Categories: Wiadomości

Lexus LBX – nowy, miejski crossover atakuje nowy segment

Lexus LBX to samochód, jakiego w gamie marki jeszcze nie było. Rozwinięcie jego nazwy – Lexus Breaktrough Crossover, czyli przełomowy crossover Lexusa – oznacza, że najwyższa jakość wykonania oraz prawdziwy luksus będą teraz dostępne w zupełnie nowym segmencie. Nowy model będzie dostępny wyłącznie z napędami hybrydowymi i odegra kluczową rolę dla marki na europejskim rynku.

„Naszym celem było stworzenie samochodu, który wykracza poza schematy klasy premium, wykorzystując swoje kompaktowe rozmiary. Chcieliśmy, by kierowca czuł się naturalnie prowadząc to auto, a design był elegancki” – mówi Kunihikio Endoh, główny inżynier Lexusa LBX.

Wyjątkowy charakter LBX-a podkreśla jego trzyliterowa nazwa. Wcześniej w ten sposób oznaczono tylko jeden model – supersamochód LFA.

Lexus zyskał renomę jako producent SUV-ów i crossoverów. LBX będzie otwierał gamę aut z takimi nadwoziami. Projektując ten model nie było żadnych kompromisów w kwestii jakości, designu oraz najnowszych technologii. LBX przyciąga wzrok swoją stylistyką, a uwagę zwraca zwłaszcza projekt przedniego pasa. Samochód ma najbardziej kompaktowe wymiary z całej gamy marki, ale prezentuje się stylowo i muskularnie. Wnętrze zaprojektowano zgodnie z koncepcją Tazuna, dbając o poczucie doskonałej widoczności.

W modelu LBX Lexus zmienił także podejście do tworzenia gamy wersji wyposażenia. Samochód ma dopasować się do stylu życia swojego użytkownika, dlatego poszczególne wersje różnią się pomiędzy sobą nie liczbą dostępnych opcji, a przede wszystkim wykończeniem wnętrza o zróżnicowanym charakterze (dynamicznym, sportowym bądź eleganckim i wyciszonym) poprzez zastosowane materiały, kolory i detale. By dać klientom jeszcze więcej możliwości personalizacji auta, uruchomiony zostanie program Lexus Bespoke Build, który pozwoli na dostosowanie elementów wnętrza według własnej wizji.



Lexus – Polska największym rynkiem japońskiej marki w Europie (2023)

LBX powstał z myślą o klientach na Starym Kontynencie i po raz pierwszy prace rozwojowe nad nowym modelem Lexusa były prowadzone przez europejski oddział marki. Produkcja Lexusa LBX rozpocznie się pod koniec 2023 roku. Na początku 2024 roku auto trafi do sprzedaży w Europie i na wybranych innych rynkach.

„LBX to najmniejszy crossover w gamie Lexusa. Samochód powstał z myślą o Europejczykach, a Polska będzie należeć do największych rynków dla tego auta. LBX daje szansę dotarcia do zupełnie nowych grup klientów, w tym osób, które do tej pory nie brały pod uwagę aut Lexusa. Przedprodukcyjne egzemplarze LBX-a będzie można oglądać w trakcie specjalnych pokazów w salonach Lexusa w całej Polsce już w wakacje, a pierwsze zamówione auta powinny dotrzeć do klientów na przełomie lutego i marca 2024 roku” – mówi Patryk Ładusiak, Product Manager w Lexus Central Europe.

Lexus LBX – design nadwozia

Założeniem projektantów Lexusa LBX, było stworzyć auto, które swoim wyglądem daje poczucie momentalnego przywiązania. Najbardziej wyrazistym elementem nowego crossovera jest jego przód z „przełamanym” grillem. „Dokonaliśmy ewolucji kształtu, który był charakterystyczny dla aut Lexusa w poprzedniej dekadzie. Stworzyliśmy coś kompletnie nowego, a zarazem od razu rozpoznawalnego jako Lexus” – wyjaśnia Koichi Suga, General Manager Lexus Design.

Atrapa chłodnicy w Lexusie LBX ma pojedynczy, trapezoidalny kształt i została umieszczona pod wąskim otworem łączącym reflektory poniżej krawędzią maski. To nawiązanie do koncepcji „Resolute Look” Lexusa, która po raz pierwszy została zaprezentowana w 2003 roku wraz z premierą koncepcyjnego modelu LF-S, a następnie była stosowana w autach w pierwszej dekadzie XXI wieku.

