„To mit, że samochody elektryczne nie nadają się do jazdy po śniegu” – mówi Gunther Frank, dyrektor generalny ds. rozwoju produktów w Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC). „Za sprawą Kia EV9 udowadniamy, że dysponujemy technologią, która pozwala sprostać wyzwaniom związanym z szybkością ładowania w niskich temperaturach. Ponadto, jesteśmy pewni, że to auto dysponuje usprawnieniami w zakresie jazdy i prowadzenia, dzięki którym jazda samochodem elektrycznym po śniegu jest nie tylko bezpieczna, ale również sprawia przyjemność”.
W optymalnych warunkach, zgodnie z procedurą WLTP, Kia EV9 zapewnia zasięg wynoszący ponad 541 km. Dzięki ultraszybkiemu ładowaniu prądem o napięciu 800 V dodatkowe 239 km zasięgu można uzyskać już po zaledwie 15 minutach ładowania. Podobnie jak w przypadku wszystkich samochodów elektrycznych, jazda w ekstremalnie wysokich lub bardzo niskich temperaturach może skutkować wolniejszym ładowaniem i mniejszym zasięgiem.
„Podobnie jak ludzkie ciało, również akumulator ma określony zakres temperatur, w którym czuje się najbardziej komfortowo” – mówi Gunther Frank. „Tylko w tym zakresie może on zapewnić najlepszą wydajność podczas jazdy i ładowania. W Kia EV9 zastosowano najnowocześniejsze technologie termiczne akumulatorów, aby jak najlepiej poradzić sobie z ekstremalnymi warunkami także poza komfortowym zakresem temperatur”.
Jedną z takich funkcji jest przygotowanie akumulatora do ładowania, które po raz pierwszy zastosowano w Kia EV6. Zasadniczo, przygotowanie akumulatora oznacza jego wstępne podgrzanie przed ładowaniem. Osiągając optymalną temperaturę akumulatora przed rozpoczęciem ładowania, EV9 wciąż może osiągać ultraszybkie ładowanie, pomimo zimna.
Kolejna funkcja – EV Route Planner – wprowadzona po raz pierwszy w EV9, zapewnia klientom jeszcze większą wygodę dzięki automatycznemu programowaniu punktów ładowania na trasie, jeśli są potrzebne. System analizuje dane samochodu w czasie rzeczywistym, a także trasę, która została wprowadzona do nawigacji, aby w razie potrzeby dodać punkty ładowania. Gdy szacowany zasięg jest niewystarczający, aby dotrzeć do celu, na ekranie nawigacji wyświetla się komunikat z sugestią dostępnych stacji ładowania i z zapytaniem do kierowcy, czy chciałby je dodać do trasy. Oznacza to, że kierowcy nie muszą tracić czasu na planowanie tras w oparciu o dostępność stacji ładowania – EV9 robi to za nich, pokazując im, kiedy, gdzie i jak długo należy ładować akumulator.
EV Route Planner i przygotowanie akumulatora współpracują ze sobą, aby wstępnie ogrzać akumulator w niskich temperaturach, gdy Kia EV9 zbliża się do punktu szybkiego ładowania. Dla użytkowników oznacza to więcej czasu za kierownicą i mniej czasu spędzonego na ładowaniu lub na myśleniu o ładowaniu. „Naszym celem jest zapewnienie użytkownikom jak najlepszych wrażeń z jazdy i z ładowania” – mówi Gunther Frank. „Chcemy, aby kierowcy mogli pokonywać dłuższe dystanse w możliwie najkrótszym czasie i w jak najbardziej zrelaksowany sposób, aby przesiadka z samochodu spalinowego do auta elektrycznego była jak najłatwiejsza i jak najbardziej naturalna”.
Nisko położony środek ciężkości i duży rozstaw osi Kia EV9 pomagają ustabilizować samochód podczas jazdy – w szczególności poprzez zmniejszenie przechyłów nadwozia na zakrętach. Aby poradzić sobie ze sprawnym hamowaniem samochodu o dużej masie własnej, który dysponuje doskonałym przyspieszeniem, zwiększono rozmiar przednich tarcz hamulcowych. Dodatkowo, wyposażony w odzysk energii układ hamulcowy Kia EV9 został udoskonalony poprzez zastosowanie zintegrowanego wspomagania elektrycznego (IEB) drugiej generacji w celu zmniejszenia masy układu hamulcowego i poprawy jego efektywności energetycznej.
