Historia Burkarda Bovensiepena jest fascynująca pod wieloma względami. Zaczęło się to na początku drugiej połowy ubiegłego wieku, kiedy świat korporacji nie był jeszcze tak dominujący jak obecnie. Dlatego też entuzjastyczny projektant, producent wyścigówek i maszyn do pisania został najpierw kooperantem BMW, by ostatecznie zdecydować się na produkcję własnych samochodów na gotowym fundamencie.
Marka Alpina oficjalnie rozpoczęła produkcję samochodów w 1965 roku, ale trzy lata wcześniej Bovensiepen opracował już zmodyfikowany podwójny gaźnik Webera do BMW 1500. Informacje zwrotne ze środowisk zawodowych i opinii publicznej ostatecznie przekonały BMW do włączenia tej części do własnej oferty i dostarczania jej ze standardową gwarancją fabryczną.
W tym samym czasie Alpina zajmowała się także wspomnianą produkcją maszyn do pisania, którą jednak zaprzestano pod koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. W tym czasie w bawarskim Kaufbeuren, pierwotnej siedzibie marki (Alpina przeniosła się do Buchloe w 1970 r.), zajmowano się już w pełni gaźnikami i modyfikowanymi głowicami cylindrów. Stopniowo dodawali także własne wały korbowe, dzięki czemu uzyskali większą moc z silników monachijskich.
Alpina szybko ugruntowała swoją pozycję w dziedzinie sportów motorowych. W 1970 roku zespół fabryczny wygrał nawet Mistrzostwa Europy Samochodów Turystycznych. Jednak jej samochody radziły sobie również dobrze w rajdach, wyścigach górskich i imprezach wytrzymałościowych, w tym w 24-godzinnym wyścigu w Spa. Jednak z powodu niewystarczających mocy produkcyjnych i różnych ograniczeń technicznych marka ostatecznie wycofała się ze sportów motorowych w 1988 roku.
W tym okresie Alpina przez pięć lat działała jako niezależna firma samochodowa, która rozwinęła się w alternatywę dla sportowego BMW M. Choć Alpina szczyci się zwiększonymi osiągami i często dynamiką na poziomie włoskich supersamochodów, w odróżnieniu od BMW M, bardziej cenią sobie luksus, komfort i inne parametry godne segmentu gran turismo. Alpiny produkowane są obecnie na liniach BMW, skąd samochody są następnie transportowane do Buchloe, gdzie wyposażane są w określone części mechaniczne i karoseryjne, dostosowywane jest oprogramowanie, a samochody otrzymują własny kod VIN.
W aktualnym portfolio marki znajdują się modele D3 S z silnikiem Diesla i benzyną B3, D4 S i B4, XD3 i XD4 (SUV X3 i X4), D5 S i B5 GT (obie serie w dalszym ciągu bazują na poprzedniej generacji BMW 5), XB7 (X7) i B8 (BMW 8 Gran Coupé).
W 2022 roku Alpina trafiła pod skrzydła BMW. Wszystko wskazuje na to, że niemiecki koncern utworzy dywizję luksusowych samochodów marki Alpina, na wzór tego, co zrobił konkurencyjny Mercedes-Benz z Maybachem. Mówi się, że tu jest przestrzeń pomiędzy konwencjonalnymi BMW i R-R związanymi z koncernem (czyli segmentem z cenami od 200 000 euro i więcej).
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…