W 2023 r., pomimo ograniczeń w łańcuchach dostaw, koncern Mercedes-Benz Group sprzedał 2 491 600 samochodów (+1,5%) – dzięki koncentracji na pożądanych autach osobowych oraz pojazdach użytkowych, a także elektryfikacji swojej floty.
„Jak pokazuje nasza ubiegłoroczna sprzedaż, samochody z segmentu Top-End, w tym Mercedes-Maybach, Klasa G i Mercedes-AMG, osiągnęły najlepsze wyniki w historii. Sprzedaż aut elektrycznych stale rośnie, a nowa Klasa E została szczególnie dobrze przyjęta przez rynek. Również dywizja Mercedes-Benz Vans odnotowała największy jak dotąd sukces sprzedażowy. W tym roku utrzymamy dynamikę rozwoju naszych produktów, w szczególności za sprawą elektrycznej Klasy G, Mercedesa-AMG GT Coupé i nowego eSprintera” – powiedział Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG.
Mercedes-Benz Cars
W 2023 r. dywizja Mercedes-Benz Cars sprzedała 2 043 800 aut. Popyt na produkty najwyższej jakości zaowocował wzrostami liczby dostaw modeli z grupy Top-End: Mercedes-Maybach o 19%, Klasy G o 11%, a sportowych maszyn Mercedes-AMG – o 4%. Łącznie pojazdy z tego segmentu znalazły 328 200 nabywców.
W 2023 r. sprzedano 60 000 dodatkowych egzemplarzy Klasy V i EQV
W czwartym kwartale, pomimo ograniczonej dostępności produktów, dostawy samochodów Mercedes-Benz Cars osiągnęły poziom 514 000 sztuk; w ujęciu kwartał do kwartału sprzedaż modeli z segmentu Top-End wzrosła w tym czasie o 17%.
W ubiegłym roku Mercedes-Maybach dostarczył o 19% więcej samochodów niż w 2022, do czego przyczyniły się wysokie wyniki zarówno GLS-a, jak i Klasy S we wszystkich kluczowych regionach. W ostatnim kwartale marka wprowadziła na rynek USA w pełni elektryczny model EQS SUV[1], który w 2024 r. trafi do innych kluczowych regionów. Na wzrost sprzedaży Mercedes-AMG w 2023 r. (+4%) składał się 76-procentowy skok popularności elektrycznych modeli o wysokich osiągach.
CES 2024 – Mercedes-Benz prezentuje technologie, które definiują swoją klasę
Dostawy Klasy G utrzymały się na wysokim poziomie i w 2023 r. ponownie wzrosły – tym razem o 11%. W tym roku producent luksusowych aut ze Stuttgartu przedstawi w pełni elektryczną Klasę G.
Klasa S pozostaje niekwestionowanym liderem swojego segmentu, utrzymując około 50-procentowy udział we wszystkich kluczowych regionach.
Mercedes-Benz Classic – start Gullwingiem w 1000 Miglia 2024 za 150 tys. euro
Całoroczna sprzedaż modeli z grupy Core w 2023 r. osiągnęła wynik 1 096 800 sztuk (-2%), głównie ze względu na wąskie gardła w łańcuchach dostaw i zmianę generacyjną Klasy E; w Chinach nowa generacja tego modelu została wprowadzona w grudniu. Dostępność nowego GLC i Klasy E na wielu rynkach była ograniczona ze względu na niedobór systemów 48 V. W całym 2023 r. sprzedaż Klasy C wzrosła o 10%.
Sprzedaż segmentu Entry w 2023 r. wyniosła 618 800 sztuk (+4%), do czego przyczynił się duży popyt na modele EQA (+57%) i EQB (+109%).
Dostawy w pełni elektrycznych samochodów osobowych Mercedes-Benz w ciągu roku wzrosły o 73%, do 222 600 sztuk, co stanowi 11% całkowitej sprzedaży (19% łącznie z hybrydami plug-in). Liczba nabywców modelu EQE Limuzyna w ujęciu globalnym skoczyła o 120%, a sprzedaż pojazdów BEV na rynku USA, między innymi za sprawą nowego EQE SUV-a, wzrosła ponad dwukrotnie (+167%).[/caption]
„Osiągnęliśmy nasz cel sprzedażowy na 2023 rok dzięki nieprzerwanemu zaufaniu klientów do naszych produktów i marki. W 2024 r. będziemy kontynuować silną pracę zespołową, aby dalej dostarczać to, co reprezentuje Mercedes-Benz: doskonałą zawartość i jakość produktu, zapewniając satysfakcję naszym klientom. Mogą oni z niecierpliwością czekać już na cyfrowe innowacje, takie jak Wirtualny Asystent MBUX prezentowany właśnie na targach CES, a także na kolejne rynkowe premiery nowej Klasy E i długo oczekiwanej elektrycznej Klasy G” – podsumowała Britta Seeger, Członkini Zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż Mercedes-Benz Cars.
