Największy SUV w ofercie Nissana, który dostępny jest w polskiej ofercie. To auta, które jest w stanie spełnić wymagania nawet najbardziej wybrednego użytkownika. Przyciąga nowoczesnym designem nadwozia i oferuje wyjątkowo komfortowe warunki podróży, a przy tym jest oszczędny w eksploatacji.
Pierwsza generacja została zaprezentowana w październiku 2000 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego Mondial de l’automobile w Paryżu. Model powstał na płycie podłogowej Nissana Primera i oferował do wyboru napęd przedni lub na wszystkie cztery koła. Charakterystycznym elementem pojazdu były centralnie umieszczone zegary.
Druga generacja miała premierę w marcu 2007 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. W rzeczywistości była to ewolucja pierwszej generacji z m.in. nową przednią częścią nadwozia, nowymi reflektorami i tylnymi światłami zespolonymi oraz zmodernizowaną deską rozdzielczą z nowymi zegarami i wyświetlaczami.
Trzecia generacja zadebiutowała we wrześniu 2013 roku podczas IAA we Frankfurcie nad Menem. Auto powstało na platformie modułowej CMF (Common Module Family) Nissana i Renault. Wnętrze przejęto z Qashqaia. W 2017 roku do oferty dołączyła wersja hybrydowa z automatyczną bezstopniową przekładnią CVT8 HYBRID.
Czwarta generacja miała premierę w kwietniu 2021 roku podczas targów Shanghai Auto Show. Model powstał na koncernowej platformie CMF-C i dostępny jest w dwóch konfiguracjach – 5 i 7-osobowej. To także kolejny etap zelektryfikowanego napędu z innowacyjną technologią e-Power i układem e-4ORCE 4WD.
Nissan X-Trail – porównanie generacji
Generacja | X-Trail I T30 | X-Trail II T31 | X-Trail III T32 | X-Trail IV T33 |
Okres produkcji | 2001-2007 | 2007-2014 | 2014-2022 | 2021-obecnie |
Długość | 4455 mm | 4630 mm | 4640-4690 mm | 4680-4681 mm |
Szerokość | 1765 mm | 1785 mm | 1820-1830 mm | 1840 mm |
Wysokość | 1675 mm | 1680-1765 mm | 1705-1730 mm | 1720-1730 mm |
Rozstaw osi | 2625 mm | 2630 mm | 2705 mm | 2705-2706 mm |
Masa własna | 1455-1600 kg | 1557-1812 kg | 1505-1877 kg | 1590-2024 kg |
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE – efektywna hybryda
Nissan X-Trail występuje jako przednionapędowa, 12-woltowa, miękka hybryda o mocy 163 KM lub jako szeregowa hybryda generująca 204 KM bądź 213 KM w wersji z napędem 4×4 e-4orce. Na pokładzie jest jeszcze spalinowy silnik o mocy 158 KM, ale ten służy wyłącznie do wytwarzania energii elektrycznej.
Moc do kół doprowadza wyłącznie silnik elektryczny, ale pod maską znajduje się jeszcze 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1.5 litra, który pełni rolę agregatu ładującego wbudowany akumulator trakcyjny. Silnik spalinowy przy spokojnej jeździe uruchamia się dopiero przy prędkości powyżej 50 km/h lub, gdy mocniej naciśniemy na pedał gazu.
Nissan Qashqai e-POWER – ponad 1000 km na jednym zbiorniku paliwa
Jazda Nissanem X-Trailem możliwa jest także przy użyciu funkcji e-Pedal. Podczas jazdy bez użycia tego systemu i po odpuszczeniu pedału gazu samochód jedzie siłą rozpędu i powoli wytraca prędkość. Wraz z włączeniem funkcji e-Pedal uzyskuje się silne hamowanie z siłą 0,2 g (zapalają się wówczas światła stop) aż do osiągnięcia stanu pełzania, ale auto nie zatrzyma się całkowicie. Tak naprawdę wraz z tą funkcją możliwe jest prowadzenie auta wyłącznie przy użyciu pedału gazu.
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE – komfort kierowcy
Do wysokiego komfortu jazdy przyczynia się optymalnie zaprojektowane miejsce pracy kierowcy. W tym przypadku ma on zapewnioną optymalną pozycję do prowadzenia, a ponadto bardzo łatwo obsługuje się wszystkie urządzenia pokładowe umieszczone w zasięgu ręki. Jest to możliwe za pośrednictwem 12,3-calowego, dotykowego ekranu oraz za pomocą tradycyjnych pokręteł i przycisków. Przed sobą kierowca ma do dyspozycji 12,3-calowy wirtualny kokpit.
Nissana w Sunderland wyprodukował 11 milionów aut
Z wyposażenia będą zadowoleni melomani, którzy mogą cieszyć się dźwiękiem najwyższej jakości, które zapewnia audio marki Bose.
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE – podsumowanie
To w polskiej ofercie reprezentacyjny SUV Nissana. Wyróżnia się na drodze nowoczesnym designem nadwozia. Zapewnia komfort jazdy nie tylko kierowcy i współpasażerowi, ale również na tylnej kanapie, gdzie konstruktorzy wygospodarowali optymalną przestrzeń na nogi nawet wysokich pasażerów. Użytkownicy docenią szeroko otwierające się przednie i tylne drzwi, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Nie można zapomnieć bogatym wyposażeniu i nowoczesnej zelektryfikowanej jednostce napędowej, która nie tylko zapewnia wystarczającą dynamikę jazdy, ale przede wszystkim jest oszczędna w eksploatacji.