Podczas imprezy „EV Day”, odbywającej się corocznie w Korei, Kia zaprezentowała trzy nowe modele elektryczne należące do segmentu aut miejskich i kompaktowych. Podczas tego wydarzenia przedstawiła też wizję „pojazdów elektrycznych dla wszystkich” oraz strategię rozwoju w tym obszarze. Kia po wprowadzeniu na rynek EV6 i EV9, co ugruntowało jej pozycję jako producenta samochodów elektrycznych, teraz poszerza swoją ofertę o trzy nowe modele – EV5 oraz koncepcyjne EV3 i EV4.
EV5 to kompaktowy elektryczny SUV zaprojektowany z myślą o rodzinach z pokolenia millennialsów, Concept EV3 w nadwoziu kompaktowego crossovera ma zapewnić zalety większego EV9, natomiast Concept EV4 jest nową odsłoną elektrycznego sedana o odważnym designie. Poza debiutami nowych modeli „EV Day” był okazją do prezentacji strategii marki dotyczącej samochodów elektrycznych, która ma na celu poprawę obsługi klientów oraz rozwój infrastruktury ładowania.
„Kia mocno koncentruje się na wyjaśnianiu zagadnień, które wciąż budzą dużo emocji przed zakupem auta elektrycznego. Spełnimy oczekiwania klientów, oferując pełną gamę modeli elektrycznych w różnych przedziałach cenowych i poprawiając dostępność infrastruktury ładowania” – powiedział Ho Sung Song, prezes i dyrektor generalny marki.
„Dla marki Kia, jako dostawcy rozwiązań z zakresu zrównoważonej mobilności, przejście na pojazdy elektryczne jest koniecznością, a nie opcją. Opracowując zaawansowaną technologię samochodów elektrycznych, proponując odważne projekty i intuicyjne usługi oraz stosując je w całej gamie modeli elektrycznych, naszym ostatecznym celem jest dostarczenie wyjątkowych samochodów jak największej liczbie osób”.
Marka przedstawiła także plany podniesienia poziomu usług dla klientów, m.in. usprawnienie przyjaznej dla użytkownika aplikacji na smartfony, czy zapewnienie możliwości korzystania z usług sztucznej inteligencji (AI) w samochodzie.
„Kia ma na celu dostarczanie zrównoważonych rozwiązań z zakresu mobilności i zaspokajanie potrzeb klientów, a także eliminowanie wszelkich trudności, przed jakimi mogą stanąć. Chcemy, aby wszystko, co dotyczy klientów – od funkcji cyfrowych, poprzez offline, po obsługę pojazdu – było jak najprostsze i przyjemne. Obejmuje to zarówno etap przed zakupem auta, jak i sam jego zakup oraz eksploatację” – powiedział Charles Ryu, dyrektor marki i działu obsługi klienta.
„Będziemy nadal zaspokajać potrzeby naszych klientów poprzez nowe platformy cyfrowe i technologie, abyśmy mogli stale znajdować sposoby na dalszy rozwój, ponieważ Kia ma w swoim DNA oferowanie zaawansowanych rozwiązań z zakresu zrównoważonej mobilności”.
Celem marki jest osiągnięcie sprzedaży w wysokości miliona samochodów elektrycznych rocznie do 2026 roku, a do 2030 roku zwiększenie jej do 1,6 miliona egzemplarzy rocznie. Strategia marki dotycząca samochodów elektrycznych: poszerzanie oferty modeli i rozwój infrastruktury ładowania Kia zamierza opracować szeroką gamę samochodów elektrycznych, dostępnych w cenie od 30.000 do 80.000 dolarów, do których zaliczają się już istniejące EV6 i EV9. Celem marki jest popularyzacja takich aut, dlatego wprowadza również mniejsze modele, takie jak EV5, EV4 i EV3, w cenie od 35.000 do 50.000 dolarów.
Na rynkach wschodzących najpierw pojawią się EV6 i EV9, po nich zadebiutują modele strategiczne, czyli EV5, EV4 i EV3.
