Na krótko przed debiutem nowe Porsche Panamera przechodzi końcowe testy drogowe. W Barcelonie i okolicach inżynierowie sprawdzają ostatnie detale najnowszej generacji modelu. Sportowa limuzyna zaliczyła już większość procedur testowych, w trakcie których zademonstrowała swoje walory na czterech kontynentach.
Na przykład testy w USA pozwoliły sprawdzić funkcjonowanie zespołu napędowego na dużej wysokości i przy niskim poziomie tlenu, a także skuteczność układu chłodzenia silnika oraz klimatyzacji w ekstremalnie wysokiej temperaturze. W Skandynawii Panamera była eksploatowana w bardzo niskiej temperaturze, w RPA musiała radzić sobie z trudnymi warunkami drogowymi, natomiast w Azji szczególne wyzwanie dla całej konstrukcji stanowiły wysoka wilgotność powietrza oraz godziny spędzone w korkach w megamiastach. „Każdy nowy samochód przechodzi intensywne testy, tak aby spełniać zarówno nasze wymagania, jak i naszych klientów na całym świecie” – powiedział menedżer ds. rozwoju Marcel Hönemann. „Standard, który wyznaczamy, zawsze stanowią określone w specyfikacjach cele rozwojowe. Nowa Panamera musi wyróżniać się tu i teraz, szczególnie pod względem osiągów, komfortu oraz akustyki”.
Nowa Panamera dostępna w czterech wariantach E-Hybrid
Odpowiedni układ napędowy jest w Porsche niezbędny do uzyskania optymalnych osiągów. Nowe wydanie linii modelowej Panamera otrzymuje kompleksowo zaktualizowaną gamę silników. Inżynierowie skupili się tu na najnowocześniejszych rozwiązaniach z obszarów efektywności i zrównoważonego rozwoju. „W drugiej generacji Porsche Panamera oferowaliśmy trzy warianty E-Hybrid z hybrydowym napędem plug-in, teraz dodamy czwarty. To nasza odpowiedź na ogromne zapotrzebowanie ze strony klientów. W niektórych krajach udział odmian E-Hybrid dla linii Panamera wynosi niemal 100%. Kolejna wersja będzie legitymować się wysokimi osiągami i idealnie wpisze się we wszechstronną ofertę” – powiedział dr Thomas Friemuth, szef linii produktów Panamera. „Zwiększamy możliwości elektrycznego modułu wszystkich wariantów E-Hybrid w zakresie dynamiki jazdy oraz ważnych parametrów, takich jak zasięg elektryczny i tempo ładowania. Podczas naszych testów na napędzie elektrycznym pokonujemy dystanse nawet o 70% większe niż w przypadku poprzednika”.
Bazą dla wszystkich wariantów E-Hybrid najnowszego Porsche Panamera jest nowy, mocniejszy silnik elektryczny, który będzie teraz całkowicie zintegrowany z obudową nowej dwusprzęgłowej przekładni. Zapewnia on lepsze niż dotąd parametry układu napędowego w zakresie osiągów i wydajności rekuperacji przy niższej masie. Energię czerpie z wysokonapięciowego akumulatora o znacznie większej pojemności – 25,9 kWh. Pokładowa ładowarka o mocy 11 kW skraca czas ładowania pomimo zwiększonej zawartości energii.
Porsche przedstawia najpotężniejsze Cayenne w historii
Wzrosty efektywności i wydajności to także zasługa zasadniczych zmian w konstrukcji silników spalinowych. Wszystkie zespoły napędowe nowego Porsche Panamera są przygotowane na przyszłe normy emisji spalin. „Jestem zachwycony postępem, jaki poczyniliśmy w zakresie elektryfikacji. Integracja oraz współpraca dwóch układów napędowych odbywają się absolutnie »gładko« i harmonijnie. W nowych wersjach samochód przyspiesza z niezwykłą łatwością i pewnością” – podsumował wrażenia z jazd testowych Arno Bögl, menedżer projektu ds. układów napędowych linii produktów Panamera.
Z innowacyjnym zawieszeniem pneumatycznym
Oprócz wszechstronnie zmodernizowanej gamy silników nowa Panamera zaoferuje inne nowości. Po raz pierwszy będzie mogła zostać wyposażona w opcjonalne, wysokiej klasy podwozie z aktywną kontrolą amortyzacji i szeroką gamą dodatkowych funkcji. „Dzięki aktywnemu podwoziu wyznaczamy nowe standardy. Mogliśmy to odczuć na każdym metrze naszych jazd testowych – wyjątkowy komfort na bruku w barcelońskim porcie oraz dynamiczne, zwinne usposobienie na krętych lokalnych drogach poza miastem. W skrócie: nieporównywalnie szeroki zakres kompetencji” – powiedział Thomas Friemuth.
Nowa Panamera będzie standardowo wyposażona w półaktywne zawieszenie z nowymi dwuzaworowymi amortyzatorami, które pozwalają niezależnie regulować etapy ugięcia i odbicia. Znacząco poszerza to rozpiętość pomiędzy komfortowym i sportowym zestrojeniem podwozia również w przypadku nowego standardowego podwozia.
W trakcie jazd testowych nowym Porsche Panamera przeprowadzone zostaną ostatnie poprawki przed światową premierą modelu. Producent sportowych aut zaprezentuje trzecią generację swojego czterodrzwiowego samochodu sportowego na Festiwalu Ikon Porsche w Dubaju, w piątek 24 listopada 2023 r. Uczestnicy festiwalu będą mogli oglądać go w weekend 25-26 listopada 2023 r.
Źródło: Porsche