Categories: Wiadomości

Peugeot i-Cockpit ma już 10 lat

Ponad 10 lat temu w modelu PEUGEOT 208 pierwszej generacji, PEUGEOT odważył się zrewolucjonizować jeden z najbardziej niezmiennych elementów w historii motoryzacji – stanowisko kierowcy. PEUGEOT i-Cockpit® znalazł się w blisko 10 milionach samochodów z całej gamy marki i dowiódł, że jest doskonałym rozwiązaniem zapewniającym emocje, bezpieczeństwo i komfort zarówno kierowcy, jak i pasażerów. Jest dziś znakiem rozpoznawczym modeli marki.

PEUGEOT i-Cockpit® jest dziś wyróżnikiem samochodów marki. Został wprowadzony we wszystkich modelach PEUGEOT. Jego historia jest historią sukcesu.

Od samego początku PEUGEOT i-Cockpit® obejmuje trzy podstawowe elementy, które nie uległy zmianie:

  • Kompaktowa kierownica, która zapewnia lepsze wrażenia z jazdy i optymalną zwrotność samochodu.
  • Zestaw zegarów umieszczonych na linii wzroku kierowcy, które pokazują kierowcy wszystkie informacje dotyczące jazdy bez konieczności odrywania oczu od drogi.
  • Duży centralny ekran dotykowy, w zasięgu ręki i wzroku, który pozwala na obsługiwanie najważniejszych funkcji samochodu.

Wszystko zaczęło się w 2010 roku podczas prezentacji samochodu studyjnego PEUGEOT SR1 na salonie w Genewie. Elegancki coupé-cabriolet pokazywał niektóre kierunki prac rozwojowych prowadzonych przez markę. Między innymi było to rewolucyjne stanowisko kierowcy, które wyłamywało się z klasycznych kanonów designu i ergonomii.

Zespół projektantów marki pracował wówczas nad nowych rozwiązaniem stanowiska kierowcy, aby zapewnić więcej doznań z jazdy, ale także optymalną ergonomię i bezpieczeństwo. Styliści i inżynierowie wzięli się do pracy. Dość szybko pojawiła się propozycja zmniejszenia kierownicy. Wcześniej kierownice miały dość pokaźne rozmiary i informacje z zegarów odczytywało się przez ich obręcz. Projektanci wyszli z następującego założenia – klasyczne położenie zegarów względem stanowiska kierowcy rozprasza uwagę kierującego. Najwygodniejszym miejscem do odczytu informacji jest ich umiejscowienie na linii wzroku. Trzeba było więc przesunąć informację do góry na wysokość oczu. Wyższe położenie zegarów w połączeniu z kompaktową kierownicą tworzyło nową całość. Dodano ekran dotykowy, co uprościło sterowanie różnymi funkcjami i umożliwiło wprowadzenie nowych rozwiązań. To był początek ekranów dotykowych w PEUGEOT.



Było to duże wyzwanie – marka świadomie podjęła ryzyko wprowadzając tak nowatorskie i niespotykane rozwiązanie. Przede wszystkim musiało ono zyskać akceptację klientów. Zorganizowaliśmy jazdy na torze z udziałem francuskich i niemieckich klientów. Najpierw jeździli samochodem z tradycyjną kierownicą i deską rozdzielczą, a potem posadziliśmy ich w prototypie z nową kierownicą i nowymi zegarami. Reakcje były entuzjastyczne. Klienci docenili zalety rozwiązania. Młodsi docenili sportowy styl a starsi podkreślali zwrotność i dynamikę. To było coś nowoczesnego. Przełom. Wszyscy z łatwością opanowali prowadzenie za pomocą małej kierownicy. Byliśmy absolutnie przekonani, że stworzyliśmy coś unikatowego.” – powiedział Jérôme MICHERON, dyrektor produktu marki PEUGEOT.

Peugeot 308 SW 225 Plug-in-hybrid e-EAT8 GT – francuski dyktator mody

W 2012 roku PEUGEOT i-Cockpit® pojawił się w PEUGEOT 208. To było wydarzenie

Pierwsza generacja PEUGEOT 208 zapewniła spektakularny debiut PEUGEOT i-Cockpit®. Bardzo szybko PEUGEOT i-Cockpit® stał się innowacją, która zmienia doświadczenie z jazdy:

  • Większa przyjemność prowadzenia: dzięki kompaktowej kierownicy samochód jeszcze szybciej reaguje na działania kierowcy. Co więcej kierujący nie musi wykonywać tak dużych ruchów ręką, żeby wykonać ten sam manewr.
  • Większy komfort prowadzenia: wszystkie instrumenty znajdują się na wprost oczu, więc wzrok się tak nie męczy. Niżej umieszczona kierownica zapewnia bardziej komfortowy kąt przedramienia, a centralny ekran dotykowy pozwala intuicyjnie sterować najważniejszymi systemami samochodu.
  • Większe bezpieczeństwo: kompaktowa kierownica to również szybsze reakcje, zwłaszcza że wzrok jest skoncentrowany na drodze dzięki wysoko umieszczonym zegarom, a ostrzeżenia na tablicy rozdzielczej są lepiej widoczne. Co więcej wszystkie te elementy zmniejszają zmęczenie kierowcy i tym samym podnoszą bezpieczeństwo.
  • Niepowtarzalny design: wyrafinowany high-tech podkreśla wyjątkowe doznania z jazdy.

PEUGEOT i-Cockpit® stale ulepszano, by lepiej dostosować się do sposobu użytkowania przez klientów

Od chwili debiutu PEUGEOT i-Cockpit® podlegał ciągłym zmianom i modernizacji. W 2016 roku druga generacja PEUGEOT 3008 i PEUGEOT 5008 zainaugurowała wersję z zegarami cyfrowymi 12,3”, które umożliwiały całkowitą personalizację ustawień. Pod centralnym ekranem dotykowym pojawiły się klawisze przypominające klawisze fortepianu ( toggle switches), które dodatkowo ułatwiły dostęp do najważniejszych funkcji. W 2019 roku w drugiej generacji PEUGEOT 208 pojawił się cyfrowy panel zegarów 3D.

PEUGEOT i-Cockpit pokonał kolejne stopnie rozwoju w nowych PEUGEOT 308 (2021) i 408 (2022). Został wówczas wprowadzony nowy system informacyjno-rozrywkowy PEUGEOT i-Connect®, nowa kompaktowa kierownica wykrywająca obecność dłoni kierowcy podczas korzystania z systemów wspomagania prowadzenia i dotykowe i-toggles z możliwością zmiany ustawień do sterowania klimatyzacją, obsługi telefonu, radia i uruchamiania aplikacji skonfigurowanych zgodnie z preferencjami użytkownika.

PEUGEOT i-Cockpit® – to jeszcze nie koniec rewolucji

Historia PEUGEOT i-Cockpit® tak naprawdę dopiero się zaczyna. „PEUGEOT i-Cockpit® musi pozostać intuicyjny, dynamiczny i kultowy – to jeden z naszych celów. PEUGEOT był prekursorem w tej dziedzinie. Musimy dalej przecierać szlaki do coraz to nowych innowacji, aby zachować przewagę i status kultowego rozwiązania. To nieustająca praca na jego ulepszaniem, aby stale zaskakiwał i utrzymał najwyższy poziom. Jedna rzecz jest pewna – PEUGEOT i-Cockpit® ma przed sobą piękną przyszłość.” Bertrand Rapatel, dyrektor stylistyki wnętrza samochodów PEUGEOT

PEUGEOT INCEPTION CONCEPT, zaprezentowany na targach CES w Las Vegas na początku roku, pokazuje przyszłą wersję PEUGEOT i-Cockpit® wyposażoną w Hypersquare, nowy rewolucyjny system sterowania, który obsługuje się za pomocą nowych gestów – podobnie jak tablety i inteligentne urządzenia, na których wychowują się nowe pokolenia.

Źródło: Peugeot



Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

16 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

16 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

2 dni ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

2 dni ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

3 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

3 dni ago