Przed nami ferie zimowe. Dla wielu rodzin to okres wyjazdów, często w miejsca położone daleko od domu i w górach. Ze względu na porę roku podróże te mogą być nie tylko długie, ale również męczące. Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia awarii samochodu lub innych nieprzyjemnych zdarzeń, warto poświęcić trochę czasu na sprawdzenie i przygotowanie auta.
Złe warunki pogodowe bardzo szybko obnażają wszelkie usterki pojazdu. Dlatego szczególnie w okresie zimowym duże znaczenie ma odpowiedni serwis lub wymiana części wpływających na bezpieczeństwo jazdy. Przed wyjazdem na narty lub w góry dobrze jest sprawdzić swoje auto i skontrolować opony, hamulce, akumulator, światła, płyn chłodniczy czy płyn do spryskiwaczy.
Opony zimowe poprawiają przyczepność i prowadzenie pojazdu w niskich temperaturach i na śliskiej nawierzchni, dlatego powinno się je zakładać już pod koniec jesieni. Jeśli tak się nie stało, wyjazd na ferie to ostatni moment na taki ruch. Szczególnie, że są one obowiązkowe w niektórych krajach popularnych wśród narciarzy, takich jak Austria, Włochy, Słowacja, Czechy. Przed podróżą należy skontrolować stan i głębokość bieżnika oraz ciśnienie w oponach.
Innym elementem samochodu mającym duże znaczenie dla bezpieczeństwa są hamulce. Warto regularnie kontrolować stan układu hamulcowego, a w razie konieczności zlecać wymianę zużytych tarcz i klocków hamulcowych profesjonalnemu warsztatowi. Zawsze należy pamiętać też o wpływie śniegu i lodu na skuteczność hamowania.
Hamowanie w warunkach zimowych
Droga hamowania na śniegu i lodzie może wydłużyć się nawet 10-krotnie. Bezpieczeństwo zatrzymywania się na śliskiej nawierzchni może zwiększyć układ przeciwdziałający blokowaniu kół (ABS), ale trzeba wiedzieć, jak z niego korzystać. Podczas gwałtownego lub awaryjnego hamowania i jednoczesnego wykonywania ruchów kierownicą należy wcisnąć sprzęgło. Drgania pedału hamulca oznaczają, że nawierzchnia drogi jest śliska i układ ABS działa.
– Podczas jazdy w zimowych warunkach dobrze jest przewidywać możliwe niebezpieczeństwa i być gotowym na wcześniejsze hamowanie. Zalecane jest hamowanie jednostajnie, z delikatnym naciskaniem na pedał hamulca. Warto przestawić się na puszczanie gazu wcześniej niż zazwyczaj. Dobrze jest unikać poślizgów i hamowania na łuku drogi lub w zakrętach, a także pamiętać o trzymaniu obydwu rąk na kierownicy. Na mokrych nawierzchniach należy unikać hamowania silnikiem i uruchamiać hamulce z wyczuciem, tak, by uniknąć blokowania kół – radzi Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, do której należy marka Textar.
Jak wynika ze statystyk, 95% kolizji powodowanych jest utratą kontroli nad pojazdem. Dlatego w trudnych warunkach drogowych kierowca powinien odpowiednio dopasować swój styl jazdy, by poradzić sobie ze śniegiem lub lodem na nawierzchni. Podczas ruszania warto upewnić się, że przednie koła skierowane są na wprost. W miarę możliwości dobrze jest ruszać z drugiego biegu i unikać wysokich obrotów silnika. W trakcie podróży zalecane jest utrzymywanie przynajmniej czterosekundowego odstępu od poprzedzającego samochodu i używanie wysokich biegów, co ułatwia zachowanie kontroli nad pojazdem.
Bezpieczna podróż i parkowanie
Jazda w warunkach zimowych może powodować zwiększenie zużycia paliwa nawet o 43%. Brak paliwa to jedna z najczęstszych przyczyn niespodziewanej przerwy w podróży. Praktyka pokazuje, że sytuacja taka może przydarzyć się nie tylko początkującym kierowcom. Dlatego podczas wyjazdu na zimowe ferie warto starać się, by zbiornik paliwa był napełniony przynajmniej do połowy. W przypadku dłuższej podróży dobrym pomysłem jest zaplanowanie przerw na tankowanie paliwa. Można je połączyć z przydatnymi postojami na odpoczynek.
