Categories: Klasyki

Ford TT – pradziadek modelu Transit. Tak powstał pierwszy samochód dostawczy

Ford Transit jest samochodem cenionym przez klientów komercyjnych na całym świecie. Pierwsza odsłona tego modelu pojawiła się na rynku w 1965 roku. Natomiast w 1917 debiutował jego pradziadek – protoplasta obecnych samochodów dostawczych – Ford TT.

Dziewięć lat po premierze modelu Ford T w ofercie marki pojawił model TT – pierwszy użytkowy samochód produkowany przez zakłady Forda, który nie tylko na nowo zdefiniował możliwości transportowe, ale także odegrał kluczową rolę w kształtowaniu ówczesnego świata transportu i handlu. Lekki dostawczak był innowacyjną adaptacją osobowego modelu T. Wprowadzone modyfikacje – np. wzmocniona rama – umożliwiały transport nawet tony ładunku oraz poruszanie się po trudnym terenie. Protoplasta Transita zachował niezawodny czterocylindrowy silnik, a w kabinie mógł pomieścić kierowcę oraz pasażera. Henry Ford zaprojektował podwozie w taki sposób, aby można było podpiąć do ramy wózki transportowe czy zabudowy innych firm, co miało zwiększyć funkcjonalność modelu TT.

Nowy elektryczny Ford Explorer wyrusza dookoła świata z bijącą rekord podróżniczką Lexie Alford za kierownicą

Wpływ modelu TT na różna gałęzie przemysłu był ogromny. Rolnicy mogli transportować swoje plony z większą wydajnością. Firmy również doceniły uniwersalność nowej konstrukcji. Dostawczak sprawdzał się w przewozie towarów i surowców, co zrewolucjonizowało łańcuchy dostaw i spowodowało szybszy wzrost gospodarczy.

Dodatkową zaletą samochodu była przystępna cena – wynosiła ona 600 dolarów. To spowodowało, że Ford TT szybko zyskiwał na popularności. W pierwszym roku sprzedano 209 sztuk, a do 1928 roku – aż 1,3 miliona egzemplarzy.

Z biegiem czasu Ford wprowadził do modelu TT wiele innowacji, a sukces pierwszego dostawczaka położył podwaliny na zaangażowanie marki Ford w produkcję trwałych i wydajnych samochodów użytkowych.



Ford Transit – godny następca modelu TT

Pierwszy Transit powstał w wyniku partnerstwa pomiędzy niemieckim a brytyjskim odziałem Ford Motor Company. Furgonetka pierwotnie nazywała się „Projekt Radcap” i była pierwszym modelem marki opracowanym dla całej Europy. Projektanci obu krajów połączyli siły, aby doświadczenie w produkowaniu aut dostawczych (chodzi o model 400E oraz Taunus Transit) przekuć w stworzenie auta użytkowego, które podbije nie tylko rynki Starego Kontynentu.

Transit Mk1 pojawił się w 1965 roku i od początku był oferowany w różnych konfiguracjach nadwozia – zarówno w wersji z długim, jak i krótkim rozstawem osi, jako furgon, kombi i minibus, a także jako podwozie do zabudowy. Sama kombinacja drzwi obejmowała osiemnaście wariantów – między innymi boczne wahadłowe, przesuwne drzwi panelowe, tylną klapę lub dwoje drzwi wahadłowych. Topową odmianą była wersja Custom oferująca 15 miejsc i kosztująca 997 funtów brytyjskich.

W 1966 roku popularność Transita osiągnęła taki poziom, że można go było spotkać nie tylko na europejskich drogach, ale również na wysokości 5000 metrów – na trasach autobusowych w Andach. W 1976 roku wyprodukowano milionowego Transita, a czteromilionowy egzemplarz zjechał z taśm produkcyjnych w 2000 roku.

Przez wszystkie lata gama Transita rozwinęła się i obecnie w ofercie można znaleźć modele Transit, Transit Custom, Transit Connect, Transit Courier – wszystkie w różnorodnych długościach, z różnymi wersjami nadwozia. Na drogach można też spotkać elektrycznego E-Transita, do którego już wkrótce dołączą E-Transit Custom oraz E-Transit Courier.

Elektryczny samochód dostawczy

Ford E-Transit to pierwszy całkowicie elektryczny samochód dostawczy Forda. Jego zasięg – w zależności od wersji wynosi do 309 kilometrów. To wartość, która stawia E-Transita w ścisłej czołówce swojego segmentu i jest niezwykle konkurencyjna względem najważniejszych rywali. Przestrzeń ładunkowa – dzięki bateriom umieszczonym płasko pod podłogą – nie zmieniła się w stosunku do tradycyjnego Transita i wynosi do 15,1 metra sześciennego, a jego ładowność w przypadku podwozia z kabiną bez zabudowy wynosi do 1990 kg. Cały czas można więc liczyć na legendarną niezawodność i uniwersalność samochodów dostawczych Forda, która dodatkowo ewoluowała przy transformacji na samochody elektryczne.

Źródło: Ford



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

12 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

12 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago