym kształcie i przekątnej 12,6 cala oraz centralny wyświetlacz o przekątnej 10,9 cala. Pasażer może przeglądać informacje, dostosowywać ustawienia systemu inforozrywki czy śledzić przesyłane strumieniowo treści wideo podczas jazdy za pośrednictwem własnego, opcjonalnego ekranu o przekątnej 10,9 cala. Po raz pierwszy koncepcja Porsche Driver Experience obejmuje także wyświetlacz przezierny (head-up) z technologią rozszerzonej rzeczywistości (AR). Wirtualne elementy, takie jak strzałki nawigacji, są wizualnie harmonijnie zintegrowane ze światem rzeczywistym. Obraz pojawia się w odległości około 10 metrów przed kierowcą, a jego wielkość odpowiada wyświetlaczowi o przekątnej 87 cali.
System informacyjno-rozrywkowy nowej generacji bazuje na systemie operacyjnym Android Automotive. Standardowy system Porsche Communication Management (PCM) przenosi moc obliczeniową na nowy poziom. Na przykład asystent głosowy „Hej Porsche” błyskawicznie sugeruje trasy, w tym przystanki na ładowanie. W nowym Centrum aplikacji Porsche podróżujący mogą uzyskać bezpośredni dostęp do popularnych aplikacji zewnętrznych dostawców i instalować je bezpośrednio w samochodzie.
Pierwszy Macan ze skrętną tylną osią i dwuzaworowymi amortyzatorami
W pełni elektryczny Macan powstał z naciskiem na uzyskanie charakterystycznej dynamiki jazdy Porsche oraz typowego dla sportowych aut ze Stuttgartu-Zuffenhausen wyczucia układu kierowniczego. „Wyjątkowo sportowa pozycja za kierownicą i nisko położony środek ciężkości, a także imponująca dynamika jazdy i precyzja prowadzenia sprawiają, że nowy Macan zapewnia wrażenia typowe dla autentycznie sportowego samochodu” – wyjaśnia wiceprezes ds. tej linii produktów Jörg Kerner.
Zarówno Macan 4, jak i Macan Turbo dysponują napędem na wszystkie koła. Elektronika mocy kontroluje obie jednostki elektryczne niemal w czasie rzeczywistym. Elektronicznie sterowany system Porsche Traction Management (ePTM) działa około pięciokrotnie szybciej niż konwencjonalny układ 4×4 i może zareagować na poślizg w ciągu 10 milisekund. Ponadto o regulacji napędu na wszystkie koła decyduje wybrany program jazdy. W przypadku wariantu Macan Turbo wpływ na przyczepność, stabilność i dynamikę poprzeczną ma również Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) – elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi.
Egzemplarze Porsche Macan z zawieszeniem pneumatycznym – też standardowo montowanym w wariancie Turbo – są wyposażone w elektroniczną kontrolę tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM). Na życzenie można połączyć ją także z zawieszeniem ze stalowymi sprężynami. PASM korzysta teraz z amortyzatorów w technice dwuzaworowej. Dzięki bardziej ekspansywnemu mapowaniu ich zastosowanie skutkuje szerszym spektrum pomiędzy komfortem a osiągami. Efekt: jeszcze bardziej zauważalne różnice pomiędzy poszczególnymi trybami jazdy.
Po raz pierwszy Macan może być wyposażony w opcjonalną skrętną tylną oś, z maksymalnym kątem skrętu kół wynoszącym 5°. W ruchu miejskim i podczas manewrowania jej zastosowanie owocuje kompaktową średnicą zawracania – 11,1 m, a jednocześnie przekłada się na wyjątkową stabilność prowadzenia przy szybszej jeździe. Obraz ten uzupełnia harmonijnie pracujący, precyzyjny układ kierowniczy przedniej osi, z którego znana jest marka sportowych aut.
Źródło: Porsche