Trwają wysiłki zmierzające do usprawnienia produkcji samochodów elektrycznych i akumulatorów, a celem marki jest rozbudowa do 2025 roku globalnych zakładów wytwarzających takie auta. Planowane obiekty mają pełnić różne funkcje – będą w nich prowadzone badania, rozwój, produkcja i dostawy, a Korea będzie węzłem centralnym.
W Europie Kia skupi się na produkcji małych i średnich modeli elektrycznych, natomiast w Chinach nacisk zostanie położony na pojazdy średnie i duże. Modele elektryczne dostosowane do rynków wschodzących będą produkowane w Indiach. Kia planuje także wprowadzenie zróżnicowanej gamy modeli elektrycznych w Ameryce Północnej. Co więcej, marka aktywnie tworzy spółki joint-venture zajmujące się produkcją akumulatorów, aby zapewnić stabilny globalny system dostaw zsynchronizowany z siecią produkcji aut elektrycznych na świecie.
Gama modeli elektrycznych Kia – szybko powiększająca się, kompleksowa oferta
Każdy samochód elektryczny odgrywa ważną rolę w procesie przesiadania się na auta elektryczne, poprzez zwiększanie atrakcyjności takich pojazdów oraz ich popularyzację wśród stale rosnącej grupy potencjalnych klientów.
Chociaż każdy model jest tworzony inaczej, mają one elementy wspólne, takie jak nowoczesna elektryczna platforma, innowacyjna filozofia projektowania „Przeciwieństwa, które się uzupełniają” oraz stosowanie dziesięciu ekologicznych elementów przy konstrukcji każdego modelu i zwiększanie udziału biomateriałów, takich jak bioplastik, biofarba i materiały uzyskane z recyklingu opakowań PET.
SUV Kia EV51: zaprojektowany i skonstruowany, aby spełniać potrzeby rodzin z pokolenia millennialsów
Kia EV5, trzeci w ofercie model typu BEV, została skonstruowana na platformie E-GMP. Jej wygląd został ukształtowany przez unikalną filozofię projektowania „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”, a auto łączy w sobie wyjątkowe wszechstronność i komfort z zaawansowaną technologią, dynamicznymi osiągami oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa.
EV5 proponuje całkowicie odmienną koncepcję wnętrza, czerpiąc inspirację z niedawno wprowadzonego na rynek większego SUV-a – EV9. Obszerna kabina pod względem koncepcji i wykonania bardziej przypomina domowy salon niż wnętrze tradycyjnego auta.
Elektryczny układ napędowy
Produkcja modelu będzie odbywała się zarówno w Chinach, jak i w Korei, a na rynku chińskim będzie on dostępny w trzech wersjach: standardowej, dalekiego zasięgu i dalekiego zasięgu z napędem na cztery koła.
Standardowy model, wyposażony w akumulator zdolny zmagazynować 64 kWh energii i silnik o mocy 160 kW, ma mieć zasięg 530 km na jednym ładowaniu, zgodnie ze standardami China Light Duty Vehicle Test Cycle (CLTC). Model dalekiego zasięgu, wyposażony w akumulator 88 kWh i również silnik o mocy 160 kW, ma uzyskać zasięg 720 km na jednym ładowaniu. Kia EV5 w wersji AWD będzie wyposażona w akumulator 88 kWh i dwa silniki – z przodu o mocy 160 kW i z tyłu o mocy 70 kW, osiągające łącznie 230 kW. W przypadku modelu AWD prognozowany zasięg ma wynieść 650 km w oparciu o standardy CLTC. Szybką ładowarką jego akumulator można naładować od 30% do 80% w 27 minut2.
W Korei wszystkie wersje modelu EV5, w tym standardowe, o dużym zasięgu i AWD, są w fazie opracowywania i dostosowywania do potrzeb rynku. Standardowy model będzie wyposażony w akumulator 58 kWh i silnik o mocy 160 kW umieszczony z przodu. Model dalekiego zasięgu ma mieć akumulator 81 kWh i również silnik o mocy 160 kW z przodu. Odmiana AWD o dużym zasięgu będzie wyposażona w dodatkowy silnik z tyłu o mocy 70 kW i ma dysponować łączną mocą do 225 kW. Zasięg każdego modelu zostanie dostosowany do wymagań rynku.
Akumulator modelu EV5 został zaprojektowany tak, aby mógł skutecznie działać przez cały rok w każdych warunkach atmosferycznych, nawet w ekstremalnie wysokich i niskich temperaturach. Zaawansowana pompa ciepła, stosowana już w EV6, została zamontowana w EV5 w celu zarządzania temperaturą akumulatora, zapewniając jego stałą wydajność niezależnie od warunków zewnętrznych.
Regeneracyjny układ hamulcowy oraz system i-Pedal umożliwią kierowcy zarówno zwalnianie, jak i przyspieszanie za pomocą jednego pedału, dzięki temu prowadzący będzie mniej zmęczony, a komfort jazdy wzrośnie.
„Rynek samochodów elektrycznych rozwija się od małej grupy pierwszych użytkowników, aż po szeroką rzeszę klientów. Kia jako lider przesiadania się na auta elektryczne, po wprowadzeniu modeli EV6 i EV9, szybko poszerzyła gamę modeli elektrycznych, stawiając na ich większą różnorodność, czyli na auta miejskie i kompaktowe, takie jak EV5. Nasza konkurencyjna oferta przyspieszy popularyzację pojazdów elektrycznych i zapewni konsumentom więcej opcji do wyboru” – powiedział Spencer Cho, dyrektor działu planowania biznesu na świecie.
„Kia EV5 to nie tylko kolejny model w naszej szybko rozwijającej się gamie samochodów elektrycznych, ale także przykład tego, w jaki sposób przyczyniamy się do popularyzacji aut elektrycznych. Dla nas jest to doskonałe odzwierciedlenie zarówno przyszłej strategii dotyczącej pojazdów elektrycznych, jak i naszego zaangażowania w przyspieszenie światowego przejścia na takie pojazdy”.
Kia EV5 będzie również dostępna w wersji GT, oferującej lepsze osiągi i dynamiczne wrażenia z jazdy. Więcej informacji na temat wersji EV5 GT zostanie ujawnionych później.
Multimedia i łączność
W przestronnej kabinie EV5 znajdują się najnowocześniejsze systemy multimedialne i łączności, które zwiększają komfort podróżowania, umożliwiając jednocześnie pasażerom bezpieczną łączność z cyfrowym światem podczas jazdy.
EV5 jest wyposażony w system multimedialny z nawigacją i z możliwością bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania. System obejmuje 12,3-calowy zestaw wskaźników, 12,3-calowy ekran multimediów oraz 5-calowy wyświetlacz do obsługi klimatyzacji. Funkcje te dostarczają kierowcy niezbędnych informacji, zapewniając komfortową i bezpieczną jazdę.
Nowy system obsługi zapewnia lepszą jakość wyświetlania informacji. Proste w obsłudze menu ma użyteczne funkcje umożliwiające kierowcom łatwe monitorowanie takich danych, jak zasięg i ładowanie akumulatora. Płynny przepływ informacji dodatkowo usprawnia opcjonalny wyświetlacz przezierny HUD (Head Up Display) na przedniej szybie.
Liczbę fizycznych przycisków w kabinie ograniczono do minimum. Pod centralnym ekranem znajdują się cztery ukryte klawisze, które umożliwiają uruchamianie/wyłączenie auta oraz sterowanie ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją; wcześniej obsługa tych funkcji wymagałaby aż 17 przycisków.
Trzystrefowa klimatyzacja może być regulowana przez kierowcę, pasażera z przodu i pasażerów drugiego rzędu, a funkcja nawiewu redukuje nieprzyjemne zapachy z klimatyzacji, zapewniając przyjemną jazdę dla wszystkich pasażerów.
Klienci mogą na bieżąco unowocześniać model EV5, aktualizując cyfrowe funkcje i usługi bez konieczności oddawania pojazdu do dealera. Poza funkcjami standardowymi, sklep Kia Connect oferuje szeroką gamę opcji zwiększających osiągi samochodu.
