Categories: Testy

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE – komfortowy, funkcjonalny i ekonomiczny

Największy SUV w ofercie Nissana, który dostępny jest w polskiej ofercie. To auta, które jest w stanie spełnić wymagania nawet najbardziej wybrednego użytkownika. Przyciąga nowoczesnym designem nadwozia i oferuje wyjątkowo komfortowe warunki podróży, a przy tym jest oszczędny w eksploatacji.

Pierwsza generacja została zaprezentowana w październiku 2000 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego Mondial de l’automobile w Paryżu. Model powstał na płycie podłogowej Nissana Primera i oferował do wyboru napęd przedni lub na wszystkie cztery koła. Charakterystycznym elementem pojazdu były centralnie umieszczone zegary.

Druga generacja miała premierę w marcu 2007 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. W rzeczywistości była to ewolucja pierwszej generacji z m.in. nową przednią częścią nadwozia, nowymi reflektorami i tylnymi światłami zespolonymi oraz zmodernizowaną deską rozdzielczą z nowymi zegarami i wyświetlaczami.

Trzecia generacja zadebiutowała we wrześniu 2013 roku podczas IAA we Frankfurcie nad Menem. Auto powstało na platformie modułowej CMF (Common Module Family) Nissana i Renault. Wnętrze przejęto z Qashqaia. W 2017 roku do oferty dołączyła wersja hybrydowa z automatyczną bezstopniową przekładnią CVT8 HYBRID.



Czwarta generacja miała premierę w kwietniu 2021 roku podczas targów Shanghai Auto Show. Model powstał na koncernowej platformie CMF-C i dostępny jest w dwóch konfiguracjach – 5 i 7-osobowej. To także kolejny etap zelektryfikowanego napędu z innowacyjną technologią e-Power i układem e-4ORCE 4WD.

Nissan X-Trail – porównanie generacji

Generacja X-Trail I T30 X-Trail II T31 X-Trail III T32 X-Trail IV T33
Okres produkcji 2001-2007 2007-2014 2014-2022 2021-obecnie
Długość 4455 mm 4630 mm 4640-4690 mm 4680-4681 mm
Szerokość 1765 mm 1785 mm 1820-1830 mm 1840 mm
Wysokość 1675 mm 1680-1765 mm 1705-1730 mm 1720-1730 mm
Rozstaw osi 2625 mm 2630 mm 2705 mm 2705-2706 mm
Masa własna 1455-1600 kg 1557-1812 kg 1505-1877 kg 1590-2024 kg

 

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE – efektywna hybryda

Nissan X-Trail występuje jako przednionapędowa, 12-woltowa, miękka hybryda o mocy 163 KM lub jako szeregowa hybryda generująca 204 KM bądź 213 KM w wersji z napędem 4×4 e-4orce. Na pokładzie jest jeszcze spalinowy silnik o mocy 158 KM, ale ten służy wyłącznie do wytwarzania energii elektrycznej.

Moc do kół doprowadza wyłącznie silnik elektryczny, ale pod maską znajduje się jeszcze 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1.5 litra, który pełni rolę agregatu ładującego wbudowany akumulator trakcyjny. Silnik spalinowy przy spokojnej jeździe uruchamia się dopiero przy prędkości powyżej 50 km/h lub, gdy mocniej naciśniemy na pedał gazu.

Jazda Nissanem X-Trailem możliwa jest także przy użyciu funkcji e-Pedal. Podczas jazdy bez użycia tego systemu i po odpuszczeniu pedału gazu samochód jedzie siłą rozpędu i powoli wytraca prędkość. Wraz z włączeniem funkcji e-Pedal uzyskuje się silne hamowanie z siłą 0,2 g (zapalają się wówczas światła stop) aż do osiągnięcia stanu pełzania, ale auto nie zatrzyma się całkowicie. Tak naprawdę wraz z tą funkcją możliwe jest prowadzenie auta wyłącznie przy użyciu pedału gazu.

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE – komfort kierowcy

Do wysokiego komfortu jazdy przyczynia się optymalnie zaprojektowane miejsce pracy kierowcy. W tym przypadku ma on zapewnioną optymalną pozycję do prowadzenia, a ponadto bardzo łatwo obsługuje się wszystkie urządzenia pokładowe umieszczone w zasięgu ręki. Jest to możliwe za pośrednictwem 12,3-calowego, dotykowego ekranu oraz za pomocą tradycyjnych pokręteł i przycisków. Przed sobą kierowca ma do dyspozycji 12,3-calowy wirtualny kokpit.

Nissana w Sunderland wyprodukował 11 milionów aut

Z wyposażenia będą zadowoleni melomani, którzy mogą cieszyć się dźwiękiem najwyższej jakości, które zapewnia audio marki Bose.

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE – Fot. Lesław Sagan

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE – podsumowanie

To w polskiej ofercie reprezentacyjny SUV Nissana. Wyróżnia się na drodze nowoczesnym designem nadwozia. Zapewnia komfort jazdy nie tylko kierowcy i współpasażerowi, ale również na tylnej kanapie, gdzie konstruktorzy wygospodarowali optymalną przestrzeń na nogi nawet wysokich pasażerów. Użytkownicy docenią szeroko otwierające się przednie i tylne drzwi, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Nie można zapomnieć bogatym wyposażeniu i nowoczesnej zelektryfikowanej jednostce napędowej, która nie tylko zapewnia wystarczającą dynamikę jazdy, ale przede wszystkim jest oszczędna w eksploatacji.

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE – podstawowe dane techniczne



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

47 minut ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

56 minut ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago