Teraz Toyota rozszerza gamę Yarisa Cross o nową hybrydę o większej mocy i lepszej dynamice. Auto zyska też uaktualnione systemy wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym najnowszą generację Toyota Safety Sense. W modelu debiutują też nowe cyfrowe zegary, najnowszy system multimedialny Toyota Smart Connect, a samochód może być obsługiwany przy pomocy cyfrowego kluczyka.
Toyota Yaris Cross, podobnie jak Yaris hatchback, otrzyma nowy napęd hybrydowy piątej generacji o nazwie Hybrid 130. Układ z 1,5-litrowym silnikiem ma nową przekładnię oraz większy i mocniejszy silnik elektryczny MG1. Wraz z ulepszeniem jednostki sterującej mocą (PCU) pozwoliło to zwiększyć moc o 14% ze 116 KM/85 kW do 132 KM/97 kW. Jednocześnie zwiększono moment obrotowy silnika elektrycznego MG2 w całym zakresie obrotów, a maksymalny moment obrotowy wzrósł o 30% ze 141 do 185 Nm.
Te zmiany przekładają się nie tylko na lepsze przyspieszanie od 0 do 100 km/h, ale też na większą elastyczność auta, co jest ważne w trakcie wyprzedzania. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h o pół sekundy szybciej (10,7 s), krótszy o 0,4 sekundy jest czas przyspieszenia od 80 do 120 km/h (8,9 s). Zmiany te nie wpłynęły znacząco na emisje CO2. Yaris Cross wciąż jest liderem segmentu z wynikiem 103-122 g/km.
Zwiększenie mocy poprawiło też wrażenia z jazdy. Auto szybciej reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia, lepiej się rozpędza i prowadzi się dynamicznie, co będzie miało znaczenie zarówno w ruchu miejskim, jak i podczas podróży po drogach szybkiego ruchu. Yaris Cross prowadzi się przyjemnie także dzięki platformie GA-B, która charakteryzuje się nisko położonym środkiem ciężkości oraz wysoką sztywnością nadwozia. Nowy napęd będzie dostępny w wyższych wersjach wyposażenia, w tym GR SPORT oraz nowej Premiere Edition. Dotychczasowy napęd hybrydowy o mocy 116 KM będzie oferowany w Yarisie Cross równolegle.
Nowy Yaris Cross zyskał lepsze wygłuszenia, żeby ograniczyć hałas i wibracje układu napędowego. W kwestii dźwięku silnika ulepszono wyciszenie w czterech aspektach. Do lewego mocowania silnika dodano amortyzator dynamiczny, zamontowano też rezonator na dolocie. Wygłuszenie deski rozdzielczej zmieniono z jednowarstwowego na trójwarstwowe, a dodatkową warstwę filcu dodano w jej górnej części. Żeby lepiej radzić sobie z hałasem drogowym oraz opływającym powietrzem zastosowano grubszą przednią szybę oraz szyby boczne.
Nowy Yaris Cross otrzymał ulepszone i rozbudowane multimedia, które ułatwiają korzystanie z samochodu, umożliwiają jego personalizację, a także oferują jeszcze większą liczbę funkcji. Yaris Cross jest liderem segmentu jeśli chodzi o rozmiar wyświetlaczy. W zależności od wersji przed kierowcą umieszczono 7-calowy wyświetlacz na tablicy wskaźników lub 12,3-calowy wirtualny kokpit, a ekran systemu multimedialnego ma przekątną 9- lub 10,5 cala.
12,3-calowe cyfrowe zegary wyraźnie prezentują najważniejsze informacje w każdych warunkach oświetleniowych. Kierowca może dopasować ich układ korzystając z czterech opcji: Smart, Casual, Sporty i Tough. W wersjach Active, Comfort i Style jest 7-calowy, kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników, a w wersjach Executive, GR SPORT oraz Premiere Edition standardem jest 12,3-calowy wirtualny kokpit.
Standardem w nowym Yarisie Cross jest system multimedialny Toyota Smart Connect, który jest intuicyjny, pracuje szybko i ma zwiększoną moc obliczeniową. Nawigacja oparta jest na chmurze, a informacje o ruchu drogowym są przekazywane na bieżąco. Inteligentny asystent głosowy wywoływany komendą „Hej Toyota” został zaprogramowany tak, by rozumieć naturalną mowę, w tym takie komunikaty jak np. „Hej Toyota, jest mi zimno” i reaguje na nie poprzez podniesienie temperatury wnętrza. Ponadto samochód łączy się bezprzewodowo ze smartfonami przy pomocy interfejsów Apple CarPlay i Android Auto.
