Marka Alfa Romeo z przyjemnością zapowiada powrót Alfy 33 Stradale „fuoriserie” (zbudowanej na zamówienie), prawdziwego „manifestu” możliwości włoskiej marki – teraz i w przyszłości – w zakresie wzornictwa, stylu i wrażeń z jazdy. Wyprodukowane w zaledwie 33 ekskluzywnych egzemplarzach, w unikalnym procesie rzemieślniczym, nowe „dwumiejscowe” coupé łączy w sobie tradycję i przyszłość marki, stając się symbolem szlachetnego, włoskiego sportowego stylu.
Aby spełnić marzenia, potrzeba sporej dawki odwagi i szczypty zdrowego szaleństwa. To właśnie dzięki tym elementom w 1967 roku powstał samochód uważany przez wielu za jeden z najpiękniejszych w historii: Alfa Romeo 33 Stradale. Dzisiaj, z podobną odwagą i śmiałą wizją, zespół Alfy Romeo zaprojektował i opracował nowy model 33 Stradale, prawdziwe dzieło sztuki w ruchu, będące efektem idealnego połączenia piękna i technologii. Nowy model pragnie zapewnić najbardziej ekscytujące wrażenia z jazdy i ponadczasowy urok ikony bardzo wąskiemu gronu entuzjastów, którzy od początku uwierzyli w ten projekt. Nowa 33 Stradale została stworzona w nowo powstałej „La Bottega” Alfa Romeo, gdzie projektanci, inżynierowie i historycy marki najpierw z uwagą wsłuchali się w głos potencjalnych klientów, a następnie stworzyli ją razem, dokładnie tak, jak robiono to w renesansowych warsztatach rzemieślniczych lub w atelier słynnych włoskich konstruktorów nadwozi z lat 60-tych ubiegłego wieku.
Alfa Romeo 33 Stradale powraca na tor Monza, miejsce swojego debiutu 56 lat temu
Jean-Philippe Imparato, dyrektor generalny marki Alfa Romeo powiedział – „Dzięki nowej 33 Stradale pragnęliśmy stworzyć coś, co dorówna naszej przeszłości, przysłuży się marce i sprawi, że fandom Alfistów będzie odczuwał dumę. Taki rezultat można było osiągnąć tylko dzięki wiedzy, wytrwałej pracy i pasji naszego zespołu, przy wsparciu kierownictwa, którego ambicją jest dalsze zapisywanie chlubnych rozdziałów przyszłości marki, z pełnym poszanowaniem dla jej wyjątkowej historii. To pierwszy samochód marki „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie) od 1969 roku i obiecuję, że nie ostatni.”
Maksymalny wyraz „niezbędnego piękna”
Nowa 33 Stradale, zaprojektowana przez Centrum Stylu Alfy Romeo, jest inspirowana historycznym modelem z 1967 roku, wzbogacając jego rzeźbiarskie piękno o elementy stylistyczne zaczerpnięte z nowego języka stylu Alfy Romeo. Nadwozie charakteryzuje się idealną równowagą pomiędzy proporcjami, bryłą i wykończeniem powierzchni, stając się maksymalnym wyrazem „niezbędnego piękna” Alfy Romeo. Przód wyróżnia się potężną, muskularną bryłą, na której dumnie prezentuje się kultowy grill w kształcie tarczy zwany „scudetto” i lampy zespolone o charakterystycznym eliptycznym kształcie. Linia boczna jest dynamiczna i elegancka, z charakterystycznymi otwieranymi do góry drzwiami i dwoma dużymi wlotami powietrza umieszczonymi po bokach. Nadwozie wysunięto do przodu, a jego powierzchnie wymodelowano zgodnie z kryteriami typowymi dla formalnej ekspresji Alfy Romeo.
Le Mans Classic 2023 – Alfa Romeo świętują stulecie Quadrifoglio
Ponadto, dzięki drzwiom motylkowym otwieranym pod kątem i dużemu przeszkleniu dachu, kierowca może cieszyć się niepowtarzalnym widokiem, bardzo przypominającym widok z kokpitu samolotu. Ogólny wygląd, po otwarciu maski i drzwi, podkreśla widowiskowy, zapierający dech w piersiach wygląd samochodu. „Brutalny” tył jest równoważony przez przód o miękkiej, zaokrąglonej linii, a maksymalna wysokość nie znajduje się wcale na wysokości przedniej szyby, jak w każdym innym modelu sportowym, ale na środku dachu. W szczególności, ścięty tył, grafika w kształcie litery „V” i okrągłe tylne lampy podkreślają wrażenie siły bijące z samochodu. Wydajność aerodynamiczną potwierdza współczynnik Cx wynoszący 0,375 przy zerowym Cz (downlift)- dzięki precyzyjnej kalibracji bez pomocy aktywnych systemów.