Grill bez obramowania nadaje dynamiczny kształt całej przedniej części nadwozia, a auto sprawia wrażenie dobrze trzymającego się drogi. Atrapa chłodnicy została też zaprojektowana pod kątem jak najlepszych właściwości aerodynamicznych i ułatwia przepływ powietrza wokół auta. Nowy kształt przednich reflektorów będzie kolejnym znakiem rozpoznawczym LBX-a. Kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej obsługiwane są przez ten sam moduł, a charakterystyczny motyw litery „L” został odwrócony i skierowany na zewnątrz.

Zgodnie z zasadami koncepcji „Next Chapter Design” proporcje nadwozia i jego charakter mają oddawać to, jak LBX się prowadzi. By samochód miał sportowy profil, wydłużono maskę i przesunięto słupki A. Poszerzone błotniki mają mocny wygląd i podkreślają duże, 18-calowe koła. Krótkie zwisy i odważne zwężenie obszaru wokół tylnych drzwi nadają autu zwinności.

Z tyłu LBX też prezentuje mocny charakter. Miejsce na tablicę rejestracyjną umieszczono w zderzaku, by móc umieścić na drzwiach bagażnika charakterystyczny dla nowych modeli marki napis LEXUS. Auto ma też wyrazistą listwę świetlną nawiązującą do litery „L” z kierunkowskazami i światłami cofania o bardzo stonowanym wyglądzie.

LBX ma 4190 mm długości, 1825 mm szerokości oraz 1545 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2580 mm. Nisko zawieszona maska, listwy boczne zlicowane z nadwoziem, wyjątkowy tylny spojler dachowy i precyzyjnie zaprojektowane oświetlenie poprawiają właściwości aerodynamiczne i przyczyniają się do wydajności, stabilności i doskonałego prowadzenia LBX-a.

Lexus LBX będzie dostępny w żywych kolorach, w ofercie będą też lakiery o wysokim połysku nakładane technologią soniczną. W wersjach Emotion i Cool można zastosować dwukolorowe malowanie nadwozia, w którym dowolny lakier łączy się z kontrastującym czarnym dachem.

Lexus LBX – nowa platforma

LBX jest pierwszym modelem marki, który powstał na zmodyfikowanej platformie GA-B. Została ona dostosowana do wymagań Lexusa i gwarantuje niskie położenie środka ciężkości, szeroki rozstaw kół, krótkie zwisy oraz wysoką sztywność nadwozia. Dzięki temu samochód prowadzi się bardzo pewnie. To najmniejsze auto w gamie, w którym kierowca czuje się komfortowo i ma poczucie kontroli zgodnie z założeniami koncepcji Lexus Driving Signature.

„Chcieliśmy sprawić, by kierowca czuł się jak najlepiej prowadząc auto. LBX jest zwinny, bo dobrze wykorzystaliśmy jego niską masę i niewielkie rozmiary. Ponadto bardziej niż kiedykolwiek wcześniej skupiliśmy się na udoskonaleniu podstawowych właściwości auta bez polegania na elektronicznych elementach sterujących” – tłumaczy główny inżynier Endoh.

Nadwozie wzmocniono klejami strukturalnymi i laserowymi spawami punktowymi o zwiększonej gęstości, a także dzięki strategicznie rozmieszczonym usztywnieniom i wzmocnieniom. Jednocześnie masa pojazdu została obniżona dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, takich jak aluminiowa maska i formowane z żywicy nadkola, progi i dolne części drzwi. W środkowych słupkach i wzmocnieniach zderzaka zastosowano mocne, a jednocześnie lekkie materiały tłoczone na gorąco.

Bardzo ważne było też stworzenie wygodnej pozycji za kierownicą, która jednocześnie daje doskonałe pole widzenia, zwłaszcza w ruchu miejskim. W tym celu punkt biodrowy umieszczono na wysokości 285 mm.

Przednie i tylne zawieszenie zostały dostosowane do wysokiej sztywności oraz niskiej masy nadwozia, dzięki czemu LBX łączy zwinność, doskonałe wyczucie kierownicy z wysokim komfortem. W każdej wersji LBX ma z przodu kolumny MacPhersona. W samochodach z napędem na przód tylne zawieszenie składa się z belki skrętnej, a w wersjach z napędem 4×4 zastosowano układ podwójnych wahaczy.

