Škoda Auto weźmie udział w 33. edycji Techno Classica, która odbędzie się w Essen w Niemczech w dniach 12-16 kwietnia 2023 r. Na stoisku zaprezentuje różnorodne unikalne pojazdy, które były jednymi z kamieni milowych w 128-letniej historii czeskiej marki na wystawie samochodów vintage & youngtimer.
Najważniejszym punktem prezentacji marki będzie niedawno odnowiona Škoda Hispano-Suiza (1928), luksusowy pojazd, który zadebiutuje na wystawie w Essen. Uruchomienie oryginalnego silnika wyścigowego Škody 130 RS na stoisku przypomni odwiedzającym, jak imponująco brzmiało „Porsche Wschodu”.
W tym roku w centrum uwagi stoiska Škody znajdzie się jeden z najbardziej progresywnie zaprojektowanych i najwspanialszych samochodów europejskich późnych lat dwudziestych: Škoda Hispano-Suiza (1928). Przykuwający uwagę karoserią zaprojektowaną na zamówienie przez niezależną praską firmę J. O. Jech, pojazd ten przeszedł niedawno profesjonalną renowację i będzie miał swoją wystawową premierę w Essen.
Produkowana w latach 1926 – 1929 na licencji francusko-hiszpańskiej marki Hispano-Suiza (model H6B), z linii Škoda zjechało łącznie zaledwie 100 egzemplarzy modelu Hispano-Suiza 25/100 KS . Z imponującym rozstawem osi 3690 mm, pojazd był napędzany sześciocylindrowym silnikiem benzynowym OHC o pojemności 6,6 litra o mocy 100 KM (74 kW) przy 1600 obr./min., a także w krótkich okresach produkcji o mocy do 135 KM (99 kW). ) przy 3000 obr./min., który pozwalał na rozwijanie maksymalnej prędkości 120 km/h. W połowie września 1926 roku producent Hispano-Suiza porównano oryginalny pojazd z licencjonowaną Škodą i stwierdził, że czeski produkt jest lepszy pod wieloma względami, w tym z m.in. precyzyjniejszą zmianą biegów i układem kierowniczym.
Zachowało się tylko kilka Škod Hispano-Suiza, a jednym z najatrakcyjniejszych jest ten eksponat Muzeum Škody: podwozie nr 469, silnik nr 1181. Nowy samochód kupił 22 września 1928 roku przemysłowiec Robert Mandelík, prezes Stowarzyszenia Czechosłowackich Cukrowni. Po II wojnie światowej ten solidny, mocny i szybki samochód został przerobiony na wóz strażacki z hakiem holowniczym, a na przełomie tysiącleci został po raz pierwszy wyremontowany przez prywatnego właściciela. Od 2010 roku pojazd jest częścią kolekcji Muzeum Škody, gdzie w sierpniu 2019 roku rozpoczęto szeroko zakrojony projekt renowacji, oparty na dokładnych badaniach archiwalnych i mający na celu przywrócenie samochodowi jego pierwotnej świetności.
Już w 1907 roku Škoda zaprezentowała w Berlinie i Paryżu pierwszy pojazd z rzędowym silnikiem 8-cylindrowym własnej konstrukcji, a teraz w Essen marka zamierza podkreślić swoją imponującą historię flagowych produktów, prezentując samochód o nazwie Superb. Škoda po raz pierwszy użyła tej nazwy w latach 1934-1949, a jej współczesna historia rozpoczęła się w 2001 roku iw tym roku zadebiutuje czwarta nowoczesna generacja Superba.
Prezentowany w Essen samochód Škoda Superb OHV sedan (1948) z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem o pojemności 3,1 l/80 KM (59 kW) pochodzi z powojennej serii 158 pojazdów, których podwozia (wyprodukowane w głównym zakładzie w Mladá Boleslav) i został wyposażony w nadwozie produkowane przez filię Škody w zakładzie produkcyjnym w Kvasinach.
Škoda Auto – 100 lat logo, 110 lat luksusowych modeli Lautin@Klement i inne jubileusze w 2023 roku
W 1968 roku, po 20 latach służby, samochód ten stał się jednym z pierwszych nabytków założonego wówczas Muzeum Škody. Kilka lat temu pojazd przeszedł dokładny remont, zakończony w 2019 roku.
Škoda 1100 OHC Coupé (1959) jest jednym z kluczowych kamieni milowych 122-letniej tradycji Škody w dążeniu do doskonałości w sportach motorowych. W latach 1959/1960 dwa samochody wyścigowe Škoda 1100 OHC z otwartym nadwoziem zostały uzupełnione dwoma dwumiejscowymi coupé z twardym dachem, które były przeznaczone głównie do wyścigów długodystansowych. Wolnossący silnik rzędowy (1100 cm3) z dwoma wałkami rozrządu w czterocylindrowej głowicy generował moc 92 KM (67,7 kW) przy 7700 obr./min, a dwumiejscowy pojazd z aluminiową karoserią i masą własną wynoszącą zaledwie 555 kg szczycił się maksymalną prędkością około 200 km/h. Później, będąc w rękach prywatnych właścicieli, oba coupé zostały niestety zniszczone w wypadkach. Ale jedno z nich zostało niedawno zrekonstruowane przy użyciu zachowanych podzespołów, oryginalnych dokumentów, tradycyjnych metod oraz nowoczesnych technologii dostarczonych przez centrum prototypów Škoda Auto.
20 lat temu, 25 lipca 2003 r., podczas Rajdu Niemiec zadebiutowała w Mistrzostwach Świata Škoda Fabia WRC. Pojazd opracowany na bazie Fabii pierwszej generacji, kompaktowego hatchbacka. Prezentowany samochód powstał w pierwszym roku rajdowej historii modelu. Dwulitrowy czterocylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem osiągał moc 300 KM (221 kW) przy 5500 obr./min, a jego moment obrotowy 600 Nm był przenoszony na wszystkie cztery koła przez sześciobiegową sekwencyjną skrzynię biegów. Po Fabii WRC pojawiło się wiele bardzo udanych samochodów: w marcu 2007 roku zadebiutował samochód rajdowy Škoda Fabia S2000, po którym z powodzeniem podążyła Fabia R5/Rally2 (2015-2019), Fabia R5 evo/Rally2 evo (2019 -2022) oraz obecnie dostępna Škoda Fabia RS Rally2. W ciągu ostatnich 20 lat zespoły fabryczne i prywatni kierowcy zdobyli ponad 1500 pierwszych miejsc i ponad 3700 miejsc na podium.
Škoda zaoferuje odwiedzającym tegoroczną wystawę Techno Classica Essen wyjątkową ucztę. Czterocylindrowy silnik wyścigowy Škody 130 RS będzie uruchamiany kilka razy dziennie. Porywająca symfonia dźwiękowa przywoła wspomnienia wielkich osiągnięć 130 RS zarówno na torze, jak iw rajdach w latach 70. i 80. XX wieku.
Źródło: Škoda Auto