Podwozie EV9 zostało zoptymalizowane, a zawieszenie dostrojone, aby zapewnić doskonałe właściwości jezdne na śniegu i lodzie. Inżynierowie starali się znaleźć odpowiedni kompromis między bezpiecznym i lekkim prowadzeniem a szybkością reakcji i przyjemnością z jazdy. W rezultacie wrażenia z jazdy są bardzo zrównoważone i koncentrują się na zapewnieniu maksymalnego komfortu podróżowania, niezależnie od warunków jazdy.
Na potrzeby testów w Arjeplog w Szwecji Kia EV9 została wyposażona przez inżynierów z HMETC w specjalne opony zimowe. Opony te zapewniają maksymalną stabilność jazdy na zaśnieżonych drogach. Kia EV9 będzie oferowana z opcjonalnymi 19- lub 20-calowymi obręczami kół z lekkich stopów, a wersja GT-Line będzie również dostępna z 21-calowymi kołami.
Kolejnym elementem, który poprawia prowadzenie na śniegu i lodzie jest napęd na cztery koła. Kia EV9 z napędem na cztery koła jest wyposażona w silnik elektryczny zarówno z przodu, jak i z tyłu. Model z napędem na tylne koła wykorzystuje silnik elektryczny o mocy 150 kW, wersja z napędem na cztery koła dysponuje łączną mocą 283 kW. Gdy napęd na cztery koła jest aktywny, kierowca ma do dyspozycji niemal dwa razy większą moc.
System kontroli trakcji w Kia EV9 ma na celu poprawę osiągów podczas jazdy w trudnym terenie. Kierowcy mogą wybierać spośród trybów Błoto, Piasek i Śnieg za pomocą przycisku wyboru trybu terenowego na kierownicy, aby zoptymalizować osiągi w różnych warunkach jazdy. System dostosowuje moc i podział momentu obrotowego, a także pracę układów wspomagających, aby zapewnić bezpieczne osiągi nawet w warunkach słabej przyczepności. Oznacza to, że nowa Kia EV9 doskonale sprawdza się również w terenie.
Tryb „Śnieg” jest zoptymalizowany pod kątem zachowania stabilności i jazdy do przodu na śliskiej nawierzchni. Po włączeniu trybu „Śnieg” system kontroli trakcji ogranicza moment obrotowy silnika i kontroluje go w celu uzyskania optymalnej przyczepności każdego z czterech kół, aby utrzymać kierunek jazdy do przodu na śliskiej nawierzchni. W trybie tym zastosowano również wysoki poziom kontroli siły hamowania w celu optymalizacji trakcji. Wszystkie te funkcje współpracują ze sobą, aby zapewnić bezpieczną i stabilną jazdę, która jednocześnie dostarcza wiele radości.
Kia EV9 wnosi świeży design i najnowszą technologię do segmentu elektrycznych SUV-ów. Samochód jest dostępny w konfiguracjach sześcio- i siedmiomiejscowych, które zaprojektowano z myślą o potrzebach dużych rodzin. Dzięki zasięgowi ponad 541 km, ultraszybkiemu systemowi ładowania prądem o napięciu 800 V i opcjonalnemu napędowi na cztery koła, ten bezpieczny i rodzinny SUV o stabilnych właściwościach jezdnych jest gotowy na każdą sytuację na drodze.
Kia EV9 wyznacza nowe standardy w segmencie dużych elektrycznych SUV-ów. Dzięki wyrazistej i odważnej stylistyce, nowoczesnej technologii oraz doskonałemu komfortowi podróżowania i bezproblemowej obsłudze, użytkownikom łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej jest zaakceptować zmianę i przejść na elektromobilność. Samochód zapowiada rozwój zrównoważonej mobilności w przyszłości i stanowi znaczący postęp w transformacji marki Kia w dostawcę zrównoważonych rozwiązań z zakresu mobilności.
Do 2027 roku Kia planuje rozbudować gamę samochodów elektrycznych do 15 modeli i zwiększyć ich roczną sprzedaż do 1,6 miliona egzemplarzy do 2030 roku.
Źródło: KIA
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…