Dacia, łamiąca wszelkie reguły panujące w motoryzacji, to marka inna niż wszystkie. W 2004 roku wprowadziła nową formułę konsumpcji opartą na pragmatycznej wizji samochodu, polegającej na nieustannym redefiniowaniu tego, co najistotniejsze – oferowała najkorzystniejszy stosunek ceny do parametrów użytkowych. I udało się! Od tego czasu sprzedaż modeli marki nieustannie rośnie, a liczba przekonanych klientów właśnie przekroczyła 8 milionów.
Jakie są szczególne cechy wyróżniające Dacię spośród innych marek? Odkryj je na nowo w poniższych grafikach.
Czy wiedzieliście, że… Dacia nie zawsze nazywała się Dacia. Rumuński producent, który miał stać się Dacią, rozpoczął działalność w 1968 roku pod nazwą UAP, co jest skrótowcem od nazwy Uzina de Autoturisme Pitesti, czyli Fabryka Samochodów w Pitești. Pitești to miasto usytuowane nad brzegami rzeki Argeș w okręgu o tej samej nazwie. Główna siedziba marki mieści się tam do dziś.
Pierwsze logo w historii Dacii odnosiło się do krajowych i lokalnych symboli.
W hołdzie dla Rumunii, a w szczególności dla Karpat, w jego tle umieszczono góry. Widniejący pośrodku orzeł jest inspirowany herbem okręgu Argeș w krainie Muntenia, gdzie znajduje się główna siedziba UAP.
Obecna nazwa, Dacia, pojawia się w 1980 roku na tle czarno-białego logo. Nawiązuje ona bezpośrednio do Dacji, starożytnej nazwy nadanej Rumunii przez Rzymian.
W 1999 roku Dacia zostaje wykupiona przez Grupę Renault. W 2003 roku logo zyskuje niebieską barwę i zachowuje kształt herbu. Po raz pierwszy pojawia się ono na osłonie chłodnicy Dacii Logan i staje się pierwszym logo marki wykraczającym poza granice Rumunii i zyskującym renomę w całej Europie.
Wraz z wprowadzeniem na rynek w 2008 roku modelu Sandero pojawia się kolejne logo. Niebieski kolor znika na rzecz jasnoszarego, a w centralnej części herbu pojawia się wolna przestrzeń.
W 2021 roku wprowadzone zostaje najnowsze logo o nazwie „Dacia Link”, którego kształt jest symbolem więzi zaufania między Dacią a jej klientami. Składa się ono z połączonych ze sobą pośrodku liter „D” i „C”. Logotyp składa się z pięciu liter o minimalistycznym kształcie, odzwierciedlającym ducha marki, podporządkowanego idei solidności i prostoty.
Dla przypomnienia: pierwsza Dacia Logan, która trafiła do sprzedaży w 2004 roku, była początkowo przeznaczona na rynek rumuński, a następnie na rynki Europy Wschodniej. W obliczu sukcesów modelu jego sprzedaż została rozszerzona na wiele innych krajów europejskich. Początek historii sukcesu.
Od tamtego momentu modele Dacii są sprzedawane w 44 krajach wokół basenu Morza Śródziemnego. Rumunia, kraj ich pochodzenia, plasuje się w pierwszej piątce, natomiast liderem pod względem wolumenu sprzedaży jest Francja, a zaraz za nią Włochy.
Pasmo sukcesów wciąż trwa. Już drugi rok z rzędu Dacia jest wiodącą marką na rynku europejskim pod względem sprzedaży do klientów indywidualnych. W tym zakresie jest także liderem w Portugalii i Belgii oraz numerem trzy na rynku francuskim. Powyższe wyniki świadczą o trafności oferty rynkowej marki i wysokiej jakości produkowanych modeli.
Obecnie gama Dacii obejmuje cztery wiodące modele o sprecyzowanym pozycjonowaniu rynkowym i atrakcyjnym designie. Bardzo dobry stosunek ceny do parametrów użytkowych, czyniący tę ofertę wyjątkowo atrakcyjną. Stale rosnąca reputacja marki. Kto dziś w Europie nie zna marki Dacia?
Systematyczny wzrost sprzedaży. W 2022 roku Dacia osiągnęła rekordowe 7,6% udziałów w rynku w Europie w zakresie sprzedaży samochodów osobowych do klientów indywidualnych (6,2% w 2021 roku). Wskaźniki zdobywania klientów oraz ich lojalności należą do najwyższych na rynku.
Już szósty rok z rzędu (od 2017 roku) Dacia Sandero jest najchętniej kupowanym przez klientów indywidualnych samochodem w Europie. Duster uplasował się w 2022 roku na 2. miejscu, a od 2018 roku jest również najlepiej sprzedającym się SUV-em w segmencie klientów indywidualnych.
W skład podstawowej oferty Dacii wchodzi w 100% elektryczny miejski model Dacia Spring (od 2020 roku), kompaktowy hatchback Dacia Sandero i Sandero Stepway, które jest wersją stworzoną do pokonywania bezdroży (od 2008 roku), SUV Dacia Duster (od 2010 roku) oraz 7-miejscowy rodzinny model Dacia Jogger (od końca 2021 roku). Trójbryłowy sedan Logan (wprowadzony na rynek w 2004 roku) jest nadal oferowany na rynkach Europy Wschodniej.
Dzięki takiej ofercie i bestsellerowym modelom Dacia przekroczyła w 2023 roku symboliczną liczbę 8 milionów sprzedanych egzemplarzy. W rozbiciu na poszczególne modele przedstawia się to następująco: Sandero – 2,78 miliona egzemplarzy, Duster – 2,26 miliona, Logan – 1,97 miliona, Dokker – 630 tysięcy, Lodgy – 346 tysięcy, Spring – 93 tysiące, Jogger – 80 tysięcy.
Liczby te są dowodem na to, że klienci zaakceptowali filozofię marki, której była ona od zawsze wierna: myśleć nieszablonowo, być kreatywnym i pomysłowym oraz oferować bezkonkurencyjny stosunek ceny do parametrów użytkowych.
Dacia przed rokiem 2012 dysponowała jednym zakładem produkcyjnym, obecnie ma ich trzy. Pierwszym z nich jest historyczny zakład w Mioveni (Rumunia), uruchomiony w 1968 roku. W jego skład wchodzi wydział produkcji nadwozi i montażu, wydział produkcji podzespołów mechanicznych i podwozi, odlewnia i platforma logistyczna. Obecnie produkowane są w nim modele Logan, Sandero, Sandero Stepway, Duster i Jogger.
Zakład w Casablance (Somaca) w Maroku, od marca 2019 roku należący w 100% do Grupy Renault, a uruchomiony w 1959 roku, obejmuje wydział produkcji nadwozi i montażu. Obecnie produkowane są w nim modele Logan, Sandero i Sandero Stepway.
Uruchomiony w 2012 roku zakład Dacii w Tangerze (Maroko). W jego skład wchodzi wydział produkcji nadwozi i montażu, platforma logistyczna, wydział produkcji podwozi i montażu podzespołów. Ten ultranowoczesny zakład jest zeroemisyjny i generuje zero ścieków przemysłowych. Obecnie produkowane są w nim modele Logan, Sandero, Sandero Stepway i Lodgy.
O ile Logan uczynił Dacię marką znaną w Europie, to jednym z najlepiej sprzedających się modeli marki jest SUV Duster. Duster – oferowany w cenie auta miejskiego, posiadający w wersji 4×4 jedne z najlepszych możliwości terenowych i wyróżniający się atrakcyjnym designem – jest jednym z filarów gamy modeli Dacii. Ten kultowy model zdobył ponad 40 nagród, takich jak: samochód roku w Rumunii, najlepszy SUV w Wielkiej Brytanii, najlepszy samochód rodzinny w Niemczech oraz w Belgii i wiele innych.
