Ta różnorodna oferta Volkswagena pozwala pozytywnie myśleć o przyszłości, która coraz bardziej (pomimo różnych protestów) składnia się do elektromobilności. Niemiecki koncern zaprojektował swoje elektryczne modele nowocześnie. Wyróżniają się one nie tylko designem, ale przede wszystkim wyposażeniem, które zapewnia komfort jazdy i najwyższy stopień bezpieczeństwa pasażerów.
Model ID.5 to w nomenklaturze niemieckiego koncernu e-SUV coupe (pierwszy w gamie). To jednak nie jest zupełnie nowy samochód, ale w rzeczywistości ID.4 z nieco obniżoną linią dachu i tylnych słupków. Chociaż po złożeniu tylnych oparć przestrzeń bagażowa w obu modelach jest identyczna, to w wersji podstawowej bagażnik ID.5 ma pojemność 549 l, a w ID.4 – 543 l.
Elektrycznego Volkswagena nie trzeba uruchamiać, wystarczy wybrać kierunek jazdy i gotowe. Jednocześnie obrotowa dźwignia jednobiegowej skrzyni biegów znajduje się obok małej cyfrowej tablicy przyrządów i steruje się nim, obracając go. Przyznam, że kilka razy, zwłaszcza na początku kontaktu z tym pojazdem, zdarzyło mi się, że przez przypadek wybrałem inny kierunek, niż zamierzałem, ale sądzę, że przy regularnym stosowaniu ten ruch staje się automatyczny.
Na pokładzie mamy system półautonomicznej jazdy Travel Assist. Po jego włączeniu samochód może nie tylko automatycznie utrzymywać się na pasie ruchu, ale może monitorować otaczający ruch uliczny, a dzięki odczytywaniu znaków drogowych i dokumentów mapowych może automatycznie dostosowywać prędkość. Cóż, Volkswagen w zasadzie jeździ sam, bez pomocy kierowcy. Ale oczywiście musi trzymać ręce na kierownicy.
Travel Assist wykorzystujący dane przekazywane przez innych użytkowników ruchu (Car-to-X) to niezwykle przydatny asystent. Może utrzymywać pas ruchu, odległość od jadącego z przodu pojazdu oraz ustawioną przez kierowcę prędkość maksymalną. Wykorzystuje przy tym między innymi funkcję adaptacyjnego prowadzenia po pasie ruchu, która aktywnie utrzymuje pojazd na środku pasa ruchu. Travel Assist może także dostosować się do naszego stylu jazdy i zamiast prowadzić dokładnie środkiem pasa, będzie utrzymywać samochód bliżej prawej lub lewej linii ograniczającej pas ruchu.
Travel Assist wykorzystujący dane od innych uczestników ruchu na życzenie wspiera również aktywnie przy zmianie pasa ruchu na autostradzie. Jeżeli dostępne są dane Car-to-X, Travel Assist może utrzymywać pas ruchu nawet w przypadku rozpoznania tylko jednej linii ograniczającej pas ruchu, na przykład na drogach bez linii środkowej. Dysponuje także funkcją przewidującej regulacji prędkości oraz asystenta skrzyżowań i może dostosować prędkość do obowiązujących ograniczeń prędkości oraz do przebiegu drogi (zakręty, ronda itp.).
W przypadku opcjonalnego asystenta parkowania Park Assist Plus, Twój ID.5 nie tylko poinformuje, czy miejsce parkingowe, obok którego przejeżdżamy, jest wystarczająco duże, lecz również zaparkuje za kierowcę. Przy prędkości poniżej 40 km/h Park Assist Plus w sposób ciągły wyszukuje odpowiednie miejsca parkingowe równoległe do drogi, przy prędkości poniżej 20 km/h – także poprzeczne. Jeżeli zdecydujemy się na jedno z wyszukanych miejsc parkingowych, można zlecić systemowi zaparkowanie, a Park Assist Plus wykona za nas wszystkie manewry. W tym przypadku kierowca musi jedynie kontrolować proces i ewentualnie interweniować. Park Assist Plus potrafi także wyjechać z miejsca parkingowego równoległego do drogi lub jeżeli zaczęliśmy sami parkować i nie ten manewr się nie udał, to system może dokończyć parkowanie.
