Funkcjonalna jak poprzedniczka, inteligentna i spersonalizowana jak nigdy dotąd – nowa Klasa E Kombi (seria modelowa 214) imponuje pod wieloma względami. Jak zawsze wyróżnia się funkcjonalnością i pojemnością bagażnika, ale jej design stał się jeszcze bardziej nowoczesny. To między innymi zasługa dynamicznie poprowadzonej linii dachu, łączącej się z pochyloną tylną szybą.
Nowe Kombi, podobnie jak wariant Limuzyna, kontynuuje długą tradycję Klasy E, a przy tym wizualnie nawiązuje do awangardowych modeli samochodów elektrycznych Mercedes-Benz. Oto najważniejsze informacje i innowacje oraz ciekawe fakty i liczby dotyczące nowej Klasy E Kombi.
Jeszcze więcej miejsca z tyłu niż w poprzecznice
W porównaniu z poprzedniczką nowa Klasa E Kombi jest o 28 mm szersza. Dzięki temu pasażerowie z tyłu mają jeszcze więcej miejsca: przestrzeń na wysokości łokci wzrosła tam do 1519 mm. Rozstaw osi zwiększył się o 22 mm, do 2961 mm. W rezultacie osoby podróżujące w drugim rzędzie siedzeń mają więcej miejsca na nogi. Bagażnik można powiększyć z 615 do 1830 l. W hybrydach plug-in jego pojemność wynosi od 460 do 1675 l.
Sportowe piękno, dynamiczny tył
Chociaż linia dachu biegnie bardziej dynamicznie niż w poprzedniczce, nowa Klasa E Kombi jak zwykle wyróżnia się funkcjonalnością i pojemnością bagażnika. Nowoczesny profil dopełnia pochylona tylna szyba. Spotkanie tradycji z nowoczesnością najsilniej akcentuje przedni pas: osłonę chłodnicy z reflektorami łączy czarna, przypominająca panel powierzchnia o wysokim połysku, która przywodzi na myśl modele Mercedes-EQ.
Superekran MBUX Superscreen
Deska rozdzielcza oferuje imponujące cyfrowe doświadczenia. Jeśli Klasa E Kombi jest wyposażona w opcjonalny ekran dla pasażera z przodu, duża szklana powierzchnia superekranu MBUX Superscreen sięga do centralnego wyświetlacza. Wizualnie odseparowany pozostaje natomiast ekran wskaźników o wysokiej rozdzielczości. Główne ikony na środkowym i opcjonalnym prawym ekranie mają teraz jeszcze bardziej intuicyjną formę i dodatkowo są oznaczone kolorami, na wzór menu smartfona.
Nowa architektura elektroniczna
Architektura elektroniczna najnowszej Klasy E bardziej bazuje na oprogramowaniu, a mniej na sprzęcie. Za funkcje obliczeniowe domen, które wcześniej były realizowane osobno, odpowiada teraz jeden procesor. Ekrany i system informacyjno-rozrywkowy MBUX współdzielą nowy, bardzo mocny centralny komputer pokładowy. Taka forma usieciowienia zwiększa wydajność i szybkość przesyłania danych.
Cyfrowy klucz do samochodu dostępny teraz na iPhone’a i Apple Watcha
Aby uruchomić lub zablokować Klasę E Kombi za pomocą cyfrowego klucza do samochodu, wystarczy mieć przy sobie kompatybilne urządzenie mobilne. To nie wszystko: korzystając z różnych cyfrowych kanałów, cyfrowy klucz można udostępniać członkom rodziny lub przyjaciołom – i zezwalać wyłącznie na dostęp do pojazdu lub także na jego prowadzenie. Samochód jest w stanie rozpoznawać kilku użytkowników jednocześnie, a cyfrowy klucz może być współużytkowany przez maksymalnie 16 osób.
Nowy Mercedes-Benz GLC Coupé już w sprzedaży w Polsce od 269,9 tys. zł
Wizualizacja dźwięku
Nowe aktywne oświetlenie ambientowe (wyposażenie opcjonalne) z wizualizacją dźwięku pozwala „zobaczyć” utwory muzyczne oraz dźwięki filmów lub aplikacji. Wizualizacja odbywa się poprzez zmianę kolorystyki pasa świetlnego. Na przykład szybkie sekwencje uderzeń mogą powodować gwałtowne pulsowanie światła, a łagodne rytmy tworzą miękko łączące się nastroje świetlne.
Nowe aplikacje innych firm oraz aparat do selfie i kamera wideo
Program rozrywki w Klasie E Kombi jest bardziej interaktywny niż kiedykolwiek. Eksperci Mercedes-Benz ds. oprogramowania opracowali nową warstwę kompatybilności, która umożliwia instalację aplikacji innych firm. W momencie wprowadzenia na rynek na centralnym wyświetlaczu dostępne mają być następujące aplikacje: platforma rozrywkowa TikTok, gra Angry Birds, aplikacja do współpracy Webex, aplikacja biurowa Zoom, przeglądarka Vivaldi i aplikacja do podcastów Pocket Casts. Kolejną nowością jest aparat do selfie i kamera wideo na górze deski rozdzielczej (część opcjonalnego superekranu MBUX Superscreen, obecnie w fazie homologacji).
Zautomatyzowane funkcje komfortu jako rutynowe czynności
Mercedes-Benz pracuje nad tym, aby dzięki sztucznej inteligencji (AI) samochód uczył się, których systemów komfortu podróżujący używają regularnie, i automatyzował rutynowe czynności w powtarzających się okolicznościach. Gdy nowa Klasa E Kombi trafi na rynek, klienci będą mogli korzystać z szablonów takich czynności, a także samodzielnie tworzyć odpowiednie procedury.
Nowość w ramach ENERGIZING COMFORT i ENERGIZING COACH
Program ENERGIZING COMFORT zapobiegający chorobie lokomocyjnej może pomóc pasażerom dotkniętym chorobą w złagodzeniu objawów. W perspektywie średniookresowej planowana jest funkcja biofeedbacku dla wirtualnego trenera ENERGIZING COACH. Może ona zmniejszyć poziom stresu dzięki wykonywaniu ćwiczeń oddechowych. Kolejną nowością w ramach ENERGIZING COACH w Klasie E Kombi jest integracja dodatkowych urządzeń ubieralnych i wzbogacenie parametrów zdrowotnych prezentowanych na centralnym wyświetlaczu.
Automatyczne otwory wentylacyjne
Cyfrowe sterowanie nawiewami – element automatycznej klimatyzacji THERMOTRONIC (opcja) – dodatkowo zwiększa komfort poprzez automatyczne dostosowanie ustawień przednich otworów wentylacyjnych do pożądanego scenariusza wentylacji, na przykład osobno dla każdego fotela, w oparciu o profil użytkownika. Dysze wciąż można jednak ustawiać w tradycyjny sposób, ręcznie.
Inteligentna blokada ekranu dla pasażera
W coraz większej liczbie krajów, w tym w Europie, podczas podróży pasażer z przodu może oglądać na wyświetlaczu dynamiczne treści, takie jak programy telewizyjne czy filmy. Warunkiem jest ochrona kierowcy przed rozproszeniem uwagi. Oparty na kamerze system w nowej Klasie E Kombi wykorzystuje dodatkowo udoskonaloną koncepcję filtrowania, która działa w sposób jeszcze inteligentniejszy niż poprzednie rozwiązanie. Podczas jazdy kierowca nie widzi już dynamicznych treści na ekranie dla pasażera.
Bardzo dobre właściwości aerodynamiczne
Z wartością Cd od 0,26 nowa Klasa E Kombi wypada bardzo dobrze w swoim segmencie – a przy tym lepiej od poprzedniczki (0,27). Powierzchnia czołowa A wynosi 2,38 m2 i jest nieco większa niż w przypadku wcześniejszej generacji (2,35 m2).
Tylna oś z zawieszeniem pneumatycznym w standardzie
Nowa Klasa E Kombi jest standardowo wyposażona w zawieszenie AGILITY CONTROL oraz jednokomorowe zawieszenie pneumatyczne tylnej osi. To ostatnie ma kompaktową budowę. Zapewnia wysoki poziom komfortu jazdy także przy pełnym obciążeniu, a przy tym utrzymuje stały prześwit nawet z ciężkim ładunkiem. Opcjonalnie dostępne jest wszechstronne zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z bezstopniową regulacją tłumienia ADS+.
Hybryda plug-in dostępna już w chwili premiery
Dzięki systematycznej elektryfikacji i inteligentnemu downsizingowi najnowsza Klasa E wyznacza nowe standardy w zakresie efektywności. Oprócz turbodoładowania zarówno silniki wysokoprężne, jak i benzynowe – jako tzw. łagodne hybrydy – korzystają ze wsparcia rozrusznika zintegrowanego z alternatorem (ISG). Nowy akumulator sprawia, że moc silnika elektrycznego wzrosła z 15 do 17 kW (z 20 do 23 KM), a dodatkowy moment obrotowy zwiększono do 205 Nm. Już w momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie też hybryda plug-in czwartej generacji, a wkrótce pojawią się kolejne warianty z takim napędem.
Zaplanowane na przyszłość: parkowanie bez kierowcy
Dzięki opcjonalnej wstępnej instalacji systemu inteligentnego parkowania INTELLIGENT PARKING PILOT nowa Klasa E Kombi jest przygotowana do realizacji automatycznego parkowania bez kierowcy na poziomie 4 SAE – AVP (Automated Valet Parking, pol. automatyczne parkowanie przez obsługę; funkcja jeszcze niedostępna). Warunkiem wstępnym są lokalne przepisy zezwalające na korzystanie z AVP, a także parking wyposażony w niezbędną infrastrukturę i odpowiednia usługa Mercedes me connect dla Klasy E.
Materiały oszczędzające zasoby
Liczne komponenty Klasy E Kombi są częściowo wykonane z materiałów oszczędzających zasoby (recyklaty i surowce odnawialne). W przypadku podstawowego fotela zastosowano tapicerkę z niebarwionej wełny alpaki łączonej z materiałem z recyklingu. Po raz pierwszy do produkcji pianki siedzeń wykorzystano certyfikowane surowce pochodzące z recyklingu, zgodnie z „podejściem bilansu masy”. Pod względem właściwości materiały te nie odbiegają od surowców wytwarzanych z ropy naftowej.
Nowa Klasa E Kombi: ciekawe fakty i liczby
Objętość przestrzeni bagażowej można powiększyć z 615 do 1830 l. W hybrydach plug-in pojemność bagażnika wynosi od 460 do 1675 l.
Duże wymiary kabiny pasażerskiej wynikają między innymi z rozstawu osi wynoszącego 2961 mm – to o 22 mm więcej niż w poprzednim modelu. Przestrzeń na wysokości łokci z tyłu wynosi teraz 1519 mm, o 25 mm więcej niż wcześniej.
Klasa E Kombi może holować przyczepę z hamulcem o masie do 2100 kg. Maksymalny uciąg przyczepy bez hamulca wynosi 750 kg. Obciążenie haka do 84 kg pozwala na przewożenie rowerów elektrycznych.
Podświetlana ramka osłony chłodnicy (wyposażenie dodatkowe) za chromowanymi listwami kryje dwa światłowody. Światło jest tu doprowadzane za pośrednictwem modułów LED.
Cyfrowe wskaźniki oferują dwa style (klasyczny i sportowy) oraz trzy tryby (nawigacja, wsparcie, usługi) wyświetlania informacji, co pozwala dostosować ich grafikę do indywidualnych potrzeb. Nowy system MBUX wyróżnia zmiana prezentacji głównych ikon na wyświetlaczach. Przedstawiono je w prostszy sposób, bazując na kolorystyce kafelków smartfonów.
W zależności od rynku stosowany jest moduł komunikacyjny z technologią transmisji 5G. Ten standard telefonii komórkowej umożliwia znacznie szybsze przesyłanie danych niż LTE/UMTS.
Cyfrowy klucz do samochodu zamienia iPhone’a i Apple Watcha w kluczyk do Klasy E Kombi. Jeśli kierowca ma przy sobie kompatybilne urządzenie, może go użyć do uruchomienia silnika lub zablokowania zamków. Może też udostępnić klucz – nawet 16 osobom.
Funkcja blokowania ekranu dla pasażera działa dwuetapowo: po pierwsze system rozpoznawania zajętości siedzenia rejestruje, czy miejsce obok kierowcy jest zajęte. Jeśli przedni fotel pasażera nie jest zajęty, ekran staje się cyfrowym elementem dekoracyjnym. A kiedy podróżuje na nim pasażer, powierzchnia dotykowa wyświetlacza zapewnia dostęp do systemu MBUX.
Użytkownicy nowej Klasy E Kombi mogą tworzyć własne procedury w systemie MBUX, łącząc ze sobą różne warunki i funkcje. Przykład: „Włącz ogrzewanie siedzenia i ustaw oświetlenie wnętrza na ciepły pomarańczowy odcień, jeśli temperatura we wnętrzu spadnie poniżej dwunastu stopni Celsjusza”.
Wielu pasażerów cierpi na chorobę lokomocyjną. Nowy program ENERGIZING COMFORT przeciw chorobie lokomocyjnej może pomóc złagodzić jej objawy lub opóźnić ich wystąpienie w przypadku pasażera z przodu.
W Klasie E Kombi akustykę można odbierać trzecim zmysłem: aktywna listwa świetlna w górnej części deski rozdzielczej i w panelach przednich drzwi może służyć do wizualnej interpretacji dowolnych treści dźwiękowych pochodzących z systemu audio.
Automatyczna klimatyzacja THERMOTRONIC (wyposażenie dodatkowe) wykorzystuje nowy typ nawiewu: wszystkie otwory wentylacyjne z przodu mogą być elektrycznie regulowane za pomocą siłowników. W każdym kanale wentylacyjnym znajdują się dwie takie małe jednostki elektryczne.
Z wartością Cd od 0,26 nowa Klasa E Kombi bardzo dobrze wypada na tle swojego segmentu. Powierzchnia czołowa A wynosząca 2,38 m2 jest nieco większa niż w poprzednim modelu (2,35 m2).
Standardowego aktywnego asystenta parkowania można teraz intuicyjnie uruchomić za pomocą ekranu dotykowego. Co więcej, automatyczne parkowanie i opuszczanie miejsca parkingowego jest znacznie szybsze niż wcześniej, ponieważ prędkość pojazdu została zwiększona do 4 km/h.
Źródło: Mercedes-Benz