Hamulce mają system Vehicle Braking Posture Control, który automatycznie dopasowuje siłę hamowania pomiędzy przodem a tyłem, by ograniczyć nurkowanie nadwozia. System tłumi też przechyły nadwozia podczas jazdy w zakrętach oraz redukuje drgania.

Lexus LBX – nowa generacja napędu hybrydowego

Lexus LBX będzie pierwszym modelem marki, który korzysta z nowej generacji napędu hybrydowego z kompaktowym i lekkim silnikiem trzycylindrowym o pojemności 1,5 l. Główne komponenty układu hybrydowego, w tym przekładnia i jednostka sterująca, zostały przeprojektowane, by zwiększyć wydajność, ograniczyć straty energii, a także zmniejszyć masę i wymiary.

Nowy napęd hybrydowy jest nie tylko wydajny, ale także został stworzony z myślą o osiągach i przyjemności z prowadzenia. Łączna moc układu wynosi 136 KM/100 kW, a maksymalny moment obrotowy to 185 Nm.

Zaprojektowana od nowa przekładnia ma mniejsze rozmiary. Zmieniona jednostka sterująca mocą (PCU) została zamontowana bezpośrednio nad przekładnią, co pomaga nadać modelowi LBX niższą linię maski. Dodatkową oszczędność miejsca zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone na oddzielnych wałkach, co zmniejsza całkowitą długość układu napędowego.

Auto ma także nową, mocną bipolarną baterię niklowo-wodorkową (NiMH) o niskiej rezystancji wewnętrznej, która jeszcze lepiej wspomaga silnik elektryczny i zwiększa możliwości auta w jeździe w trybie elektrycznym. Akumulator ma mniejszą masę i wymiary, ale jest w stanie szybciej przekazywać większą moc. Dzięki temu LBX przyspiesza dynamiczniej, niczym auto elektryczne na baterie, zachowując przy tym niskie zużycie paliwa. Nowy system chłodzenia baterii przyczynia się do jej wysokiej wydajności i niezawodności.

Napęd Lexusa LBX został stworzony z myślą o przyjemnym prowadzeniu w mieście oraz na krętych, pozamiejskich drogach, dlatego dopracowano reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Wrażenia z jazdy poprawia też układ Hybrid System Control, który dopasowuje dźwięk silnika do przyspieszenia. Ulepszony napęd hybrydowy pozwala poruszać się na dłuższych dystansach oraz z wyższymi prędkościami w trybie elektrycznym.

LBX jak na SUV-a przystało może być wyposażony w inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR, w którym dodatkowy silnik elektryczny napędza tylną oś. Podczas ruszania, pokonywania zakrętów czy jazdy po nawierzchniach o niskiej przyczepności system automatycznie kieruje siłę napędową na tylne koła, pomagając utrzymać stabilność pojazdu.

O wyjątkowym statusie modelu LBX świadczy to, jak bardzo Lexus dołożył starań, aby ograniczyć hałas i wibracje (NVH). Zastosowano wałek balansujący, aby zredukować nieprzyjemne dźwięki w kabinie poprzez zmniejszenie wibracji silnika. Szczególną uwagę zwrócono na hałas dostający się przez drzwi, dlatego wprowadzono płyty wygłuszające, które tłumią dźwięki o wysokiej częstotliwości, ale wzmacniają dźwięki o niskiej częstotliwości, dając wyraźny i przyjemny dźwięk.

Aby przeciwdziałać wibracjom i hałasowi drogowemu dostającemu się przez dach, zastosowano wysokotłumiącą masę uszczelniającą wraz z wygłuszeniem wykonanym z wyjątkowo skutecznego materiału izolującego. Ponadto wykorzystano uszczelnienie wokół całej krawędzi maski oraz izolujące i pochłaniające hałas arkusze, wykładziny, listwy i piankę w kluczowych obszarach w całym samochodzie. Do lepszego wyciszenia LBX-a zastosowano także silnie tłumiące kleje strukturalne, które również wzmacniają ogólną sztywność auta.

Lexus LBX – wnętrze

Projektując wnętrze Lexusa LBX stworzono prostą i elegancką kabinę, która daje poczucie przebywania w aucie z wyższego segmentu. Kluczowe do osiągnięcia tego było zapewnienie dobrej widoczności i dużej przestrzeni, stworzenie wyrazistej konsoli środkowej oraz zastosowanie łatwych w obsłudze urządzeń pokładowych. LBX został tak zaprojektowany, by kierowca ze swojego fotela miał doskonałą widoczność. Kontury maski oraz kształt i umiejscowienie słupków A zmniejszają tzw. „martwe punkty”, i ułatwiają precyzyjne prowadzenie auta.

