W 1999 roku Mazda rozpoczęła projekt zastąpienia dotychczasowych modeli Familia/323/Protegé nowymi hatchbackami i sedanami. Wyzwanie to podjął i prowadził główny projektant Hideki Suzuki, bazując na współpracy między centrami projektowymi Mazdy w USA, Niemczech i Japonii. W 2001 roku wybrano projekt autorstwa Hasipa Girgina, który następnie spędził sześć miesięcy dopracowując swoją wizję przed zatwierdzeniem do produkcji w Hiroszimie. Ostatecznie samochód został zaprezentowany w 2003 roku na 60. targach motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie, a Mazda3 pierwszej generacji została wprowadzona na rynek japoński miesiąc później. Szybko zyskała popularność jako przystępny cenowo, przyjemny w prowadzeniu i dobrze wykonany samochód.
W roku 2006 Mazda zaprezentowała na targach motoryzacyjnych w Genewie zorientowaną na wysokie osiągi Mazdę3 MPS (Mazda Performance Series). Była ona wyposażona w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i mocny 2,3-litrowy silnik z turbodoładowaniem, taki sam jak w Mazdzie 6 MPS. Samochód otrzymał pozytywne recenzje zarówno od przedstawicieli mediów, jak i klientów.
Mazda3 drugiej generacji została zaprezentowana w 2008 r., a jej premierowe pokazy odbyły się podczas Los Angeles Auto Show oraz Bologna Motor Show. Choć nadal wykorzystywała architekturę „C1” opracowaną wspólnie przez Forda, Mazdę i Volvo, model ten otrzymał aktualizacje w trakcie swojego cyklu życia, dzięki wprowadzeniu technologii Skyactiv i wersji wyczynowych do gamy modelowej.
Wyczynowy model MPS powrócił w drugiej generacji, oferując szereg usprawnień w zakresie elektronicznego modułu sterującego ECU, zmiany przełożeń skrzyni biegów, ulepszone hamulce i zawieszenie, udoskonalenia w projekcie tłoków, usprawnienia układu kierowniczego i inne zmiany kosmetyczne. Po raz kolejny MPS był ulubieńcem zarówno mediów, jak i klientów.
W połowie 2013 roku pojawiła się trzecia generacja Mazdy 3 wykorzystująca kompletny zestaw technologii Skyactiv. Jednocześnie po rezygnacji z wspólnej platformy „C1”, Mazda3 została osadzona na nowo opracowanym podwoziu Mazda Skyactiv współdzielącym elementy z Mazdą CX-5 pierwszej generacji. Ta Mazda3 była również pierwszą, która przyjęła język projektowania Kodo i wprowadziła innowacyjne technologie, takie jak skrzynie biegów i silniki Skyactiv, czy układ GVC.
Mazda3 trzeciej generacji była bazą dla koncepcyjnej Mazdy 3 „Skyactiv-CNG”, napędzanej sprężonym gazem ziemnym i prezentującej wszechstronność silnika Skyactiv-G, co świadczy o zaangażowaniu Mazdy w zrównoważoną strategię rozwoju Zoom Zoom i stosowane do dziś podejście oparte na różnorodnych rozwiązaniach napędów. Z kolei klienci w Japonii mieli możliwość nabycia Mazdy 3 z układem napędowym „Skyacitv-Hybrid”, który dzielił technologię z systemem Toyota Hybrid Synergy Drive, pokazując zaangażowanie Mazdy w elektryfikację napędów własnej gamy modelowej.
Wykorzystująca model koncepcyjny Kai jako bazę projektową, czwarta i obecna generacja Mazdy 3 została zaprezentowana w listopadzie 2018 roku podczas Los Angeles Auto Show i była pierwszym pojazdem Mazdy, który reprezentował ambicję marki w drodze do premium. Ta generacja Mazdy 3 jest również pierwszą, która charakteryzuje się głębokim zróżnicowaniem wizualnym między wersjami hatchback i sedan. Wyrazista stylistyka zdobyła liczne nagrody branżowe – w tym tytuł World Car Design of the Year 2020 – podobnie jak nowo wprowadzony silnik Skyactiv-X z zapłonem samoczynnym sterowanym świecą (obecnie zaktualizowany do e-Skyactiv X), który w połączeniu z nowym 24-woltowym układem miękkiej hybrydy oferuje unikatowe połączenie osiągów silnika wysokoprężnego i benzynowego.
W konstrukcji Mazdy 3 czwartej generacji zastosowano więcej stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, co zaowocowało najlepszymi wynikami w zakresie bezpieczeństwa uzyskanymi w międzynarodowych regulacyjnych procedurach testowych. Wprowadzono również układ GVC Plus – udoskonalenie systemu GVC z trzeciej generacji.
Aby uczcić stulecie Mazda Motor Corporation w 2020 r., przygotowana została specjalna wersja Mazdy 3. Edycja ta bazowała na najwyższym poziomie wyposażenia i zawierała elementy stylistyczne inspirowane pierwszym samochodem osobowym Mazdy, R360 Coupe. Ta limitowana wersja wyróżniała się z tłumu głównie dzięki perłowemu lakierowi Snowflake White, bogatej wersji wyposażenia wnętrza, fotelom i elementom wykończenia w kolorze burgundowym, nie wspominając o pamiątkowych oznaczeniach na karoserii oraz we wnętrzu.
Mazda3 od momentu wprowadzenia na rynek odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu wizerunku marki, a przy skumulowanej globalnej sprzedaży przekraczającej 6 milionów egzemplarzy jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli Mazdy.
Teraz, gdy Mazda3 świętuje swoje 20-lecie, ekscytujące są rozważania, co przyniesie przyszłość. Dotychczasowa ewolucja tego modelu jest świadectwem zaangażowania Mazdy w bezpieczeństwo, design, innowacje i przyjemność z prowadzenia. Wspólnie wznieśmy toast za kolejne 20 lat Mazdy3!
Źródło: Mazda
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…
Firma Astara – oficjalny importer i dystrybutor samochodów Isuzu w Polsce, wprowadziła właśnie na nasz…
Porsche Polska wraz z marką PUMA przedstawiają limitowaną edycję sneakersów, która przenosi kultowy samochód Johnny'ego…