Yaris Cross tak jak Yaris hatchback będzie dostępny z cyfrowym kluczykiem. Połączony z aplikacją MyToyota umożliwia korzystanie z auta przy pomocy smartfona nawet pięciu użytkownikom. Cyfrowy kluczyk otwiera i zamyka samochód, a także go uruchamia bez konieczności wyciągania telefonu z torebki czy kieszeni.
Cyfrowy kluczyk jest kompatybilny ze smartfonami z systemami operacyjnymi Apple i Android. W wersji GR SPORT i Premiere Edition będzie oferowany w standardzie z roczną subskrypcją w cenie auta.
Aplikacja MyToyota oferuje też inne przydatne funkcje jak m.in. zdalne otwieranie i zamykanie auta, nagrzanie lub schłodzenie wnętrza przed podróżą czy aktywowanie świateł awaryjnych, by odnaleźć swojego Yarisa Cross na zatłoczonym parkingu.
Obecna generacja Yarisa hatchback wyznacza standardy pod kątem bezpieczeństwa w kategorii miejskich samochodów ze względu na systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego oferowane w standardzie. W Yarisie Cross zastosowano ten sam zestaw systemów bezpieczeństwa, wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym najnowszą generację Toyota Safety Sense. Dzięki modułowi DCM multimedia, a także systemy Toyota Safety Sense auta można aktualizować metodą over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie.
Yaris Cross zyskał nową kamerę oraz nowe radary, które mają lepsze parametry i dzięki temu wykrywają większą liczbę niebezpiecznych sytuacji. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) może teraz wykryć potencjalne zderzenie czołowe, a także większą liczbę obiektów, które mogą znaleźć się na drodze auta jak piesi, rowerzyści czy od teraz też motocykliści. Yaris Cross ma teraz też funkcję ograniczenia przyspieszenia, które włączy się w sytuacji zagrożenia zderzeniem z poprzedzającym autem.
Układ Proactive Driving Assist (PDA) pomaga uniknąć kolizji przy niskich prędkościach. Wspomaganie hamowania zapewnia łagodne zwalnianie, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia w związku z wolniej jadącym poprzedzającym autem lub zbliżając się do zakrętu. Drugim elementem jest wspomaganie kierowania, które rozpoznaje zakręty i pomaga wykonać płynny manewr.
Nowy układ Emergency Driving Stop System (EDSS) pomoże, gdy kierowca zasłabnie, o ile aktywowany jest układ LTA. Jeśli system wykryje, że przez określony czas kierowca nie wykonał żadnego ruchu kierownicą, nie dotykał hamulca i pedału przyspieszenia, włączy ostrzeżenie dźwiękowe. Jeśli nadal nie będzie reakcji, auto bezpiecznie się zatrzyma, włączy światła awaryjne, a drzwi zostaną odblokowane.
Yarisa Cross może być wyposażony w układ Safe Exit Assist (SEA), który ostrzeże przed otwarciem drzwi w razie ryzyka kolizji z nadjeżdżającym z tyłu autem lub rowerzystą. Z kolei układ RSRS (Rear Seat Reminder System) przypomni o sprawdzeniu tylnych foteli przed wyjściem z pojazdu.
W nowym Yarsie Cross zastosowano ulepszony aktywny tempomat adaptacyjny (ACC), który wyposażono także w funkcję uniemożliwienia niebezpiecznego manewru wyprzedzania z niewłaściwej strony, a układ Preliminary Deceleration/Turn Signal Linked Control pomaga kierowcy wrócić na pas ruchu z odpowiednią prędkością i zachowując odpowiedni dystans od innych pojazdów.
System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) teraz jest w stanie wykryć, czy kierowca próbuje ominąć jakąś przeszkodę czy inny pojazd i włącza ostrzeżenie. Asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) został ulepszony, a układ rozpoznawania znaków (RSA) potrafi dostosować prędkość auta do tej na znakach.
Pełnię możliwości nowego Yarisa Cross prezentuje wersja Premiere Edition, która wyróżnia się nowym, dwukolorowym malowaniem nadwozia z lakierem Urban Khaki dostępnym tylko w tym wariancie. Paleta dwukolorowych nadwozi obejmuje też opcje bi-tone z lakierami Platinum White Pearl oraz Silver Metalic. Dla wersji Premiere Edition zarezerwowane są pięcioramienne, 18-calowe felgi aluminiowe pomalowane na ciemnoszary kolor. We wnętrzu tej odmiany do nowego, zielonego lakieru nawiązują przeszycia oraz elementy ozdobne deski rozdzielczej i drzwi.
Auto zyskało też nowe wzory tapicerek, a dolna część deski rozdzielczej ma miękkie obicie w każdej wersji. Do palety lakierów dołączył Juniper Blue.
Źródło: Toyota
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…