Mercedes-AMG prezentuje CLE 53 4MATIC+ Coupé, który wyostrza i na nowo definiuje segment coupé o wysokich osiągach. Sportowy i elegancki zarazem, nowy dwudrzwiowy model łączy to, co najlepsze z dwóch światów: zwrotność i sportowy charakter Klasy C z przestronnością oraz statusem Klasy E.
Sześciocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 3,0 litrów, z podwójnym doładowaniem realizowanym przez turbosprężarkę oraz dodatkową sprężarkę elektryczną, został gruntownie zmodyfikowany i obecnie wytwarza moc 330 kW (449 KM). Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 560 Nm (600 Nm z funkcją overboost, przez 12 sekund). Rozrusznik zintegrowany z alternatorem na krótko dostarcza dodatkowe 17 kW (23 KM) mocy i 205 Nm momentu obrotowego. Zasila również 48-woltową pokładową instalację elektryczną. Techniczna specyfikacja obejmuje także skrzynię biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+.
Nowy Mercedes-AMG CLE ma profil typowy dla coupé Mercedesa: długą maskę z dwoma potężnymi przetłoczeniami, mocno pochyloną przednią szybę i wydłużoną płaszczyznę dachu, opadająca ku tyłowi. Cofnięta kabina ze spłaszczoną tylną szybą łączy się tu z krótkim, sportowym tyłem.
Przedni pas pochylony w stylu rekiniego nosa otrzymał specyficzną dla AMG osłonę chłodnicy oraz smukłe LED-owe lampy. Na życzenie dostępne są reflektory DIGITAL LIGHT, także z funkcją projekcji. Ich dynamiczny wygląd podkreślają elipsy świateł do jazdy dziennej oraz niebieskie akcenty. Efektowny przedni zderzak został wyprofilowany na kształt litery A. Duży wlot w połączeniu z bocznymi otworami zapewnia wysoki przepływ powietrza. Poszerzone przednie i tylne błotniki, szeroki rozstaw kół (w porównaniu do modeli Mercedes-Benz: +58 mm z przodu, +75 mm z tyłu) oraz 19-calowe obręcze nadają nowemu coupé AMG potężny wygląd. Opcjonalnie dostępne są felgi o średnicy 20 cali.
Muskularny tył charakteryzuje się płynnymi powierzchniami, gładkimi łączeniami i dwuczęściowymi lampami LED z trójwymiarowymi kloszami. Te ostatnie łączy ciemnoczerwony element dekoracyjny, który podkreśla wizualną szerokość tyłu. Uwagę zwracają także okrągłe, podwójne końcówki układu wydechowego, harmonijnie wkomponowane w tylny zderzak. Ich wzornictwo w bocznej części korzystnie wpływa na aerodynamikę, usprawniając przepływ powietrza wokół nadkoli. Subtelny spojler na pokrywie bagażnika jest seryjnie lakierowany na kolor nadwozia, ale w ramach pakietu AMG Night może być czarny.
Opcjonalny pakiet optyczny AMG oferuje szereg innych sportowych akcentów, w tym dodatkowe elementy zderzaków, masywniejszy spojler na klapie bagażnika oraz płytę dyfuzora pomiędzy końcówkami wydechu. Jeszcze dalej posuniętą indywidualizacją umożliwiają pakiety AMG Night oraz AMG Carbon.
Wnętrze ze specyficznymi wyświetlaczami
Kabina wita podróżujących unikalnym wyposażeniem, ekskluzywnymi materiałami i najnowszej generacji systemem informacyjno-rozrywkowym MBUX. Wzrok przyciągają wolnostojący, cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12,3 cala, skierowany w stronę kierowcy centralny ekran o przekątnej 11,9 cala w przyjaznym portretowym formacie, a także dynamiczne oświetlenie otoczenia w 64 kolorach do wyboru, które biegnie przez całą deskę rozdzielczą oraz panele drzwi.