Minimalizm designu i materiałów wyróżnia również wnętrze, w którym wszystko opracowano z myślą o kierowcy, aby zmaksymalizować wrażenia z jazdy. W szczególności, kokpit został zaprojektowany minimalizując elementy, które mogłyby rozpraszać kierowcę, co widać w ograniczonej liczbie przycisków o praktycznym zastosowaniu podczas jazdy, dostępnych na konsoli środkowej. Bezpośrednio przed kierowcą umieszczono wyświetlacz, którego trójwymiarowy „teleskop” umożliwia mu pierwszą w swoim rodzaju interakcję. Kierownica, pozbawiona wszystkich umieszczonych na niej przycisków, pozwala delektować się czystą przyjemnością z jazdy.
Podobnie jak w kokpicie samolotu, elementy sterujące znajdują się na różnych poziomach, na dolnej konsoli środkowej i na wyższej płaszczyźnie w centralnej części podsufitki. Wnętrze dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia: „Tributo” i „Alfa Corse”. Deska rozdzielcza i tunel środkowy, o wyraźnej inspiracji lotniczej, wykorzystują materiały takie jak aluminium, włókno węglowe, skóra i Alcantara. Otulające fotele czerpią inspirację z swojego poprzednika, zapewniając wyjątkowy komfort i ergonomię. Każdy element zaprojektowany został z dbałością o najmniejsze szczegóły, aby stworzyć ekskluzywną i wciągającą atmosferę, zachowując estetyczne i techniczne dziedzictwo Alfy Romeo 33 Stradale z 1967 roku.
Wyjątkowe wrażenia z jazdy
Zespół Alfy Romeo postawił sobie ambitny cel, by zaoferować wrażenia z jazdy jak w samochodzie wyścigowym, z którego można jednak korzystać do jazdy na drodze, bez uszczerbku dla komfortu i łatwości użytkowania także na co dzień. Dlatego też nowa 33 Stradale może pochwalić się tym, co najlepsze w zakresie inżynierii Alfy Romeo, czego dowodem jest dwuwahaczowe zawieszenie z aktywnymi amortyzatorami oraz ewolucja silnika 2.9 V6 i automatycznej skrzyni biegów ZF.
Nowa specjalna edycja Alfy Romeo „fuoriserie” może być wyposażona w silnik V6 twin-turbo o mocy ponad 620 KM lub dostępna z napędem w pełni elektrycznym BEV o mocy ponad 750 KM. Osiągi są znakomite w obu wersjach. Prędkość maksymalna wynosi 333 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż trzy sekundy. Dwuwahaczowe zawieszenie z aktywnymi amortyzatorami i lift przedniej osi zapewniają doskonałą zwrotność i komfort. Układ hamulcowy Alfa Romeo Brake-By-Wire i karbonowo-ceramiczne hamulce Brembo są gwarancją osiągów na najwyższym poziomie.
Aluminiowa konstrukcja ramy przypominającej literę H i nadwozie typu „monocoque” z włókna węglowego gwarantują sztywność i lekkość. W celu zapewnienia wysokiej sztywności i bezpieczeństwa, konstrukcję dachu również wykonano z włókna węglowego i aluminium, z drzwiami motylkowymi mocowanymi na zawiasach. Ramy okien również wykonano z włókna węglowego, a tylną szybę z poliwęglanu.
W tuningu auta swoim wsparciem będzie służył kierowca F1 Valtteri Bottas na legendarnym torze Balocco, przenosząc w ten sposób doświadczenie F1 do codziennej jazdy i zapewniając niepowtarzalne prowadzenie Alfy Romeo.
„La bottega”
Wraz z projektem „33” powstała również „La Bottega” Alfa Romeo. „La Bottega” to zespół profesjonalistów, który ściśle współpracował z klientami, aby zaprojektować 33 wyjątkowe i ekskluzywne egzemplarze samochodu. Inspiracją dla „La Bottega” były renesansowe warsztaty rzemieślnicze i atelier najlepszych konstruktorów nadwozi z lat 60. XX wieku, którzy stworzyli dzieła sztuki o niezwykłym pięknie zgodnie z wymaganiami swoich klientów. Analogicznie tutaj, klienci byli zaangażowani w proces twórczy już od samego początku projektu. Pierwsze spotkania odbyły się podczas Grand Prix Monza 2022, a potencjalni nabywcy mieli okazję wyrazić swoje życzenia dotyczące samochodu marzeń. W ciągu kilku tygodni wszystkie 33 samochody zostały sprzedane.
„La Bottega” ma swoją siedzibę w reprezentacyjnej Sala del Consiglio Muzeum Alfy Romeo w Arese, gdzie w 1967 roku zatwierdzono projekt 33 Stradale. Ponadto, zadaniem Zespołu 33 jest zatwierdzanie życzeń klientów, dbając o poszanowanie dla historii i ikonicznego charakteru samochodu. Jest to specjalny zespół, któremu przewodniczy dyrektor generalny marki Alfa Romeo, a jego członkami są szefowie poszczególnych działów Brandu.
Rzemieślniczy kunszt i innowacja dla bezprecedensowego poziomu personalizacji
Nowy model „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie) zostanie wyprodukowany w zaledwie 33 egzemplarzach, w ramach dedykowanego programu umożliwiającego klientom opracowanie funkcjonalnych elementów stylistycznych wspólnie z zespołem projektowym Alfy Romeo: wlotów powietrza, kół, a nawet charakterystycznego przedniego grilla zwanego „scudetto”. Dlatego też, nie będzie na świecie dwóch identycznych samochodów, co czyni je prawdziwymi arcydziełami „na czterech kołach”, mającymi ambicję stać się częścią niezwykłej historii Alfy Romeo.
Podobny wyjątkowy charakter ma również ekskluzywna procedura rejestracji umożliwiająca klientom osobistą „sygnaturę” numeru nadwozia. Specjalny numer VIN składa się z ośmiu cyfr wybranych przez klienta i jest również umieszczony na tunelu środkowym. Dzięki ugruntowanemu doświadczeniu w dziedzinie najbardziej ekskluzywnych „szytych na miarę” samochodów, marka Alfa Romeo skorzysta przy budowie samochodów z atelier manufaktury nadwoziowej Carrozzeria Touring Superleggera oferującej rzemieślniczy kunszt wykonania. Zapewnione są zatem bardzo wysokie standardy jakości, które gwarantują odpowiedni poziom wyjątkowości i obsesyjną dbałość o szczegóły.
U źródła legendy
Model Alfa Romeo 33 Stradale z 1967 roku wywodzi się bezpośrednio z Tipo 33, gwiazdy światowych sportów motorowych tamtej epoki. Projekt 33 oznaczał powrót Alfy Romeo do wyścigów, pod kierownictwem ówczesnego prezesa marki Giuseppe Eugenio Luraghiego i Carlo Chitiego z Autodelty, nowo utworzonego oficjalnego działu wyścigów. Na debiut została wybrana próba czasowa we Fléron, niedaleko Liège; za kierownicą zasiadł główny kierowca testowy w Autodelta, Teodoro Zeccoli. Po latach skrupulatnych przygotowań, 12 marca 1967 roku Alfa 33 „wjechała” do świata sportów motorowych i od razu zaczęła wygrywać.
Był to pierwszy z długiej serii sukcesów odniesionych na najbardziej prestiżowych torach. Ten ciąg zwycięstw, w tym w Mistrzostwach Świata dla marek samochodowych w 1975 i 1977 roku sprawił, że 33 stał się światowym liderem. Na fali sportowego entuzjazmu marka Alfa Romeo postanowiła wyprodukować model 33 w limitowanej edycji dla osób prywatnych, jako samochód „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie), który łączył osiągi samochodu wyścigowego Tipo 33 z komfortem i właściwościami jezdnymi odpowiednimi do codziennego użytku. Projekt 33 Stradale powierzono Franco Scaglione, który włożył w niego całą swoją wiedzę techniczną i odwagę twórczą, tworząc arcydzieło, w którym innowacyjność stylu łączyła się z dążeniem do uzyskania jak najlepszej aerodynamiki i funkcjonalności.
Projekt 33 Stradale z 1967 roku, kwintesencja piękna samochodu, jest prawie niemożliwy do opisania: to, co go wyraża, to równowaga form, czystość linii, elegancja każdego szczegółu. W latach 1967-1969 wyprodukowano zaledwie 18 egzemplarzy, z których jeden znajduje się dzisiaj w Muzeum Alfy Romeo w Arese, będąc nie lada gratką dla kolekcjonerów ultra rzadkich samochodów. Sześć z tych podwozi wykorzystano do stworzenia prototypów, które zapoczątkowały dwie niezwykłe dekady włoskiego wzornictwa motoryzacyjnego: Carabo (1968), P33 Roadster GS (1968), 33/2 Coupé Speciale (1969), Cuneo (1971), Iguana (1969) i Navajo (1976). Reasumując, 33 Stradale to legendarny model, który naznaczył nie tylko historię Alfy Romeo, ale także historię włoskiego designu.
Źródło: Alfa Romeo