Nowa Škoda Superb IV wyjedzie w świat z Bratysławy (premiera światowa)

To jeden z najważniejszych modeli marki, który będzie produkowany w Bratysławie. Czwarta generacja będzie produkowana w wersji liftback i kombi. Model od ponad 20 lat dostępny był z silnikami spalinowymi, a obecnie do oferty dołączy plug-in hybrid o zasięgu do 100 km.

Nowa generacja Superba wkracza na rynek z wieloma nowościami. W wyposażeniu podstawowym znajdą się m.in. światła LED, a w miejsce świateł mgłowych zamontowano światła do jazdy w trudnych warunkach. Zmieniło się też umocowanie bocznych lusterek zewnętrznych, co ma poprawić widoczność z miejsca kierowcy.

Istnieją również aktywne elementy aerodynamiczne, w szczególności dwa. Z jednej strony wlot powietrza chłodzącego do osłoniętej komory silnika sterowany jest aktywną żaluzją, a z drugiej strony istnieje aktywny i automatycznie sterowany układ chłodzenia przednich hamulców, wykorzystujący przepływ powietrza dostarczany przez wentylator chłodnicy. Osłona podwozia została również poprawiona aerodynamicznie.

Wszystko to, w połączeniu z innymi drobnymi ulepszeniami i zwężeniem auta o półtora centymetra, zadbało o zmniejszenie współczynnika oporu powietrza w liftbacku o 10% do 0,23 w porównaniu do poprzednika. W przypadku kombi wynosi on od 15% do 0,25.

Lampy tylne, podobnie jak przednie, będą dostępne w dwóch wersjach. Lampy są takie same w obu wersjach nadwozia, a droższa wersja będzie oferować sparowane światła przeciwmgielne. Animowane kierunkowskazy i animacje także w funkcjach Coming Home i Leaving Home to już standard w wersji wyposażenia Laurin&Klement.

Superb, zarówno jako liftback, jak i kombi, rozwijał się w większości kierunków pomiędzy pokoleniami, zarówno pod względem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Rozstaw osi i wspomniana już szerokość nie uległy zwiększeniu. Tabela najlepiej pokaże, jak dokładnie przesunęły się wymiary.

Škoda Superb w porównaniu z poprzednią generacją
liftbackcombi
Długość4.912 mm (+43)4.902 mm (+40)
Szerokość1.849 mm (-15)
Wysokość1.481 mm (+12)1.482 mm (+5)
Rozstaw osi2.841 mm
Przestrzeń nad głową – przednie siedzenia1.049 mm (+11)1.049 mm (+7)
Przestrzeń nad głową – tylne siedzenia986 mm (+6)1.008 mm (+8)
Pojemność bagażnika645 l (+20)690 l (+30)

Deska rozdzielcza Superba czerpie wiele elementów z Kodiaqa, ale to wciąż nie to samo. Najbardziej rzucającą się w oczy różnicą są przypominające fortepian pionowe listwy, za którymi kryją się otwory wentylacyjne i tablica przyrządów. Projektanci wybrali to, aby lepiej ukryć szybę wyświetlacza przeziernego, który również będzie w ofercie.

Klasyk tygodnia – Škoda Superb rozpoczęła historię w 1934 roku

Wolnostojący wyświetlacz o przekątnej 13 cali zaoferuje nową rozrywkę informacyjną na stałe połączoną z Internetem. Dzięki temu będzie oferował np. usługę proaktywną. Dzięki temu wybrany punkt serwisowy prześle informację o konieczności wykonania konserwacji lub drobnej naprawy, co ułatwi zaplanowanie wizyty serwisowej.

Nowa Škoda Kodiaq – już poznaliśmy szczegóły

Obsługuje także zdalne aktualizacje czy zdalny dostęp, co pozwala na podgląd danych jazdy czy aktualnego stanu samochodu, w tym miejsca jego zaparkowania, za pośrednictwem aplikacji na smartfonie. Wersja hybrydowa typu plug-in doda informację o stanie naładowania akumulatora trakcyjnego, możliwość zaplanowania wyjazdu czy sterowanie niezależnym ogrzewaniem. A dzięki połączeniu z Internetem możliwe jest także łatwe doposażenie samochodu w funkcje, których nie posiadał w chwili zakupu, takie jak nawigacja, adaptacyjny tempomat, kolory i funkcje oświetlenia otoczenia czy asystent świateł drogowych.

Piętro niżej widzimy obrotowe elementy sterujące, które Škoda nazywa inteligentnymi tarczami. Ich zasada jest taka, że ​​trzy przyciski sterują znacznie większą liczbą funkcji. Zewnętrzne służą do regulacji temperatury w samochodzie wraz z nagrzewnicą lub wentylacja siedziska. Środkowy kontroler pełni funkcję skrótu do niektórych funkcji informacyjno-rozrywkowych. Istotną zmianą w stosunku do poprzedniego Superba jest umieszczenie „amerykańskiej” dźwigni zmiany biegów na kolumnie kierownicy zamiast dźwigni wycieraczek, która jest teraz obsługiwana lewą dźwignią.

Superb będzie oferował trzy różne rodzaje siedzeń. Już w standardzie przednie fotele są częściowo elektrycznie regulowane, łącznie z podparciem lędźwiowym i tapicerowane tkaniną w wersji Loft lub mikrofibrą Suedia w wersji Lounge. Wnętrze Suite to krok w górę, z tapicerką z połączenia sztucznej i naturalnej skóry w kolorze czarnym lub brązowym, a ta sama kolorystyka siedzeń występuje również w topowym Laurin & Klement.