Bezpieczeństwo i komfort
EV5 jest wyposażony w siedem poduszek powietrznych, ma najnowocześniejsze pasy bezpieczeństwa, a jego konstrukcja została zaprojektowana pod kątem optymalnej wytrzymałości. Oczywiście model jest oferowany z najnowszymi zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy i z szeroką gamą układów bezpieczeństwa czynnego.
Jednym z takich systemów jest Highway Driving Assist 2 (HDA2), który pomaga zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu, utrzymywać auto na środku pasa ruchu i bezpiecznie zmienić pas.
Za pomocą kluczyka Kia Digital Key 2 kierowcy mogą zdalnie aktywować asystenta parkowania drugiej generacji (RSPA 2). System ten umożliwia autu samodzielne parkowanie bez udziału kierowcy. Ponadto funkcja komfortowego wysiadania oraz zdalna funkcja jazdy do przodu i do tyłu zapewniają kierowcom większe bezpieczeństwo podczas poruszania się na ciasnych parkingach.
Wykorzystując czujniki ultradźwiękowe do wykrywania przeszkód, system RSPA 2 automatycznie kieruje auto na wyznaczone miejsce parkingowe, kontrolując przyspieszanie, hamowanie i zmianę biegów. System automatycznie uruchamia hamulce, jeśli na drodze samochodu zostanie wykryta jakaś przeszkoda, a asystent unikania kolizji z tyłu (RCCA) zapobiega wypadkom z nadjeżdżającymi pojazdami podczas cofania.
Podejmowane są też wysiłki w celu zwiększenia wykorzystania energii w EV5 poprzez wprowadzenie funkcji Vehicle-to-Load (V2L) i Vehicle-to-Grid (V2G). Dzięki V2L akumulator może zasilać zewnętrzne urządzenia elektryczne. Kia skoncentruje się na wdrożeniu V2G w regionach, w których istnieje odpowiednia infrastruktura umożliwiająca dzielenie się nadwyżką energii zgromadzonej w akumulatorze z siecią.
Duża możliwość konfiguracji siedzeń
EV5 jest dostępny z fotelami wykonanymi z ekologicznych materiałów uzyskanych z recyklingu opakowań PET oraz z tapicerką z bioskóry. Przestronna kabina EV5 jest bardzo wygodna i funkcjonalna. Kanapa z przodu pojazdu (tylko na rynek chiński) w połączeniu z nastrojowym oświetleniem zapewniają pasażerom wygodną przestrzeń. W podłokietniku konsoli środkowej znajdują się stolik i schowek, zwiększające funkcjonalność wnętrza.
Kia wprowadza technologię Plug&Charge ładowania aut elektrycznych
Dzięki płynnej regulacji kąta pochylenia oparcia siedzeń można zapobiec bólowi pleców i kręgosłupa. Fotele relaksacyjne mają cztery tryby ustawienia i trzy poziomy intensywności funkcji masażu, dzięki czemu nawet długa podróż nie będzie męcząca. Fotele komfortowe mają sześć komór powietrza masującego, regulowane w czterech kierunkach podparcie odcinka lędźwiowego, trzystopniową funkcję ogrzewania i wentylacji oraz podnóżek. Fotele, wyposażone w trzy poduszki powietrzne i zagłówek regulowany w czterech kierunkach, zapewniają optymalną ochronę pasażerów.
Kia EV3 i EV4 – modele koncepcyjne wykorzystują zrównoważone materiały
Tył pojazdu można przekształcić w miejsce do spania dzięki składanym na płasko fotelom w drugim rzędzie. Pasażerowie mają do dyspozycji umieszczoną w tunelu środkowym lodówkę/podgrzewacz, w której można przechowywać żywność. Urządzenie zapewnia funkcje podgrzewania żywności i chłodzenia napojów w zakresie od 5 do 55 stopni Celsjusza i ma pojemność 4 litrów. Można go używać na wiele sposobów, na przykład do utrzymywania ciepła śniadania podczas dojazdów do pracy, podgrzewania napojów, takich jak herbata i kawa, ale też do przechowywania zimnych napojów i wody w czasie letnich wypraw kempingowych.
