Model 2 CV może pochwalić się wyjątkową karierą: łącznie wyprodukowano 5 114 969 egzemplarzy, w tym 1 246 335 vanów 2 CV. Ostatni egzemplarz 2 CV opuścił fabrykę w Mangualde w Portugalii 42 lata po premierze, 27 lipca 1990 roku o godzinie 16:00.
Projekt „TPV” („Toute Petite Voiture”, czyli bardzo mały samochód) narodził się w połowie lat trzydziestych, w 1936 roku. Jego celem było zaoferowanie ludziom o niskich dochodach ekonomicznego i wszechstronnego samochodu. W 1937 roku światło dzienne ujrzał pierwszy prototyp projektu TPV, ważący zaledwie 370 kg i wyposażony tylko w jeden reflektor (obowiązujące wówczas przepisy nie wymagały dwóch). Pojazd mógł przewozić maksymalnie cztery osoby i 50 kg bagażu i poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h, a wszystko to w niesamowitym komforcie.
Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1939 roku miało zostać zaprezentowanych 250 przedprodukcyjnych modeli, ale wybuch wojny pokrzyżował te plany. W związku z tym wyprodukowane już samochody zostały zniszczone – wszystkie z wyjątkiem czterech, które potajemnie przechowano w Centrum Testowym Citroëna w La Ferté-Vidame.
W momencie wejścia do produkcji w lipcu 1949 roku, model 2 CV był małym samochodem z chłodzonym powietrzem silnikiem o mocy 9 KM i pojemności 375 cm3, który osiągał maksymalną prędkość 50 km/h. Dzięki temu modelowi Citroën zrewolucjonizował przemysł samochodowy, oferując ekonomiczny i wszechstronny pojazd.
Jego wyjątkowa sylwetka i atrakcyjność szybko przekonały do siebie dużą część populacji. Jednak jego ogromny sukces to zasługa również nieskończonego zakresu zastosowań, a także wyjmowanych kanap, lekkości, zwinności i komfortu. Nie można też zapomnieć, że był to samochód bardzo ekonomiczny w eksploatacji, czym zyskał niesamowitą popularność. Do 1950 roku zamówień było tak dużo, że czas oczekiwana na dostawę wydłużył się do 6 lat.
Jego awangardowy duch oraz genialne jak na tamte czasy technologie sprawiły, że przez wiele lat pozostawał częścią motoryzacyjnego krajobrazu. 2 CV to ponadczasowy model, który stał się prawdziwym fenomenem społecznym, przyciągającym kolekcjonerów z całego świata i nadal często widywanym na naszych drogach.
Citroën 2 CV jest również znany na całym świecie, a dzięki swojej sławie został obdarzony licznymi przydomkami lub pieszczotliwymi nazwami. Do najbardziej znanych należą : „Deuche”, „Deudeuche” (dwukonik) i „Ugly Duckling” (Brzydkie kaczątko), by wymienić tylko kilka. Szeroki wachlarz przydomków potwierdza niezwykłą popularność tego zabytkowego i kultowego modelu.
Łącznie powstało dziesięć serii specjalnych modelu 2 CV, wprowadzonych na rynek we Francji i w kilku innych krajach europejskich. Należały do nich wersje Spot, Charleston i Cocorico. Citroën 2 CV przeszedł również szereg ewolucji, m.in. w 1951 r. powstała wersja furgon 2 CV (znana jako 2 CV AU), a następnie 2 CV AZ w 1954 r., wyposażona w silnik o mocy 12 KM i słynne sprzęgło odśrodkowe.
Ponadto, 2 CV miał również okazję przemierzyć drogi całego świata, biorąc udział w licznych rajdach, – m.in. w rajdzie Paryż-Kaboul-Paryż na dystansie 16 500 km w 1970 r., w rajdzie Paryż-Persépolis na dystansie 13 500 km w 1971 r. i w rajdzie afrykańskim na dystansie 8 000 km z Abidżanu do Tunisu w 1973 r., wszystkie trzy zorganizowane przez markę Citroën.
7 października odbędzie się wydarzenie motoryzacyjne, którego nie można przegapić: obchody 75. rocznicy powstania legendarnego Citroëna 2 CV w Konserwatorium Citroën. Aby uczcić tę pamiętną rocznicę, siedemdziesiąt pięć CV 2 odrestaurowanych i z pasją utrzymywanych przez prywatnych kolekcjonerów zostanie zgromadzonych w Konserwatorium Citroën w Aulnay-sous-Bois. Od godziny 10.00 zwiedzający będą mieli okazję odkryć te klejnoty historii motoryzacji i porozmawiać z ich właścicielami.
Wydarzenie jest otwarte dla publiczności i będzie niezapomnianym dniem dla fanów Citroëna i entuzjastów klasycznych samochodów. Odwiedzający będą mieli także okazję odwiedzić Konserwatorium, w którym znajduje się około 250 kultowych modeli marki z podwójną jodełką, co zapewnia fascynujący wgląd w bogatą historię Citroëna.
Z okazji wyjątkowego jubileuszu, w konserwatorium Citroëna wykonano artystyczne zdjęcia ośmiu kultowych modeli 2CV:
Źródło: Citroën
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…
Firma Astara – oficjalny importer i dystrybutor samochodów Isuzu w Polsce, wprowadziła właśnie na nasz…
Porsche Polska wraz z marką PUMA przedstawiają limitowaną edycję sneakersów, która przenosi kultowy samochód Johnny'ego…