Porsche planuje tworzenie własnych stacji szybkiego ładowania wzdłuż najważniejszych tras w Europie. Cel: zapewnić najwyższą jakość ładowania – taką, jakiej można oczekiwać się od marki sportowych aut. Na przedmieściach Bingen am Rhein otwarto dziś pierwszą pilotażową stację Porsche Charging Lounge.
Obiekt znajduje się zaledwie dwie minuty jazdy od węzła autostradowego A60/A61 i oferuje sześć punktów szybkiego ładowania prądem stałym (DC) o mocy 300 kW oraz cztery punkty ładowania prądem przemiennym (AC) o mocy 22 kW. Planowane jest już uruchomienie kolejnych stacji Porsche Charging Lounge – w Niemczech, Austrii i Szwajcarii.
Zlokalizowane w pobliżu ruchliwych tras o dużym natężeniu ruchu, otwarte przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, oferujące bardzo wysoką moc ładowania, komfortową atmosferę oraz wygodne, centralne rozliczanie kosztów energii – nowe stacje Porsche Charging Lounge są idealnie dopasowane do wymagań kierowców Porsche pokonujących dalekie trasy. Wszystkie elektryczne i hybrydowe modele Porsche mogą być tu ładowane energią elektryczną za pomocą wydajnych ładowarek wyprodukowanych przez południowotyrolskiego specjalistę ds. elektroniki – firmę Alpitronic. Punkty szybkiego ładowania zapewniają obecnie maksymalną moc 300 kW, ale można je zmodernizować, aby oferowały ładowanie z jeszcze wyższą prędkością.
Iga Świątek dołącza do grona Przyjaciół Porsche w Polsce
Na początku przyszłego roku w każdym punkcie powinno być możliwe osiągnięcie 400 kW. Do ładowania na stacjach Porsche Charging Lounge wykorzystuje się energię z certyfikowanych źródeł odnawialnych. Producent sportowych samochodów ułatwia ładowanie także w Polsce: usługa Porsche Charging Service zapewnia łatwy dostęp do stacji różnych dostawców, a użytkownicy zelektryfikowanych modeli mają do dyspozycji punkty zlokalizowane u partnerów Porsche Destination Charging oraz ultraszybkie ładowarki Porsche Turbo Charger dostępne u każdego z krajowych dealerów.
Niezwykłe Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie
„Porsche wyznaczyło sobie ambitną ścieżkę w kierunku elektryfikacji. Chcemy, aby do 2030 r. ponad 80% dostarczanych przez nas samochodów dysponowało napędem w pełni elektrycznym. Ten śmiały plan wymaga wysokowydajnej i gęstej sieci szybkiego ładowania” – powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG. „Istotny udział mają w tym ekskluzywne stacje ładowania Porsche Charging Lounges, które stanowią pozbawiony barier, zrównoważony i supernowoczesny dodatek do sieci IONITY”.
Wyjątkowy charakter ekskluzywnych stacji szybkiego ładowania podkreśla ich unikalny design. Koncepcję przyszłych obiektów przybliża pilotażowa stacja w Bingen. Punkty ładowania z budynkiem łączy smukły dach, który wydaje się unosić w powietrzu. Salon jest przeszklony od podłogi do sufitu, tworząc płynne przejście pomiędzy wnętrzem a zewnętrzem. Świetliste kolory oraz jasne drewno kreują atmosferę sprzyjającą dobremu samopoczuciu.
Pierwsza na świecie stacja Porsche Charging Lounge jest ogrzewana i klimatyzowana za pomocą pompy ciepła, która działa bez potrzeby wykorzystywania paliw kopalnych. Część wymaganej energii elektrycznej jest dostarczana przez system fotowoltaiczny z ogniwami na dachu. Cyfrowe zarządzanie budynkiem optymalizuje zużycie prądu, na przykład automatycznie przyciemniając oświetlenie, gdy wewnątrz nie ma gości.
Aby zapewnić przyjemny pobyt, w części wypoczynkowej znajdują się nowoczesne urządzenia sanitarne, a także duży wybór napojów bezalkoholowych i przekąsek. Płatności można dokonywać kartami debetowymi oraz kredytowymi albo za pośrednictwem Apple Pay lub Google Pay. Dostępne są również analogowe i cyfrowe media oraz wydajna sieć wi-fi. Przed inteligentnym lustrem można nawet odbyć trening i przygotować się w ten sposób na kontynuację podróży. Urządzenie oferuje też dostęp do interaktywnych treści Porsche.
Stacje Porsche Charging Lounge są zintegrowane z usługą ładowania Porsche Charging Service (PCS) – ich lokalizacje wyświetlają się w systemie nawigacji. Za scentralizowaną obsługę procesów ładowania odpowiada firma Porsche. Dzięki Porsche Charging Service cena ładowania – 33 eurocenty za jedną kilowatogodzinę – jest tak samo niska jak w przypadku innych stacji szybkiego ładowania przynależnych do PCS. Aby uzyskać dostęp do punktów oraz strefy wypoczynkowej, wymagany jest identyfikator Porsche ID. Musi być on powiązany z samochodem. Jeśli do Porsche ID przypisana jest tablica rejestracyjna, szlaban otworzy się automatycznie – dzięki systemowi automatycznego rozpoznawania numerów rejestracyjnych. Numer można wygodnie zapisać w aplikacji MyPorsche. Aby skorzystać z oferty obiektu, klient może użyć również swojej karty Porsche Charging Service lub kodu QR wygenerowanego w aplikacji MyPorsche.
„Dzięki Porsche Charging Lounge tworzymy kolejny ważny punkt kontaktu w podróży klienta i pokazujemy, jak wygodne może być ładowanie dla klientów Porsche” – powiedział Alexander Pollich, prezes zarządu Porsche Deutschland GmbH. „Z niecierpliwością czekamy na pierwsze wrażenia klientów na temat ich doświadczeń z nowym formatem”.
Informacje o usłudze Porsche Charging Service
Stacje szybkiego ładowania Porsche stanowią uzupełnienie kompleksowych inwestycji, które producent samochodów sportowych poczynił w ostatnich latach, aby przyspieszyć przejście na samochody elektryczne. Usługa Porsche Charging Service zapewnia intuicyjny dostęp do stacji ładowania wielu dostawców na całym świecie. Obecnie sieć obejmuje ponad 436 tysięcy punktów w ponad 20 krajach Europy, w tym prawie 25,3 tys. punktów ładowania prądem stałym (DC) o mocy ponad 150 kW oraz ponad 500 punktów ultraszybkiego ładowania przynależnych do sieci IONITY. W ubiegłym roku Porsche uczestniczyło w kolejnej rundzie finansowania tego wspólnego przedsięwzięcia.
W Polsce użytkownicy usługi Porsche Charging Service mają dostęp do 613 stacji z 1657 punktami ładowania (dane na czerwiec 2023 r.). Oznacza to, że posiadacze karty Porsche Charging Card mogą jej używać w 30% wszystkich punktów ładowania dostępnych w Polsce.
Znaczący wkład w rozbudowę ogólnoświatowej sieci infrastruktury ładowania wniosło również ponad sześciuset dealerów Porsche, którzy do tej pory uruchomili więcej niż tysiąc wysokowydajnych punktów ładowania dla klientów. We współpracy z różnymi partnerami ponad 400 takich punktów działa już m.in. w Hiszpanii, Włoszech, Korei, Japonii i Brazylii. W Chinach ekskluzywna sieć liczy prawie 300 punktów, a w Ameryce Północnej producent sportowych samochodów korzysta z sieci Volkswagen Group of America. Electrify America oferuje tam obecnie ponad 3,5 tys. punktów szybkiego ładowania na ponad 800 stacjach.
Również polskie Porsche Centra zapewniają klientom dostęp do ultramocnych ładowarek o mocy sięgającej 320 kW – Porsche Turbo Charger. Każdy z ośmiu dealerów oferuje po dwa punkty ładowania; salony znajdują się w Poznaniu, Wrocławiu, Sopocie, Warszawie (dwa obiekty), Łodzi, Katowicach, Krakowie. Co więcej, wszystkie ładowarki Porsche Turbo Charger mają funkcję Plug & Charge, dzięki której ładowanie nie wymaga procesu uwierzytelniania – wystarczy podłączyć wtyk do gniazda w samochodzie.
Porsche kontynuuje także rozbudowę infrastruktury ładowania prądem przemiennym (AC) – dzięki Porsche Destination Charging. Obecnie w ramach programu działa już ponad 5 tys. punktów ładowania zlokalizowanych w 86 krajach świata – w ekskluzywnych miejscach szczególnie popularnych wśród klientów Porsche, takich jak hotele, restauracje czy pola golfowe. Łącznie do końca 2025 r. globalna liczba punktów ma przekroczyć 7,5 tys. Co więcej, w nowych lokalizacjach w Europie stosowane są już ładowarki o mocy 22 kW zamiast 11 kW. Istniejące stacje będą sukcesywnie modernizowane. Sieć Porsche Destination Charging aktywnie działa także w Polsce. Obecnie obejmuje 79 partnerów oferujących dostęp do 166 zainstalowanych ładowarek, a ich liczba regularnie się powiększa – aktualnie w fazie instalacji jest 6 kolejnych ładowarek.
Źródło: Porsche