Projektanci wnętrza EV5 pomyśleli również o możliwości wygodnego spożywania posiłków. Półkę bagażnika, Multi Table, można błyskawicznie przekształcić w stolik.
Kia Concept EV3: zawansowana technologia, funkcjonalność i oryginalny design
Concept EV3 prezentuje wizję elektrycznego, kompaktowego modelu typu CUV, który doskonale łączy funkcjonalność z radością z jazdy. Użytkownicy otrzymują technologię, praktyczność i design flagowego SUV-a marki, EV9, w kompaktowym nadwoziu. W przypadku EV3 projektanci inspirowali się filozofią projektowania „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”, w szczególności jej filarem o nazwie „Uzasadniona radość”.
Na niepowtarzalną sylwetkę EV3 składają się kabina z mocno pochyloną przednią szybą, długa, opadająca linia dachu oraz oryginalny wygląd nadkoli. Wnętrze Concept EV3 łączy ogromną funkcjonalność i przestronność z wyjątkowym designem. Podróżowanie w takiej kabinie jest przyjemne, a dobry nastrój pasażerów wzmacnia delikatne, nastrojowe oświetlenie. Siedzenia o zaawansowanej konstrukcji, ergonomiczne i, zgodnie z etosem marki, wykonane z przyjaznych dla środowiska materiałów, są wyposażone w stoliki, które można dowolnie ustawiać. Stoliki mogą być regulowane w czterech trybach, w zależności od potrzeb klienta – Focus, Social, Refreshing i Storage. Asymetrycznie dzieloną kanapę da się bez wysiłku złożyć, by zrobić miejsce na przewiezienie nieporęcznego bagażu, takiego jak elektryczna hulajnoga lub rower.
Kia Concept EV4: nowa definicja elektrycznego sedana
Concept EV4 to efekt „Mocy postępu” – elementu filozofii projektowania „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”. „Moc postępu” skupia się na umiejętnościach, specjalistycznej wiedzy i kreatywności rozwiniętych podczas ostatniej zmiany designu marki. Takie podejście sprzyja tworzeniu innowacyjnych produktów, które wykraczają poza ustanawianie nowych standardów w zakresie indywidualnego projektowania pojazdów i na nowo definiują całe sektory. Tak jest w przypadku modelu koncepcyjnego EV4.
Czterodrzwiowe nadwozie tego modelu może sugerować, że należy go sklasyfikować jako sedana. Jednak jego wyrazista i efektowna stylistyka nasuwają myśl, że to nie tylko kolejny sedan, ale zupełnie nowy typ EV-sedana, który jest symbolem innowacji.
Takie elementy jak wyrazisty, smukły niski przód, wydłużona, dynamiczna sylwetka z długim tyłem i spojler dachowy przywodzą na myśl samochody sportowe i wyścigowe, potwierdzając status EV4 jako elektrycznego sedana całkowicie nowego typu.
Agresywny przód uzupełnia innowacyjną sylwetkę Concept EV4. Dzięki szerokiemu, imponującemu nadwoziu, z reflektorami umieszczonymi pionowo na skrajnych zewnętrznych krawędziach maski i przedniego zderzaka, ten model symbolizuje determinację marki w przekraczaniu granic.
Wnętrze jest eleganckie i przestronne, zaprojektowane z naciskiem na wygodę kierowcy.
Tablica przyrządów, prezentowana na dwóch cyfrowych ekranach, zapewnia dostęp do najważniejszych informacji bez rozpraszania go podczas jazdy. Concept EV4 jest wyposażony w oświetlenie ambientowe, które tworzy nastrojową atmosferę w kabinie.
Rozbudowa infrastruktury ładowania
Chcąc pomóc stawić czoła ciągłemu wyzwaniu, jakim jest zapewnienie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, marka aktywnie rozwija sieci ładowania na świecie. W Ameryce Północnej Kia ogłosiła decyzję o przyjęciu północnoamerykańskiego standardu ładowania (NACS) dla swoich modeli elektrycznych, począwszy od czwartego kwartału 2024 r. Dzięki temu użytkownicy aut marki Kia będą mieli dostęp do około 12.000 ładowarek Tesli.
Jako część koalicji sześciu producentów samochodów Kia pracuje nad wybudowaniem 30.000 stacji szybkiego ładowania w Ameryce Północnej do 2030 roku, w Europie współpracowała z czterema koncernami, aby stworzyć IONITY, instalując 2800 takich stacji wzdłuż kluczowych autostrad. Celem marki jest posiadanie łącznie 7000 punktów ładowania do 2025 roku.
Nowe doświadczenie w zakresie pojazdów elektrycznych: podniesienie podróży klienta na wyższy poziom
Aplikacja „Kia App”, planowana na pierwszą połowę 2024 r., ma zapewnić klientom kompleksową pomoc i ułatwienia – od testowania pojazdów i umawiania jazd próbnych po finalizację umowy.
Aplikacja będzie zawierać chatbota AI, który szybko udzieli odpowiedzi na każde pytanie. „Kia App” ma także oferować zniżki ubezpieczeniowe, a funkcja „E-routing” – na podstawie stanu naładowania akumulatora – zasugeruje najlepszą trasę, uwzględniającą stacje ładowania. Dla wygody użytkownika na ekranie głównym aplikacji będą wyświetlane informacje oparte na lokalizacji, np. o pobliskich restauracjach, będzie też można zarządzać ładowaniem i monitorować jego przebieg w czasie rzeczywistym na ekranie głównym, korzystając w aplikacji z funkcji „Handle Layer”.
Kia dąży także do poprawy doświadczeń klientów w trybie offline, aby podkreślić zalety modeli elektrycznych, w ramach istniejących działań, takich jak „Digital City Store” i „EV Unplugged Ground” w Korei, a także „City Store” zlokalizowanych poza Koreą. Utworzenie ekskluzywnych sklepów-butików z autami elektrycznymi planuje też w Stanach Zjednoczonych, Europie, Chinach i Indiach. Klienci, wykorzystując technologie rzeczywistości wirtualnej (VR) i rzeczywistości mieszanej (MR), będą mogli dokonywać zakupów i dokładnie przyglądać się oferowanym modelom. Marka skupia się również na poprawie możliwości obsługi klienta przez globalnych przedstawicieli handlowych i wprowadzeniu specjalistów ds. produktów przeszkolonych do pracy w konkretnych regionach, co umożliwi spersonalizowane konsultacje i jazdy testowe dostosowane do unikalnych cech każdego obszaru.
Kia zamierza zastosować technologię sztucznej inteligencji, aby zrewolucjonizować wrażenia z podróżowania pojazdami, w tym nawiązać współpracę z czołowymi dostawcami modeli sztucznej inteligencji w celu wprowadzenia innowacyjnych usług. Umożliwi to klientom dostęp do szerokiej gamy usług, takich jak optymalizacja tras, planowanie podróży, rozrywka i wsparcie w sytuacjach awaryjnych, czy po prostu rozmowy z asystentem AI. Technologia sztucznej inteligencji zadebiutuje w modelu EV3 w 2024 roku, a następnie zostanie zintegrowana z modelami EV4 i EV5, będzie też stale aktualizowana.
Przyszłość samochodów elektrycznych
W przyszłości Kia będzie w dalszym ciągu co roku prezentować nowe modele, koncepcje
i przełomowe technologie podczas „EV Day” i wykorzystywać to wydarzenie jako platformę do zaprezentowania swojej postępowej strategii i wizji mobilności w zakresie pojazdów elektrycznych.
1 Specyfikacje Kia EV5 mogą się różnić w zależności od regionu i kraju.
2 Dotyczy wersji EV5, która będzie dostępna w Chinach w drugiej połowie 2023 roku.
Źródło: KIA