Kolejną atrakcją są fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, obszyte syntetyczną skórą ARTICO i czarną mikrofibrą MICROCUT z grafiką AMG oraz kontrastowymi czerwonymi przeszyciami. Łączą one sportowy charakter z obfitym podparciem bocznym. Wnętrze zwraca także uwagę czerwonymi pasami bezpieczeństwa i błyszczącymi wykończeniami z włókna węglowego. Na życzenie dostępne są liczne tapicerki ze skóry oraz skóry nappa, z herbem AMG wytłoczonym na przednich zagłówkach.
Jako opcje oferowane są także fotele AMG Performance, z jeszcze wydatniejszym podparciem bocznym. Pionowe otwory w oparciach stanowią nie tylko atrakcyjny akcent wizualny, ale pozwalają też ograniczyć masę i zapewniają lepszą wentylację pleców. W połączeniu ze skórą nappa są wykończone w kontrastowym kolorze.
Kierownica AMG Performance z podwójnymi ramionami
Standardowa, spłaszczona u dołu kierownica AMG Performance z podwójnymi ramionami imponuje intuicyjną logiką obsługi. Przyciski AMG z efektownymi wyświetlaczami umożliwiają sterowanie ważnymi funkcjami i trybami jazdy.
Zestaw wskaźników oferuje kilka interfejsów do wyboru: klasyczny, sportowy oraz ekskluzywną dla AMG grafikę Supersport, z centralnie umieszczonym okrągłym obrotomierzem i poziomymi wskaźnikami, które tworzą wrażenie głębi. Za pomocą menu AMG kierowca ma dostęp do różnych specjalnych widoków, takich jak dane silnika, wskaźnik aktualnego biegu, rozgrzewka, przeciążenia czy pomiar czasu.
Rzędowy sześciocylindrowy silnik z rozrusznikiem zintegrowanym z alternatorem i dodatkową elektryczną sprężarką
Nowy CLE 53 4MATIC+ wykorzystuje wszechstronnie unowocześnioną wersję 3,0-litrowego, sześciocylindrowego rzędowego silnika turbo M 256. Zmodernizowana generacja jednostki, znana jako M 256M, cechuje się przede wszystkim zoptymalizowanymi komorami spalania z przeprojektowanymi kanałami dolotowymi i wydechowymi, nowymi pierścieniami tłokowymi, zoptymalizowanym wtryskiem oraz nową turbosprężarką. W połączeniu z dodatkową sprężarką elektryczną zapewnia to wzrost ciśnienia doładowania o 0,4 bara, do 1,5 bara – a tym samym wyższy moment obrotowy, o wartości 560 Nm w trybie pracy ciągłej i 600 Nm w trybie overboost (przez maksymalnie 12 sekund).
Jednak ważniejsze od wartości momentu obrotowego są jego dostępność i reakcje silnika. Odpowiada za to udoskonalona, dodatkowa sprężarka elektryczna. Teraz może ona pracować niemal nieprzerwanie przez dłuższy czas – co kierowcy szczególnie odczuwają w zakresie średnich prędkości obrotowych. Pozwoliło to powiększyć klasyczną turbosprężarkę i podnieść jej maksymalną wydajność.
Mercedes-AMG oraz IWC Schaffhausen przedstawiają zegarek Big Pilot’s Watch AMG G 63
Jednocześnie klienci korzystają ze zwiększonej efektywności, która wzrosła zwłaszcza przy pracy z pełnym obciążeniem. Przyczynia się do tego również nowa generacja rozrusznikoalternatora (ISG), zintegrowanego z obudową skrzyni biegów. Jako główny moduł 48-woltowej instalacji elektrycznej pełni on nie tylko funkcję generatora prądu, lecz odpowiada też za realizację funkcji hybrydowych. Należą do nich: krótkotrwałe zwiększenie mocy o 17 kW (23 KM) i momentu obrotowego o 205 Nm (tzw. funkcja boost), a także rekuperacja, zmiana punktu obciążenia, żeglowanie oraz niemal niezauważalne uruchomienie silnika w ramach działania funkcji start-stop.
