Tym samym hybrydy plug-in zyskają w gamie Toyoty pozycję praktycznych aut typu BEV, które na co dzień będą służyć jako auta elektryczne, zaś podczas dłuższych podróży wyeliminują problem ograniczonego zasięgu samochodów bateryjnych.
Rozwój napędów plug-in hybrid jest ściśle skorelowany z trwającym od lat 90. nieustannym doskonaleniem technologii hybrydowej. Od premiery Priusa w 1997 roku Toyota opracowała pięć generacji technologii hybrydowej i trzy generacje napędów plug-in hybrid. W tym czasie sprzedała łącznie 22,5 miliona zelektryfikowanych samochodów. Pod względem redukcji emisji CO2 odpowiada to około 7,5 milionom bateryjnych aut elektrycznych. Wiodącą rolę odegrały hybrydy, które z każdą generacją stają się coraz bardziej wydajne, a koszty ich produkcji coraz bardziej zoptymalizowane. W efekcie średni koszt produkcji napędów hybrydowych spadł do jednej szóstej poziomu kosztów montażu układu hybrydowego pierwszej generacji. Do 2030 roku Toyota planuje zmniejszyć średnią emisję CO2 nowych pojazdów o 33%, a do 2035 roku o ponad 50% w porównaniu z rokiem 2019.
Dalszy rozwój zelektryfikowanych pojazdów wymaga znacznych postępów w technologiach magazynowania energii. W 2022 roku Toyota rozpoczęła nowy cykl inwestycji w zelektryfikowane samochody o wartości 8 bilionów jenów (około 60 miliardów euro). Środki zostaną wykorzystane do 2030 roku, zarówno na badania i rozwój oraz opracowanie nowych modeli, jak i na produkcję. Jedna czwarta (około 15 mld euro) została przeznaczona na rozwój baterii trakcyjnych do samochodów i zwiększenie możliwości ich produkcji do pojemności odpowiadających 200 gigawatogodzinom rocznie. Firma jest liderem badań nad bateriami ze stałym elektrolitem, które już za kilka lat trafią na rynek w samochodach hybrydowych, a w następnej kolejności w autach elektrycznych. Jednocześnie Toyota inwestuje w rozwój baterii bipolarnych, testuje system wymiennych baterii do samochodów użytkowych oraz poszukuje innych nowatorskich technologii magazynów energii.
Pierwsze inwestycje o wartości 5,6 miliarda dolarów zostały już rozpoczęte – w Japonii i Stanach Zjednoczonych do 2026 roku powstaną nowe zakłady i linie produkcyjne, dzięki którym Toyota będzie w stanie produkować w tych krajach łącznie ekwiwalent 40 GWh baterii na rok.
W globalnej ofercie Toyoty znajdują się obecnie dwa modele z napędem hybrydowym ładowanym z gniazdka – RAV4 Plug-in Hybrid oraz nowy Prius piątej generacji. Firma ma ponad 10-letnie doświadczenie w produkcji samochodów tego typu. Atutem napędów hybrydowych typu plug-in Toyoty jest oparcie ich konstrukcji na technologii full hybrid, rozwijanej przez Toyotę od 1992 roku i sprawdzonej w ponad 20 milionach hybryd sprzedanych na całym świecie. Hybrydy plug-in mogą poruszać się w bezemisyjnym trybie elektrycznym, korzystając z prądu pobranego z ładowarki, lub w klasycznym trybie hybrydowym, w którym energia odzyskiwana z hamowania pozwala równie często poruszać się na samym silniku elektrycznym jak w każdej innej hybrydzie marki.
Pierwszy model Priusa Plug-in Hybrid zadebiutował w 2012 roku jako rozwinięcie koncepcji Priusa trzeciej generacji. Auto z napędem hybrydowym 1.8 o łącznej mocy 134 KM otrzymało baterię litowo-jonową o pojemności 4,4 kWh, która umożliwiała przejechanie około 20 km na jednym ładowaniu. Do uzupełnienia energii ze zwykłego gniazdka wystarczało 1,5 godziny.
W 2016 roku zastąpił go nowy model oparty na Priusie czwartej generacji. Większa bateria litowo-jonowa o pojemności 8,8 kWh oraz bardziej wydajny napęd wydłużyły zasięg Priusa Plug-in Hybrid w trybie EV maksymalnie do 50 km, a dostępna prędkość na silniku elektrycznym wzrosła do 135 km/h. Napęd o mocy 122 KM opierał się na nowo opracowanym silniku 1.8 o rekordowej 40-procentowej wydajności cieplnej.
Najnowszy model Priusa, który debiutuje w 2023 roku, w Europie jest dostępny wyłącznie z napędem hybrydowym plug-in. Nowy Prius jest aż o 80% mocniejszy od poprzednika – jego układ hybrydowy piątej generacji z dużą baterią wytwarza 223 KM mocy. Auto o lekkim, aerodynamicznym nadwoziu w stylu coupe rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,7 s. Średni zasięg nowego Priusa w trybie EV na jednym ładowaniu wynosi do 86 km, a w mieście może przekroczyć 100 km. Za dodatkowe źródło energii może służyć opcjonalny panel fotowoltaiczny na dachu, który zwiększa zasięg auta w trybie EV nawet 8 km dziennie.
Najbardziej dynamiczną hybrydą plug-in w gamie Toyoty jest RAV4 Plug-in Hybrid, który zadebiutował w 2020 roku. Ten spory, rodzinny SUV o masie 1,9 tony przyspiesza od 0-100 km/h w zaledwie 6 s. Model jest oparty na 222-konnym RAV4 piątej generacji, wyposażonym w napęd na cztery koła z układem hybrydowym 2.5 AWD-i. Wersja ładowana z gniazdka jest mocniejsza aż o 84 KM, przy czym pełna moc 306 KM jest dostępna bez względu na poziom naładowania baterii. RAV4 Plug-in Hybrid może na co dzień służyć jako auto elektryczne. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 18,1 KWh daje zasięg w trybie EV do 75 km wg WLTP w cyklu mieszanym, a w mieście nawet do 98 km. W trybie hybrydowym auto będzie równie oszczędne jak klasyczny RAV4 Hybrid.
Źródło: Toyota
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…