W miejscu docelowym warto zaparkować tak, by pozostawiony samochód nie stwarzał zagrożenia. Szczególnie zimą, gdy szybko robi się ciemno, a pojazd może zostać zasypany śniegiem, miejsce parkowania należy wybrać w sposób przemyślany. Rutyną każdego kierowcy powinno stać się dbanie o widoczność jego auta. Przed rozpoczęciem dłuższej podróży należy sprawdzić poprawność działania wszystkich świateł. W przypadku auta niewyposażonego w światła LED, dobrze jest wozić ze sobą zapasowe żarówki. Za granicą bywają one obowiązkowe, nawet w przypadku przejazdu przez dany kraj.
50. rocznica Rekordów Polskiego Fiata – rekordowi kierowcy znów razem (relacja)
Przed uruchomieniem silnika i startem obowiązkowe jest usunięcie śniegu i lodu ze wszystkich szyb, reflektorów, lamp, ale też dachu i maski. Za jazdę nieodśnieżonym samochodem w Polsce grozi mandat do nawet 3 tysięcy złotych i 12 punktów karnych.
W trudnych warunkach pogodowych dla uzyskania maksymalnej widoczności zamiast świateł do jazdy dziennej należy używać świateł mijania. Do mycia szyby nie należy używać zwykłej wody, ponieważ szybko zamarznie. Warto zadbać więc o zapas zimowego płynu do spryskiwaczy. Natomiast do oczyszczania oblodzonej szyby nie wolno sięgać po gorącą wodę, bo może to spowodować pęknięcie szyby.
Przegląd samochodu w profesjonalnym warsztacie
Przy złej pogodzie, wzrasta ryzyko niespodziewanej przerwy w podróży. Dlatego duże znaczenie ma odpowiednie przygotowanie się na najgorsze oraz spakowanie wyposażenia awaryjnego. Warto, by w przypadku zimowej wyprawy w aucie znalazły się: koc i rękawice, odmrażacz i płyn do spryskiwaczy, w pełni naładowany telefon lub ładowarka, kamizelka odblaskowa, apteczka pierwszej pomocy, przekąski i gorące napoje, odblaskowy trójkąt ostrzegawczy. Jadąc w góry, warto rozważyć zabranie łańcuchów na koła, saperki lub worka z piaskiem.
Zimowe wycieczki czy codzienna jazda w tym okresie wcale nie muszą być przykrym doświadczeniem. Aby uniknąć najbardziej powszechnych problemów z autem, warto z odpowiednim wyprzedzeniem umówić się u zaufanego mechanika w profesjonalnym warsztacie na przegląd samochodu przygotowujący go do zimy lub planowanego w tym czasie wyjazdu. W przypadku opon oraz kluczowych części, jak tarcze i klocki hamulcowe, wystarczy wybierać produkty o wysokiej jakości, zapewniające przyczepność oraz skuteczne i komfortowe hamowanie.
– Należy też pamiętać o okresowej kontroli płynu hamulcowego pracującego w samochodzie. To ciecz higroskopijna, która pochłania wilgoć i z czasem traci swoje właściwości. Dlatego zalecamy regularne sprawdzanie stan płynu hamulcowego za pomocą dostępnego w warsztacie testera płynu. Jeśli nie ma, takiej możliwości, warto sprawdzić jaki jest poziom płynu hamulcowego w układzie oraz kiedy był on wymieniany. Płyn hamulcowy bezpośrednio odpowiada za skuteczność i poprawność działania systemów wspomagających hamowanie. Gdy płyn hamulcowy chłonie wilgoć, pogarszają się jego parametry, dlatego należy go wymieniać co dwa lata lub 60 tysięcy km – przypomina Przemysław Przymuszała z firmy TMD Friction, do której należy marka Textar.
Źródło: ConTrust Communication / Textar