Ford prowadzi badania nad potencjałem wodoru jako źródła energii ogniw, testowanych na pokładzie Forda E-Transita. Projekt ma na celu ustalenie, czy technologia wodorowych ogniw paliwowych może pomóc w uzyskaniu większego zasięgu bezemisyjnej jazdy, co jest istotne w przypadku klientów intensywnie eksploatujących E‑Transita na długich dystansach, z maksymalnym obciążeniem, z dodatkowymi urządzeniami konwersji (jak np. agregaty chłodnicze) i przy ograniczonych możliwościach ładowania w czasie pracy zmianowej.
Konsorcjum Forda, składające się z sześciu liderów skupionych wokół technologii motoryzacyjnych i partnerów z branży flotowej, finansowane częściowo przez Centrum Zaawansowanych Napędów (APC), pomoże również doprecyzować wymagania dotyczące dodatkowej infrastruktury, pozwalającej na tankowanie wodoru.
Ford Pro – dział firmy odpowiadający za sektor pojazdów użytkowych i usług – wykorzysta program pilotażowy do rozszerzenia swojego potencjału w dziedzinie konwersji pojazdów. Projekt może liczyć na wsparcie inżynierów z zakładów Forda w Dagenham, a także specjalistów z pobliskiego Centrum E‑Transita w Dunton, z hrabstwa Essex w Wielkiej Brytanii.
Ford F-150 Lightning – elektryczny i legendarny pickup wyjeżdża w świat
Tim Slatter, prezes Forda w Wielkiej Brytanii, powiedział: „Ford uważa, że ogniwa paliwowe mogą mieć zastosowanie w jego największych, najcięższych samochodach dostawczych, które zyskają atut bezemisyjności. Ogniwa mogą jednocześnie zaspokoić wysokie dzienne zapotrzebowanie na energię naszych klientów.”
„Ford szczyci się godnym podziwu dorobkiem w sektorze pojazdów użytkowych, dzięki niestrudzonemu Transitowi, cieszymy się więc z poszukiwania nowych ekologicznych rozwiązań dostaw dla naszych najciężej pracujących samochodów ciężarowych” – dodał.
Zintegrowane rozwiązania zapewniające bezemisyjną eksploatację
Projekt Forda związany z wodorowymi ogniwami paliwowymi napędzającymi E‑Transita, realizowany wspólnie z Advanced Propulsion Centre, ma za zadanie potwierdzenie biznesowej opłacalności samochodu. W badaniach połączyły doświadczenia: Ford, jako 57-letni lider brytyjskiego rynku pojazdów dostawczych oraz eksperci w dziedzinie układów napędowych wykorzystujących ogniwa paliwowe, a także operatorzy flot, a wśród nich Ocado Retail. Innymi partnerami w projekcie są:
- firma bp, zajmująca się rejestrowaniem zużycia wodoru i określeniem wymagań dotyczących infrastruktury;
- firma Cambustion, testująca system ogniw paliwowych; Viritech, który projektuje systemy magazynowania wodoru;
- Cygnet Texkimp, dostarczający elementy z włókna węglowego do zbiorników ciśnieniowych.
Wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną w procesie syntezy znajdującego się w zbiorniku samochodu wodoru z tlenem, przy czym proces ten jest w pełni bezemisyjny, zasięg pojazdu dużo większy, a tankowanie trwa wyjątkowo krótko. Ford bada technologię ogniw paliwowych od lat 90. ubiegłego wieku, opracowując wiele prototypów, a w 2021 roku, podczas Targów Pojazdów Niskoemisyjnych CENEX, zademonstrował po raz pierwszy model E‑Transita z ogniwami paliwowymi.
Ford Ranger – to najbardziej wszechstronna gama możliwości w historii
Krótkoseryjna flota testowa ośmiu Fordów E‑Transitów napędzanych ogniwami paliwowymi będzie eksploatowana w sześciomiesięcznych etapach, w ciągu trzyletniego projektu do 2025 roku. Dane z floty testowej dostarczą informacji na temat całkowitych kosztów posiadania i eksploatacji dużego samochodu dostawczego o wydłużonym zasięgu i czasie pracy, który bez potrzeby ładowania w ciągu zmian dorównuje odpowiednikowi z silnikiem Diesla.
Prototypowe Fordy E‑Transity będą wyposażone w zestawy ogniw paliwowych o dużej mocy oraz odpowiednio pojemne zbiorniki wodoru, udoskonalone pod kątem bezpieczeństwa, pojemności, kosztów i masy. Ważnym elementem projektu będzie ocena skutecznego i opłacalnego recyklingu komponentów wycofanych z eksploatacji.
Wizja zakładów Dagenham
Transity, montowane w Turcji, trafiają na uruchomione za zgodą rządu własne nabrzeże portowe zakładów Forda w Dagenham, będące częścią strefy Thames Freeport.
Projekt związany z wodorowymi ogniwami paliwowymi napędzającymi E‑Transita przyczynia się do realizacji strategicznego planu Forda, który zakłada uruchomienie montażu krótkich serii gotowych do konwersji pojazdów, napędzanych wodorem. w efekcie podniesie to kompetencje pracowników i wpłynie na sektor przemysłu związany z wodorem. Pojazdy testowe dostarczą odpowiedzi na pytanie: jakie może być obecne i przyszłe zapotrzebowanie na paliwa alternatywne w rejonie ujścia Tamizy.
Obszar zakładów Forda w Dagenham, w strefie Freeport, jest obsługiwany przez własne połączenie kolejowe Forda i sąsiaduje z drogami ekspresowymi A13 / M25, co zachęciło do wybrania tej lokalizacji przez takich partnerów jak MS-RT.
W drodze ku lepszemu
Projekt napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi E‑Transita wpisuje się w plan Forda „Droga ku lepszemu” (Road to Better), określający cele zrównoważonego rozwoju firmy. Demonstruje też, że inicjatywy Forda na naszym kontynencie zapewnią europejskiemu oddziałowi globalne przodownictwo pod względem neutralności węglowej do roku 2035.
Od 2017 roku Ford zmniejszył emisję swoich zakładów produkcyjnych o 40%. Udział w tym miały zakłady Dagenham, gdzie zeszłoroczne oszczędności energii osiągnęły wartość 11 500 funtów dziennie.
Źródło: Ford