Przegląd wyników sprzedaży
IV kw. 2023 r. | IV kw. 2022 r. | Zmiana w % | Cały 2023 r. | Cały 2022 r. | Zmiana w % | ||||
Mercedes-Benz Group | 638 300 | 658 900 | -3% | 2 491 600 | 2 456 000 | +1,5% | |||
Mercedes-Benz Cars | 514 000 | 536 200 | -4% | 2 043 800 | 2 040 700 | 0% | |||
– w tym: BEV-y | 66 200 | 53 500 | +24% | 240 600 | 149 200 | +61% | |||
– w tym: BEV-y osobowe Mercedes-Benz | 62 300 | 47 100 | +32% | 222 600 | 128 700 | +73% | |||
– w tym: BEV-y smart fortwo/forfour | 3900 | 6400 | -39% | 18 100 | 20 500 | -12% | |||
Sprzedaż Mercedes-Benz Cars w poszczególnych segmentach* | |||||||||
Top-End | 81 800 | 95 800 | -15% | 328 200 | 328 200 | 0% | |||
Core | 281 500 | 270 600 | +4% | 1 096 800 | 1 116 600 | -2% | |||
Entry | 150 800 | 169 800 | -11% | 618 700 | 595 900 | +4% | |||
Sprzedaż Mercedes-Benz Cars w poszczególnych regionach | |||||||||
Europa** | 174 200 | 171 500 | +2% | 659 400 | 618 900 | +7% | |||
– w tym: Niemcy | 61 400 | 69 600 | -12% | 234 300 | 215 600 | +9% | |||
Azja | 227 500 | 254 000 | -10% | 963 800 | 988 200 | -2% | |||
– w tym: Chiny | 166 700 | 180 500 | -8% | 737 200 | 753 900 | -2% | |||
Ameryka Północna*** | 90 700 | 87 500 | +4% | 339 500 | 344 200 | -1% | |||
– w tym: USA | 81 300 | 77 800 | +4% | 298 000 | 300 800 | -1% | |||
reszta świata | 21 700 | 23 100 | -6% | 81 100 | 89 400 | -9% | |||
* Top-End: Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Klasa G, Klasa S, GLS, EQS, EQS SUV * Core: wszystkie warianty Klas C i E oraz EQC, EQE i EQE SUV * Entry: wszystkie warianty Klas A i B oraz EQA, EQB i smart ** Europa: UE, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia*** Ameryka Północna: USA, Kanada i MeksykWszystkie liczby zaokrąglono; dane wstępne – mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe. Począwszy od pierwszego kwartału 2023 r. przekazywane dane sprzedażowe odpowiadają sprzedaży grupy zgodnej ze sprawozdawczością finansową i prognozami Mercedes-Benz Group. |
Mercedes-Benz Vans
Światowa sprzedaż Mercedes-Benz Vans w 2023 r. wzrosła o 8%, do 447 800 sztuk, co stanowi najlepszy wynik w dotychczasowej historii. Na strategicznie ważnych rynkach Europy i Ameryki Północnej dostawy zwiększyły się, odpowiednio, o 8% (279 400 sztuk) oraz o 13% (86 400 sztuk). Tylko w USA sprzedaż urosła o 13%, osiągając rekordowy roczny poziom wynoszący 75 100 egzemplarzy, co czyni strategicznie ważne Stany Zjednoczone drugim co do wielkości rynkiem zbytu samochodów dostawczych na świecie.
