AURES Holdings, operator sieci AAA AUTO i Mototechna oraz największy dealer samochodów używanych i nowych w Europie Środkowej, zwiększył swoje przychody o 19% rok do roku do 1 013 mld euro. Po rekordowej sprzedaży w 2022 roku, gdy obrót AURES sięgał 90 000 samochodów, wzrost sprzedaży trwa. W pierwszym kwartale tego roku grupa sprzedała 23 231 aut, co stanowi najwyższy wolumen sprzedaży w pierwszym kwartale w całej 30-letniej historii firmy.
Całkowita sprzedaż Grupy AURES Holdings wzrosła w ubiegłym roku o 19% rok do roku i po raz pierwszy przekroczyła 1 mld euro, osiągając łączną kwotę 1,013 mld euro. „Z perspektywy zysków udało nam się z powodzeniem złagodzić globalną presję inflacyjną, a dzięki ostrożnemu cięciu kosztów oraz wprowadzeniu automatyzacji i cyfryzacji, nasz skorygowany zysk EBITDA za rok 2022 wynosi 50,1 mln euro i wzrósł o 2% w porównaniu z 2021 r.“ – podsumowała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna i Prezes Zarządu AURES Holdings, operatora sieci salonów samochodowych AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont i Driverama.
Grupa działa obecnie w ponad 60 lokalizacjach.
„Nasze nowe call center w Łodzi rozpoczęło działalność trzy tygodnie temu. W Radwanicach pod Wrocławiem zbudowaliśmy również centrum importowo-eksportowe dla trasakcji transgranicznych. Oddział w Krakowie przeniesiemy do znacznie większej lokalizacji, a nasza oferta pojazdów znacząco wzrośnie: ze 170 do 650. W Gdańsku zwiększymy pojemność oddziału z 230 pojazdów do 350“ – wylicza Karolina Topolová. „Realizujemy w ten sposób naszą strategię poszerzania oferty samochodów w Polsce poprzez zwiększanie pojemności poszczególnych oddziałów, a nie otwieranie kolejnych nowych. Tegorocznym celem jest zwiększenie łącznego wolumenu sprzedanych w Polsce samochodów o 30% w stosunku do roku ubiegłego, do poziomu 26 000 sztuk“.
AAA Auto – wzrost liczby ofert aut elektrycznych i szybki odwrót od diesli
W Czechach spółka AURES Holdings otworzyła centrum logistyczne w Ołomuńcu o powierzchni 3 200 m2 i miesięcznej wydajności 200 pojazdów, zatrudniające sześciu pracowników. „W Czechach planujemy również rozbudowę naszego oddziału w Čestlicach, który powiększy się o 1 000 m2 i zwiększy moce przerobowe z 300 samochodów do 360“ – dodaje Karolína Topolová.
AAA Auto – ponad 40 tys. zł Polacy są skłonni wydać na auto używane
Dzięki stopniowemu zwiększaniu możliwości procesowych i wzrostowi rynku samochodów używanych, sieć AAA AUTO, Mototechna i Auto Diskont ma za sobą najlepszy pierwszy kwartał od 31 lat obecności na rynku. „W pierwszych trzech miesiącach tego roku sprzedaliśmy w całej grupie 23 231 samochodów, co jest absolutnym rekordem dla pierwszego kwartału w całej historii firmy i 7-procentowym wzrostem w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku“ – podkreśla Karolína Topolová.
W Czechach sprzedano prawie 13 000 samochodów, w Polsce – 5 390, na Słowacji – 4 836. Grupa sprzedawała więc w pierwszym kwartale tego roku średnio ponad 260 samochodów dziennie.
„We wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność, w pierwszym kwartale najlepiej sprzedają się samochody benzynowe. Klienci postrzegają je jako zdecydowanie bardziej atrakcyjne cenowo i ekonomiczne w eksploatacji. Zainteresowanie paliwami alternatywnymi z roku na rok znacząco rośnie. Na przykład w Czechach w pierwszym kwartale tego roku sprzedaliśmy już prawie 400 hybryd, czyli o połowę więcej niż w całym roku ubiegłym. Ale zainteresowanie LPG czy CNG wciąż spada“ – szczegóły podaje Petr Vaněček, dyrektor operacyjny AURES Holdings.