Dzięki opcjonalnemu pakietowi kierowcy AMG prędkość maksymalną, elektronicznie ograniczoną do 250 km/h, można zwiększyć do 270 km/h. Do mocy i osiągów CLE 53 Coupé dostosowano wysokowydajny układ hamulcowy AMG: na przedniej osi zastosowano perforowane i wewnętrznie wentylowane tarcze o wymiarach 370 x 36 mm z czterotłoczkowymi stałymi zaciskami oraz napisem AMG, a na tylnej – wentylowane wewnętrznie tarcze o wymiarach 360 x 26 mm z jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi.
Krótkie czasy przełączania, wysoka efektywność: przekładnia AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Rzędowy silnik o pojemności 3,0 litrów współpracuje ze skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, która imponuje krótkimi czasami zmiany biegów, szybką reakcją, funkcją podwójnego wysprzęglenia oraz możliwością dokonywania wielokrotnych redukcji. Zmiana biegu na wyższy lub niższy następuje natychmiast. Przekładnia odpowiada bardzo spontanicznie, zwłaszcza w trybie jazdy Sport+ oraz w programie manualnym. Rozpiętość charakterystyki skrzyni sięga od dynamicznego przyspieszania do oszczędnego stylu jazdy, w zależności od wybranego trybu.
Charakterystyka na wyciągnięcie ręki: AMG DYNAMIC SELECT
Pięć programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: Smoothness, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual pozwala definiować charakterystykę nowych wariantów 53 za dotknięciem palca – od efektywnej i wygodnej aż po zdecydowanie sportową. Modyfikowane są tu ważne parametry, takie jak reakcja silnika, zachowanie przekładni oraz praca podwozia i układu kierowniczego. Niezależnie od wyboru trybu jazdy AMG DYNAMIC SELECT kierowca może przejść bezpośrednio do trybu ręcznego i zmieniać biegi wyłącznie za pomocą galwanizowanych manetek przy kierownicy. W razie potrzeby można osobno skonfigurować charakterystykę zawieszenia.
Z programami jazdy AMG DYNAMIC SELECT zintegrowano system kontroli dynamiki jazdy AMG DYNAMICS. Dostępne poziomy – Basic, Advanced oraz Pro – wpływają na strategie sterowania kontrolą stabilności ESP® i/lub napędem na wszystkie koła. Na podstawie zachowań kierowcy oraz danych z czujników inteligentna kontrola przewiduje pożądane reakcje pojazdu. Rozpiętość sięga się od zachowania wyjątkowo stabilnego po bardzo dynamiczne, zapewniając bardziej komfortowe lub szczególnie sportowe wrażenia z jazdy. Funkcje AMG DYNAMICS można także wybierać bezpośrednio, za pomocą przycisków na kierownicy AMG. Zarówno modyfikowalne cechy pojazdu, jak i opcje wyposażenia pozwalają na uzyskanie zróżnicowanego charakteru, w zależności od indywidualnych wymagań kierowcy.
W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+
Seryjnie montowany w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ łączy optymalną przyczepność, zapewniającą przyjemność z ofensywnej jazdy, z wysokim poziomem bezpieczeństwa w każdych warunkach: na suchej, mokrej lub śliskiej nawierzchni. Przejście z tylnego napędu na układ 4×4 i odwrotnie następuje w sposób ciągły, ponieważ inteligentne sterowanie jest zintegrowane z architekturą systemową całego pojazdu. Podczas spokojnej jazdy i w sytuacjach, gdy napęd na wszystkie koła nie jest wymagany, przednia oś zostaje całkowicie odłączona, co zwiększa efektywność. Począwszy od programu ESP Sport konfiguracja koncentruje się napędzie kół tylnej osi, a w trybie Drift nowy Mercedes-AMG CLE Coupé w całym zakresie prędkości jest zaprogramowany jako samochód z napędem na tylne koła.
Niezależne zawieszenie AMG RIDE CONTROL zapewnia wysoką dynamikę jazdy
Opracowane w Affalterbach podwozie AMG RIDE CONTROL oferuje pewniejsze, bardziej neutralne zachowanie na zakrętach i lepszą przyczepność. Stalowe zawieszenie ze szczególnie sportowym zestrojeniem sprężyn i amortyzatorów oraz adaptacyjną regulacją tłumienia łączy doskonałą dynamikę jazdy z wysokim komfortem. Resorowanie każdego koła dostosowuje się do aktualnych warunków drogowych. Odbywa się to szybko i precyzyjnie dzięki zastosowaniu osobnych zaworów dla faz ugięcia i odbicia. Ponadto kierowca ma wybór jednej z trzech krzywych charakterystyki tłumienia: Comfort, Sport oraz Sport+. Efekt: zauważalne rozróżnienie pomiędzy wysokim komfortem na długich dystansach a sportową dynamiką jazdy.
Progresywny układ kierowniczy AMG i standardowa skrętna tylna oś
Również praca układu kierowniczego przyczynia się do zwiększenia dynamiki i komfortu. CLE 53 4MATIC+ Coupé oferuje parametryczny układ kierowniczy AMG z trzema trybami pracy. Manewrowanie i parkowanie wymaga stosunkowo niewielkiego wysiłku. Przy wyższych prędkościach kierowca otrzymuje jeszcze więcej informacji zwrotnych dzięki odpowiednio dostosowanej charakterystyce, szczególnie w ustawieniach zawieszenia Sport oraz Sport+.
Standardowa specyfikacja obejmuje skrętną tylną oś. Do prędkości 100 km/h (zmienna wartość w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS) tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do przednich, pod kątem maksymalnie 2,5 stopnia. Prowadzi to do wirtualnego skrócenia rozstawu osi i skutkuje znacznie większą zwrotnością. Po przekroczeniu 100 km/h (zmienna wartość w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS) tylne koła skręcają się równolegle do przednich – maksymalnie do 0,7 stopnia. Takie wirtualne zwiększenie rozstawu osi pozytywnie wpływa na stabilność jazdy: pozwala szybciej budować siłę poprzeczną przy zmianie kierunku, dzięki czemu samochód może bardziej bezpośrednio reagować na polecenia ze strony układu kierowniczego. Charakterystyka skrętnej tylnej osi zależy od wybranego trybu jazdy AMG DYNAMIC SELECT.
Pakiet AMG DYNAMIC PLUS
Jeszcze bardziej emocjonujące wrażenia z jazdy zapewnia opcjonalny pakiet AMG DYNAMIC PLUS, obejmujący elementy ukierunkowane na sportowy charakter i wysokie osiągi. Należą do nich m.in.: program jazdy RACE z trybem Drift, kierownica AMG Performance obszyta mikrofibrą MICROCUT oraz lakierowane na czerwono zaciski hamulcowe z napisem AMG. Aktywne mocowania silnika zapewniają wysoką rozpiętość pomiędzy komfortowym i wyczynowym połączeniem jednostki napędowej z nadwoziem.
Podstawowe dane techniczne
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé | ||
Silnik | R6, turbosprężarka i sprężarka elektryczna | |
Pojemność skokowa | cm3 | 2999 |
Moc maksymalna | kW/KM | 330/449 |
przy | obr./min | 5800-6100 |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 560 (600 z overboostem) |
przy | obr./min | 2200-5000 |
Moc maksymalna – ISG | kW/KM | 17/23 |
Maksymalny moment obrotowy – ISG | Nm | 205 |
Napęd | w pełni zmienny napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC+ | |
Skrzynia biegów | AMG SPEEDSHIFT TCT 9G | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 4,2 |
Prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie) | km/h | 250 (w opcji – 270) |
Źródło: Mercedes-Bemz