Pomimo wymagającego otoczenia pojazdy Mercedes-Benz Vans cieszą się dużym popytem. Dywizja osiągnęła najlepszy jak dotąd roczny wynik w każdym segmencie: dostarczono 237 400 dużych, 178 900 średnich i 31 500 małych aut użytkowych. Sprzedaż elektrycznych pojazdów dostawczych w 2023 r. wzrosła o 51%, do około 22 700 sztuk. Szczególnie mocno rozwinął się popyt na samochody użytkowane komercyjnie (380 400 sprzedanych sztuk, +9%). W segmencie prywatnym dostarczono 67 400 egzemplarzy; wynik ten reprezentuje poziom podobny jak w 2022 r. (-1%), szczególnie ze względu na zbliżającą się w tym roku wymianę generacyjną modeli dostawczych średniej wielkości.
„W 2023 r. dywizja Mercedes-Benz Vans po raz kolejny skupiła się na osiągnięciu wysokiej jakości wzrostu sprzedaży i wzmocnieniu swojej pozycji w obszarze elektromobilności. Byliśmy w stanie zwiększyć sprzedaż i tym samym osiągnęliśmy najlepszy jak dotąd wynik za cały rok – 448 000 aut sprzedanych na całym świecie, a dostawy elektrycznych vanów wzrosły o ponad 50%. Ten skok był w szczególności napędzany przez segmenty komercyjne, na które przypada około 85% całkowitej sprzedaży. Jeśli chodzi o najbliższą przyszłość, celujemy w kolejny udany rok, zwłaszcza jeśli uwzględnić rynkowe debiuty naszych nowych samochodów dostawczych średniej wielkości i nowego eSprintera” – powiedział Klaus Rehkugler, szef Mercedes-Benz Vans ds. sprzedaży i marketingu.
Przegląd wyników sprzedaży
IV kw. 2023 r. | IV kw. 2022 r. | Zmiana w % | Cały 2023 r. | Cały 2022 r. | Zmiana w % | ||||
Mercedes-Benz Vans* | 124 300 | 122 700 | +1% | 447 800 | 415 300 | +8% | |||
– w tym: prywatne vany średniej wielkości | 15 500 | 16 600 | -7% | 60 000 | 63 700 | -6% | |||
– w tym: prywatne małe vany | 2300 | 1500 | +49% | 7400 | 4000 | +84% | |||
– w tym: komercyjne duże vany | 66 200 | 67 200 | -2% | 237 400 | 217 400 | +9% | |||
– w tym: komercyjne vany średniej wielkości | 33 900 | 30 800 | +10% | 118 900 | 111 800 | +6% | |||
– w tym: komercyjne małe vany | 6500 | 6700 | -3% | 24 100 | 18 500 | +31% | |||
– w tym: vany elektryczne | 7700 | 4700 | +63% | 22 700 | 15 000 | +51% | |||
Sprzedaż Mercedes-Benz Vans w poszczególnych regionach | |||||||||
Europa** | 81 700 | 83 200 | -2% | 279 400 | 259 400 | +8% | |||
– w tym: Niemcy | 33 900 | 40 800 | -17% | 114 000 | 113 200 | +1% | |||
Azja | 10 000 | 9200 | +8% | 42 400 | 42 500 | 0% | |||
– w tym: Chiny | 7700 | 6700 | +15% | 33 400 | 34 200 | -2% | |||
Ameryka Północna*** | 22 100 | 19 500 | +14% | 86 400 | 76 700 | +13% | |||
– w tym: USA | 19 100 | 16 700 | +14% | 75 100 | 66 400 | +13% | |||
reszta świata | 10 500 | 10 800 | -3% | 39 600 | 36 900 | +7% | |||
* prywatne vany: samochody użytkowe średniej wielkości obejmują Klasę V i model EQV; małe vany: małe samochody użytkowe obejmują Klasę T i model EQT (zużycie energii elektrycznej w cyklu miesz. WLTP: 19,3-20,7 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu miesz. WLTP: 0 g/km; zużycie energii określone na bazie Rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151/EU) * komercyjne vany: duże samochody użytkowe obejmują (e)Sprintera, samochody użytkowe średniej wielkości obejmują (e)Vito, małe samochody użytkowe obejmują (e)Citana ** Europa: UE, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia*** Ameryka Północna: USA, Kanada i MeksykWszystkie liczby zaokrąglono; dane wstępne – mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe. Począwszy od pierwszego kwartału 2023 r. przekazywane dane sprzedażowe odpowiadają sprzedaży grupy zgodnej ze sprawozdawczością finansową i prognozami Mercedes-Benz Group. |
Źródło: Mercedes-Benz