„GLE 53 HYBRID w wersjach SUV i coupé oferuje wyjątkowe połączenie przyjemności z jazdy i zasięgu w trybie elektrycznym. Te innowacyjne wydania GLE stanowią dodatkowy filar naszego przyszłościowego portfolio obok naszych zorientowanych na wysokie osiągi hybryd E PERFORMANCE. Tym samym poszerzamy naszą szeroką gamę o kolejny atrakcyjny wariant zespołu napędowego, zwracając się do nowych grup docelowych” – powiedział Michael Schiebe, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH i szef jednostek biznesowych Mercedes-Benz Klasy G oraz Mercedes-Maybach.
Podstawą sportowych wrażeń z jazdy jest rzędowy, sześciocylindrowy silnik turbo o pojemności 3,0 litrów. Na potrzeby zastosowania w hybrydzie plug-in jednostka została ponownie gruntownie zmodyfikowana – obecnie wytwarza moc 330 kW (449 KM), o 10 kW (14 KM) wyższą niż wcześniej. Zakres modyfikacji obejmuje zmiany w oprogramowaniu oraz zastosowanie dodatkowej chłodnicy. W wariancie hybrydowym można pominąć dodatkową elektryczną sprężarkę, ponieważ jej zadania, takie jak dodatkowe doładowanie, przejmuje silnik elektryczny. Efekt: 3,0-litrowy silnik wyjątkowo spontanicznie reaguje na wciśnięcie pedału gazu i zapewnia wysoką dynamikę.
Rzędowy, sześciocylindrowy silnik współpracuje z jednostką elektryczną z magnesami trwałymi o mocy 100 kW (136 KM), akumulatorem trakcyjnym o pojemności 31,2 kWh i w pełni zmiennym napędem na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Maksymalny moment obrotowy motoru elektrycznego, wynoszący 440 Nm, jest dostępny niemal od zerowych obrotów, co zapewnia wysoką dynamikę nawet przy ruszaniu.
Moc systemowa 400 kW (544 KM) i systemowy moment obrotowy 750 Nm zapewniają imponujące właściwości jezdne: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,7 s. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h, a w trybie elektrycznym można osiągnąć do 140 km/h. Przy zasięgu w trybie elektrycznym wynoszącym 80-86 km (SUV) i 82-87 km (Coupé) – dane dla cyklu mieszanego WLTP – większość codziennych dystansów można pokonywać bez potrzeby angażowania silnika spalinowego. Na pokładzie znajduje się ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW. Dodatkowo, na życzenie, dostępna jest szybka ładowarka prądu stałego (DC) o mocy 60 kW. Dzięki temu akumulator można naładować od 10% do 80% w ciągu zaledwie 20 minut.
Nowy Mercedes-AMG 53 HYBRID 4MATIC+ przejmuje liczne zmiany w zakresie designu i wyposażenia wprowadzone w pozostałych odmianach GLE oferowanych od wiosny 2023 r. Ponadto najnowszą hybrydę plug-in można rozpoznać po specyficznych elementach stylistycznych na zewnątrz i wewnątrz. Dolna przednia osłona zapewnia dopływ powietrza do dodatkowej chłodnicy, a na zelektryfikowany napęd wskazują emblematy na błotnikach. GLE 53 HYBRID 4MATIC+ jest standardowo wyposażony w 21-calowe felgi z lekkiego stopu. Wysokowydajny układ hamulcowy AMG obejmuje wentylowane od wewnątrz tarcze o wymiarach 400 x 38 mm na przedniej osi, z sześciotłoczkowymi zaciskami stałymi, oraz 370 x 32 mm na tylnej osi, z jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi.
System informacyjno-rozrywkowy MBUX obejmuje widoki i funkcje przeznaczone dla wariantów hybrydowych, takie jak menu ładowania oraz wskazania, które dostarczają informacji m.in. o stanie naładowania i temperaturze wysokonapięciowego akumulatora, a także zasięgu w trybie elektrycznym.
Nowy Mercedes-AMG 53 HYBRID 4MATIC+ przejmuje logikę oferty dla serii AMG GLE 53, która precyzyjnie odpowiada na często formułowane życzenia klientów. Seryjne wyposażenie SUV-a obejmuje m.in.: elektrycznie otwierany panoramiczny dach, podgrzewane przednie siedzenia, adaptacyjnego asystenta świateł drogowych oraz integrację ze smartfonem. Ponadto w standardzie dostępny jest aktywny układ wydechowy AMG Performance, nagłośnienie Burmester®, pakiet pamięci, pilot parkowania 360 stopni, pakiet KEYLESS GO oraz asystent martwego pola. Zestaw ten uzupełnia najnowsza generacja kierownicy AMG Performance z przyciskami, które łączą zjawiskowe wyświetlacze z intuicyjną obsługą – pozwalając sterować ważnymi funkcjami i wszystkimi programami jazdy bez konieczności odrywania rąk od wieńca. Obręcz kierownicy opcjonalnie występuje z funkcją podgrzewania. Na życzenie jest też dostępna z wykończeniem z włókna węglowego. Jeszcze bogatsze jest seryjne wyposażenie wariantu nadwoziowego Coupé, które obejmuje klimatyzowane przednie siedzenia, funkcję rozszerzonej rzeczywistości dla systemu MBUX oraz reflektory MULTIBEAM LED.
