Škoda Auto, podobnie jak wiele innych europejskich producentów, w ostatnich latach mocno postawiła na elektryfikację. Ale podczas wydarzenia Let’s Explore ogłosiła, że przyspiesza swoją elektryczną ofensywę. O ile zgodnie z pierwotnymi planami do 2026 roku na rynku miały pojawić się trzy nowe, czysto elektryczne modele, to teraz ma ich być dokładnie sześć. W sumie planuje zainwestować w elektromobilność łącznie 5,6 mld euro do 2027 roku.
Ale pierwsze dwa z planowanych samochodów elektrycznych już znamy. Mowa o elektrycznym SUV-ie Enyaq iV, wprowadzonym w 2020 roku, oraz elektrycznym SUV-ie coupe Enyaq Coupé iV, wprowadzonym w 2022 roku. Jednak oba modele mają przejść znaczną modernizację w 2025 roku, po czym powinny odzwierciedlać nowy język projektowania marki, dedykowany specjalnie dla samochodów elektrycznych.
Oprócz modernizacji dwóch dotychczasowych modeli, marka planuje również wprowadzenie czterech zupełnie nowych, czysto elektrycznych modeli, którymi planuje objąć praktycznie wszystkie ważne segmenty. Na razie o poszczególnych modelach mówi się tylko symbolami, ale znamy już oficjalną nazwę jednego z nich. To będą te czysto elektryczne „projekty”:
„Small” – przyszły podstawowy model w klasie małych samochodów
„Compact” – w pełni elektryczny następca kompaktowego SUV-a Karoq, który będzie nosił oficjalną nazwę Elroq
„Combi” – kontynuuje udaną historię wersji kombi Škody
„Space” – produkcyjna wersja siedmioosobowego samochodu koncepcyjnego zaprezentowanego w sierpniu 2022 r., który będzie flagowym modelem oferty Škody
Jednocześnie na szczególną uwagę zasługuje model Combi, który ma uosabiać podstawowe wartości marki Škoda. Wprowadza on w erę elektromobilności zalety tego popularnego typu nadwozia, z którym producent samochodów odniósł sukces na wielu rynkach. Jednocześnie wszystkie modele powinny oferować język projektowania Modern Solid, który ma podkreślać solidność, funkcjonalność i autentyczność.
Škoda testuje czołowy wyświetlacz ostrzegających pieszych
Jako pierwszy przedstawiciel nowej rodziny samochodów elektrycznych zostanie zaprezentowany model Compact, którego oficjalna nazwa to Elroq. Samochód, którego premiera zaplanowana jest na 2024 rok, ma być elektrycznym następcą modelu Karoq, który również ma długość 4,5 metra. Podobnie jak Karoq, Elroq powinien oferować kompaktowe wymiary połączone z przestronnym i praktycznym wnętrzem.
W 2025 roku spodziewane jest wprowadzenie modelu Small, czyli małego miejskiego crossovera o długości około 4,1 metra i bagażniku mniej więcej na poziomie modelu Scala, który będzie podstawą oferty elektrycznej. Produkcja auta odbywać się będzie w hiszpańskiej fabryce koncernu Volkswagen, a jego cena ma wynieść do 25 000 euro.
Ponadto producent przygotował przyszłe modele Compact (Elroq) i Small w postaci dwóch specjalnych makiet, które ujawniają przyszły projekt modeli produkcyjnych.
W tym samym roku zmodernizowane zostaną również modele Enyaq i Enyaq Coupé, które również przyjmą wspomniany język projektowania Modern Solid. Producent oficjalnie zaprezentował go w sierpniu 2022 roku wraz z konceptem Vision 7S, a stworzył go zespół Škoda Design pod kierownictwem Olivera Stefaniego.
Przyszły minimalistyczny i funkcjonalny wygląd zewnętrzny powinien wywoływać poczucie bezpieczeństwa i trwałości, ale jednocześnie powinien być bardzo aerodynamiczny, aby zoptymalizować ekonomię samochodów elektrycznych. Oszczędza to energię i zwiększa zasięg. We wnętrzu powinien dominować przestronny i nowoczesny design, charakteryzujący się doskonałą funkcjonalnością i intuicyjną obsługą.
W 2026 roku producent zaprezentuje zarówno elektryczne kombi, określane dotychczas jako projekt „Combi”, jak i produkcyjną wersję konceptu Vision 7S, który stanie się zwieńczeniem oferty marki. Model Combi powinien mieć około 4,7 metra długości, a model Vision 7S około 4,9 metra.
Nowe i zmodernizowane jednostki spalinowe
Odległa przyszłość powinna należeć przede wszystkim do pojazdów elektrycznych, ale póki co podstawą oferty pozostają modele z silnikami spalinowymi. Szereg obecnie oferowanych modeli czeka w niedalekiej przyszłości na całkiem ciekawe zmiany.
Prawdopodobnie najważniejszą nowością będzie wprowadzenie nowej generacji modeli Superb i Kodiaq, których premier powinniśmy spodziewać się jesienią tego roku. Oba modele będą oferować najnowocześniejsze silniki benzynowe i wysokoprężne, ale należy zauważyć, że oba modele będą również oferowane w wersji hybrydowej typu plug-in. Do tej pory oferował to tylko Superb, więc będzie to premiera dla modelu Kodiaq.
Škoda odpowiedzialna za silniki spalinowe dla 7 marek Grupy Volkswagen
Oprócz wprowadzenia nowej generacji modeli Superb i Kodiaq, producent planuje również trzy modernizacje. Otrzymają go zarówno model Octavia czwartej generacji, jak i kompaktowe modele Kamiq i Scala. W szczególności dwa ostatnie modele powinny podkreślać skupienie się producenta na przystępnej cenie indywidualnej mobilności dla szerokiego grona klientów.
„Silniki spalinowe będą nadal bardzo ważne dla marki Škoda nawet w okresie przechodzenia na elektromobilność”. Firma Škoda Auto przejęła odpowiedzialność za rozwój całej serii silników EA 2111 w ramach Grupy Volkswagen.
Ponadto, w ramach zrównoważonej przyszłości, producent samochodów obiecuje również większy nacisk na materiały ekologiczne i nadające się do recyklingu, produkcję w 100% neutralną pod względem emisji CO2 w czeskich fabrykach marki do 2030 r., stosowanie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym, wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych.
Przypomnijmy również, że od maja 2022 roku Škoda Auto w Mladá Boleslav produkuje zestawy baterii do platform MEB koncernu Volkswagen. W sumie producent samochodów wyprodukował już ponad 500 000 takich zestawów w swoim głównym zakładzie (do samochodów czysto elektrycznych i samochodów z napędem hybrydowym typu plug-in).
Do końca 2023 roku Škoda Auto uruchomi kolejną linię montażową MEB. Zwiększy to łączną zdolność produkcyjną zestawów baterii MEB z 1000 do 1500 sztuk dziennie. Ponadto codziennie w Mladá Boleslav produkowanych jest 800 akumulatorów do modeli z napędem hybrydowym typu plug-in.
„Dzięki sześciu nowym, w pełni elektrycznym modelom we wszystkich segmentach do 2026 roku, Škoda Auto jeszcze szybciej zmierza w kierunku zrównoważonej indywidualnej elektromobilności. Wraz z naszymi nowymi modelami z ekonomicznym napędem konwencjonalnym i hybrydami oferujemy to, co najlepsze z obu światów. W tym okresie przejściowym jesteśmy więc w stanie zaspokoić potrzeby obecnych i nowych klientów na całym świecie” – powiedział Klaus Zellmer, prezes zarządu Škoda Auto.
Źródło: Škoda Auto