Rodzinna 7-miejscowa wersja Joggera jest jedyną taką ofertą na rynku. Samochód zdobył dotąd 13 wyróżnień, w tym tytuł samochodu roku we Francji w plebiscycie czasopisma „Argus”.
Dacia wprowadza twórczy ferment na rynku motoryzacyjnym – oferuje modele wyróżniające się prostotą i sprzedawane w wyjątkowo atrakcyjnej cenie. Marka łamie też uznane reguły panujące w reklamie – tworzy nietypowe bądź humorystyczne hasła reklamowe. Niektóre z nich trwale zapisały się w pamięci, jak na przykład:
• Hasło reklamowe Dacii: Szokująco przystępna cenowo.
• Hasło reklamowe Dacii Duster: Nowa Dacia Duster Wiesz, co naprawdę się liczy
• Reklama Dacii Duster: „Don’t worry, be Duster”
• Reklama Dacii Sandero: „Opcja kosiarki mogłaby być dobrym pomysłem, ale woleliśmy wyposażyć Dacię Sandero w kamerę cofania. To się przyda”
Dacia prawdopodobnie nie odniosłaby tak spektakularnego sukcesu bez pomysłowych rozwiązań. Marka od zawsze potrafiła łączyć prostotę z innowacyjnością. W modelach Dacii nie ma zbędnych elementów wyposażenia czy gadżetów, a te zastosowane są bardzo sprytne. I tacy są też nabywcy Dacii!
Jednym z najlepszych tego przykładów są wykonane z tworzywa, przednie i tylne barwione w masie osłony podwozia Sandero. Koncepcja tych dwóch elementów wymagała starannego dopracowania. Ich kształt nie mógł stwarzać ryzyka powstawania smug (niejednorodności koloru powstających w procesie produkcji elementu). Gra była warta świeczki, ponieważ osłony te wyróżniają się niezrównaną trwałością i są mało wrażliwe na zarysowania w codziennym użytkowaniu.
Montowane między innymi w Joggerze i Dusterze, przestawne w kilku ruchach modułowe relingi dachowe. Na potrzeby wszelkich podróży i przejazdów, nawet najbardziej nietypowych, relingi dachowe można przekształcić w dachowy bagażnik o ładowności do 80 kg (na rowery, narty, kufer dachowy itd.).
Uchwyt na telefon z aplikacją Media Control wbudowany w deskę rozdzielczą oraz zdejmowany uchwyt na telefon obok ekranu multimedialnego z systemem multimedialnym Media Display/ Media NAV ułatwiają codzienne (połączone z Internetem) życie.
Te opatentowane, pomysłowe systemy są ucieleśnieniem ducha Dacii: są sprytne, praktyczne, proste i niedrogie.
Dacia pragnie wychodzić naprzeciw kluczowym potrzebom swoich klientów. W tym celu musi ich bardzo dobrze poznać. Oto kilka podstawowych informacji dotyczących nabywców modeli marki:
-66% to mężczyźni.
-55% ma od 55 do 74 lat, Jogger ma najmłodszą grupę klientów, z których 55% ma poniżej 54 lat.
-Ponad 50% nie ma już dzieci w domu. Jogger wyróżnia się na tle pozostałych modeli
w gamie grupą nabywców, wśród których 47% ma co najmniej 1 dziecko.
-40% klientów mieszka na wsi. Dacia Spring jest modelem o największym udziale nabywców
z terenów wiejskich (50%).
-Pokonują oni rocznie średnio około 12 000 km na mieszanych trasach miejsko-wiejskich.
W odpowiedzi na wyzwania związane z ochroną środowiska Dacia jako jedyny producent oferuje dwupaliwowe zasilanie benzyna – LPG w całej gamie swoich modeli osobowych, a także przystępny cenowo model elektryczny Dacię Spring. Od 19 lat Dacia wprowadza twórczy ferment na rynku motoryzacyjnym i to wciąż nie koniec rewolucyjnych zmian.
Źródło: Dacia
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…