Porsche modernizuje swoją główną fabrykę w Stuttgarcie-Zuffenhausen, przeprowadzając szeroko zakrojone prace konstrukcyjne i rozbudowę istniejących obiektów. W przyszłości elektryczne samochody sportowe nowej generacji z gamy 718 będą produkowane na tradycyjnej linii montażowej dwudrzwiowych aut sportowych Porsche – i to obok modeli z silnikiem typu bokser. Producent inwestuje w prace budowlane około 250 milionów euro.
„60 lat Porsche 911 i 75-lecie samochodów sportowych Porsche: ten podwójny jubileusz sprawia, że to wyjątkowy rok w historii Porsche. Rekonstrukcja i rozbudowa obiektów odpowiadających za produkcję samochodów sportowych na terenie naszej głównej fabryki stanowi ważny kamień milowy dla zakładów w Stuttgarcie-Zuffenhausen” – powiedział Albrecht Reimold, członek zarządu Porsche AG ds. produkcji i logistyki. „Modernizacje pozwolą zwiększyć wydajność, zapewnić najwyższe standardy jakości oraz połączyć produkcję samochodów sportowych z silnikiem spalinowym i elektrycznym. Dzięki temu rozpoczniemy nowy rozdział w budowie sportowych aut w kontekście inteligentnej fabryki przyszłości”.
Album o Porsche – niezwykła publikacja
W trakcie prac konstrukcyjnych modernizację przejdą liczne systemy produkcji samochodów sportowych. Odzwierciedla to rozwój procesu produkcyjnego. Dwudrzwiowe modele, podobnie jak w pełni elektryczny Taycan, są teraz wytwarzane z wykorzystaniem najnowocześniejszych pojazdów sterowanych automatycznie. Cel: zwiększenie wydajności i elastyczności procesu produkcyjnego Porsche. Produkcja została także wzbogacona o kolejne stanowiska do badań jakości w strefie montażu pojazdów, dodatkową powierzchnię logistyczną oraz nowe regały wysokiego składowania. Równocześnie montaż elektrycznego układu napędowego dla nowego, zasilanego prądem Porsche Macan jest integrowany z istniejącą fabryką silników.
Jazda autonomiczna – produkcja samochodów sportowych z użyciem pojazdów sterowanych automatycznie
Aby zintegrować nowe etapy produkcji, Porsche zwiększyło obszar linii produkcyjnej swoich dwudrzwiowych aut sportowych w głównej fabryce. Podobnie jak w przypadku elektrycznego Porsche Taycan do użytku wprowadzono tu pojazdy sterowane automatycznie (AGV) najnowszej generacji. Zastąpią one klasyczną linię montażową, tworząc elastyczną linię Flexiline, umożliwiając prowadzenie jeszcze bardziej zróżnicowanego procesu produkcyjnego – co jest szczególnie korzystne z punktu widzenia przyszłej mieszanej produkcji samochodów z silnikami spalinowymi oraz z elektrycznymi układami napędowymi na jednej linii.
Zaawansowany przepływ pracy w produkcji – nowo zintegrowane punkty kontroli jakości
W ramach produkcji Porsche jeszcze bardziej dopracowało zarządzanie jakością w strefie montażu sportowych aut – obejmuje to nowe procesy montażowe, a także nowo utworzone stanowiska kontroli jakości. Zgodnie z zasadami podejścia „jakość za pierwszym razem”, z małymi pętlami kontrolnymi, w procesie produkcyjnym zintegrowano ujednolicone punkty kontroli jakości i zatwierdzania. Zarządzanie poszczególnymi punktami kontrolnymi wzdłuż linii montażowej rozpoczyna się na końcu procesu montażu. Aby zapewnić optymalne inspekcje samochodów, m.in. zainstalowano nowy świetlik i odpowiednio dostosowano wybrane procesy.
Porsche Panamera – nowa, skupiona na kierowcy koncepcja wnętrza
W wyniku niedawnych prac konstrukcyjnych dalszy odcinek sekcji wykończenia wyróżnia się teraz bardziej przejrzystą organizacją procesów i udoskonalonymi procedurami testowymi. W związku z tym przeprowadzono szereg prac, takich jak przystosowanie stanowisk do realizacji testów akustycznych do wymagań samochodów elektrycznych. Ponadto kompleksowo zmodernizowano stanowiska do kontroli szczelności i powierzchni.
Elementy układanki – rozbudowa logistyki nadwoziowni i nowe regały wysokiego składowania
Od 2022 r. producent samochodów sportowych ze Stuttgartu-Zuffenhausen powiększa powierzchnię logistyczną na potrzeby nadwoziowni – korzystając z nowego budynku na terenie dawnego Porsche Centrum przy Porscheplatz, tuż obok Muzeum Porsche. Po jego ukończeniu, zaplanowanym na 2025 rok, ustawione na dwóch piętrach regały wysokiego składowania będą mogły zaopatrywać w części nadwoziownię, która odpowiada za produkcję Porsche Taycan oraz dwudrzwiowych samochodów sportowych. We wrześniu 2023 r. otwarto nowy regał wysokiego składowania, który jest już wykorzystywany do magazynowania różnych komponentów dla całej montażowni. Magazyn części jest w pełni zautomatyzowany i ma kubaturę ok. 35 tys. metrów sześciennych. Odpowiada to 40 650 miejsc magazynowych na palety i kontenery.
Elektryfikacja – montaż jednostek elektrycznych dla nowego Porsche Macan zintegrowany z fabryką silników
Od 2016 r. w fabryce w Stuttgarcie-Zuffenhausen działa nowy zakład montażu spalinowych silników V8 dla linii modelowych Panamera i Cayenne. Obecnie jest z nim integrowany montaż jednostek elektrycznych dla w pełni elektrycznego Porsche Macan. Plany zakładają, że nowa generacja modelu zacznie zjeżdżać z linii produkcyjnej fabryki w Lipsku od 2024 r.
Źródło: Porsche