Categories: Klasyki

Koncepcyjny Hyundai Pony Coupe został odrestaurowany po 50 latach

Przywrócony do życia przez Hyundai Motor Company koncepcyjny model Pony Coupe ma swoją światową premierę – prawie 50 lat po pierwotnym debiucie – nad włoskim jeziorem Como. Po raz pierwszy zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Turynie w 1974 roku, Pony Coupe Concept jest ważnym pojazdem w historii i w dziedzictwie firmy.

Hyundai Motor zaprezentował odtworzonego Pony Coupe podczas inauguracyjnego zjazdu Hyundai Reunion. To wydarzenie, które ma pielęgnować dziedzictwo Hyundai Motor, odzwierciedla przeszłość marki i jej kierunek rozwoju w przyszłości. Obecni na tym wydarzeniu byli Giorgetto Giugiaro i jego syn Fabrizio Giugiaro. Projektant tego auta sprzed lat, ogłosił zakończenie zapowiedzianej jakiś czas temu renowacji, którą przeprowadziło GFG Style. Studio projektowe czerpało z twórczej wiedzy Fabrizio i Giorgetto na temat samochodu, który doprowadził do powstania przełomowej dla marki linii modeli Pony, pierwszych niezależnie opracowanych samochodów produkowanych masowo w Korei.

W ramach projektu odtworzenia koncepcyjnego Pony Coupe, Hyundai Motor Company przywrócił do życia oryginalny egzemplarz Pony Coupe Concept pokazany na Salonie Samochodowym w Turynie w 1974 roku. Misja renowacji jest świadectwem ducha, śmiałej pasji, ambicji pracowników i kadry kierowniczej Hyundai, jakie towarzyszyły tworzeniu globalnej marki, na czele z koncepcyjnym Pony Coupe.

Pomimo ubogiego środowiska przemysłowego w latach 70., mój dziadek i prezes-założyciel firmy Hyundai, Ju-young Chung, włożył serce i duszę w odbudowę gospodarki Korei i poprawę życia jej mieszkańców po wyniszczającej wojnie koreańskiej. W końcu zrealizował swoją wizję uczynienia z Korei kraju zdolnego do rozwoju własnych pojazdów. Wyrażam szczerą wdzięczność wszystkim osobom z Włoch i Korei, które odegrały kluczową rolę w sukcesie modelu Pony – powiedział  Euisun Chung Prezes Wykonawczy Hyundai Motor Group.

Dzięki wyjątkowej estetyce, Pony Coupe Concept był przełomowym modelem swoich czasów. Niestety, z powodu niesprzyjających globalnych warunków ekonomicznych pod koniec lat 70., model, który mógł być pierwszym sensacyjnym samochodem sportowym Hyundaia, nie mógł wejść do produkcji masowej i jako koncept przeszedł do historii. Niemniej jednak projekt ten ucieleśniał determinację Hyundaia do wejścia do sektora samochodów sportowych i zdobycia pozycji lidera w branży motoryzacyjnej – ten duch nadal leży u podstaw działań Hyundaia, także jego wiodącej pozycji w dziedzinie elektryfikacji i wysokowydajnej technologii wodorowej.



Nowy Hyundai i20 po faceliftingu mild-hybrid 1.0 T-GDi

Samochód ten jest obecnie uważany za retro-futurystyczny model klasyczny, który posłużył jako inspiracja projektowa dla nowszych modeli Hyundai Motor, takich jak N Vision 74 z hybrydowym napędem wodorowym, zwany jako „laboratorium na kołach” oraz samochodu koncepcyjnego „45”, które bezpośrednio wpłynęło na powstanie całkowicie elektrycznego modelu IONIQ 5.

W dobie elektryfikacji kluczowym warunkiem, aby Hyundai Motor Company stał się liderem w przyszłej mobilności, będzie nasza zdolność do pozostania wiernym wartościom, które odziedziczyliśmy. Idąc naprzód, poprzez Hyundai Reunion i inne inicjatywy pielęgnowania dziedzictwa, będziemy nadal wykorzystywać naszą przeszłość jako wyjątkowy wektor dla naszych przyszłych innowacji – powiedział Jaehoon Chang Prezes i Dyrektor Generalny Hyundai Motor Company.