Baterie ID.5 można ładować maksymalnie z mocą do 135 kW i jest to moc nieco wyższa niż w przypadku innych modeli rodziny ID, które mogą przetwarzać maksymalnie 125 kW. Według producenta w ten sposób zasięg około 300 km można uzyskać w pół godziny. Jako jeden z pierwszych Volkswagenów, ID.5 jest przystosowany do ładowania dwukierunkowego, dzięki czemu w przyszłości może również oddawać energię do sieci domowej i tym samym pełnić funkcję np. bufora dla systemu fotowoltaicznego. Według producenta ID.5 z baterią o pojemności 77 kWh zapewnia zasięg do 536 km. Jednak podczas naszego testu udało nam się osiągnąć dystans 380 km, co uznać należy za zadowalający rezultat, przy średnim zużyciu energii 19,4 kWh/100 km.
Trudno oprzeć się urokowi wnętrza ID. 5, w który niepowtarzalny klimat tworzą białe i brązowe elementy. Biała kierownica podkreśla wrażenie luksusu. Przednie fotele można dostosować do naszych indywidualnych wymagań. Oparcia mają ergonomiczny kształt, co docenimy podczas dłuższej jazdy. Konstruktorom ID.5 udało się także zapewnić wystarczająco dużo miejsca dla pasażerów podróżujących na tylnych siedzeniach. Przestrzeni w ID.5 nie brakuje!
Większość kierowców przyzwyczajona jest do tradycyjnych dźwigni i przełączników. W ID.5 spotykamy się z nowoczesnymi rozwiązaniami, których obsługa wymaga cierpliwości. Z czasem przywykniemy i przy bliższym poznaniu nie powinniśmy mieć już problemu z ich obsługą. Głównym miejscem dowodzenia jest centralny 12-calowy ekran dotykowy. Pod nim zmontowano touch bar do ustawiania temperatury, regulacji głośności systemu audio oraz touchpady, które pełnią rolę skrótów do ustawiania klimatyzacji, asystenta parkowania, systemów wspomagania i wyboru trybów jazdy.
W ID.5 monitorowane jest zachowanie kierowcy, co oznacza wstrzymanie funkcji w przypadku dłuższej manipulacji przez kierowcę. Jeżeli szybko czegoś nie ustawimy, to po czasie system informacyjno-rozrywkowy przestanie na nasze reakcje reagować. To wszystko po to, by kierowca zbytnio nie zajmował się poszukiwaniem nowych ustawień w czasie jazdy i by skoncentrował się na prowadzeniu pojazdu. Z cała pewnością takie rozwiązanie ma wpływ na nasze bezpieczeństwo, chociaż czasami może denerwować.
Volkswagen ID.5 – podsumowanie
Z cała pewnością ID.5 można zaliczyć do najatrakcyjniejszych elektryków dostępnych na rynku. Ma ładny design nadwozia i gustownie zaprojektowane wnętrze. Można go w miarę szybko naładować i przy dobrym gospodarowaniu energią pokonać na pełnym ładowaniu dystans prawie 400 km. Do tego wszystkiego należy dodać komfortowe przednie fotele i wystarczającą przestrzeń na tylnej kanapie. Bagażnik o pojemności 549 l także jest dużym atutem.
Volkswagen ID.5 – podstawowe dane techniczne
Moc silnika | 128 kW/174 KM | 150 kW/204 KM | 220 kW/299 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 235 Nm | 310 Nm | 310 Nm |
Skrzynia biegów | automatyczna, 1-biegowa | automatyczna, 1-biegowa | automatyczna, 1-biegowa |
Zużycie energii cykl mieszany | 16,3 kWh/100 km | 16,3 kWh/100 km | 17 kWh/100 km |
Typ baterii | Litowo-jonowa | Litowo-jonowa | Litowo-jonowa |
Pojemność baterii | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Maksymalna moc ładowania prądem DC | 135 kW | 135 kW | 135 kW |
Czas ładowania maksymalną mocą DC | 29 minut | 29 minut | 36 minut |
Czas ładowania dla uzyskania zasięgu 100 km | 7 minut | 7 minut | 6 minut |
Zasięg (cykl mieszany) | 536 km | 536 km | 516 km |
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 160 km/h | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s | 8,4 s | 6,3 s |
Długość | 4599 mm | 4599 mm | 4599 mm |
Szerokość | 1852 mm | 1852 mm | 1852 mm |
Wysokość | 1616 mm | 1616 mm | 1616 mm |
Pojemność bagażnika | 549/1561 l | 549/1561 l | 549/1561 l |
Masa własna | 2110 kg | 2110 kg | 2221 kg |
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…