Pomimo poważnych wyzwań, w 2023 roku Škoda wyprodukowała globalnie ponad 888 tys. samochodów. Przeszło 781 tys. powstało w czeskich fabrykach marki, a dodatkowe 107 tys. aut dostarczyły zakłady międzynarodowe. Škoda produkowała również kluczowe komponenty, takie jak: systemy akumulatorów PHEV i MEB, osie oraz silniki, które są wykorzystywane także w pojazdach innych marek Grupy Volkswagen.
Ponadto, Škoda poczyniła znaczne postępy w swojej strategii internacjonalizacji. We wrześniu marka weszła na rynek wietnamski, a w połowie października rozpoczęła przygotowania do wznowienia produkcji w Kazachstanie.
– W ciągu ostatniego roku wyprodukowaliśmy ponad 888 000 samochodów na całym świecie. Demonstruje to naszą zdolność do szybkiego i elastycznego dostosowywania się do dynamicznego oraz geopolitycznie wymagającego środowiska. To osiągnięcie odzwierciedla nasze zaangażowanie na rzecz klientów, marki oraz Grupy. Ostatnie wejścia na nowe rynki i zwiększenie liczby lokalnych zakładów to kluczowe kroki w rozszerzaniu globalnych zdolności produkcyjnych – mówi Andreas Dick, Członek Zarządu Škoda Auto ds. Produkcji i Logistyki.
Produkcja w Czechach
W 2023 roku Škoda wyprodukowała w Mladá Boleslav ok. 556 000 egzemplarzy modeli Fabia, Scala, Octavia, Octavia iV, Kamiq, Enyaq i Enyaq Coupé. W zakładzie powstało również 349 021 manualnych skrzyń biegów MQ100 i MQ200, 1 736 815 osi i 469 935 silników EA211, które są montowane również w pojazdach innych marek Grupy Volkswagen. Ponadto, wyprodukowano tam 165 606 systemów akumulatorowych do pojazdów MEB i 147 625 systemów akumulatorowych do modeli hybrydowych typu plug-in. Wraz z uruchomieniem drugiej linii montażowej w grudniu 2023 roku, wydajność fabryki ma wzrosnąć o 50% do 1 500 sztuk dziennie.
W 2023 roku w zakładzie w Kvasinach wyprodukowano łącznie 225 000 sztuk modeli Karoq, Kodiaq, Superb i Superb iV. Najważniejsze wydarzenia obejmowały prezentację Škody Kodiaq drugiej generacji w październiku oraz światową premierę czwartej generacji Škody Superb w listopadzie. Flagowy model ICE marki będzie nadal dostępny zarówno w wersji Liftback i Combi.
Škoda Auto wdraża nową identyfikację wizualną w salonach dealerskich
W Vrchlabí produkcja koncentrowała się na automatycznych, bezstopniowych skrzyniach biegów DQ200. W sumie wyprodukowano 686 066 egzemplarzy. Są one integralną częścią modeli Škody, a także innych pojazdów w całej Grupie Volkswagen.
Międzynarodowe zakłady produkcyjne
W zakładzie marki Volkswagen w Bratysławie produkcja Škody objęła ponad 36 000 egzemplarzy SUV-a Karoq i pierwszych egzemplarzy nowej generacji modelu Superb. Firma była odpowiedzialna za cały rozwój Škody Superb, jak i Volkswagena Passata, które są montowane na tej samej linii w Bratysławie. Inicjatywa to część projektu Beta+, mającego na celu wykorzystanie synergii w sieci produkcyjnej i dalsze podnoszenie wydajności. Przenosząc montaż modelu Superb do Bratysławy, producent zwiększa możliwości produkcyjne dla dodatkowych egzemplarzy Škody Octavia w zakładzie w Kvasinach (począwszy od lata 2024 roku). Dodatkowo, pozwoli to na budowę większej liczby pojazdów elektrycznych w fabryce w Mladá Boleslav.
W ukraińskim zakładzie w Salomonowie w ubiegłym roku zmontowano 2 580 samochodów Škody z zestawów SKD (semi-knocked-down), które są importowane z czeskich zakładów. Potencjał zwiększenia wielkości produkcji w fabryce zależy od rozwoju sytuacji wojennej w Ukrainie.
Wejście na nowe rynki
W 2023 roku marka skutecznie rozwijała swoją strategię internacjonalizacji. W fabryce w Pune w Indiach wyprodukowano prawie 48 000 sztuk lokalnych modeli Kushaq i Slavia. Dodatkowo, fabryka w Aurangabad dostarczyła około 4 400 samochodów, w tym modele Superb, Octavia i Kodiaq. Łącznie indyjskie zakłady wyprodukowały ponad 52 000 pojazdów.
Firma aktywnie stara się dotrzeć do większej liczby klientów w Indiach, jednocześnie rozszerzając swoją obecność na rynkach międzynarodowych. Zgodnie z tym celem, w październiku 2023 roku Škoda otworzyła nowe Centrum Ekspedycji Części w Pune. Począwszy od tego roku, będzie ono służyć jako centrum logistyczne dla zestawów CKD (completely-knocked-down) modeli Kushaq i Slavia produkowanych w Indiach.
W grudniu ubiegłego roku Indian Parts Expedition Centre jako pierwsze w kraju otrzymało platynowy certyfikat Indian Green Building Council. Certyfikat podkreśla zgodność obiektu z zasadami zielonego budownictwa, koncentrując się na oszczędzaniu wody, efektywności energetycznej, ochronie zasobów naturalnych, redukcji odpadów i tworzeniu zdrowszych przestrzeni dla pracowników. Wysiłki te są zgodne z korporacyjną strategią Škody na rzecz zrównoważonej przyszłości.
Z Pune zestawy CKD mają być eksportowane do Wietnamu, co odzwierciedla ekspansję marki na ten rynek we wrześniu 2023 roku. Wietnam jest częścią regionu ASEAN, w którym Škoda strategicznie przewodzi Brand Group Core i dąży do maksymalizacji wzrostu Grupy Volkswagen.
Ponowne wejście Škody do Kazachstanu w październiku 2023 roku stanowi kolejny znaczący krok na rzecz rozszerzenia globalnej obecności marki.
Pojazdy | 888,000* |
Silniki | 469,935 |
Osie | 1,736,355 |
System akumulatora PHEV | 147,625 |
System akumulatora MEB | 165,606 |
Skrzynie biegów | 1,035,087 |
DQ200 | 686,066 |
MQ200, MQ100 | 349,021 |
Źródło: Škoda Auto