Mercedes-Benz Group – w 2023 r. sprzedaż wzrosła do 2 491 600 samochodów osobowych i dostawczych

W 2023 r., pomimo ograniczeń w łańcuchach dostaw, koncern Mercedes-Benz Group sprzedał 2 491 600 samochodów (+1,5%) – dzięki koncentracji na pożądanych autach osobowych oraz pojazdach użytkowych, a także elektryfikacji swojej floty.

„Jak pokazuje nasza ubiegłoroczna sprzedaż, samochody z segmentu Top-End, w tym Mercedes-Maybach, Klasa G i Mercedes-AMG, osiągnęły najlepsze wyniki w historii. Sprzedaż aut elektrycznych stale rośnie, a nowa Klasa E została szczególnie dobrze przyjęta przez rynek. Również dywizja Mercedes-Benz Vans odnotowała największy jak dotąd sukces sprzedażowy. W tym roku utrzymamy dynamikę rozwoju naszych produktów, w szczególności za sprawą elektrycznej Klasy G, Mercedesa-AMG GT Coupé i nowego eSprintera” – powiedział Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG.

Mercedes-Benz Cars

W 2023 r. dywizja Mercedes-Benz Cars sprzedała 2 043 800 aut. Popyt na produkty najwyższej jakości zaowocował wzrostami liczby dostaw modeli z grupy Top-End: Mercedes-Maybach o 19%, Klasy G o 11%, a sportowych maszyn Mercedes-AMG – o 4%. Łącznie pojazdy z tego segmentu znalazły 328 200 nabywców.

W 2023 r. sprzedano 60 000 dodatkowych egzemplarzy Klasy V i EQV

W czwartym kwartale, pomimo ograniczonej dostępności produktów, dostawy samochodów Mercedes-Benz Cars osiągnęły poziom 514 000 sztuk; w ujęciu kwartał do kwartału sprzedaż modeli z segmentu Top-End wzrosła w tym czasie o 17%.

W ubiegłym roku Mercedes-Maybach dostarczył o 19% więcej samochodów niż w 2022, do czego przyczyniły się wysokie wyniki zarówno GLS-a, jak i Klasy S we wszystkich kluczowych regionach. W ostatnim kwartale marka wprowadziła na rynek USA w pełni elektryczny model EQS SUV[1], który w 2024 r. trafi do innych kluczowych regionów. Na wzrost sprzedaży Mercedes-AMG w 2023 r. (+4%) składał się 76-procentowy skok popularności elektrycznych modeli o wysokich osiągach.

CES 2024 – Mercedes-Benz prezentuje technologie, które definiują swoją klasę

Dostawy Klasy G utrzymały się na wysokim poziomie i w 2023 r. ponownie wzrosły – tym razem o 11%. W tym roku producent luksusowych aut ze Stuttgartu przedstawi w pełni elektryczną Klasę G.

Klasa S pozostaje niekwestionowanym liderem swojego segmentu, utrzymując około 50-procentowy udział we wszystkich kluczowych regionach.

Mercedes-Benz Classic – start Gullwingiem w 1000 Miglia 2024 za 150 tys. euro

Całoroczna sprzedaż modeli z grupy Core w 2023 r. osiągnęła wynik 1 096 800 sztuk (-2%), głównie ze względu na wąskie gardła w łańcuchach dostaw i zmianę generacyjną Klasy E; w Chinach nowa generacja tego modelu została wprowadzona w grudniu. Dostępność nowego GLC i Klasy E na wielu rynkach była ograniczona ze względu na niedobór systemów 48 V. W całym 2023 r. sprzedaż Klasy C wzrosła o 10%.

Sprzedaż segmentu Entry w 2023 r. wyniosła 618 800 sztuk (+4%), do czego przyczynił się duży popyt na modele EQA (+57%) i EQB (+109%).

Dostawy w pełni elektrycznych samochodów osobowych Mercedes-Benz w ciągu roku wzrosły o 73%, do 222 600 sztuk, co stanowi 11% całkowitej sprzedaży (19% łącznie z hybrydami plug-in). Liczba nabywców modelu EQE Limuzyna w ujęciu globalnym skoczyła o 120%, a sprzedaż pojazdów BEV na rynku USA, między innymi za sprawą nowego EQE SUV-a, wzrosła ponad dwukrotnie (+167%).[/caption]

„Osiągnęliśmy nasz cel sprzedażowy na 2023 rok dzięki nieprzerwanemu zaufaniu klientów do naszych produktów i marki. W 2024 r. będziemy kontynuować silną pracę zespołową, aby dalej dostarczać to, co reprezentuje Mercedes-Benz: doskonałą zawartość i jakość produktu, zapewniając satysfakcję naszym klientom. Mogą oni z niecierpliwością czekać już na cyfrowe innowacje, takie jak Wirtualny Asystent MBUX prezentowany właśnie na targach CES, a także na kolejne rynkowe premiery nowej Klasy E i długo oczekiwanej elektrycznej Klasy G” – podsumowała Britta Seeger, Członkini Zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż Mercedes-Benz Cars.

Przegląd wyników sprzedaży

IV kw. 
2023 r.
IV kw.
2022 r.
Zmiana
w %
Cały 
2023 r.
Cały
2022 r.
Zmiana
w %
Mercedes-Benz Group638 300658 900-3%2 491 6002 456 000+1,5%
Mercedes-Benz Cars514 000536 200-4%2 043 8002 040 7000%
– w tym: BEV-y66 20053 500+24%240 600149 200+61%
– w tym: BEV-y osobowe Mercedes-Benz62 30047 100+32%222 600128 700+73%
– w tym: BEV-y smart fortwo/forfour39006400-39%18 10020 500-12%
Sprzedaż Mercedes-Benz Cars
w poszczególnych segmentach*
Top-End81 80095 800-15%328 200328 2000%
Core281 500270 600+4%1 096 8001 116 600-2%
Entry150 800169 800-11%618 700595 900+4%
Sprzedaż Mercedes-Benz Cars 
w poszczególnych regionach
Europa**174 200171 500+2%659 400618 900+7%
– w tym: Niemcy61 40069 600-12%234 300215 600+9%
Azja227 500254 000-10%963 800988 200-2%
– w tym: Chiny166 700180 500-8%737 200753 900-2%
Ameryka Północna***90 70087 500+4%339 500344 200-1%
– w tym: USA81 30077 800+4%298 000300 800-1%
reszta świata21 70023 100-6%81 10089 400-9%
* Top-End: Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Klasa G, Klasa S, GLS, EQS, EQS SUV
* Core: wszystkie warianty Klas C i E oraz EQC, EQE i EQE SUV
* Entry: wszystkie warianty Klas A i B oraz EQA, EQB i smart
** Europa: UE, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia*** Ameryka Północna: USA, Kanada i MeksykWszystkie liczby zaokrąglono; dane wstępne – mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe.
Począwszy od pierwszego kwartału 2023 r. przekazywane dane sprzedażowe odpowiadają sprzedaży grupy zgodnej ze sprawozdawczością finansową i prognozami Mercedes-Benz Group.

Mercedes-Benz Vans

Światowa sprzedaż Mercedes-Benz Vans w 2023 r. wzrosła o 8%, do 447 800 sztuk, co stanowi najlepszy wynik w dotychczasowej historii. Na strategicznie ważnych rynkach Europy i Ameryki Północnej dostawy zwiększyły się, odpowiednio, o 8% (279 400 sztuk) oraz o 13% (86 400 sztuk). Tylko w USA sprzedaż urosła o 13%, osiągając rekordowy roczny poziom wynoszący 75 100 egzemplarzy, co czyni strategicznie ważne Stany Zjednoczone drugim co do wielkości rynkiem zbytu samochodów dostawczych na świecie.

Pomimo wymagającego otoczenia pojazdy Mercedes-Benz Vans cieszą się dużym popytem. Dywizja osiągnęła najlepszy jak dotąd roczny wynik w każdym segmencie: dostarczono 237 400 dużych, 178 900 średnich i 31 500 małych aut użytkowych. Sprzedaż elektrycznych pojazdów dostawczych w 2023 r. wzrosła o 51%, do około 22 700 sztuk. Szczególnie mocno rozwinął się popyt na samochody użytkowane komercyjnie (380 400 sprzedanych sztuk, +9%). W segmencie prywatnym dostarczono 67 400 egzemplarzy; wynik ten reprezentuje poziom podobny jak w 2022 r. (-1%), szczególnie ze względu na zbliżającą się w tym roku wymianę generacyjną modeli dostawczych średniej wielkości.

„W 2023 r. dywizja Mercedes-Benz Vans po raz kolejny skupiła się na osiągnięciu wysokiej jakości wzrostu sprzedaży i wzmocnieniu swojej pozycji w obszarze elektromobilności. Byliśmy w stanie zwiększyć sprzedaż i tym samym osiągnęliśmy najlepszy jak dotąd wynik za cały rok – 448 000 aut sprzedanych na całym świecie, a dostawy elektrycznych vanów wzrosły o ponad 50%. Ten skok był w szczególności napędzany przez segmenty komercyjne, na które przypada około 85% całkowitej sprzedaży. Jeśli chodzi o najbliższą przyszłość, celujemy w kolejny udany rok, zwłaszcza jeśli uwzględnić rynkowe debiuty naszych nowych samochodów dostawczych średniej wielkości i nowego eSprintera” – powiedział Klaus Rehkugler, szef Mercedes-Benz Vans ds. sprzedaży i marketingu.

Przegląd wyników sprzedaży

IV kw. 
2023 r.
IV kw.
2022 r.
Zmiana
w %
Cały 
2023 r.
Cały
2022 r.
Zmiana
w %
Mercedes-Benz Vans*124 300122 700+1%447 800415 300+8%
– w tym: prywatne vany średniej wielkości15 50016 600-7%60 00063 700-6%
– w tym: prywatne małe vany23001500+49%74004000+84%
– w tym: komercyjne duże vany66 20067 200-2%237 400217 400+9%
– w tym: komercyjne vany średniej wielkości33 90030 800+10%118 900111 800+6%
– w tym: komercyjne małe vany65006700-3%24 10018 500+31%
– w tym: vany elektryczne77004700+63%22 70015 000+51%
Sprzedaż Mercedes-Benz Vans 
w poszczególnych regionach
Europa**81 70083 200-2%279 400259 400+8%
– w tym: Niemcy33 90040 800-17%114 000113 200+1%
Azja10 0009200+8%42 40042 5000%
– w tym: Chiny77006700+15%33 40034 200-2%
Ameryka Północna***22 10019 500+14%86 40076 700+13%
– w tym: USA19 10016 700+14%75 10066 400+13%
reszta świata10 50010 800-3%39 60036 900+7%
* prywatne vany: samochody użytkowe średniej wielkości obejmują Klasę V i model EQV; małe vany: małe samochody użytkowe obejmują Klasę T i model EQT (zużycie energii elektrycznej w cyklu miesz. WLTP: 19,3-20,7 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu miesz. WLTP: 0 g/km; zużycie energii określone na bazie Rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151/EU)
* komercyjne vany: duże samochody użytkowe obejmują (e)Sprintera, samochody użytkowe średniej wielkości obejmują (e)Vito, małe samochody użytkowe obejmują (e)Citana
** Europa: UE, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia*** Ameryka Północna: USA, Kanada i MeksykWszystkie liczby zaokrąglono; dane wstępne – mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe.
Począwszy od pierwszego kwartału 2023 r. przekazywane dane sprzedażowe odpowiadają sprzedaży grupy zgodnej ze sprawozdawczością finansową i prognozami Mercedes-Benz Group.

Źródło: Mercedes-Benz