Categories: Wiadomości

Nivette Fleet Management – wynajem długoterminowy jako źródło oszczędności

Co jest bardziej opłacalne dla firmy – wynajem długoterminowy samochodu czy klasyczny leasing? Na ogół pokutuje pogląd, że w trakcie leasingu przedsiębiorca nie ponosi kosztów obsługi, ponieważ sam zajmuje się pojazdem, a spłacając raty staje się dodatkowo jego właścicielem. Natomiast wynajem długoterminowy jest uznawany za wygodniejszy, bo miesięczna opłata obejmuje wszystkie koszty i cały serwis, którym zajmuje się firma flotowa, ale tym samym musi być droższy. Czy tak jest w istocie?

Według ekspertów z Nivette Fleet Management wynajem długoterminowy jest nie tylko wygodniejszy, ale także tańszy od innych form finansowania samochodu służbowego. Bez względu na wielkość klienta. Wynika to ze specjalizacji w danym obszarze, która pozwala wygenerować takie korzyści kosztowe, które zdecydowanie pokrywają i przewyższają koszty obsługi klienta przez firmę zarządzającą flotą.

– Mogę z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że wynajem summa summarum zawsze przynosi klientowi oszczędności. A w czasach niepewności finansowej dodatkowo zapewnia przewidywalność w sferze kosztów – mówi Marcin Jakubowski, Dyrektor Sprzedaży Grupy NFM. – Jednak nie każdy klient, nawet duży, jest w stanie policzyć wszystkie oszczędności, jakie daje wynajem w porównaniu z leasingiem czy zakupem za gotówkę. Powodem jest niemożność dostrzeżenia wszystkich obszarów, w których te oszczędności powstają. Niektóre z nich są łatwe do zdefiniowania, inne są mniej oczywiste i niewidoczne na pierwszy rzut oka, a niektóre oszczędności klient jest w stanie odczuć i docenić dopiero w trakcie trwania kontraktu. Dlatego w Nivette Fleet Management stworzyliśmy system, u którego podstaw leży założenie, że wynajem ma się opłacać obu stronom i razem z klientem pracujemy nad tym, by rata była jak najniższa. Opracowaliśmy pakiet zarządzania flotą, który bierze pod uwagę alternatywne koszty realizacji danych czynności we wszystkich obszarach powstawania obciążeń. Takie podejście sprawia, że klient świadomie dochodzi do decyzji o wynajmie, dostrzega oszczędności i rozumie, dlaczego to się opłaca. Dzieje się tak przy ścisłej współpracy i właściwym określeniu potrzeb i oczekiwań klienta.

Żabka Polska – 500 hybrydowych Yarisów Cross w firmowym parku aut

Co ważne – finansowe korzyści wynajmu istnieją niezależnie od wysokości stóp procentowych i inflacji, czyli czynników, których niestabilność w ostatnim, trudnym dla biznesu czasie wyeksponowała kolejne zalety tego sposobu nabycia auta, powodując ogromne zainteresowanie nowych klientów.

Efekt skali

Jednym z podstawowych źródeł oszczędności jest efekt skali uzyskiwany przez firmę flotową w ramach zakupów. Ze względu na wielkości zamówień ma ona zdecydowanie lepsze warunki zakupu niż pojedyncza, nawet duża firma. Dotyczy to zakupu samochodów, przeglądów, napraw, wymiany opon czy polis ubezpieczeniowych. Rabaty wynikające z dużych ilości są niedostępne dla pojedynczej firmy.



Optymalizacja kosztowa dzięki know-how

Dzięki swojemu know-how i własnym fachowcom firma flotowa zapewnia dużo bardziej efektywny i ekonomiczny sposób realizacji usług. Optymalizuje koszty napraw i polis ubezpieczeniowych, bo się na tym zna. Zatrudnia specjalistów, np. mechaników, blacharzy, którzy oceniają konieczność wymian drogich części czy całych modułów proponowanych przez serwisy. Może obniżać też szkodowość.

– W NFM mamy procedury związane z kwalifikacją szkód do likwidacji, co finalnie wpływa na niższy wymiar składki ubezpieczeniowej – wyjaśnia Marcin Jakubowski. – Kwestią nie do podważenia jest bezpieczeństwo, a nasza fachowa wiedza i sprawdzony sposób działania pozwalają przy tym znaleźć optimum kosztowe, jakiego fleet manager czy office manager w korporacji, a tym bardziej mała firma nie są w stanie samodzielnie uzyskać. Warto przy tym podkreślić, że to właśnie nieposiadanie fachowca generuje niepotrzebne wydatki. Przy czym koszt specjalisty wysokiej klasy rozkłada się w firmie flotowej na tysiące aut. Dla jednej firmy byłby to koszt całego etatu, często niezwiązanego z obszarem działania firmy.

Niższy TCO

Niezwykle istotne w tych wyliczeniach jest ryzyko wartości końcowej, które powstaje przy sprzedaży pojazdu. Koszt auta to nie tylko koszt jego zakupu czy rata miesięczna leasingu, powiększone o wysokość ubezpieczenia, napraw i paliwa. Na to, ile finalnie wydaliśmy na auto ma wpływ także cena sprzedaży tego pojazdu po latach użytkowania. Rozważając formę finansowania, warto pamiętać, że tzw. Total Cost of Ownership (TCO) można policzyć dopiero po sprzedaży pojazdu. I na tym polu znów firma wynajmu jest najlepszym specjalistą – zna się świetnie na sprzedaży samochodów używanych, ma dedykowane sieci i osiąga lepsze wartości aut przy sprzedaży. Dzięki temu całkowity koszt posiadania auta jest niższy, co sprawia, że niższa jest też wyliczona miesięczna rata.

Komfort zarządzania i użytkowania samochodu służbowego

Kolejny obszar, wcale niebagatelny, to komfort osób zarządzających samochodami służbowymi oraz samego użytkownika auta. Tu też kryją się oszczędności – te nieoczywiste. Po pierwsze, klient firmy zarządzającej flotą nie musi się martwić o kontrolę swoich pracowników, a wręcz pewne problemy oraz związane z nimi koszty w ogóle się nie pojawiają. Po drugie, wynajem pozwala na pewne zmiany parametrów pojazdu w razie konieczności, np. awansu pracownika, co nie jest możliwe, gdy kupimy auto. Po trzecie – w trakcie obsługi awarii czy stłuczki klient ma zapewnioną mobilność dzięki samochodowi zastępczemu. Po czwarte, realizacja usług przez firmę flotową obejmuje również zagranicę, co zdejmuje troski z głowy szefów nawet w czasie urlopu pracownika.

Uniknięcie kosztów utraconych korzyści

Jest jeszcze jeden obszar korzyści, rzadko uświadomionych. Zastanawiając się nad wyborem sposobu finansowania auta trzeba także wziąć pod uwagę tzw. koszty utraconych korzyści – w tym wypadku korzyści z zyskanego czasu pracowników, menedżerów i dyrektorów. Każda godzina pracy ma swoją wartość. Korzystając z wynajmu długoterminowego, czyli tzw. full service leasingu, właściciele firmy czy ich pracownicy nie są zmuszeni do tracenia godzin na wszystkie kwestie i problemy związane z posiadaniem i użytkowaniem auta. Będą mogli swój czas pracy poświęcać na wypełnianie swoich zadań, których celem jest wspieranie firmy w osiąganiu zysków. W tym czasie będą przygotowywać oferty, podpisywać umowy, składać zamówienia, odbywać spotkania zamiast szukać serwisu, blacharza, wulkanizacji, pomocy drogowej czy też na koniec – zadowalającej oferty kupna używanego samochodu. Co więcej – nie będąc specjalistą w tej dziedzinie, ich działania nie zawsze będą trafne i efektywne, a efekt finansowy niekoniecznie korzystny dla firmy.

– Jako firma wynajmu długoterminowego NFM ma lepsze ceny zakupu usług, lepsze warunki usług serwisowych i polis ubezpieczeniowych, ze względu na swoje know-how potrafimy doskonale optymalizować koszty napraw i użytkowania, a na koniec uzyskujemy atrakcyjniejsze ceny sprzedaży używanych samochodów – podsumowuje Marcin Jakubowski. – Poza tym w NFM wdrożyliśmy system ścisłej współpracy z klientem, której celem jest obniżanie całkowitych kosztów posiadania floty. Na tej bazie ustalana jest rata za wynajem, która zawsze będzie atrakcyjniejsza niż koszt zakupu czy leasingu połączonego z kosztami samodzielnego zajmowania się samochodem lub flotą samochodową. Do tego należy doliczyć cenny czas pracowników przeznaczony na obsługę samochodu zamiast na swoje zadania oraz dodać koszty utraconych przez to korzyści.

Niestabilność rynkowa? Elastyczne rozwiązania i optymalizacja kosztów

Wyróżnikiem Nivette Fleet Management jest elastyczność oferty i ciągła optymalizacja kosztów przy zachowaniu wysokiej jakości obsługi. Firma proponuje różne opcje wynajmu w zależności od sposobu działania klienta, jego oczekiwań, jego struktury, wielkości, rozłożenia floty.

– Wynajem w wydaniu NFM jest uszyty na miarę i dopasowany kosztowo dokładnie pod potrzeby konkretnego klienta. Inaczej skroimy ofertę dla mikrofirmy, która na ogół szuka fachowego wsparcia i zabezpieczenia na wypadek większej awarii, a na inne niuanse położymy nacisk przy korporacji, dla której ważnym aspektem jest sprawna koordynacja floty. Pewne jest jednak, że wynajem zapewni każdej z tych firm korzyści kosztowe w wyżej wspomnianych obszarach – podkreśla Marcin Jakubowski.

Ostatnie dwa lata niepewności finansowej spowodowały, że klienci zaczęli w pełni dostrzegać i doceniać skalę korzyści oferowanych przez wynajem długoterminowy. Popularne dotychczas klasyczny leasing, kredyt czy zakup za gotówkę są obciążone aktualnymi bolączkami gospodarki czasów kryzysu – wysokimi stopami procentowymi i wysoką inflacją. Rosnące ceny aut i ich części powodują, że firmy, które dotychczas wybierały zakup za gotówkę, obecnie nie mają lub nie chcą przeznaczać takich środków na ten cel i decydują się na wynajem. Wzrost cen powoduje też, że wartość końcowa auta jest wyższa, co wpływa na zmniejszenie miesięcznej raty za wynajem, która na dodatek pokrywa wszystkie koszty użytkowania samochodu. Poza tym stała stawka pozwala przewidzieć miesięczne koszty związane z flotą, a ryzyko właściwej oceny wszelkich zmian na rynku leży po stronie firmy flotowej. Może być to obecnie kluczowy argument, zwłaszcza dla klientów mających zamiar wprowadzać samochody elektryczne, których eksploatacja i utrata wartości wiąże się z szeregiem znaków zapytania. Ten problem znika przy wyborze wynajmu długoterminowego.

– Okres kolejnych kryzysów i niestabilności na rynkach spowodował też, że klienci są otwarci na bardziej elastyczne rozwiązania, które pozwalają im na dywersyfikację ryzyka kosztowego. Wybierają na przykład trochę droższy wynajem elastyczny, który polega na tym, że część floty może być zmniejszona lub zwiększona w trakcie kontraktu. Dzięki współpracy z Hertz Polska, umożliwiającej wykorzystanie do takich celów samochodów używanych, NFM jest w stanie odpowiedzieć na takie potrzeby – dodaje Marcin Jakubowski. – Jako NFM tworzymy takie produkty dla firm, które mają zalety leasingu czy zakupu. Niepewna sytuacja ekonomiczna sprawiła, że wynajem stał się atrakcyjny dla dotychczasowych klientów leasingowych oraz gotówkowych. Przykładowo dla firm, które chcą zainwestować pieniądze uciekając przed inflacją, proponujemy bardzo ciekawe rozwiązania z opłatą wstępną, która pokrywa znaczną część utraty wartości samochodu oraz opcją przedłużenia kontraktu lub nawet wykupu pojazdu. O skuteczności działania Nivette Fleet Management świadczą stali klienci, którzy są z nami od wielu lat, wiedząc, że wynajem z NFM jest zawsze indywidualnie dostosowany do ich biznesu, daje im wymierne korzyści i jest zawsze długofalowo opłacalny.

Źródło: Nivette Fleet Management



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

11 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

11 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago