Likwidacja szkody komunikacyjnej z polisy OC sprawcy to proces, który niewprawionemu w przepisach poszkodowanemu może przysporzyć pewne trudności. Podpowiadamy, jak w prostych krokach przejść przez procedury.
Sprawa nie zawsze jest oczywista. Poszkodowani rzadko znają wszystkie przepisy, pojawiają się również wątpliwości do kogo zwrócić się o wypłatę odszkodowania i jakie są sposoby na likwidację szkody. Warto przy tym pamiętać, że o odszkodowanie z OC sprawcy może wystąpić każda osoba, która została poszkodowana w wypadku.
Wypadek, kolizja – o czym nie można zapomnieć na miejscu zdarzenia?
Jeżeli podczas wypadku nie ucierpiał żaden z uczestników, a drugi kierowca przyznaje się do winy nie trzeba wzywać policji. Wystarczy spisać oświadczenie sprawcy. Wzór takiego oświadczenia można bez trudu znaleźć w intrenecie. Warto je wydrukować i na wszelki wypadek mieć w samochodzie razem z długopisem. Powinno ono zawierać następujące dane:
- dane uczestników, określenie sprawcy oraz poszkodowanego
- numer polisy OC sprawcy
- marki i numery rejestracyjne pojazdów
- data i okoliczności zdarzenia
- szkic sytuacyjny
Na miejscu zdarzenia warto również wykonać zdjęcia uszkodzeń samochodu, ponieważ mogą to być dodatkowe dowody w sprawie.
Jeśli uczestnicy kolizji nie są w stanie ustalić, kto zawinił sprawę powinna rozstrzygnąć wezwana na miejsce policja. Jeżeli natomiast w wypadku są osoby poszkodowane konieczna będzie interwencja policji – samo oświadczenie sprawcy nie wystarczy. Funkcjonariusze policji muszą zabezpieczyć ślady i sporządzić odpowiednią dokumentację, która jest istotnym dokumentem dla Towarzystwa Ubezpieczeniowego sprawcy wypadku.
Jak wygląda procedura zgłaszania szkody?
Wraz z podpisanym przez sprawcę oświadczeniem o winie lub notatką sporządzoną przez funkcjonariusza policji, następnym etapem jest zgłoszenie zdarzenia do Towarzystwa Ubezpieczeniowego sprawcy.
– Przede wszystkim warto pamiętać, żeby zbyt długo nie zwlekać z takim zgłoszeniem. Jeżeli jesteśmy posiadaczami Forda to mamy przywileje. Autoryzowany Zakład Nadwozi Ford może na naszą prośbę pomóc w zgłoszeniu szkody do towarzystwa ubezpieczeniowego. Zgodnie z prawem na zgłoszenie mamy aż 3 lata od dnia, w którym dowiedzieliśmy się o szkodzie oraz o osobie lub towarzystwie ubezpieczeniowym, zobowiązanym do jej naprawienia, nie później jednak niż 10 lat od dnia wystąpienia kolizji lub wypadku. Generalnie warto pamiętać, że im wcześniej zgłosimy kolizję lub wypadek do ubezpieczyciela, tym łatwiej będzie odtworzyć przebieg zdarzenia i ocenić jego skutki oraz uzyskać akceptację naprawy lub wpłaty odszkodowania – mówi Małgorzata Mart, Specjalistka ds. Autoryzowanych Zakładów Napraw Nadwozi Ford.
Ford Mustang GTD – stworzony by wygrywać z najlepszymi
Jeżeli stan techniczny samochodu nie pozwala na dalszą jazdę trzeba zadbać o pomoc drogową i holowanie z miejsca zdarzenia. Poszkodowanemu przysługuje zwrot tych kosztów z polisy OC sprawcy. Destynacją holowania powinien być w tym przypadku warsztat lub miejsce zamieszkania. Warto jednak pamiętać, że:
- wynagrodzenie za holowanie nie może przekraczać średniej ceny na lokalnym rynku – w przeciwnym przypadku ubezpieczyciel może odmówić pokrycia całości poniesionych kosztów holowania
- wyjątkiem od w/w sytuacji jest, gdy poszkodowany został zabrany z miejsca wypadku do szpitala, a holowanie zleciła policja
– Również w tym przypadku posiadacze Fordów mają pewne przywileje. Jeżeli potrzebujemy pomocy Autoryzowany Zakład Napraw Nadwozi Ford zorganizuje holowanie do serwisu oraz samochód zastępczy z polisy OC sprawcy. Poza godzinami pracy Autoryzowanego Zakładu Napraw Nadwozi należy skontaktować się z Ford One Call 22 522 27 27 oraz poprosić o holowanie w ramach bezpłatnego Programu Ford Assistance Kolizyjny do najbliższego Autoryzowanego Zakładu Napraw Nadwozi Ford. Warto dodać, że pomoc jest dostępna całą dobę – dodaje Małgorzata Mart, Specjalistka ds. Autoryzowanych Zakładów Napraw Nadwozi Ford.
Naprawa samochodu, odszkodowanie i utrata wartości auta
Przede wszystkim należy pamiętać, że to poszkodowany decyduje, gdzie i na jakich warunkach naprawi swój samochód z polisy OC sprawcy.
– To wcale nie musi być warsztat proponowany przez ubezpieczyciela. Poszkodowany może wybrać autoryzowany serwis blacharsko-lakierniczy swojej marki i oczekiwać, jeżeli uszkodzone części były oryginalne, że naprawa zostanie przeprowadzona na oryginalnych częściach producenta. I tutaj posiadacze Forda również mają przywileje związane z tą marką. W przypadku, gdy podejmiemy decyzję o naprawie bezgotówkowej w Autoryzowanym Zakładzie Napraw Nadwozi Ford otrzymujemy Certyfikat 3- letniej gwarancji na zrealizowaną naprawę – wyjaśnia Małgorzata Mart, Specjalistka ds. Autoryzowanych Zakładów Napraw Nadwozi Ford.
Poszkodowany może wybrać wariant gotówkowy, czyli odszkodowanie oparte na kosztorysie. Kwota odszkodowania jest szacowana na podstawie zakresu uszkodzeń oraz cennika przyjętego przez ubezpieczyciela.
– W tym przypadku właściciel pojazdu nie ma obowiązku naprawy uszkodzeń. Gotówka trafia na jego konto i sprawa jest zamykana. Jeżeli jednak będzie chciał naprawić auto, to musi sam zorganizować sobie taką naprawę. Równocześnie trzeba pamiętać, że kwoty wypłacane przez towarzystwa ubezpieczeniowe nie muszą dawać gwarancji możliwości naprawy na oryginalnych częściach i w autoryzowanych zakładach napraw. Bardzo często kwota odszkodowania jest obniżana o amortyzację i nie uwzględnia realnych stawek za roboczogodzinę – dodaje Małgorzata Mart, Specjalistka ds. Autoryzowanych Zakładów Napraw Nadwozi Ford.
Poszkodowany jest uprawniony również do dodatkowej rekompensaty z policy OC sprawcy z tytułu spadku wartości naprawionego po wypadku pojazdu. Cena sprzedaży takiego auta może być niższa – właśnie ze względu na fakt, że otrzymuje on status „powypadkowego”. Dlatego osoby poszkodowane, które są właścicielami takiego samochodu mogą ubiegać się o odszkodowanie. Również w takich roszczeniach może pomóc pracownik Autoryzowanego Zakładu Napraw Nadwozi Ford, który dysponuje wiedzą i może pomóc przygotować niezbędne informacje.
Źródło: Ford