Zapewne ważnym momentem w historii od nowa zaprojektowanego modelu Niro stało się uznanie jurorek z całego świata, które przyznały tytuł Women’s World Car of the Year 2023. Druga generacja Niro zdobyła już kilka nagród, w tym Złotą Kierownicę w kategorii „Kompaktowy SUV” oraz pierwsze miejsce w badaniu J.D. Power 2022 w kategorii „Samochody elektryczne” wśród marek popularnych”. Ponadto, model ten znalazł się w finale konkursu World Car of the Year 2023.
Kia Niro EV – historia dwóch generacji
Po raz pierwszy wersja produkcyjna modelu Kia Niro zaprezentowana została podczas Chicago Motor Show w lutym 2016 roku, a kilka tygodni później w Genewie odbyła się europejska premiera. To był także pierwszy w historii marki model z napędem hybrydowym. Zbudowany na tej samej platformie, co spokrewniony technicznie Hyundai Ioniq. Nadwozie zaprojektował zespół pod kierownictwem Petera Schreyera. Dwa lata później kompatkowy crossover otrzymał czysty napęd elektryczny.
Bardziej awangardowy design drugiej generacji zaprojektował Karim Habib, a premiera wersji produkcyjnej odbyła się w listopadzie 2021 roku podczas Seoul Motor Show. Podobnie jak poprzednia generacja Kia Niro II powstała w trzech wariantach systemów napędowych – hybrydowym i hybrydowym typu plug-in, a także w pełni elektrycznym.
Kia Niro EV – elektryczny napęd i kilka możliwości
Producent do napędu Niro EV zastosował silnik elektryczny o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 255 Nm. Podczas jazd testowych przekonaliśmy się, że jest to optymalny wybór, tóry pozwala na dynamiczną jazdę i dobre przyspieszanie. Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy – ECO, Normal, Sport i Snow. Głównie podczas jazdy w aglomeracji miejskiej korzystaliśmy z ustawienia ECO. Dobrym rozwiązaniem okazał się 6-stopniowy system rekuperacji sterowany łopatkami umieszczonymi pod kierownicą. W najmocniejszym ustawieniu aktywuje on tryb i-Pedal, a w ustawieniu Auto dostosowuje moc hamowania do aktualnej sytuacji na drodze.
Akumulator ma pojemność użytkową wynoszącą 64,8 kWh a zgodnie z danymi technicznymi Kia Niro EV powinna zużywać średnio 16,2 kWh /100 km co teoretycznie pozwala na uzyskanie zasięgu 460 kilometrów. Jednak w przypadku pojazdów z napędem elektrycznym na realny zasięg wpływ ma nie tylko charakter jazdy, ale również aktualne warunki pogodowe, czyli im zimniej tym krócej. Podczas jazdy w mieście zużycie energii nie przekraczało 17 kWh, co uznać należy za wynik zadowalający.
Dla użytkownika samochodu z napędem elektrycznym ważny jest czas ładowania. W przypadku korzystania z gniazdka domowego (2,5 kW) zajmie nam to aż 27 godzin i 30 minut. Ładowarka pokładowa jest w stanie przyjąć maksymalnie 11 kW co oznacza, że od 10 do 100 proc. potrzeba będzie 6 godzin i 20 minut. Natomiast ładowarka o mocy 50 kW naładuje nasz akumulator do 80 proc. w ciągu 65 minut. Praktyczna jest też funkcja V2D – Vehicle to Device, dzięki której do dyspozycji mamy Powerbank o mocy 3 kW.
Kia Niro EV – bogate wyposażenie
Przyznać trzeba, iż producent zadbał już w wersji podstawowej o maksymalne uatrakcyjnienie oferty najnowszego wcielenia Niro. O bezpieczeństwo zadba 8 poduszek powietrznych, w tym centralna oraz kolanowa kierowcy. System autonomicznego hamowania z funkcjami wykrywania pojazdów, jednośladów i pieszych oraz asystent skrętu w lewo DriveWise FCA-JX 1.5. Podczas jazdy autostradą zadba o nas asystent utrzymania auta pośrodku pasa ruchu – LFA oraz inteligentny ogranicznik prędkości – ISLA i aktywny tempomat. Światła dzienne, mijania i drogowe wykonane zostały w technologii LED z funkcją automatycznych świateł drogowych. Standardem są tylne światła zespolone w technologii LED.
Do tego wszystkiego należy jeszcze dodać m.in. elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne z kierunkowskazem LED, system bezkluczykowy, dwufunkcyjny panel sterowania układem klimatyzacji i systemem multimedialnym, konsolę środkową z podłokietnikiem i miejscem na kubki, kierownicę skórzaną z przyciskami do sterowania systemem audio, centralny wyświetlacz z ekranem dotykowym 10,25-cala, cyfrowy zestaw wskaźników z 10,25-calowym wyświetlaczem oraz podgrzewana kierownica i przednie fotele.
Za 6 tys. zł można zamówić Pakiet Technologiczny 2.0, szklany dach za 3 tys. zł, pompę ciepła za 4,5 tys. zł, kolorowy słupek C w kolorze Aurora Black Perl lub Steel Gray za 2 tys. zł oraz Pakiet Kia Charge Home z ładowarką Wallbox o mocy 22 kW za 6,099 zł.
To jeden z najciekawszych elektryków dostępnych na polskim rynku. Zadbano o nowoczesny design nadwozia i wnętrza. Kierowca ma przed sobą funkcjonalną deskę rozdzielczą z czytelnymi wyświetlaczami oraz ich łatwą obsługą. Zadbano o ergonomiczne przednie fotele, których pozytywne cechy docenimy podczas dłuższej jazdy. Ważnym argumentem jest także praktyczny zasięg na jednym ładowaniu, który pozwala na pokonanie dystansu ok. 400 km. Użytkownicy docenią także 6-stopniowy system rekuperacji energii sterowany łopatkami pod kierownicą z funkcją pełnego zatrzymania bez użycia hamulca i-Pedal.
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…