Nadwozie koncepcyjnego Pony Coupe przypominające origami charakteryzuje się płynnymi geometrycznymi liniami, elegancką linią dachu, czystymi, pozbawionymi ozdób powierzchniami, proporcjami dodającymi dynamiki i wyjątkowym kształtem słupka B. Charakteryzuje się niezwykle graficzną obróbką powierzchni ze zderzakami polakierowanymi w kolorze nadwozia. Jego klinowaty przód i okrągłe reflektory wyróżniały go w 1974 roku i nadal wyglądają niezwykle stylowo. Jego „coda tronca” (tzw. odcięty ogon) ma wąską klapę, która zapewnia dostęp do tylnej części samochodu.

Zapytany o swoją pierwszą interakcję z Hyundaiem podczas opracowywania koncepcyjnego Pony Coupe z 1973 roku, ponad pięćdziesiąt lat temu, Giugiaro powiedział:

Hyundai zwrócił się do nas, aby rozpocząć kompletne przeprojektowanie modelu, ale nie mieli dużego doświadczenia. Na początku byłem sceptyczny, ponieważ nie znałem wtedy Hyundai Motor. Wszyscy byliśmy pod wrażeniem pasji i zaangażowania inżynierów Hyundaia. Byli bystrzy, ciekawi, otwarci i niezwykle chętni do nauki. Natychmiast przyjęli metody pracy, które były dla nich nowe. Poświęcili się, by zrobić dobre wrażenie – dla firmy i swoich partnerów. Jestem dumny i zaszczycony, że mogę być świadkiem, jak ta firma ewoluowała od naszego pierwszego spotkania – podsumował Giorgetto Giugiaro Designer.

Renowacja tego wyjątkowego pojazdu to kamień milowy w historii Hyundaia. Reprezentuje nasze początki i nasze zaangażowanie w przyszłość. Służy jako dziedzictwo dla przyszłych pokoleń. Praktycznie symbolizuje mobilną pałeczkę sztafetową, którą przekazujemy z przeszłości w przyszłość firmy – powiedział Luc Donckerwolke Prezes i Dyrektor kreatywny Hyundai Motor Group.

Koncepcyjny Pony Coupe odzwierciedla wdzięczność i oddanie firmy dla ducha walki, jakim odznaczali się ludzie w Hyundai Motor w 1974 roku. Odrodzenie koncepcji Pony Coupe jest znaczącym kamieniem milowym w historii Hyundai Motor, ponieważ oznacza nie tylko nasze początki, ale także nasze zaangażowanie w przyszłość z naszymi nowymi marzeniami – powiedział SangYup Lee Wiceprezes Wykonawczy i Szef Hyundai Design Center.

To wyjątkowe, że znaczące osoby z początków firmy spotykają się z tymi, którzy prowadzą firmę w przyszłość. To także inauguracja Hyundai Reunion, naszego wydarzenia pielęgnującego dziedzictwo marki. Tutaj można zobaczyć, jak dotychczasowe sukcesy stanowią podstawę naszych odważnych działań dzisiaj. Ten duch innowacji jest widoczny w tych dwóch modelach, a także w ludziach, którzy je stworzyli – powiedział Sungwon Jee Starszy Wiceprezes i Dyrektor ds. marketingu globalnego w Hyundai Motor Company.

W ramach pielęgnacji dziedzictwa, Hyundai Motor rozszerzy swoją nową platformę, Hyundai Reunion, aby dalej szerzyć wizję i kierunek marki.

Wymiary odrestaurowanego Hyundaia Pony Coupe Concept:

Długość: 4080 mm
Szerokość: 1560 mm
Wysokość: 1210 mm
Rozstaw osi: 2340 mm
Pojemność silnika: 1238 cm3, R4, 82 KM przy 6000 obr./min
Układ silnika: z przodu wzdłużnie, napęd na tylne koła

Źródło: Hyundai



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

10 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

10 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago