Jeden z najważniejszych modeli w gamie francuskiego producenta, produkowany od 2012 roku, który doczekał się już trzech generacji. Był pierwszym samochodem marki z oznaczeniem modelowym X08, a także pierwszym modelem, w którym pojawiło się najnowsze logo.
Następca modelu Peugeot 307 zadebiutował we wrześniu 2007 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego IAA we Frankfurcie nad Menem. Pierwsza generacja produkowana była w wersjach: 3- i 5-drzwiowej hatchback, 5-drzwiowe kombi oraz 2-drzwiowej coupé-cabrio. W latach 2007-2021 auto było produkowane w 6 fabrykach i na 3 kontynentach. Dwukrotnie go modernizowano. Wersja 308 HDI wpisana została do Księgi Rekordów Guinnessa jako najoszczędniejszy w owym okresie samochód produkowany seryjnie, ze średnim zużyciem 3,13 l/100 km paliwa przy pomiarze na dystansie 14 580 km.
Druga generacja zadebiutowała we wrześniu 2013 roku również podczas targów IAA we Frankfurcie nad Menem. Powstała na płycie modułowej EMP2. Do trzech ograniczono liczbę produkowanych nadwozi. Model był dostępny w wersji: 5-drzwiowej hatchback, 5-drzwiowej kombi i 4-drzwiowej sedan. We wrześniu 2014 r. zaprezentowano wersję usportowioną GT, a rok później GTi. W 2017 roku model przeszedł face lifting oraz otrzymał nowe silniki wysokoprężne. Peugeot 308 otrzymał prestiżowy tytuł Car of the Year 2014.
Trzecia generacja zadebiutowała w marcu 2021 roku. Powstała na trzeciej generacji koncernowej platformy EMP2V3, którą wykorzystano także do drugiej odsłony DS 4 i szóstej generacji Opla Astra. To także początek historii marki z nowym logo, które w kolejnym okresie pojawiło się na najnowszych modelach francuskiej marki. Poza wersjami hybrydowymi PHEV do oferty dołączyła wersja z czystym napędem elektrycznym Peugeot e-308.
Peugeot 308 – porównanie generacji
Generacja | 308 I (T7) | 308 II (T9) | 308 III (P5) |
Lata produkcji | 2007-2021 | 2013-2021 | 2021-obecnie |
Długość | 4276 mm (4500 mm) | 4253 mm (4580 mm) | 4367 mm (4636 mm) |
Szerokość | 1815 mm | 1804 mm | 1852 mm |
Wysokość | 1498 mm (1566 mm) | 1461 mm (1470 mm) | 1440 mm |
Rozstaw osi | 2610 mm (2708 mm) | 2620 mm (2730 mm) | 2675 mm (2732 mm) |
Bagażnik | 348/1201 l / (573 /1736 l) | 398/1206 l/ (556/1606 l) | 361 l (548 l) |
*dane dotyczą 5-drzwiowej wersji hatchback, a w nawiasie 5-drzwiowej wersji SW
Peugeot 308 GT PureTech 130 EAT8 – nowoczesne i funkcjonalne wnętrze
Po otwarciu drzwi pojazdu, zauroczy nas design wnętrza. Zaprojektowano go z gustem i co najważniejsze funkcjonalnie. Peugeot i-Cockpit stanowi element DNA marki. Z każdą generacją wzbogaca się o nowe możliwości i modernizuje. W najnowszym wcieleniu Peugeot 308 ulepszono ergonomię, jakość, interfejs graficzny i technologię oraz wprowadzono nowy system infotainment Peugeot i-Connect.
Usytuowany na linii wzroku kierowcy zestaw zegarów w wersji GT wyposażony został w wyświetlacz trójwymiarowy. Cyfrowy panel zegarów oferuje możliwość zmiany i personalizacji ustawień. Ma kilka trybów wyświetlania (nawigacja online TomTom, radio/media, systemy wspomagania prowadzenia, przepływ energii elektrycznej itd.), które można zmieniać za pomocą przycisku na zespolonym przełączniku.
Nowy Peugeot 208 dostępny już w Polsce
Całkowicie konfigurowalny cyfrowy wyświetlacz 3D przestawia informacje na dwóch poziomach, które w zależności od ich ważności, mogą być dynamicznie wyświetlane bliżej lub dalej od oczu kierowcy. To rozwiązanie pozwala skrócić reakcję kierowcy nawet o pół sekundy.
Przyciski i-Toggles, to dodatkowy wyświetlacz dotykowy umieszczony poniżej głównego centralnego ekranu 10-calowego, który pozwala zdefiniować własne skróty do najczęściej używanych funkcji, jak np. ustawień klimatyzacji, kontaktów, stacji radiowych itp.
Projektantom zależało na osiągnięciu równowagi w podziale przestrzeni pomiędzy obiema osobami siedzącymi z przodu. Takie ukształtowanie deski było możliwe dzięki bardziej kompaktowym wymiarom bloku klimatyzacji i zwiększeniu dostępnego miejsca. Dzięki temu na łuku konsoli od strony kierowcy umieszczono wszystkie przełączniki związane z prowadzeniem samochodu: nową kompaktową dźwignię pozwalającą na impulsowy wybór trybu jazdy Reverse Neutral Drive) i 2 przyciski (Parking i Manual) automatycznej skrzyni biegów z 8 przełożeniami, przełącznik trybu jazdy Electric Hybrid Eco, Normal i Sport).
Łuk konsoli sięga aż do miejsca, gdzie znajduje się bezprzewodowa ładowarka do smartfonów Pozostałą część konsoli wykorzystano na schowki i praktyczne wyposażenie: dwa uchwyty na kubki dużej średnicy, dwa gniazda USB C (do ładowania oraz ładowania i pobierania danych), liczne schowki o pojemności do 34 litrów i podłokietnik.
Peugeot 308 GT PureTech 130 EAT8 – nietypowa kierownica, którą można polubić
To jeden z charakterystycznych elementów, które wyróżniają najnowsze modele marki Peugeot. Kierownica jest stosunkowo mała, , dwuramienna z sześcioma przełamaniami. Nie ma więc kształtu koła powszechnie przyjętego we współczesnych autach. Początkowo może denerwować, bo trudno ją ustawić do własnych preferencji. Im dłużej, tym lepiej. Ostatecznie każdy kierowca osiągnie swoje optimum i będzie się cieszył takim nietypowym rozwiązaniem.
W kompaktową kierownicę wbudowano czujniki, które wykrywają, czy kierowca trzyma ręce na kierownicy podczas korzystania z nowych systemów wspomagania prowadzenia. Kierownica ma ergonomiczny kształt i może być podgrzewana w opcji. Jest wyposażona w ważne przyciski: radia, mediów, telefonu i systemów wspomagania prowadzenia.
Peugeot 308 GT PureTech 130 EAT8 – podsumowanie
To jeden z najatrakcyjniejszych modeli francuskiej marki – ładny, komfortowy i nowoczesny. Tak najkrócej można scharakteryzować najnowsze wcielenie Peugeot 308. Producent zadbał o wszystko, co niezbędne jest do obsługi i bezpieczeństwa pasażerów. Bogate wyposażenie obejmuje praktycznie wszystkie dostępne systemy. Nabywca ma duży wybór i możliwość indywidualizacji. Do napędu zastosowano nowoczesny silnik trzycylindrowy, który zapewnia dynamiczną i ekonomiczną jazdę. Pasażerowie docenią także ponadprzeciętny komfort wnętrza.