Do wymagań GLE 53 HYBRID 4MATIC+ specjalnie przystosowano zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL z adaptacyjnym tłumieniem, korzystające z nowego osprzętu i oprogramowania. Efekt: wyważone połączenie odpowiedniej izolacji pod kątem jazdy na napędzie elektrycznym w połączeniu z typowym dla AMG, zdecydowanie sportowym charakterem.
Oprócz nowych pasywnych stabilizatorów na przedniej i tylnej osi podwozie hybrydy otrzymało nowe odboje kolumn i zupełnie nowe amortyzatory tylnej osi. Równocześnie przeprowadzono kompleksową aktualizację oprogramowania. Dostrojenie podwozia, ESP®, w pełni zmiennego napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ oraz układu kierowniczego zapewnia bezpieczne, dynamiczne i pewne prowadzenie.
Od efektywnego do dynamicznego charakteru: tryby jazdy AMG DYNAMIC SELECT są precyzyjnie dostosowane do wymogów hybrydowego napędu plug-in. Każdy z nich reguluje ważne parametry, takie jak reakcja silnika i skrzyni biegów, charakterystyka układu kierowniczego, tłumienie nierówności czy brzmienie. Nowy wariant 53 domyślnie uruchamia się w elektrycznym trybie jazdy.
Oprócz dobrze znanych programów: Comfort, Sport, Sport+, Slippery i Individual nowy Mercedes-AMG 53 HYBRID 4MATIC+ oferuje dwa tryby przeznaczone specjalnie dla wariantów hybrydowych plug-in. Pierwszy z nich to Electric, umożliwiający jazdę na napędzie elektrycznym do prędkości 140 km/h. Jeśli akumulator ulegnie rozładowaniu lub kierowca nagle będzie potrzebować wyższej mocy (np. w celu przeprowadzenia błyskawicznego manewru wyprzedzania), inteligentna strategia automatycznie uruchomi silnik spalinowy. W programie Battery Hold jednostki spalinowa i elektryczna pracują z maksymalnym doładowaniem na poziomie około 25%, podobnie jak w trybie Comfort. Największa różnica: strategia działania utrzymuje wtedy stały poziom naładowania akumulatora. Wykorzystanie silnika elektrycznego zostaje ograniczone i zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii, co jest kompensowane przez rekuperację. Zmieniając program jazdy, kierowca może zdecydować, kiedy ponownie zechce w pełni wykorzystać energię zgromadzoną w akumulatorze, na przykład w obszarze zabudowanym.
O zbliżaniu się sportowej hybrydy poruszającej się w trybie całkowicie elektrycznym otoczenie ostrzega wymagany prawnie system dźwiękowy. To specjalnie skomponowany dźwięk AMG o niskiej częstotliwości, modulowany zależnie od prędkości. Sygnał jest transmitowany na zewnątrz za pośrednictwem głośnika z przodu oraz listwy dźwiękowej z dwoma głośnikami z tyłu. Część tego dźwięku można także usłyszeć w kabinie. Na terenie Unii Europejskiej system jest aktywny do 20 km/h; powyżej tej prędkości sygnał dźwiękowy harmonijnie zanika.
Mercedes-AMG GLE 53 – dane techniczne
Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV | Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ Coupé | ||
Układ i liczba cylindrów | L6 | L6 | |
Pojemność skokowa | cm3 | 2999 | 2999 |
Moc maksymalna silnika spalinowego | kW/KM | 330/449 | 330/449 |
przy | obr./min | 5800-6100 | 5800-6100 |
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego | Nm | 560 | 560 |
przy | obr./min | 2200-5000 | 2200-5000 |
Moc maksymalna silnika elektrycznego | kW/KM | 100/136 | 100/136 |
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego | Nm | 440 | 440 |
Moc systemowa | kW/KM | 400/544 | 400/544 |
Systemowy moment obrotowy | Nm | 750 | 750 |
Pojemność akumulatora | kWh | 31,2 | 31,2 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 4,7 | 4,7 |
Prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie) | km/h | 250 | 250 |
Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym | km/h | 140 | 140 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) | l/100 km | 1,3-1,5 | 1,2-1,4 |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) | g/km | 29-33 | 27-31 |
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) | kWh/100 km | 28,7-30,0 | 28,0-29,2 |
Zasięg w trybie elektrycznym | km | 80-86 | 82-87 |
Źródło: Mercedes-AMG
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…