Liftback będzie wyposażony w rolety na tylne szyby boczne i tylną szybę, natomiast w wersji kombi będzie dostępna elektrycznie sterowana roleta w bagażniku. Samochód będzie miał także bezprzewodową ładowarkę do smartfonów o mocy 15 W z chłodzoną komorą, a także porty ładowania USB-C o mocy do 45 W. Jeśli chodzi o system audio, mamy do dyspozycji 14-głośnikowy zestaw Canton; dla Laurin & Klement to standard.

Diesel i benzyna pod maską

Pomimo ery elektromobilności, gama układów napędowych pozostaje bardzo szeroka, dostępne będą też silniki bez wspomagania elektrycznego. Wszystkie wersje mają cztery cylindry i pojemność skokową silnika od 1,5 do 2 litrów; moc od 150 do 265 KM.

Škoda Superb – jednostki napędowa
MocPrzekładnia
Silniki benzynowe
1,5 TSI mHEV 4×2110 kW (150 KM)7DSG
2,0 TSI 4×2150 kW (204 KM) 7DSG
2,0 TSI 4×4195 kW (265 KM) 7DSG
Silniki wysokoprężne
2,0 TDI 4×2110 kW (150 KM) 7DSG
2,0 TDI 4×4142 kW (193 KM) 7DSG
Plug-in hybrid
1,5 TSI PHEV 4×2150 kW (204 k)6-7DSG

Wraz z modernizacją Superb utracił opcję manualnej skrzyni biegów i obecnie ma tylko w ofercie automatyczną przekładnię dwusprzęgłową DSG; dla większości silników ma siedem stopni. Podstawowa wersja 1,5 TSI mHEV współpracuje z dodatkową instalacją elektryczną 48 V, w skład której wchodzi rozrusznik-generator połączony paskiem z silnikiem. Ten ostatni dodaje swojej mocy, gdy kierowca żąda maksymalnego przyspieszenia, a także pozwala na jazdę samochodem z wyłączonym silnikiem spalinowym.

Hybryda typu plug-in jest całkowicie nowa i składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego o mocy 150 KM oraz silnika elektrycznego zintegrowanego z sześciobiegową skrzynią DSG. Energię czerpie z akumulatora o łącznej pojemności 25,7 kWh, którego pojemność użytkowa powinna wystarczyć na przejechanie ponad 100 km.

Ładowanie odbywa się za pomocą pokładowej ładowarki AC o mocy 11 kW, która pozwala naładować akumulator w 2,5 godziny. Możliwe jest także ładowanie akumulatora ładowarką DC o mocy 50kW, która wystarczy na naładowanie od 10 do 80% w zaledwie 25 minut. Łączna moc wyjściowa systemu wynosi 204 KM.

Dla wszystkich wersji (i standardem w Laurin & Klement) dostępne jest adaptacyjne podwozie DCC Plus, które wykorzystuje dwa niezależnie sterowane zawory do oddzielania części zawieszenia od odbicia i kompresji. Poprzednio obie funkcje były sterowane za pomocą jednego zaworu. Nowa generacja umożliwia szybszą regulację tłumienia i szerszy zakres charakterystyk tłumienia. Zaoferuje także większy komfort i szybszą reakcję na przebieg drogi, a zwłaszcza lepsze tłumienie podczas jazdy po złej nawierzchni.

Jako wizytówka możliwości Škody, Superb otrzymał pięciu nowych aktywnych asystentów bezpieczeństwa. Są to asystent przy pokonywaniu zakrętów, pomoc przy przejeżdżaniu przez skrzyżowanie, ostrzeganie przy wysiadaniu z samochodu, hamowanie awaryjne z wykrywaniem pieszych z tyłu oraz asystent antykolizyjny. Pomaga kierowcy w manewrze wymijania, jeśli kierowca skręci za późno, aby uniknąć kolizji. Działa przy prędkościach od 30 do 150 km/h i współpracuje z elektroniczną stabilizacją.

Pojawi się także ulepszona funkcja wspomagania jazdy, która będzie w stanie adaptacyjnie jechać niemal samodzielnie po pasie ruchu i utrzymywać odległość od pojazdu poprzedzającego. Zawiera asystenta jazdy w konwojach, który potrafi samodzielnie hamować, uruchamiać i jechać z prędkością do 60 km/h. Na wyposażeniu znajduje się także asystent awaryjny, który w przypadku, gdy kierowca nie jest w stanie zapanować nad pojazdem ze względu na niedyspozycję medyczną, przejmuje kierownicę, włącza podwójne światła ostrzegawcze i zatrzymuje samochód. Następnie otwiera drzwi, włącza światła i wzywa pomoc kilka sekund po zatrzymaniu się za pośrednictwem systemu eCall.

Gdy wypadek jest nieuchronny, proaktywna ochrona pasażerów automatycznie zamyka okna i szklany dach, włącza podwójne światła awaryjne i napina przednie pasy bezpieczeństwa w przypadku hamowania awaryjnego. Samochód będzie wyposażony w aż dziesięć poduszek powietrznych; jest ich osiem w standardzie, w tym centralna poduszka powietrzna pomiędzy kierowcą a pasażerem z przodu. Dwie dodatkowe to boczne poduszki powietrzne dla pasażerów z tyłu.

Kombi w tym roku, liftback w przyszłym roku

Producent samochodów Škoda ujawnił już datę rozpoczęcia produkcji i przewidywaną dostępność nowego Superba dla klientów. Produkcja kombi rozpocznie się w 48 tygodniu 2023 roku, czyli na przełomie listopada i grudnia; Liftback zacznie zjeżdżać z linii produkcyjnej w Bratysławie w przyszłym roku. To, co prawdopodobnie zmieni się w zakresie produkcji, to dostępność niezwykle szerokiej gamy opcjonalnych kolorów.