Zdaniem Petra Vaněčka za rosnącą sprzedaż odpowiadają nie tylko liczne czynniki zewnętrzne, ale również konsekwentne działania na rzecz wzmacniania satysfakcji klientów, które AURES Holdings rozpoczął w 2022 roku. „Poziom satysfakcji monitorujemy za pomocą dwóch parametrów: Net Promoter Score (NPS) oraz recenzji oddziałów w wyszukiwarce Google. W sektorze samochodów używanych jesteśmy w awangardzie, ponieważ żaden dealer samochodów używanych w żadnym z krajów, w których działamy, nie publikuje NPS“ – podkreśla Petr Vanecek.
Przegląd najlepiej sprzedających się samochodów
Znacznie zmienił się ranking popularności poszczególnych marek – zwłaszcza w Polsce, gdzie Škoda znajduje się już na drugim miejscu. Najbardziej spada zainteresowanie marką Ford –
w Polsce i na Słowacji są już nawet poza pierwszą piątką.
Top 5 najlepiej sprzedających się marek:
Czechy
Polska
Słowacja
1.
Skoda
Opel
Skoda
2.
VW
Skoda
VW
3.
Hyundai
Renault
Kia
4.
Ford
Toyota
Hyundai
5.
Peugeot
VW
Peugeot
Top 10 najlepiej sprzedających się modeli:
Czechy
Polska
Słowacja
1.
Skoda Octavia
Opel Astra
Skoda Octavia
2.
Skoda Fabia
Skoda Octavia
Skoda Fabia
3.
Skoda Superb
Ford Focus
VW Passat
4.
VW Passat
Toyota Yaris
VW Golf
5.
VW Golf
Dacia Duster
Kia Ceed
6.
Hyundai i30
Renault Megane
Skoda Superb
7.
Ford Focus
Kia Sportage
Kia Sportage
8.
Kia Sportage
Skoda Fabia
Suzuki Vitara
9.
Kia Ceed
Opel Insignia
Hyundai i30
10.
Hyundai Tucson
VW Golf
Opel Astra
Top 5 najlepiej sprzedających się nadwozi:
Czechy
Polska
Słowacja
1.
hatchback
27,6%
hatchback
39,0%
hatchback
31,9%
2.
kombi
26,4%
SUV
22,7%
SUV
22,9%
3.
SUV
23,4%
kombi
17,7%
kombi
22,8%
4.
MPV
9,4%
sedan/saloon
10,1%
MPV
8,5%
5.
sedan/saloon
6,1%
MPV
7,9%
sedan/saloon
8,2%
W ostatnich latach zainteresowanie samochodami typu SUV nadal rosło w najwyższym tempie w całej grupie. Spadek zainteresowania hatchbackami wyhamował po ubiegłorocznym spadku – głównie dzięki oszczędnościom w kosztach operacyjnych.
Top 10 najlepiej sprzedających się kolorów:
Czechy
Polska
Słowacja
1.
szary
czarny
szary
2.
biały
szary
biały
3.
czarny
srebrny
czarny
4.
niebieski
biały
niebieski
5.
czerwony
niebieski
czerwony
6.
brązowy
czerwony
srebrny
7.
srebrny
brązowy
brązowy
8.
zielony
beżowy
zielony
9.
beżowy
bordowy
pomarańczowy
10.
pomarańczowy
złoty
żółty
Najlepiej sprzedające się samochody według rodzaju paliwa:
Czechy
Polska
Słowacja
1.
benzyna
49,3%
61,2%
48,3%
2.
olej napędowy
46,4%
29,1%
48,2%
3.
hybryda
2,7%
2,0%
2,3%
4.
LPG
1,2%
7,7%
1,0%
5.
napęd elektryczny
0,4%
0,02%
0,1%
6.
CNG
0,1%
–
–
Przełożenie napędu na jedną oś i wszystkie cztery koła:
Czechy
Słowacja
Polska
4WD
16,4%
14,2%
8,6%
2WD
83,6%
85,8%
91,4%
Skrzynie biegów:
Czechy
Słowacja
Polska
automatyczna
28,5%
25,7%
17,9%
manualna
71,5%
74,3%
82,1%
Po lekkiej stagnacji w 2019 roku zainteresowanie automatycznymi skrzyniami biegów nadal rośnie. W Czechach popyt ten stanowił już 28,5% w pierwszym kwartale, a w ujęciu rok do roku wzrósł o 10%. Na Słowacji popyt w tym zakresie jak na razie ustabilizował się na poziomie 25,7%, ale widzimy już rosnące zainteresowanie w miarę zbliżania się sezonu wiosennego.
W Polsce popyt na automatyczne skrzynie biegów wzrósł o 8,7% rok do roku.
Źródło: AAA Auto