Przywiązanie do najwyższej jakości widać w doborze materiałów wykończenia wnętrza. Samochód dostępny jest z tapicerką ze skóry półanilinowej, a opcjonalnie może mieć też wegańskie wnętrze, w którym wykorzystano skórę syntetyczną nie tylko na fotelach, ale też na boczkach drzwi, kierownicy i dźwigni zmiany biegów. LBX może mieć też wstawki Tsuyusami, stworzone z wykorzystaniem nowej techniki nakładania wielu cieniutkich warstw, aby uzyskać wysoce teksturowany wygląd dodający głębi. W samochodzie dostępne jest też oświetlenie wnętrza, podkreślające różne elementy kabiny, które dostępne jest w 50 kolorach uszeregowanych tematycznie.

Kokpit kierowcy został opracowany zgodnie z założeniami koncepcji Tazuna, która po raz pierwszy została wykorzystana przy projektowaniu wnętrza Lexusa NX. Najważniejsze przełączniki, przyciski oraz ekrany rozmieszczono tak, by nic nie rozpraszało uwagi kierowcy od drogi, a obsługa wszystkich funkcji była szybka, intuicyjna i wymagała tylko minimalnego ruchu ręką lub głową. W tym celu precyzyjnie dobrano kąt kierownicy, by auto przez cały czas dawało poczucie kontroli w trakcie prowadzenia.

Lexus LBX jest pierwszym modelem marki z 12,3-calowymi, cyfrowymi zegarami przed kierowcą. Układ wyświetlanych informacji zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy, a także może być dostosowany do preferencji kierowcy. Opcjonalnie dostępny jest też wyświetlacz HUD na przedniej szybie.

Deska rozdzielcza cechuje się czystym i prostym designem, jej boczne części zostały zaprojektowane spójnie z boczkami drzwi. Obniżono punkt biodrowy, by kierowca lepiej czuł, co się dzieje z autem oraz miał więcej miejsca na kolana. Pasażerowie tylnych foteli mają lepszą widoczność, bo ich siedziska umieszczono wyżej niż te w przednim rzędzie.

Duży, dotykowy ekran łączy się z konsolą środkową, która ma tapicerowane boczki. W konsoli znajdują się dwa uchwyty na kubki, przestrzeń na przechowywanie drobiazgów, a także porty USB.

W wersji z napędem na przód bagażnik ma 332 litry pojemności – to przestrzeń, w której zmieszczą się dwie 75-litrowe walizki pod składaną pokrywą.

Lexus LBX – multimedia

LBX został wyposażony w najnowszą generację systemu multimedialnego Lexus Link Connect z 9,8-calowym ekranem dotykowym, nawigacją w chmurze, która na bieżąco przekazuje informacje o ruchu drogowym, a także asystentem głosowym Lexus Concierge, który reaguje na komendę „Hej Lexus” oraz rozpoznaje czy mówi do niego kierowca, czy pasażer.

Samochód łączy się bezprzewodowo lub przewodowo ze smartfonami przy pomocy Apple CarPlay® oraz przewodowo za pośrednictwem Android Auto™. LBX, podobnie jak inne nowe Lexusy, daje możliwość aktualizacji systemu multimediów oraz systemów bezpieczeństwa metodą over-the-air bez konieczności wizyty w autoryzowanej stacji dilerskiej.

Opcjonalnie auto może być wyposażone w nagłośnienie zaprojektowane przez firmę Mark Levinson, wyłącznego partnera Lexusa. System premium audio składa się z 13 głośników, w tym subwoofera zamontowanego w klapie bagażnika, dzięki czemu zachowano dużą przestrzeń na bagaże.

Lexus LBX – nowa koncepcja wersji wyposażenia

Gama modelu LBX prezentuje zupełnie nowe podejście Lexusa do wersji wyposażenia, tak by klient jeszcze lepiej dopasował model do swojego stylu życia. Oprócz wariantu podstawowego samochody podzielono na cztery tematyczne „atmosfery”, stworzone z myślą o różnych odbiorcach. Wersje Elegant i RelaX dają poczucie ekskluzywności, a wersje Emotion i Cool mają bardziej dynamiczny i sportowy charakter.

