TOYOTA GAZOO Racing to zespół, który reprezentuje koncern w najbardziej prestiżowych, globalnych cyklach mistrzowskich. Tytuły mistrzowskie w WRC, pięciokrotnie wygrany 24-godzinny wyścig w Le Mans, tytuły mistrza świata w wyścigach długodystansowych, czy triumfy w morderczym Rajdzie Dakar – lista dokonań jest naprawdę imponująca. Ale na tym działalność TOYOTA GAZOO Racing się nie kończy. To też potężne zaplecze technologiczne koncernu, które rozwiązania sprawdzone w motorsporcie oraz wiedzę zdobytą w trakcie rywalizacji wykorzystuje się do tworzenia nowych samochodów.
Na bazie doświadczeń zespołów rajdowych i wyścigowych powstała linia GR. To samochody, które pozwalają poczuć sportowe emocje. Mają dynamiczną stylistykę, zostały dopracowane pod kątem aerodynamicznym i mechanicznym. Wyróżniają się nie tylko mocnymi napędami. Już sama nazwa zdradza ich sportowy rodowód – symbol GR w tych autach występuje zawsze przed nazwą modelu.
„Toyota od lat słynie z produkcji legendarnych samochodów sportowych, a linia GR kontynuuje najlepsze tradycje. Tempo, w jakim wyprzedają się kolejne partie, to dowód na niesamowity sukces tych modeli i zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Cieszy nas też duże zainteresowanie linią stylistyczną GR SPORT. Auta w tych wersjach należą do najpopularniejszych w gamie” – mówi Mateusz Malinowski, Regional Product Manager Toyota Central Europe.
Pierwszym autem z linii GR dostępnym na polskim rynku była GR Supra, czyli klasyczne, dwumiejscowe coupe. Auto wyróżnia się świetnymi właściwościami jezdnymi, które są efektem jego atutów konstrukcyjnych – złotych proporcji rozstawu osi i rozstawu kół w stosunku 1,55, idealnego rozłożenia mas między przodem i tyłem oraz tylnego napędu.
GR Supra jest oferowana z 3,0-litrowym, turbodoładowanym silnikiem Twin Scroll o mocy 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm lub z silnikiem 2,0 l Twin-Scroll Turbo o mocy 258 KM, którego maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm. Obie jednostki współpracują z automatyczną skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach, a ponadto większy silnik można skonfigurować z 6-biegową skrzynią manualną z inteligentnym systemem sterowania iMT. W wersji z 3-litrowym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,3 s.
W 2020 roku zadebiutował GR Yaris, czyli hot hatch o rajdowym rodowodzie. Ten ekskluzywny model cieszy się ogromną popularnością na całym świecie i szybko stał się samochodem kultowym. Jego produkcja jest ściśle limitowana w wyspecjalizowanej fabryce GR Factory w Japonii.
Auto powstało w architekturze TNGA na unikalnej płycie podłogowej, zbudowanej z przedniej części platformy GA-B Yarisa i tylnej części GA-C Corolli. Taka konstrukcja umożliwiła zastosowanie stałego napędu 4×4 GR-FOUR, który przekazuje 261 KM mocy generowanej przez trzycylindrowy, turbodoładowany silnik 1.6. Auto ma manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s. Auto zostało dopracowane również pod kątem ograniczenia masy i aerodynamiki – dzięki temu samochód waży tylko 1280 kg, a jego stosunek masy do mocy wynosi 4,9 kg/KM.
W 2022 roku gamę samochodów sportowych Toyoty uzupełnił model GR86. Przeznaczona na polski rynek partia aut rozeszła się w 35 sekund, co czyni z GR86 model unikatowym.
Następca kultowego GT86 to czteromiejscowe coupe z napędem na tył. Samochód zachował klasyczny układ jednostki napędowej montowanej z przodu i tylnego napędu oraz wolnossący silnik typu bokser o pojemności 2,4 l, który generuje 234 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego.
GR86 z sześciobiegową skrzynią manualną rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy (6,9 s ze skrzynią automatyczną). Maksymalna prędkość auta z manualną skrzynią to 226 km/h, a ze skrzynią automatyczną 216 km/h. Samochód w standardzie ma tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, w porównaniu z poprzednikiem ma sztywniejszą konstrukcję, niżej położony środek ciężkości i niższą o 20 kg masę, dlatego, tak jak GT86, szybko stał się jednym z ulubionych aut pasjonatów driftingu.
Najpopularniejsze modele Toyoty dostępne są w wersji GR SPORT, która detalami stylistycznymi o sportowym charakterze nawiązuje do zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Samochody wyróżniają się specjalnymi wzorami felg, wyjątkowymi lakierami, licznymi emblematami GR, a także wnętrzem pełnym sportowych akcentów. Zazwyczaj wersje GR SPORT mają też zmienioną charakterystykę pracy zawieszenia oraz układu kierowniczego.
Obecnie wersja GR SPORT dostępna jest w modelach Yaris, Yaris Cross, Corolla z nadwoziami hatchback, sedan i TS kombi, Toyota C-HR, RAV4, RAV4 Plug-in Hybrid oraz Hilux. Wariant GR SPORT będzie też oferowany w Toyocie C-HR drugiej generacji, której premiera odbyła się 26 czerwca 2023 roku.
Źródło: Toyota
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…