Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 160 KM 7DCT – komfort, elegancja i oszczędność

Panuje powszechne przekonanie, iż nadwozia typu kombi stają się coraz mniej popularne i zastępowane przez producentów crossoverami i modelami SUV. Potwierdzają to statystyki z ostatnich lat, gdy wielu producentów zrezygnowało z takich modeli i ich produkcja systematycznie spada. Wciąż jednak są one kupowane w Europie, gdzie trafia około 70 proc. produkcji.

Liczący się na rynkach europejskich producenci wciąż starają się w swojej ofercie mieć model kombi. To m.in. Mercedes-Benz, Volkswagen Skoda, Peugeot, Renault, Fiat, Hyundai i Kia. Model tego południowokoreańskiego producenta trafił do nas na tygodniowy test.

Studyjna zapowiedź pierwszego europejskiego modelu samochodu marki Kia odbyła się podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie w marcu 2006 roku, gdzie zaprezentowano model o nazwie Kia cee’d Concept. Pół roku później poznaliśmy już 5-drzwiową wersję produkcyjną hatchback, do której w następnym roku dołączyła wersja kombi, a nieco później także wersja 3-drzwiowa hatchback o nazwie pro_cee’d. W sierpniu 2009 roku model przeszedł face lifting. Zmodyfikowany został m.in. kształt przednich reflektorów, zderzak oraz pokrywa silnika, a atrapa chłodnicy stała się szersza, zyskując charakterystyczny dla nowego języka stylistycznego tygrysi nos. Zamontowano tylne światła zespolone LED, boczne kierunkowskazy zintegrowane zostały w lusterkami zewnętrznymi. We wnętrzu pojazdu pojawiła się nowa kierownica i zmieniona została środkowa konsola.

Druga generacja zadebiutowała w marcu 2012 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Dzięki nowej płycie podłogowej (wykorzystywanej także w Hyundaiu i30) konstruktorom udało się uzyskać większą przestrzeń wnętrza pojazdu. Auto otrzymało nie tylko nowy design nadwozia, ale również nowe wnętrze. W połowie 2015 roku auto poddano modyfikacji, a do oferty dołączono 3-cylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem 1.0 T-GDI o mocy 120 KM.

Trzecia generacja pojawiła się już pod nową nazwą. Uproszczono pisownię na Ceed. Auto powstało na nowej platformie K2 koncernu Hyundai. Projekt powstał w europejskim centrum południowokoreańskiej marki. Stylistyka modelu utrzymana została w najnowszym języku, znanym już z najnowszych generacji innych modeli. W lipcu 2021 roku zaprezentowano model po gruntownej modernizacji nadwozia i wnętrza. Pojawiło się też nowe logo marki.

Wszystkie dotychczasowe generacje miały w swojej ofercie nie tylko 5-drzwiową wersję hatchback, ale 3-drzwiową hatchback (pro_cee’d i najnowszą Proceed) oraz kombi. Druga generacja oferowała usportowioną wersję cee’d GT, a trzecia GT-Line.  Od września 2019 r. poszerzona o spalinowo-elektryczny wariant hybrydowy ładowany z gniazdka pod nazwą Kia Ceed PHEV.

Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 160 KM 7DCT – oszczędny silnik

Testowana wersja z czterocylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 T-GDI o mocy 160 KM, współpracującym z 7-stopniową przekładnią automatyczną, to naszym zdaniem jedna z atrakcyjniejszych wersji w ofercie. Ten silnik pozwala na dynamiczną jazdę, a co najważniejsze jest ekonomiczny w eksploatacji. Podczas jazdy poza terenem zabudowanym z prędkością 90-110 km/h udało nam się osiągnąć średnie zużycie benzyny 5,6 l/100 km. Podczas szybszej jazdy autostradą (do 140 km/h), to zużycie wzrosło tylko o 1 l/100 km. Należy dodać, iż ten silnik pracuje stosunkowo cicho, a automatyczna przekładnia zapewnia płynną i dynamiczną jazdę.

Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 160 KM 7DCT – nowoczesne i funkcjonalne wnętrze

We wnętrzu wiele elementów zaprojektowano przede wszystkim z myślą o kierowcy. Od miękkiej w dotyku deski rozdzielczej po niezliczone zaawansowane systemy, które łączą kierowcę z samochodem i światem zewnętrznym. W tym aucie kierowca ma wyjątkowo komfortowe warunki do pracy. Pełną kontrolę nad pojazdem i jego systemami zapewniają dwa wyświetlacze LCD – cyfrowe zegary Supervision Claster o przekątnej 12,3 cala i 10,25-calowego dotykowego ekranu systemu multimedialnego wraz z tunerem radia cyfrowego DAB oraz zestawem usług cyfrowych Kia Connect. Warto dodać, iż konstruktorzy nie zrezygnowali z tradycyjnego pokrętła potencjometru do zmiany natężenia poziomu głośności.

Sama obsługa pokładowej elektroniki jest stosunkowo łatwa. Dostęp do wielu funkcji zapewniają dedykowane fizyczne przyciski, także na kierownicy. Cyfrowe zegary oferują kilka ekranów do wyboru, a multimedia bez problemu komunikują się ze smartfonami.

Kia Ceed 1.5 T-GDI 160 KM 6MT – oszczędność i elegancja

Użytkownicy docenią zalety Kia Connect, czyli zestaw cyfrowych usług, który wraz z dedykowaną aplikacją na smartfona zapewnia zdalny dostęp do pojazdu i kontrolę nad nim. W ramach dostępnych usług można nie tylko sprawdzić, gdzie zaparkowaliśmy nasze auto, czy odczytać informacje diagnostyczne, ale także zdalnie zamknąć i otworzyć auto, wysłać dane do nawigacji czy, już na pokładzie, zobaczyć aktualny ruch drogowy w czasie rzeczywistym, prognozę pogody albo preferowane informacje sportowe i wiele innych.

Kia – celem marki jest zmiana sposobu mobilności w Europie

Wygodne są przednie fotele, które można dostosować do własnych preferencji. Ich komfort i ergonomię docenimy podczas dłuższej jazdy. Komfortowe warunki podróżowania mają zarówno osoby na przednich, dobrze wyprofilowanych fotelach, jak i na tylnej kanapie, gdzie brak tunelu na podłodze zapewnia miejsce na nogi osoby siedzącej w środku.

Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 160 KM 7DCT – funkcjonalność

Niekwestionowaną zaletą każdego kombi jest jego pojemny bagażnik. Ceed Kombi po złożeniu tylnych oparć oferuje przestrzeń o pojemności 1291 l. Zaletą są dzielona oparcia, to pozwala na dostosowanie bagażnika do naszych potrzeb w danej chwili.

Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 160 KM 7DCT –podsumowanie

To typowy samochód rodzinny. Ma atrakcyjny design i bogatą ofertę wyposażenia. Użytkownicy docenią oszczędną jednostkę napędową oraz zalety 7-stopniowej dwusprzęgłowej przekładni automatycznej z możliwością sekwencyjnej zmiany przełożeń i funkcja wyboru trybu jazdy.

Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 160 KM 7DCT – podstawowe dane techniczne

Silnikbenzynowy, turbodoładowany
Układ cylindrów/zaworów/pojemność skokowaR4/16/1482 cm³
Moc maksymalna160 KM/5500
Maksymalny moment obrotowy253 Nm/1500-3500
Napęd/skrzynia biegówprzedni/manualna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość4,31/1,80/1,45 m
Rozstaw osi2,65 m
Masa własna/ładowność1255/565 kg
Pojemność bagażnika395/1291 l
Pojemność zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Opony225/45 R17
Prędkość maksymalna210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4 s
Średnie zużycie paliwa (cykl mieszany)5,5-6,3 l/100 km