Z zewnątrz wersje Emotion i Cool wyróżniają się dwukolorowym malowaniem nadwozia oraz 18-calowymi felgami aluminiowymi z maszynowym wykończeniem. W wersjach Elegant i RelaX jeden lakier pokrywa całe nadwozie, a 18-calowym felgom aluminiowym nadano połysk.

Wystrój wnętrza także zdradza, z jaką wersją mamy do czynienia. LBX Emotion ma tapicerkę z perforowanej skóry syntetycznej z czerwonymi akcentami i kontrastującymi przeszyciami na fotelach, konsoli centralnej i boczkach drzwi. LBX Cool, czyli najwyższa odmiana o sportowym charakterze, ma wnętrze wykonane z ekologicznego zamszu Ultrasuede i skóry w kontrastujących kolorach czerni i szarości z przeszyciami i detalami w kolorze miedzianym.

Zupełnie inny klimat panuje we wnętrzu wersji Elegant i RelaX. LBX Elegant ma syntetyczną skórę w delikatnym odcieniu Forest Brown lub Ammonite Sand, którą obito także boczki drzwi, konsolę środkową i deskę rozdzielczą. W wersji RelaX można wybrać półanilinową skórę w odcieniu Saddle Tan lub Black z wyraźnymi przeszyciami Tatami.

Oprócz czterech wersji inspirowanych nastrojami, LBX ma też wersję podstawową, która na tle segmentu wyróżnia się zaawansowanymi technologiami dostępnymi w standardzie jak najnowsza wersja pakietu systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +. Ponadto wersja bazowa oraz odmiany Emotion i Elegant mogą być wyposażone w ekologiczne wnętrze, które nie zawiera żadnego elementu zawierającego skórę naturalną.

Na liście opcji jest 12,3-calowy cyfrowy kokpit kierowcy, wyświetlacz HUD na przedniej szybie, system zdalnego parkowania, system premium audio Mark Levinson, system oczyszczania powietrza nanoe™ X oraz elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika.

Lexus Bespoke Build

Nabywcy nowego LBX-a na wybranych rynkach po uruchomieniu sprzedaży w 2024 roku będą mogli skorzystać z usługi personalizacji auta Lexus Bespoke Build, która umożliwi stworzenie wnętrza skrojonego na miarę.

Usługa pozwoli na zmianę kolorów pasów bezpieczeństwa, wzorów haftu tapicerki, kolorów przeszyć czy zdobienia na elementach wykończenia. Gama dostępnych opcji obejmie skórę L-anilinową – prestiżową skórę dostępną do tej pory tylko we flagowym sedanie LS w gamie Lexusa – oraz zamsz Ultrasuede w różnych kombinacjach kolorystycznych.

Lexus LBX – systemy bezpieczeństwa

LBX ma pełen pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System + najnowszej generacji, którego kluczowymi elementami są układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z asystentem skrętu na skrzyżowaniu (ITA), aktywnym tempomatem (DRCC), układem rozpoznawania znaków (RSA) oraz asystentem utrzymania pasa ruchu (LKA). Lexus LBX wyposażony jest też w elektroniczne klamki z systemem zapobiegającym otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją (SEA), kamerę monitorującą skupienie kierowcy (Driver Monitor), inteligentne czujniki parkowania z funkcją hamowania, system monitorowania martwego pola (BSM) oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA).

Opcjonalnie pakiet systemów bezpieczeństwa można rozszerzyć o system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA) oraz system kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor).

Lexus LBX ma też wycieraczki, które równomiernie dystrybuują płyn do spryskiwaczy. To funkcja znana z modeli LS i LC, która poprawia widoczność w trakcie pracy wycieraczek.

Lexus LBX – najważniejsze dane techniczne:

  • Wymiary: 4190 mm długości, 1825 mm szerokości, 1545 mm wysokości
  • Masa własna: 1280 kg
  • Pojemność bagażnika: 332 l
  • Masa holowanej przyczepy (bez hamulców): 750 kg
  • Silnik: 1,5 l, 3-cylindrowy silnik spalinowy
  • Skrzynia biegów: E-CVT
  • Łączna moc układu: 100 kW/136 KM
  • Przyspieszenie (0-100 km/h): 9,2 s
  • Średnica zawracania: 10,4 m

Źródło: Lexus

 



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

13 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

13 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago